جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید بیماری 36 ساله از قم سیگار میکشیدم مدتی پیش ترک کردم چند مدتی هست با درد ناحیه پروستات به حدی شدید که رو پا ایستادن نشستن زیاد درد شدیدی احساس میکنم که با مسکن تسکسن میدم و امراجعه به دکتر و انجام سونگرافی مثانه کلیه ها و پروستات و تعیین مشاهده یه توده در مثانه که بهم گفته شده با عمل بیهوشی و نمونه برداری از این توده باید مشخص شود راه درمان ان
    خواهشمند هستم راهنماییم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 سریع تماس بگیرید
  • تصویر کاربر نجیب جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر,
    تشکر از اینکه این امکان را دادید تا با شما مستقیما در ارتباط باشیم.

    من معمولا هفته ای 4 یا 5 بار سکس دارم با همسرم, بعضی وقتها که برای سه شب تکرار به میشه, مشکل دفع ادار بر میخورم, طوری که باید هنگام ادرار کردن, چند باری قطع کنم و ادامه بدم,.
    البته شبها معمولا بیرون نمیرم بخاطر دستشویی,

    ترسم اینه که در آینده به مشکل پروستات بخورم, از طرفی نمیتونم مشکل جنسی ام را کنترل کنم.

    سوالم اینه که آیا ممکنه به مشکل بزرگی پرستات بر بخورم؟
    اگه جواب مثبت هست, چطور میتونم این مسئله را کنترل کنم که به مشکل بزرگی پرستات بر نخورم.

    سن من 32 سال است,
    وزنم 76 کیلو گرام
    قدم 180 سانتی متر
    به کم کاری تیرویید هم دچارهستم که قبلا از "ید رادیو اکتیو" استفاده کردم ( در اول گواتر و گریوز داشتم)

    خدا خیر تان بده

    نجیب از افغانستان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام
    امیدوارم در صحت و سلامت کامل باشید.اگه خاطرتون باشه در مورد مشکلم که ورم پروستات بود به من گفتید که بهترین راه برای خلاص شدن بیخیالی هستش.منم همین کارو کردم.به لطف خدا خیلی بهتر شدم اما هنوز هم کامل خوب نشدم.خیلی ببخشید بعد از ارضا شدن باز هم انتهای ادرارم یه بار تا دو بار خون میاد اما خیلی کمتر از کذشته.میخواستم بدونم آیا امکان داره بطور قطعی خوب بشم؟آیا درمانش زمان مشخصی داره؟خیلی خیلی ممنونم از اینکه جواب منو میدین.امیدوارم همیشه سالم و پیروز باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      تشکر
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 584 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دچار عفونت مثانه شدم که در اندوسکپی دکتر گفت یه خورده پروستاتت بزرگه میخاستم بدونم همون قرصی که برام به نام ترازوسین که تجویز شده خوبه برام یانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      اگر جواب میدهد بله
  • تصویر کاربر مالک شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر بنده 42سالمه وحدود شش سال پیش وازکتومی کردم .یک سال پیش دچار التهاب و بزرگی پروستات شدم دارو مصرف کردم ساوپالمتو و ترازوسین وسیپرو بهتر شدم الان مجددا احساس بزرگی والتهابشو دارم.سوال اول بنده اینه ایا به وازکتومی من ارتباط دارد این قضیه وسوال دوم ایا مصرف آوودارت در وازکتومی عوارض ندارد خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      نه ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر فرزاد سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر ضمن تشکر از زحمات شما هنگامی که صبح ها از خواب بیدار می شم و التم در حالت ارکشنه ادرار سخت میاد مثل یک نخ باریک ولی در مواقع طیبیعی خوبه ایا این طبیعیه ؟؟؟ا باسپایس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام من مردی 53 ساله هستم با بیماری دیابت و تحت درمان با قرص و FBS=93 ، بنده یک هفته پیش دچار سوزش ادرار بطور متناوب شدم و پس از انجام ازمایشات عفونت گزارش نشد و فقط در ادرار مقدار TRACE قند و جود داشت سپس سونوی مجاری ادرار و پروستات شدم که مقداری شن ریزه در کلیه راست و هیدرونفروز مختصر و همچنین ضایعه اکو فریک در قدام پروستات مشاهده شده که مرا نگران کرده است....خواهشا بفرمایید ضایعه اکوفریک قدام پروستات بیشتر بیان کننده چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      پی اس ا بگیرید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم 57 سال سن دارد و مبتلا به کانسر پیشرفته پروستات میباشد و برای دومین بار جراحی شده اند پزشک برای استراحت دادن به مثانه با شلنکی که از سطح شکم خارج شده ادرار تخلیه میشود چند روز است که دچار اسهال ابکی شده و ادرارش هم قطره قطره دفع میشود البته پزشک برای تسکین درد برای ایشان مرفین تجویز کرده بیماری به روده و مثانه و بیضه ها هم سرایت کرده سوال دیگرم اینست که در چنین شرایطی ایا امید به بهبودی هست با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      با مصرف داروها بله به تمید خدا
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      امبد خدا
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    ۳۳ساله هستم
    مدت حدود۳سال است که گاهی بدون هیچ درد وسوزشی متوجه میشم شرتم خونیست
    درحدچندقطره ازآلتم خون خارج شده
    شایدماهی یا۲ماه یکبار
    غالباشبهاودرمسافرت بیشترمیشه
    بنظرتون مشکل چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      بررسی شوید
    2. تصویر کاربر میثم جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      آقای دکتر چگونه بررسی شوم؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سروش سه شنبه ۲۵ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۸ سال دارم حدود یک ماه است با مشکل سوزش هنگام ادرار مواجه ام و سوزش ادامه دار می باشد به دکتر مراجعه کردم ازمایش ادرار و سونوگرافی مشکلی نداشت و دکتر گفت شما مشکلی ندارید ولی‌ درم خوب نمیشه البته یک بار درد از بین رفت ولی سه روز بعد در خواب شرتم خیس شده بود و درد و سوزش دوباره شروع شد دارو های مصرفی ام سفلکساین ۵۰۰ و قرص نارنجی کننده ادرار لطفا بهم دارومعرفی کنید مشکلمو بگید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      اهمیت ندهید
    2. تصویر کاربر سروش یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      یعنی باید درد بکشم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      بیشتر عصبی است
    4. تصویر کاربر سروش سه شنبه ۲۵ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      خوب دارویی تجویز نمیکنید یا راهی ندارید سوزش کار هایم را مختل کرده
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر