جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بوي بد ادرار نشانه چيست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

ادرار می تواند ویژگی هایی همچون بوی بد، تند یا شیرین داشته باشد. رایج ترین عوامل بوی بد ادرار شامل کم آبی، تغییرات تغذیه ای یا عوارض جانبی مصرف یک دارو می شوند. در موارد اندک نیز بوی بد ادرار می تواند ناشی از عفونت، قند خون بالا یا آسیب کبدی باشد. در ادامه مطلب به علائم، عوامل و گزینه های درمانی بوی بد ادرار پرداخته شده است.

دلیل بوی بد ادرار

علت بد بو بودن ادرار عبارت است از:

1- کم آبی

در صورت عدم نوشیدن آب به مقدار کافی، ادرار با بوی شدید آمونیاک همراه خواهد شد. ادرار بدون آب کافی غلیظ شده و علاوه بر تیرگی، بوی نامطلوبی نیز به خود می گیرد. با نوشیدن مقادیر بیشتر آب می توان شدت بوی ادرار را کمتر کرد.

2- مصرف زیاد قهوه

مصرف مقادیر زیاد قهوه می تواند بوی ادرار را نیز متمایل به بوی قهوه کند. علت این اتفاق مشخص نیست اما احتمالا برخی محصولات حاصل از تجزیه قهوه وارد ادرار شده و بوی آن را تغییر می دهند.

3- مصرف مواد غذایی دارای رایحه قوی

40 درصد افراد پس از مصرف مارچوبه تغییری را در بوی ادرار خود تجربه می کنند. با این حال، مارچوبه تنها ماده غذایی نیست که توانایی تغییر بوی ادرار را دارد. برخی مواد غذایی همچون پیاز، ادویه ها، سیر، کاری، سالمون، الکل و کلم بروکسل نیز از این ویژگی بهره مند هستند. داشتن یک رژیم غذایی پر نمک ادرار را غلیظ تر کرده و بوی آن را تشدید می کند. با این حال، در صورتی که مقادیر زیاد نمک عامل بوی ادرار باشند، امکان وجود مشکلات زمینه ای جدی تری وجود دارد. برخی محققان رژیم های غذایی پر نمک را با زخم های معده و عفونت ها ارتباط داده اند. همچنین، مصرف مقادیر زیاد نمک سبب کشیده شدن آب از سلول ها به درون عروق خونی شده و بدن را کم آب می کند. پزشکان بیان دارند که کاهش مصرف نمک سبب احساس عمومی بهتر و کاهش بوی ادرار می شود. بوی نامطلوبی که در اثر مصرف خوراکی های یاد شده در ادرار به وجود می آید، ظرف 1 تا 2 روز برطرف می شود.

4- دیابت و بوی بد ادرار

پزشکان صد ها سال پیش با چشیدن ادرار بیماران از ابتلای آن ها به دیابت آگاه می شدند. ادرار افراد دیابتی شیرین است. امروزه به لطف پیشرفت فناوری برای تشخیص دیابت نیازی به این روش نیست. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده یا نا آگاه از ابتلای خود ممکن است بویی شیرین را از ادرار خود احساس کنند. افراد غیر مبتلا با مصرف مقادیر زیاد شکر نمی توانند این پدیده را تجربه کنند زیرا بدن آن ها با ساخت انسولین مقدار قند خون را کنترل می کند.

احساس ادرار کاذب

5- ابتلا به عفونت مجاری ادرار یا مثانه

عفونت ادراری می تواند عامل بروز بوی عفونت در ادرار باشد. این بوی نامطلوب وجود طیفی از مشکلات را بیان می کند که از جمله آن ها می توان به عفونت مثانه، عفونت مجاری ادرار یا التهاب مثانه (سیستیت بینابینی) اشاره کرد. 

6- سنگ کلیه و بد بو شدن ادرار

سنگ های کلیوی توده های سختی هستند که با رسوب برخی مواد شیمیایی خاص در کلیه ها تشکیل می شوند. بنابراین، چندان جای تعجب ندارد که سنگ های کلیوی عامل بوی بد ادرار باشند. در حالی که سنگ های کلیوی به دنبال راهی برای خروج از مجرای ادرار هستند، مسیر خروج ادرار را مسدود کرده و علاوه بر بوی بد، ظاهری کف آلود نیز به ادرار می بخشند. پس علت بوی بد ادرار و درد کلیه می تواند وجود سنگ کلیه باشد.

7- ابتلا به عفونت قارچی

علت بوی بد ادرار در زنان می تواند مبتلا شدن آن ها به عفونت قارچی باشد. گاهی اوقات، قارچ هایی که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند به طرز بی رویه ای رشد کرده و یک عفونت قارچی را به وجود می آورند. هر فرد در واژن خود دارای محیط میکروبی متفاوتی است. 

8- مصرف مکمل های غذایی

برخی مکمل ها، ویتامین ها و دارو ها می توانند بوی ادرار را تغییر دهند. برخی دارو ها به دلیل مزه ناخوشایند با لایه ای از طعم دهنده های مصنوعی پوشانده شده اند که مصرف آن ها با تغییر بوی ادرار همراه خواهد بود. دارو های قلبی، ضد بارداری، مولتی ویتامین ها و ویتامین B6 از دسته این دارو ها هستند. تغییر بوی ناشی از مصرف این دارو ها چندان جدی نیست اما در صورت نگرانی، بروز تغییرات ناگهانی یا تجربه دیگر عوارض جانبی می توان به پزشک اطلاع داد.

9- بارداری

علت بوی بد ادرار در بارداری به این دلیل است که تغییرات هورمونی که رشد جنین را در بدن مادر ممکن می کنند، می توانند سبب تغییر اندک بوی ادرار مخصوصا در سه ماهه اول شوند. البته، این تغییر چندان شدید نبوده و حساسیت به آن به دلیل ارتقا حس بویایی مادر در دوران بارداری است. این تغییرات یعنی افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در دوره تخمک گذاری نیز تجربه شده و پدیده های بیان شده رخ می دهند.

10- دیگر دلایل بد بو شدن ادرار

آیا بوی نامطلوب ادرار خطرناک است؟

میزان خطرنام و جدی بودن تغییر بوی ادرار به عامل آن بستگی دارد.

#اندک: اغلب تغییرات بوی ادرار به دلیل کم آبی، مصرف برخی مواد غذایی یا شروع یک دارو یا مکمل جدید هستند. در صورت عدم وجود علائم دیگر، نیازی به نگرانی نیست.

#متوسط: در صورتی که ادرار علاوه بر داشتن رنگ غیر طبیعی به رایحه ای پایدار یا بسیار نامطلوب دچار شود، امکان ابتلا به بیماری وجود دارد.

#شدید و جدی: در صورتی که علائم بالا با درد یا دیگر علائم بیماری همراه شوند، باید هر چه سریع تر به پزشک اورولوژی مراجعه کرد.

زمان و نحوه درمان بوی بد ادرار

مواقع اورژانسی

در صورت بروز موارد زیر به همراه بوی بد ادرار باید فورا درمان پزشکی را پیگیری کرد:

  • خستگی شدید، تشنگی مداوم، تکرر ادرار و استشمام بوی شیرین از آن
  • درد کمر، تب، لرز، بوی عفونت و رنگ قرمز یا صورتی ادرار
  • خستگی مداوم، زردی پوست و چشم ها (یرقان)، تورم مچ پا و بوی ترش ادرار و نفس

آزمایش ادرار

زمان مراجعه به پزشک

در صورت تجربه موارد زیر باید یک وقت ملاقات با پزشک خود برنامه ریزی کرد:

  • استشمام بوی بد ادرار در دوره مصرف دارو های ادرار آور: پزشک می تواند دارو ها را عوض کرده یا مقدار مصرفی آن ها را تغییر دهد.
  • درد در ناحیه پایینی شکم به همراه بوی بد ادرار
  • استشمام بوی عفونت به همراه فوریت یا تکرر ادرار

درمان بوی بد ادرار در طب سنتی

در صورت تجربه بوی بد ادرار می توان موارد زیر را در خانه امتحان کرد:

  • افزایش مصرف آب
  • مصرف قرص های ویتامین C
  • نوشیدن چای سبز
  • مصرف عصاره شیرین نشده میوه کرن بری یا مصرف قرص های بدون نسخه آن: در صورت ابتلا به سنگ های کلیوی یا مصرف دارو های رقیق کننده خون باید از مصرف محصولات این میوه صرف نظر کرد.

پروفسور حسین کرمی متخصص مجاری ادراری

4.2/5 - (381 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر MoRteza پنجشنبه ۱۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر کرمی عزیز
    عرضم به حضورتون دکتر من پسر ۲۱ ساله هستم ؛ قریب به دو هفته است ک یه درد خفیف بالای مثانه سمت راست احساس میکنم و همچنین کشاله پای راستم هر چند روز یکبار یه درد خفیفی میگیره قسمت درونی ؛ و اینم باید ذکر کنم ک بخاطر درس مجبورم ساعت زیادی رو بشینم ؛ همچنین بشدت افکار سمی دارم و مدام مغزم به بدترین بیماری ها فکر می‌کنه ! علائم دیگه من جمله تکرر یا خونریزی یا فشار ادرار یا قطع و وصلی ندارم صرفا همین درد خفیف هست ؛ خواستم راهنمایی بخوام ازتون ک چیکار باید انجام بدم !؟
    متشکر و قدردان زحمات شما جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری انجام دهید
    2. تصویر کاربر MoRteza پنجشنبه ۱۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      آقای دکتر ممکنه چیز خاصی باشه یا مشکوک هستین به سنگ کلیه و اینا !؟
      چون من خودبیمارانگاری هم دارم و مدام بهش فکر میکنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      ابتدا سونو انجام بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ار چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید بنده یه مدتی هست که از نزدیکی همیشه راحت وبی درگیر اداره می آمد الان چند ماهی هست که بعداز نزدیکی ادار نمیتونم بکنم یا درد دارم خواستم علت راویان شوم باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      باید سیستوسکوپی انجام شود
  • تصویر کاربر شایان پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با سلام من 2 ماه که درد و سوزش هم موقع ادرار هم موقع انزال دارم
    هر چی دکتر رفتم ازمایش دادم سونو دادم چیزی نبود
    کلی قرص خوردم ولی تاثیری نداشت این داروهایی که خوردم ولی تاثیری نداشتن رنگ منی من خیلی زرد شده نزدیک به نارنجی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز بنده ارسال 82 مشکل مثانه دچار شدم ادرار کوچکم چند سی سی موقع بلند شدن با وسیله ای رو بلند میکردم می‌ریخت خسته شدم تمام دکترای رشت ورفتم نتیجه نگرفتم ازاعصاب قرص خوردم نه .افتادم تریاک مدتی خوب بودم ولی خسته شدم اومدم تهران دکتر مهناودکتر نیکوبخت فرمودند آمیزش وزیادکن که نمیشه.دکتر امامی رفتم از من یوردنامیک گرفت جواب موجود ایشونم گفتن مغز به نخاع دستور نامیده ده سال دکترورورا گذاشتم کنار الان درد دارم سرپا هستم درد دارم کارممم نصب سرامیک واسلب خواهشاً چکار کنم چ دارو بخورم بمیرم م نه عکس میگیرم وهیچی چون خدا می‌دونه بااین دکترا چ کشیدم درحال کاردرد احساس نمیشه استراحت اذیتم می‌کنه و ریختن ادرار بجاست بعضی اوقات متوجه میشم تازگی رفتم آزمایش کلی گفت عفونت نداری.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام و احترام بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت داره وعود بیماری هم بالاست هر روز به مدت نیم ساعت در لگن آب گرم بنشینید و درمان دارویی با افلوکساسین هر ۱۲ ساعت و تامسولوسین هر شب و ملوکسیکام هر ۱۲ ساعت رو تا یک ماه ادامه بدهید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام و احترام بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت داره وعود بیماری هم بالاست هر روز به مدت نیم ساعت در لگن آب گرم بنشینید و درمان دارویی با افلوکساسین هر ۱۲ ساعت و تامسولوسین هر شب و ملوکسیکام هر ۱۲ ساعت رو تا یک ماه ادامه بدهید
    3. تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۳۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام وخسته نباشید جناب دکتر کرمی عزیز سپاس ازشما
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      🌺
    5. تصویر کاربر سعید جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام صبح بخیر آقای دکتر دوز داروها نفرمودید.درضمن یادم رفت بعضیی چیزا.موقع ادرار سرپا راحتر تخلیه م.نشسته حتما آب ولرم روآلت ریخته بشه بقول خودم چند سی سی تخلیه آبگرم دردوتسکین میده.باعرض معذرت آلت بلند میشه یا موقع تحریک تخلیه نشه دردم خیلی شدید یادم رفت عرض کنم خدمت شما بزرگوار.دکتر موذن جمشیدی باکلوفن درست باشه اوایل می‌خوردم.قرصهای تجویزی شما معده رو ادیت نمیکنه.قربانت سعید
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      نه معده رو اذیت نمیکنه تامسولوسین ۰/۴ هر شب افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر بیتا سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر من چند وقت پیش سوزش ادرار و بوی بد ادرار و همینطور ترشحاتی داشتم دکتر برای من پماد واژینال میکوزین وقرص فلوکونازول ۵۰ تجویز کرد وتشخیص قارچ داد داروهارو مصرف کردم علایم از بین رفت و خوب شدم ولی فقط چند روز بعد از اتمام داروها باز اون بوی بد ادرار که شبیه بوی ترش شدگی و تخمیر هست برگشته و خیلی هم بوی شدیدیه چکار باید بکنم دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      باید داروها ادامه یابد همان قارچ است . مترونیدازول هم اضافه بشه
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من در کلیه چپ سنگ3میلی متری و در کلیه راست سنگ0/02میلی متری دارم دکتر رفتم برام دارو نوشتن الان سه هفته است دارو و مصرف میکنم اما امروز که سونو انجام دادم متاسفانه دفع نشده درد و حالت تهوع شدید دارم و خیلی خون در ادرار میبینم
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام حتما یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام دهید بفرستید گزارش را ببینم احتمالا سنگ در حالب گیر کرده
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من 28 سالمه و متاهل هستم،حدود یک ماه پیش احساس ادارا و همراه تکرر ادرار با سوزش داشتم ،آزمایش ادرار دادم WBC حدود 7 تا 8 بود و کشت منفی شد.
    سونوگرافی کلیه و مثاته و پروستات گرفتم هیچ مشکلی نداشتم.
    دکتر بهم مترونیدازول 500 با آزیترومایسین 500 و سیپروفلوکساسین 500 تجویز کرد بعد از مصرف دوره بهتر شدم
    تقریبا چند روزه دوباره احساس سوزش بعد از ادرار دارم
    بین مقعد تا بیضه ها و خوده آلتم
    دوباره آزمایش ادرار دادم ولی WBC صفر بود و کشت هم منفی شد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام علایم پروستاتیت مطرح است و دارو طولانی تر در حد ۱۲ هفته مصرف شود سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت ملوکسیکام ۷/۵ میلی گرم هر ۱۲ ساعت تامسولوسین روزی یک عدد
  • تصویر کاربر اصغری جمعه ۱۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    با سلام بیماری دیابت دارم در سونوی اخیر یک توده در مثانه مشاهده شده است لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما نیاز به عمل دارید جهت عمل (turt) تراشیدن توده مثانه با شماره : ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ هماهنگ فرمایید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ آذر ۱( 1 سال پیش)
      حتما پیگیر باشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۹ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من دیشب یه لوله در الت خود وارد کردم و کمی خونی شد از دیشب سوزش ادار شدید دارم نمیتونم ادار کنم باید چیکار کنم ایا به مرور خوب میشه سوزش در 2سانت اول الت هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام به هیچ عنوان این کار را تکرار نکنید احتمالا دچار اسیب مجرا شده اید سریعا به ارولوژیست مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رحیمی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.اقای دکتر من هرچند وقت یکبار دردی رو سمت راست بدنم در قسمت پایین تنه ناحیه کمر به سمت پهلو دارم و اکثر مواقعی تکرر ادرار دارم و بعضی مواقع با اینکه حجم ادرار در حد نصف لیوان یکبار مصرف هست باید سریع تخلیه کنم معمولا بوی بدی ادرار داره شیرین و ترش نیست شبیه به یک ماده ای هست که اسمش بخاطر نمیارم همراه با سوزش بعد چند روز خوب میشه و چند وقت بعد دوباره همین روند تکرار میشه آزمایش ادرارم در مواقع عادی کمی خون دیده میشه. سپاسگزارم که راهنمایی می‌فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      باید آزمایش آنالیز و کشت ادراری انجام بدید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر