جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انتی بیوتیک برای هیدرونفروز کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هیدرونفروز، یک بیماری است که بار کلیوی را افزایش داده و می تواند به آن آسیب برساند. گاهی اوقات، مجرای ادرار توسط یک عامل درونی یا بیرونی مسدود شده و جریان ادرار با بازگشت به سمت کلیه ها سبب بروز هیدرونفروز می شود. هیدرونفروز می تواند یک یا هر دو کلیه را به خود درگیر کند. هنگامی که ادرار توانایی خروج مناسب از کلیه ها را نداشته باشد، این اندام ها متورم می شوند. بزرگی پروستات و سنگ های کلیوی از جمله عوامل انسداد مجاری ادرار هستند. اغلب اوقات، انسداد ادرار در اثر مشکلات عضله نزدیک به میزراه به وجود می آید.

هیدرونفروز اغلب در اثر یک عامل زمینه ای جدی در مجاری ادرار بروز می دهد. تشخیص و درمان سریع عوامل زمینه ای هیدرونفروز می تواند به پیشگیری از ابتلای مجدد و همچنین کاهش سرعت یا پیشگیری از آسیب کلیوی کمک کند. در صورت ابتلا به علائم بدون علت همچون حالت تهوع، استفراغ، تکرر ادرار یا درد باید فورا درمان پزشکی را پیگیری کرد. در صورت ابتلای خود یا نزدیکان به علائمی همچون تنگی نفس، وجود خون در ادرار، فقدان یا کاهش مقدار ادرار، درد شدید شکم یا پهلو و تغییر در هوشیاری باید فورا با اورژانس 115 تماس گرفت.

علت هیدرونفروز در بزرگسالان

برخی از عوامل اصلی بروز هیدرونفروز در افراد بالغ شامل موارد زیر می شوند:

1- سنگ کلیه

سنگ های کوچکی که در کلیه ها تشکیل می شوند، گاهی اوقات می توانند به بیرون از کلیه راه یافته و میزنای را مسدود کنند.

2- هایپرپلازی خوش خیم پروستات

به تورم غیر سرطانی غده پروستات در مردان گفته می شود.

3- بارداری

بزرگ شدن رحم در طول بارداری می تواند بر میزنای ها فشار وارد کند.

4- تنگی میزنای

این پدیده می تواند در اثر آسیب به میزنای، ابتلا به عفونت یا جراحی روی دهد.

5- افتادگی اندام های لگن

افتادگی یک یا بیش از یک اندام لگنی بر روی واژن می تواند سبب انسداد مجرای ادرار شود.

5- مثانه نوروژنیک

به آسیب اعصاب کنترل کننده مثانه گفته می شود.

6- سرطان های درون یا اطراف مجرای ادراری

از جمله این موارد می توان به سرطان مثانه، کلیه، پروستات، دهانه رحم، تخمدان و رحم اشاره کرد. در موارد نادر، امکان دارد مجاری ادرار به وسیله یک لخته خونی، ابتلا به آندومتریوز یا کیست های تخمدان مسدود شوند.

نشانه های هیدرونفروز
نشانه های ورم کلیه ها

علائم ورم یا هیدرونفروز کلیه

علاوه بر علائم و عوامل هیدرونفروز، بیماری های همزمان با آن نیز می توانند متفاوت باشند. گاهی اوقات، هیدرونفروز در ابتدای بروز با هیچ علامتی همراه نیست. با این حال، علائم عمومی این بیماری، موارد زیر را در بر می گیرند:

امروزه واریکوسل یکی از شایع ترین علت ناباروری مردان جوان می باشد. از جمله عوارض واریکوسل می توان به هیدروسل یا آب آوردن بیضه، کوچک شدن بیضه بعد از عمل وایکوسل و درد بیضه اشاره کرد.

هیدرونفروز، اغلب اوقات در اثر مشکلات جدی کلیه یا مجاری ادرار به وجود می آیند. در صورت تجربه علائم زیر توسط خود یا نزدیکان باید فورا با اورژانس 115 تماس گرفت:

وجود لخته های خونی در ادرار یا آلودگی ادرار به خون (هماچوری)

⛔ تغییر در هوشیاری همچون غش کردن یا بی پاسخی

⛔ تغییر در وضعیت روانی یا تغییر رفتاری ناگهانی همچون گیجی

⛔ کاهش مقدار یا احتباس ادرار

⛔ درد شدید پهلو که محل آن تغییر یافته یا به ناحیه پایینی شکم، کشاله ران، لب های واژن یا بیضه ها انتشار می یابد.

⛔ تنگی نفس یا مشکل در تنفس

تشخیص ورم کلیه

تشخیص هر چه زود تر هیدرونفروز جهت پیشگیری از ابتلا به آسیب دائمی کلیه ها بسیار اهمیت دارد. آسیب کلیوی می تواند با اثراتی طولانی مدت و ویرانگر همراه باشد. پزشک فرایند تشخیص را معمولا با انجام یک معاینه فیزیکی دقیق انجام داده و علاوه بر تاریخچه پزشکی فرد، دارو های مصرفی او را نیز جویا می شود. در تست های تشخیصی هیدرونفروز معمولا از تکنولوژی فراصوت استفاده می شود زیرا بدون درد بوده و تصاویری دقیق از وضعیت تورم کلیه ها ایجاد می کند. همچنین، آزمایش های سی تی اسکن نیز در ایجاد تصاویر دقیق از اندام ها و مجاری آسیب دیده مفید هستند.

در صورت نیاز، ممکن است جهت شناسایی بهتر میزان انسداد به تصویر برداری هسته ای نیاز باشد. در این فرایند، یک ماده پرتو زا به جریان خون تزریق شده و یک دوربین خاص در بیرون از بدن تصاویری را از دستگاه ادراری به دست می آورد. این تصاویر، عملکرد کلیوی و جریان ادرار را تعیین می کنند.

 

سنگ شکن کلیه با ESWL

درمان هیدرونفروز کلیه

اهداف درمانی هیدرونفروز شامل احیای جریان آزادانه ادرار از کلیه ها، کاهش تورم و فشار کلیوی و همچنین ارتقا عملکرد این اندام می شوند. مراقبت اولیه از بیمار بر کاهش درد و پیشگیری از بروز عفونت های مجاری ادرار تمرکز دارد. در غیر اینصورت، به مداخله جراحی نیاز خواهد بود. زمان بندی فرایند به علت زمینه ای هیدرونفروز و شرایط پزشکی مرتبط با آن بستگی خواهد داشت. برای مثال، در بیماران مبتلا به سنگ کلیه که مسیر ادرار به طول کامل مسدود نیست، به مدت 1 تا 2 هفته به بیمار فرصت داده می شود تا با استفاده از دارو های مسکن جهت دفع سنگ ها تلاش کند. با این حال، در صورتی که بیمار به یک عفونت کلیوی دچار شده یا تنها یک کلیه داشته باشد، جراحی رفع سنگ کلیه باید به صورت اورژانسی انجام شود. 

((سنگ شکنی برون پیکری با امواج شوک)) رایج ترین درمان سنگ های کلیوی در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. در این فرایند، امواج شوک از بیرون بدن قطعات سنگ را هدف گرفته و با خرد کردن آن ها زمینه خروج از طریق ادرار را فراهم می کنند. در بیماران مبتلا به احتباس ادراری یا بزرگی مثانه، قرار دهی سوند ادراری تنها اقدام لازم برای درمان اولیه است. در بیماران مبتلا به تنگی میزنای یا مواردی که امکان برداشت سنگ ادراری وجود ندارد، پزشک متخصص یک استنت را در میزنای قرار داده تا ادرار با دور زدن محل انسداد بتواند از بدن خارج شود. 

متخصص اورولوژی با وارد کردن دوربینی کوچک به مجاری ادرار می تواند محل انسداد را شناسایی کرده و جهت حل مشکل، استنت را به محل مناسب هدایت کند. هنگامی که امکان جایگذاری استنت وجود نداشته باشد، وارد کردن لوله نفروستومی در نظر گرفته می شود. در این روش، پزشک اورولوژیست یا متخصص رادیولوژی با استفاده از تصویر برداری فلوروسکوپی یک لوله را از پهلو به درون کلیه وارد کرده و امکان خروج را برای ادرار فراهم می کند.

عوارض تورم کلیه

هیدرونفروز و عوامل زمینه ای آن می تواند به عوارضی جدی و حتی تهدید کننده حیات منجر شوند. پیروی از برنامه درمانی و توصیه های پزشک به کاهش خطر بروز عوارضی همچون موارد زیر کمک می کند:

  • فشار خون بالا
  • آسیب کلیوی
  • نارسایی کلیوی

پیشگیری از ورم کردن کلیه

از آن جایی که هیدرونفروز در اثر یک عامل زمینه ای بروز می دهد، پیشگیری از آن نیز نیازمند اجتناب از همان عامل است. برای مثال، افراد مبتلا به سنگ های کلیوی، باید با مصرف مایعات کافی خطر تشکیل دوباره سنگ های کلیوی را کاهش دهند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

4.1/5 - (97 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام.آیا با این اسکن بارگزاری شده کلیه ام درمان می شه یا نه؟راه درمانش چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      کلیه سمت راستتون تقریبا از دست رفته علتش چی بوده؟
    2. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      ظاهرا سنگ 14 میل در حالب گیر کرده.راه درمان چیه آقای دکتر؟ اول 14 میل باید در بیاد یا نه فایده نداره؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      باید جراحی بشه
    4. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      جراحی TUL یا خود کلیه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      رفع انسداد انجام شود بر حسب سی تی اسکن و ....
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر من برج از برج یازده پارسال درگیر سنگ کلیه بودم تا برج سه چند بار فنر و کاتتر گذاشتم و در آخر با خیلی رنج وعذاب که کشیدم سنگ رو دفع کردم الان دوباره کمرم و کلیه راست درد و سوزش دارم سونا دادم سنگ نبوده وگفته هیدرونفروز خفیف دارم آزمایش ادرار و خون هم دادم عفونت ندارم باید چکار کنم کنم آیا احتمال داره که دوباره به عمل کشیده بشه یا با مصرف دارو برطرف میشه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      جهت اطمینان باید سی تی اسکن انجام شود
    2. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    باسلام
    من۴۴سال سن دارم ازاوایل برج ۱۴۰۲/۲سوزش درمجاری ادراری داشتم به پزشک مراجعه کردم‌ وتشخیص سنگ داد چند روز دارو مصرف کردم ولی یکدفعه درد شدیدی توی پهلوی چپم شکل گرفت بیمارستان رفتم سی‌تی‌اسکن گرفتند گفتند سنگ ۵میلی در کلیه چپت هست دوباره دارو دادند ولی بعد ازیک هفته دوباره درد همراه خونریزی داشتم که به بیمارستان دوباره مراجعه کردم وگفتند جواب تکمیلی سی‌تی‌اسکن اومده ویه سنگ ۸میلی درحالب چپت هست وهیدرونفرز خفیف کلیه چپ داری دوباره دارو دادند خونریزی قطع شد ولی هنوز توی ادراری با آزمایش که انجام دادم خون وجود داره دکترم گفت دیگه بايد عمل کنی وقت عمل داد تا دیروز ۱۴۰۲/۳/۲۴ یه تیکه سنگ دفع کردم ودکترم گفت فعلا عمل نمی خواد تا ۲هفته دیگه بیا با سونو ببینم ورم کلیه خوابیده یا نه البته با تجویز دارو میخواستم بظر شماروهم بدونم وآیا این ورم به این سنگ ربط داره یا نه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام قطعا علت ورم کلیه سنگ بوده اگر دفع کردید و درد افتاده که همان سونو کنید
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود ۳ماهه مشکل عفونت پروستات داشتم امروز ازمایش اسپرم یعنی تاریخ ۱۴۰۲.۰۲.۲۶ و همچنین سونو گرافی انجام دادم عفونت برطرف شده بود فقط دکتر سونو گرافی گفتن یک مقدار کلیه هات گشاد شده گفتن طول تقریبی کلیه رااست ۱۰۳mmوچپ ۱۰۴mmواکوژنیسیته کلیه راست وچپ طبیعی جدار وظرفیت مثانه نرمال وپس ازتخلیه مثانه باقی مانده ادراررویت نگردید .کانون هیپراکوژن به قطر ۳mmدر کالیس تحتانی کلیه چپ مشکوک به سنگ ریزه .کلیه دو طرف استازدر سیستم پیلو کالیسیل نشان می دهد مقایسه با علایم بالینی از نظر رد utiویا سنگ در حال دفع در مسیر حالب به دکتر خودم نشان دادم گفتن مشکل خاصی نیست . خواستم ببینم شماهم تایید میکنید عکس سونو هم بارگذاری کردم سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام مشکل خاصی نیس به علت عفونت بوده یک ماه بعد سونو مجدد دهید
    2. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      اقای دکتر الان چند روزی هم کلیه سمت چپ درد داره چه کار کنم داروی داره مصرف کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      تامسولوسین شبی یک عدد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کاظمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من عکس سونومو میزارم براتون هیدرونفروز گرید ۱ و سنگی که گیر کرده ۱۰ میله نظرتون چیه درد شدید دارم حتی موقع نفس کشیدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام اون سنگ در مسیر حالب گیر کرده و بزرگ است احتمال دفع کم هست البته سونوگرافی سایز دقیقی از سنگ نمیده و ارجح سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست است .برای این سنگ با توجه به اینکه بالا قرار گرفته باید سنگ شکنی برون اندامی انجام بشه
    2. تصویر کاربر کاظمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام دکتر خسته نباشید دیروز سنگ شکن انجام دادم اما همچنان درد دارم زیر دلم درد شدید گرفتگی دارم هر دو سمت ادرارم فقط ۲ بار اول که رفتم خونی بود و هیچی دفع نشده این میزان درد طبیعیه ممکنه سنگ خورد نشده باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بله ممکنه خرد نشده باشه مجدد باید سی تی بشه ببینیم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرحسین پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام دکتر..بنده۱۸سالمه...مشکلی که دارم اینه که فقط و فقط تکرر ادرار دارم..هر۴۵دقیقه یکبار بایدتخلیه کنم ومیگم حس تخلیه کامل ندارم...آزمایش دادم عفونت نداشتم...سونو دادم پر وخالی...وادرار در مثانم میمونه...ونتیجه سونو مشخص شد که هیدرونفروز خفیف کلیه چپ دارم ...ممنون میشم اگر توصیه ای دارید به من بگیدالبته من خودارضایی می کردم ویک ساله که ترک کردم..نمیدونم این روگفتم شاید با این قضیه ارتباط داشته باشه..عکس سونو هم فرستادم اگه میشه ببینید ونظرتون روبگید...بازم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام شود . دارو تا به حال مصرف شده ؟
  • تصویر کاربر سارینا چهارشنبه ۹ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    چند روز پیش سونوگرافی دادم و گفتن که دوتا سنگ کلیه که حداکثر ۳ میلی در کالیبر های میانی فوقانی هر کلیه ضمن اینکه هیدرونفروز خفیفی در کلیه چپ مشاهده واحتمال وجود انسداد در مسیر حالب چپ میباشد می‌خواستم نظرتون رو درمورد اینکه چه دارویی مصرف کنم بپرسم و اینکه احتمال دفعش هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به هیدرونفروز نیاز به یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست جهت بررسی سنگ حالب دارید چون سنگ های حالب در سونو رویت نمیشه . جهت دفع سنگ باید تامسولوسین روزی یک عدد مصرف کنید
  • تصویر کاربر سروش یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    خدمت دکتر میخواستم عرض کنم اینجانب در سال 84 در حین سربازی دچار تنگی حالب به لگنچه مادر زادی کلیه راست دچار شدم که با تشخیص پزشک باید عمل میشدم ومن را جراحی کردن گفتن کلیه تو ورم دارد به دلیل دیر عمل کردن ولی کاری کردیم دیگر تنگی برایت ایجاد نشود من تا این مدت هیچ مشکلی نداشتم والان هم دردی احساس نمی کنم اما یک هفته پیش داو طلبانه برای خودم رفتم پزشگ عمومی سونو گرافی و ازمایش دادم دکتر گفت یکمی کم خونی داری ودر ازمایش ادرارت قسمت Blood/Hb نوشته بود Traceوسونوگرافی نوشته بود هیدرونفروز شدید در کلیه راست با سابقه جراحی قبلی سوال من از اقای دکتر این است که ایا دوباره باید عمل کنم یعنی دوچار تنگی شده ام یا کلیه من کار نمیکنه .
    با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر غفار سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمرد57 ساله هستم . 3سال پیش به علت وجود سنگ درهردوکلیه ، کلیه راست عمل باز گردید از آن تاریخ کلیه هام سنگ ساز شده حالا درکلیه راست چهار ونیم میلی ودر کلیه چپ سنگ 10 میلی وجود دارد وبزرگی پروستاتم36 دکتر معالجم سه سال است اکثرا دارو های هیدروکلرتیازید ، آلوپرینولول وبرای پرستات پروترال 4 تجویز می کند ولی این سنگها بعضا کوچک وبعضا بزرگ می شوند وکامل ازبین نمی روند .دوماه پیش دارو های هیدرو کلر تیازید100عدد -پروترال 4صدعددوفینازوپریدن صد عدداز هرکدام روزی 1عدد تجویز کرده است ومصرف می کنم .مصرف این داروها میل جنسی را از بین برده است.
    تقریبا دوسه ماهه موقع برداشتن جسم سنگین ویا خم وبلند شدن موقع کار وپیاده روی یک ساعته ادرارم گاهی تیره وگاهی صورتی می شود .البته روزی 10تا 12 لیوان آب جوشیده شده ولرم می نوشم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید؛ آیا این تغییر رنگ ادار خطر دارد؟
    میشه داروهای دیگری تجویز بفرماییدتا از دست این سنگ ها خلاص شوم.
    ضمنا جواب آزمایش وسونوگرافی به پیوست به خدمتتان ارسال می گردد.
    باتشکر واحترام خدائی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      به جاب پروترال از قرص امنیک 0.4 استفاده کنید
  • تصویر کاربر لیلی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    منسنگ کلیه داشتم دفع شده 4 روز پیش ولی در سونو کلیه التهاب داشته و روز آخر در ادرار لخته خون میدیدم الانم پشت کمرم وزیر دلم درد دارم وتکرر ادرار وفشار ادرار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش ادراری انجام بدید علایم هفونت ادراری دارید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بهتره سی تی اسکن شکم و لگن هم انجام بدید تا سنگ های ریز هم بررسی بشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر