جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه عمل واریکوسل با لیزر و لاپاراسکوپی واریکوسل

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

روشهای درمانی جراحی واریکوسل عبارتند از: میکروسرجری، عمل لاپاروسکوپی واریکوسل و عمل باز. واریکوسل به معنی گشاد و واریس شدن رگهای بیضه است که در 10-15 درصد مردان و با علت ناشناخته و به صورت طبیعی در معاینه کشف می شود.

امروزه شایعترین علت ناباروری قابل برگشت مردان واریکوسل است که در آنها دریچه های لانه کبوتری ورید های بیضه خراب شده و خونی که از شریان ها به بیضه ها می رسد برگشت خوبی ندارند و لذا باعث تولید نطفه هائی در مرد می شوند. این نطفه ها 1- حرکت خوبی ندارند 2- شکلشان غیرطبیعی است. واریکوسل به صورت شایع در بیضه طرف چپ ایجاد می شود و تنها در 10-15 درصد ممکن است دوطرفه باشد.

تشخیص واریکوسل

انواع واریکوسل

علیرغم پیشرفت در تکنولوژی هنوز بهترین وسیله تشخیص واریکوسل معاینه توسط پزشک متخصص جراح کلیه می باشد که در معاینه بالینی سه حالت بسته به شدت واریکوسل کشف می شود:

1- واریکوسل خفیف یا درجه یک

که فقط با زور زدن بیمار در حالت ایستاده سیاهرگ های بیضه کمی گشاد می شوند

2- واریکوسل درجه دو

رگها کاملاً گشاد هستند و نیازی به زور زدن ندارند

3- واریکوسل درجه سه

رگها شدیداً گشاد و مثل یک کیسه کرم در بالای بیضه حتی با نگاه و بدون معاینه دیده می شوند. درد مزمن بیضه و کوچکی بیضه ممکن است دو علامت دیگر و علت مراجعه بیمار به پزشک گردد.

آیا واریکوسل درمان داروئی دارد؟

واریکوسل درمان داروئی ندارد و قطعی ترین روش درمان واریکوسل فقط جراحی واریکوسل است. عمل جراحی باعث بهبودی در کیفیت اسپرم به میزان 60% و اثر آن بعد از 6 ماه مشخص می شود.

جراحی مثانه

آیا همه موارد واریکوسل نیاز به جراحی دارد؟

جواب منفی است. تنها موارد قطعی انجام عمل واریکوسل عبارت است از:

  • شدت بالای واریکوسل در نوجوانی که باعث کوچکی بیضه می شود
  • ناباروری مردانه که یک زوج اگر به مدت یکسال بدون جلوگیری و بدون اینکه خانم مشکلی داشته باشد بچه دار نشوند در صورت کشف واریکوسل در مرد باید آن را جراحی کرد
  • آزمایش منی یا اسپرمی که مختل است که تعداد حرکت اسپرم پائین و شکل آنها اغلب غیرطبیعی باشد.

اگر واریکوسل شدید را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

تحلیل رفتن و کوچک شدن بیضه و ناباروری دو اتفاقی هستند که ممکن است به دنبال عدم درمان واریکوسل در بیضه روی دهند.

نحوه عمل واریکوسل چگونه است؟

امروزه جراحی واریکوسل به سه روش در دنیا انجام می شود.

✔️ عمل جراحی باز و سنتی

که با برش 2 سانتی محل عبور ورید ها در کانال اینگوینال طناب بیضه را بیرون آورده و رگهای وریدی خراب شده که اغلب کلفت و برجسته شده اند را جدا و با نخ گره و قطع می کنیم.

در روش باز سنتی ممکن است بعضی از وریدها واریس بیضه که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند باقی مانده و باعث عود شوند و یا شریان های بیضه اشتباهی قطع شوند و باعث کوچکی بیضه بعد از عمل گردند و یا رگ های لنفی کاملاً جدا نشوند و باعث هیدروسل یا آب آوردن بیضه شوند. مانند شکل زیر:

images8

✔️ عمل واریکوسل با لیزر

چیزی به اسم عمل لیزری واریکوسل وجود ندارد و جنبه ی تبلیغاتی دارد. بستن رگ های خراب واریکوسل با لیزر در دنیا تا این لحظه یعنی سال 2019 میلادی هنوز تحقق نیافته است.

✔️ روش میکروسرجری

در میکروسرجری به روش سنتی با برش باز روی کانال و محل عبور رگ های بیضه طناب بیضه را بیرون می آوریم که تا اینجا شبیه عمل باز و سنتی می باشد، فرق روش میکروسرجری با عمل باز معمولی در این است که پس از بیرون کشیدن طناب بیضه رگ های آن را زیر میکروسکوپ و با بزرگنمائی 5-6 برابر می کنیم و در نتیجه زیر میکروسکوپ سیاهرگ و سرخرگ و عروق لنفاوی با بزرگنمائی خود را نشان می دهند.

لذا با دقت بالائی عمل جدا کردن سیاهرگ های واریس و خراب شده از نوع سالم انجام می شود و لذا باعث می شود که احتمال آسیب به شریان بیضه و آسیب به رگهای لنفی سیار پائین آمده و لذا امکان آب آوردن بیضه بعد از عمل و امکان عود عمل و کوچکی بضه بعد از عمل کاملاً پائین می آید.

indexb

پس عمل میکروسرجری انجام عمل جراحی باز زیر میکروسکوپ می باشد.

✔️ عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

امروزه شعار عالم جراحی انجام عمل های بزرگ از شکاف کوچک است. در بیش از 90 درصد موارد عمل لاپاراسکوپی جایگزین شکاف های یک و چند جراحی باز در رشته های مختلف شده است. به عنوان مثال جراحی های روده، معده، رحم و تخمدان و در رشته ارولوژی: برداشتن کلیه ها، ترمیم تنگی های حالب، برداشتن کیست های بزرگ کلیه و تشخیص و درمان بیضه های پائین نیامده و غیره امروزه به روش لاپاراسکوپی و بدون جراحی انجام می شود.

در این روش با گذاشتن سه عدد لوله بسیار باریک در شکم و تزریق گاز و عبور دوربین احشاء داخل شکمی را با بزرگنمائی بیش از 20 برابر مشاهده می کنیم و لذا عمل های جراحی با دید مستقیم و بزرگنمائی عالی و از طریق حداقل برش های پوستی انجام می شود.

یکی از این موارد درمان واریکوسل به روش لاپاراسکوپی است که در اینجا سه عدد تروکار باریک در ناف و کناره های آن تعبیه می شود که پس از چند روز از عمل محل بخیه ها اصلاً محسوس نمی باشد و عمل در عرض 10-15 دقیقه انجام و رگ های خراب شده بیضه را با بزرگنمائی مشخص و آنها را از رگ های سالم جدا کرده و با کوتر می سوزانیم. شانس آسیب به شریان و کوچک شدن بیضه در این عمل صفر است و به علت بزرگنمائی کاملاً می توان سیاهرگ ها را از نسوج لنفی کاملاً جدا کنیم و لذا شانس آب آوردن بیضه یا هیدروسل را بسیار پائین بیاوریم.

لاپاراسکوپی لاپاراسکوپیلاپاراسکوپی_1

عوارض واریکوسل

عوارض مهم بعد از عمل واریکوسل عبارتند از:

  • کوچک شدن بیضه
  • آب آوردن بیضه یا هیدروسل
  • عود واریکوسل

امکان عود واریکوسل و آب آوردن بیضه بعد از عمل در روش جراحی باز، بسته به دقت عمل بین 5-15 درصد می باشد. این عارضه در عمل میکروسکوپی واریکوسل و لاپاراسکوپی شدیداً پائین می آیند.

برای دانستن هزینه عمل واریکوسل بر روی لینک زیر کلیک کنید:

هزینه عمل واریکوسل میکروسرجری

حسن جراحی لاپاروسکوپی واریکوسل

اجتناب از برش پوستی دردناک روی محل کانال، زیبائی محل عمل، عدم احتمال آسیب به شریان بیضه و عدم کوچکی بیضه بعد از عمل، بزرگنمائی محل عمل، ضبط عمل و ارائه آن به بیمار و شفاف بودن کار، زمان کوتاه و کاهش احتمال آب آوردن بیضه و عود واریکوسل می باشد.

حسن عمل میکروسرجری

علیرغم برش پوستی عمل باز، بزرگنمائی رگ ها زیر میکروسکوپ و احتمال پائین آسیب به شریان های بیضه، پائین بودن احتمال عود و آب آوردن بیضه می باشد.

واریکوسل و بیهوشی

عمل جراحی باز میکروسرجری به دو روش بی حسی نخاعی و بیهوشی انجام می شود و در تجربه من بیماران جوانی که بی حسی نخاعی و با تزریق آمپول به نخال عمل می شوند در بعضی از موارد دچار سردرد بعد از عمل و کمر درد می شوند.

عمل واریکوسل چقدر طول میکشد؟

عمل جراحی لاپاراسکوپی به علت تزیق گاز داخل شکم، اغلب با یک بیهوشی خفیف 15 دقیقه ای انجام می شود که پس از عمل به علت درد کمتر و عدم تزریق آمپول به کمر راحت تر می تواند به کار و فعالیت های روزمره برگردند.

مدت زمان بستری شدن پس از TUL

در پایان با تشکر از انتخاب سایت و صفحه من جهت گرفتن این اطلاعات از شما تشکر و امیدوارم با یادگیری این مطالب بتوانید تصمیم درست و منطقی در رابطه با واریکوسل را اتخاذ فرمائید. جهت دیدن فیلمهای عمل واریکوسل می توانید به اپارات و یوتیوب و فیس بوک  وبا پیدا کردن صفحه اینجانب دکتر کرمی جرئیات فیلم و عمل و توضیحات ان را ببینید.


دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    من آزمایش اسپرم دادم که تعداد اسپرمم28000000وتحرک اسپرم صفره و سونوگرافی کردم که نشون می ده واریکوسل دارم به اضافه کیست اپیدیدوم ودکتر برای ناباروری قرص ال کارتنین و قرصq10 داده به نظر شما جراحی لازمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام دکتر تشکر از سایت شما من قبلا درمورد گیاه خرنوب و تاثیراون روی اسپرم از شما پرسیدم فرمودید ثابت نشده ولی خیلی از این طریق جواب گرفتن حتی بعضی از همکارانتون هم تعجب کردند واین روشی بدون عارضه کم خرج است من خودم استفاده کردم درصورت صلاحدید میتونید این روش را برای افرادی که بهتون مراجعه میکنند و اسپرمشومون کیفیت وکمیت لازم را نداره پیشنهاد نمایید باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر بدون چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 5576 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. ببخشیدمن زیاد سکس مقعدی داشتم ( به دفعات مفعول بودم ) الان واریکوسل گرید 2 چپ دارم، آیا بین سکس مقعدی( مفعول بودن ) و وارکوسل ارتباطی وجود دارد؟ ممکن است هنگام دخول به مقعد به وریدهای بیضه من فشار وارد شده باشد؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر بدون شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام توروخدا جواب بدین
    2. تصویر کاربر بدون یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      آقای دکتر تور خدا جواب بدین. خواهش میکنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    4. تصویر کاربر بدون دوشنبه ۱۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام ببخشید که عنوان میکنم دو سوال داشتم
      اول اینکه من اغلب اوقات خودم اجسام استوانه ای با قطر زیاد مثل بطری وارد مقعدم میکنم که فشار زیادی به مقعدم وارد میشه تو این حالت به مقعدم فشار زیاد وارد میشه آیا این فشار وارد شده به مقعد میتواند باعث واریکوسل شود؟

      دوم بعضی مواقع که به مقعدم دخول انجام میشه از من مایع منی خارج میشه علت چیست؟

      ممنون
    5. تصویر کاربر بدون دوشنبه ۱۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      دکتر تورو خدا جواب بدین از استرس مردم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    حامد: حامد: باسلام خدمت شما جناب دکتر کرمی جناب دکتر متاسفانه بنده نزدیک به 10سالی میشه که واریکوسل دارم و تاکنون اقدام جهت عمل نکرده ام.چیزیکه نزدیک به دوسال هست من را اذیت میکنه عدم خروج منی است.متاسفانه حتی یک قطره منی نیز خارج نمیشه.ناگفته نماند که بنده مجرد هستم.و اینکه از زمان عدم خروج منی با ریزش شدید مو چه از ناحیه بدن و چه از ناحیه بدن مواجه شدم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که آیا احتمال عقیم بودن من زیادست؟آیا ریزش مو رابطه ای با واریکوسلم داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر 09382517779 پنجشنبه ۱۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    لطفا اين ازمايش را تفسير بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر 09382517779 چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام خدمت جنابعالي و تشكر بابت پاسخگويي

      آقاي دكتر من اصفهان زندگي ميكنم و سي ساله هستم و همسرم هيچگونه مشكلي ندارد،دكتر اينجا براي مرفولوژي سالم كه تعدادش دو در صد است من را نگران كرد البته از نظر واريكوسل هيچ مشكلي ندارم ايشون گفتن بعد از مصرف اون دو قرصي كه عكسش ضميمه شده به مدت سه ماه اگر نتيجه مرفولوژي اكي نشد دوباره مراجعه كنم،آيا با دو در مرفولوژي سالم امكان بارداري هست،ايشون گفتن با اسپرم ضعيف احتمال بارداري پايين است و در صورت بارداري امكان سقط جنين بالا ميرود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من مدت یک ماهی بود که التم تحریک نمیشد و باید با ماساژ زیاد تحریک میشد.بعد به یه ارولوژیست مراجعه کردم که با انجام سونوگرافی مشخص شد واریکوسل دارم بعد چند روز توسط دکتر حسین کرمی اهل کرمان عمل شدم ودرست از روز عمل التم به روال طبیعی خودش برگشت ولی بعد ۱۳ روز از عمل خود ارضایی داشتم که از همون موقع دوباره روند تحریک و نعوذم مختل شد. و بدتر از قبل از عمل شدم.به هزار زور و زحمت باید تحریکش کنم ولی بازم نعوذم رو زود از دست میدم به دکترم که مراجعه کردم گفت بیشتر به خاطر استرس هست. و قرص های ول من.امگا اچ۳.یوهمبین.فلوکستین و کلر دیازپوکساید رو برام تجویز کرد که بعد از گذشت ۱۵ روز از مصرف بهبودی حاصل نشده لطفا راهنمایی بفرماییدبا سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر, آزمایش اسپرم...pr:54% ..np:31%..im:15%..volvm:2.5ml...ph:7.9... dilution:90به نظر شما چطور است؟ نیازی به دارو هست یا نه؟چکار باید انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام خیلی خیلی ممنونم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      تشكر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر كيان جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    دكتر سلام و عرض ادب اينجانب ٣٥سال سن دارم و متاهلم و يه دختر هم دارم
    ولي يكي از بيضه هام پايين هست يكي فكر كنم با توجه به ازمايشاتم بالا تو پرده هست تا الانم هيچ اذيتم نكرده ايا توشهرستان خيلي كوچك عمل كنم بيادش پايين و اين بيضه پايين بياد كارايي داره يا از بين رفته ديگه ممنونم راهنماييم كنيد از طريق اين ايميل ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر همایون دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1619 مشاهده پرسش
    سلام علیکم
    من مردی 36 ساله هستم . از وقتی که یادمه انزال خشک دارم و بعد از ارضا شدن هیچ مایع منی از من خارج نمیشود (البته به اوج لذت میرسم) . پیش یک دکتر شهر کوچک خودمان سونوگرافی انجام دادم ولی گفتند که انسدادی در کار نیست . بعد از ارضا آزمایش ادرار گرفتند ولی گفتند به مثانه هم برگشت نمیخوره . ولی با بیوپسی بیضه مشخص شد که در بیضه اسپرم وجود دارد . سطح تستوسترون من در سه آزمایشی که انجام داده ام عدد 2 که کمی پایین تر از مقدار واقعیست را نشان میدهد ، دکتری در همدان گفتند شاید ضایع نخاعی باشد . حالا آقای دکتر عزیز (1) آیا امکان دارد سونوگرافی انسداد را نشان نداده باشد و باید نزد یک پزشک ماهرتر سونو بدهم ؟ (2) آیا با دستگاههای الکتریکی که مقعد برای انزال استفاده میشود میتوانم انزال رو تجربه کرده و صاحب فرزند شوم ؟ (3) آیا دارو یا هیچ راه حل دیگری به جز IVF برای صاحب فرزند شدن بنده و همسرم هست ؟
    محض رضا خدا جواب بدهید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر ارمان پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    با سلام مدتیه دونه های سفید روی زیر پوستی بدنه الت تناسلی من دیده میشد کم کم زیادتر هم شدن الان رسیدن روی قسمت کلاهک ک پوست التمو بکشم واضح تر میشن بعضی از این دونه ها بصورت چربی هستن که فشارشون بدم میریزه بیرون ولی اکثرا سفتن واینکارو نمیشه کرد در ضمن یک توده بزرگتر ب رنگ کرمی هم روی بدنه التم هست ک از بچگی باهام بوده الان بزرگتر شده خواهش میکنم کمکم کنید متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام اينها زگيل نيستند راحت باش
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر