جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علل رنگ ادرار قهوه ای تیره

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

رنگ ادرار قهوه ای تیره معمولا نشانه ی یک بیماری زمینه ای است و همیشه باید توسط پزشک مورد معاینه قرار گرفته شود، خصوصا اگر ادرار کردن دردناک و یا همراه با خون باشد. عفونت های باکتریایی سیستم ادراری، مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها، خوردن مقادیر زیادی از حبوبات یا کم آبی شدید از جمله علل قهوه ای شدن رنگ ادرار است.

بدن آب و مواد اضافی را از طریق ادرار دفع می کند. ادرار به طور معمول زرد رنگ است و بسته به مقدار آب مصرفی، رنگ زرد ادرار می تواند به رنگ زرد پریده (ادرار رقیق شده) تا طلایی عمیق یا کهربایی (ادرار غلیظ) تغییر کند.

حتی با وجود این طیف گسترده از رنگ های طبیعی برای ادرار، باز هم بسیاری از فرآیندهای مختلف می توانند رنگ ادرار را از زرد به قهوه ای یا حتی صورتی یا مارون (خرمایی مایل به قرمز) تغییر دهند. بیشتر این فرایندها خوش خیم هستند، اما فرآیندهایی که باعث می شوند ادرار به رنگ قهوه ای درآید، معمولا نشانه یک مشکل اساسی هستند و همیشه باید به پزشک مراجعه شود.

خون در ادرار

خون در ادرار نشانه ی چیست؟

اگر متوجه وجود خون در ادرار شده اید، و یا رنگ ادرار شما قهوه ای شده است، به علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید توجه کنید. علائمی مانند:

  •  ادرار دردناک
  • خون قابل مشاهده در ادرا

علل رنگ ادرار قهوه ای تیره

روند ادرار کردن نیازمند عملکرد چند بخش از بدن است. کلیه ها ادرار را فیلتر می کنند، حالب ها ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کنند، ادرار در مثانه ذخیره می شود و در نهایت مجرای ادراری، ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کند. همه ی بخش های ذکر شده را دستگاه مجاری ادراری می نامند.

هر چیزی را که کلیه شما از طریق دستگاه ادرار فیلتر و دفع کند، می تواند بر رنگ ادرار تاثیر بگذارد. ادرار می تواند بسته به میزان دفع آب بدن، رنگدانه های موجود در غذا و فرایندهای سیستمیک که باعث تخریب بدن می شوند، تغییر رنگ دهد. برخی شرایط خاص پزشکی یا بیماری ها می توانند منجر به بروز ادرار قهوه ای شوند.

علل رنگ ادرار قهوه ای تیره

این شرایط خاص پزشکی می توانند شامل موارد ذکر شده در زیر باشند:

⛔عفونت

بسیاری از باکتری های خارجی مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند به راحتی از طریق روابط جنسی وارد دستگاه مجاری ادراری شوند. عفونت های دستگاه مجاری ادراری اغلب علاوه بر درد، علائمی مانند ادرار قهوه ای تیره را نیز ایجاد می کنند.

⛔اختلالات خونی 

اختلالات خونی شرایطی است که در آن سلول های خونی تجزیه و تخریب می شود و همین امر می تواند رنگ ادرار را به قهوه ای تیره تبدیل کند. هرگونه اختلال خونی که شامل تجزیه هموگلوبین (یکی از اجزای سلول های قرمز خون) شود، به وسیله ی کلیه ها دفع می شود و رنگ ادرار را قهوه ای تیره می کند.

⛔بیماری سیستمیک

بیماری هایی که کلیه و کبد را تحت تاثیر  قرار می دهند می توانند به طور جدی فرآیندهای فیلتر و دفع ادرار را تحت تاثیر قرار دهند. چنین شرایطی می توانند شامل سرطان، هپاتیت و سیروز باشد.

⛔مصرف ضد مالاریا

مصرف داروهایی مانند کلروکین و پریماکین نیز می توانند رنگ ادرار را قهوه ای تیره کنند.

⛔مصرف آنتی بیوتیک ها

مصرف برخی آنتی بیوتیک های خاص مانند، مترونیدازول اغلب رنگ ادرار را قهوه ای تیره می کنند. 

تغییر رنگ ادرار در این مورد معمولا خوش خیم است و به دلیل وجود رنگدانه ی داروهایی است که در ادرار فیلتر می شوند.

علت تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره

دلایل محیطی که می توانند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره شوند ممکن است مرتبط به عادت های زندگی یا قرار گرفتن در معرض موارد خاصی باشد. مواردی مانند:

⚠️رژیم غذایی

خوردن مقادیر زیادی لوبیای فاوا، ریواس و یا آلوئه ورا می تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره شود. مکانیسم های این مساله به وضوح مشخص نیستند.  علاوه بر این، کم آبی شدید و مصرف ناکافی آب نیز می تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره شود.

⚠️ورزش کردن

ورزش بیش از حد شدید می تواند باعث تجزیه ی جدی و آسیب سلول های عضلانی شود. این نوع تجزیه عضلانی باعث ازاد شدن محصولات سمی مانند میوگلوبین‌ در جریان خون می شود که توسط کلیه ها فیلتر و دفع می شوند. این محصولات تجزیه شده، رنگ ادرار را قهوه ای تیره کرده و کلیه ها را زخمی می کند. این یک بیماری جدی است و نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد.
ادرار قهوه ای رنگ

رابدومیولیز

ادرار با این رنگ ممکن است نشان دهنده یک مسئله جدی باشد. ادرار مایل به قهوه ای می تواند نشانه ای از رابدومیولیز، یرقان یا آسیب ناشی از تروما باشد. رابدومیولیز در نتیجه ی حمله غیر مستقیم یا مستقیم به بافت عضلانی شما به وجود می آید. این شامل آسیب های وخیمی ناشی از تصادف، مصرف مواد مخدر و عفونت های ویروسی است.

این وضعیت باعث از بین رفتن فیبرهای عضلانی می شود، به این معنی که محتوای عضلات شما در جریان خون آزاد می شوند. در صورت عدم درمان، رابدومیولیز می تواند به نارسایی کلیوی ختم شود. این بیماری خطرناک چندین علامت اساسی دارد که: 

  • ادرار قهوه ای تیره یا قرمز
  • ضعف عضلانی 
  • درد عضلانی
رابدومیولیز

ادرار قرمز نشانه ی چیست؟

اگر قرمزی ادرار قرمز تیره باشد، ممکن است قهوه ای یا حتی سیاه به نظر برسد. در چنین مواردی ممکن است دلایل ادرار قهوه ای یا سیاه همان ادرار قرمز باشد. اما ادرار می تواند واقعا قهوه ای رنگ هم باشد.

بیلی روبین

بیلی روبین یکی دیگر از محصولات تجزیه هموگلوبین است که به دلیل شرایط کبدی، مانند هپاتیت و سیروز، یا مجرای صفراوی مسدود شده توسط سنگ صفرا، تومور یا مسائل دیگر، در خون جمع می شود. اگر مقداری از این بیلی روبین اضافی وارد ادرار شود، ادرار می تواند به رنگ قهوه ای در آید. 

کم خونی همولیتیک (وقتی تعداد زیادی گلبول قرمز به طور هم زمان تجزیه می شود) نیز مازاد بیلی روبین اضافی تولید می کند که ممکن است ادرار را آلوده کند.

ملانوما

جدی ترین نوع سرطان پوست، در مواردی نادر می تواند ملانین (رنگدانه ای که پوست را تیره می کند) را وارد گردش خون کند و برخی از این رنگدانه ها ممکن است وارد ادرار شوند.

دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

ملانوما
علت دردناک بودن دفع ادرار در مردان و زنان چیست؟
3.3/5 - (68 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر منا یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    عرض سلامو ادب خدمت دکتر کرمی وقتتون بخیر باشه..
    دکتر بنده اول فروردین سزارین داشتم در 39 هفتگی، در 35 هفتگی به علت درد پهلو و مراجعه به دکتر مشخص شد که سنگی با ابعاد 5 میل در حالب وجود دارد، در همون زمان عمل tul انجام شد و دبل جی کار گذاشتن، 20 فروردین با ازمایش سی تی و مشخص نشدن هیییچگونه سنگی، دبل جی خارج شد، و الان بعداز گذشت یکماهو نیم و مجدد درد پهلو، در سونو و سی تی، مشخص شده یک سنگی به ابعاد 13 در سونو، و به ابعاد 7 در سی تی!!!بنده در دوران بارداری با توجه به ویار شدید و بدی که داشتم خوردن اب برایم مقدور نبود، تشکیل سنگ اول به همون جهت بوده.. اما الان جای سواله که اولا تشکیل مجدد این سنگ با این ابعاد به چه دلیله، و ایا اصلا امکان پذیره که تشکیل سنگی با این ابعاد در عرض این مدت کوتاه!!!؟؟؟
    سونوگرافی به من گفتن یا تکه ای از دبل جی جا مونده یا تکه ای از بافت کلیه کنده شده و خشک شده یا واقعا سنگه که امکانش کمه، چطور میتونم مطمین شم که واقعا چیه و ایا دکترم با من صادق بودن؟ ایشون ازمایش ادرار 24 ساعته و خون بطور کامل، برای بررسی علت تشکیل سنگو نسخه کردن که امروز انجام شده هنوز جوابش حاضر نیست..
    خواهشم از شما اینه که منو راهنمایی بفرمایید باید چیکار کنم، از طرفی من جزیره کیش هستم و متاسفانه اینجا سنگ شکن انجام نمیشه و دستگاهشو ندارن، و دکترم میگن که باید بری تهران سنگ شکن کنی، با توجه به دوریه مسیر و داشتن نوزاد شیرخوارو هزینه ها، خواستم بدونم ایا با یک جلسه سنگ شکن نتیجه ای حاصل میشه؟؟ و اینکه بطور کامل منو راهنمایی بفرمایید با تشکر از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام لطفا عکس گزارش اخرین سس تی اسکن را بفرستید
  • تصویر کاربر maryam یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من20سالمه چندوقته ادرارم قهوه ای تیره است و چندروز پیش خون درادرار دیدم و پهلوی چپ وکمر خیلی درد دارم ممنون میشم راهنماییم کنید
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام احتمال دفع سنگ زیاد است یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری کنید اب فراوان بخورید
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام
    48 سالمه از دو هفته پیش تا حالا سه بار ادرارم تیره شده امروز هم مثانه ام یه دردی داره دو بار قبلی سیپروفلوکساسین و فنازوپیریدین خوردم اوکی شد ولی امروز با درد مثانه و ادرار قهوه ای شروع شد. از طرفی خیلی اب هم نمیخورم
    در طول روز آملوپرس و شب هم آسپرین آتروواستاتین متروال و لوزار میخورم
    لطفا راهنمائی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری انجام دهید یک ازمایش ادرار و کشت ادرار انجام دهید برایم بفرستید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام .من ۲۹سالم کلیه هام سنگ دارن .من ادرارم گاهی وقتا قهوه‌ای میشه .میخواستم ببینم دلیلش چی البته آب هم کم مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      مصرف کم مایعات علت قهوه ای شدن ادرارتونه
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    باسلام.ادارمن به قهوای پررنگ‌ درآمده.البته این دومین نوبت ادرار است که به تغییررنگ درآمده است.سوزش به اون صورت ندارم.روزی ۱۵ سیسی هم متاد‌ون استفاده میکنم نزدیک به سه ماه است طلفا 7
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    بعد از رفتن به باشگاه بعد از مدت طولانی و تمرین سنگین یک مرتبه ادرار به رنگ تیره در اومد که کم کم دره روشن میشه علتش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      به علت رابدومیومبولیز بعد از ورزش سنگین ابجاد شده
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان مصرف مایعات فراوان که ادرارتون زیاد بشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    چند مدتی هست که صبح ها ورزش طولانی و سنگین میکنم (دویدن10تا13کیلومتر هر روز و وزنم 87کیلو بود) اخیرا ادرارم بعد از ورزش قهوه ای میشود، ورزش را متوقف کردم، سونوگرافی سلامت تمام اجزاع را نشان داد ولی بعد ورزش دوباره رنگ ادرار قهوه‌ای میشه، درد و سوزش ندارم و بلافاصله در مرحله بعد ادرار دوباره زرد میشه، دیگه ورزش ن میکنم ضمنا یک مقدار خیلی خیلی جزئی موقع ادرار قهوه ای سوزش داره که بعدش خوب میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خدمت شما.من خانم ۴۴ساله ای هستم که چند روزه که رنگ ادرار من قهوه‌ای شده من از این موضوع خیلی میترسم شما لطف کنید بگید چه چیزی می‌تونه علت این مشکل باشه ومن باید به دکتر متخصص چی برم وچکاری انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      متخصص اورولوژی و تست آنالیز و کشت ادراری جهت بررسی عفونت ادراری انجام بدید
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم سه سالش بود که اول پاییز ادرارش به مدت ۲۴ ساعت قهوه ای شد دکتر بستری کرد بعد از دو روز مرخصی کردند گفتند مشکلی نداشته دوباره سال بعد اول پاییز همین مشکل پیش اومد دکترا سونو گرافی وآزمایش خون گرفتند فقط کلسیم خون ۱۰ونیم بود ویتامین dهم ۱۶ بود بازم گفتند مشکلی نداره الان بعد از ۴سال دوباره همین مشکل اول پاییز بوجود اومده ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش ادرار از نظر بررسی عفونت ادراری بده
  • تصویر کاربر یغماییان شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من التهاب پروستات داشتم پیش چندتا دکتر رفتم همینو گفتن و پیش یه دکتر دیگه رفتم و با برنامه اون رفتم جلو و با ۲تا آنتی بیوتیک و تامسولین برام نوشتن و با طبق اون رفتم جلو ۴روز ادامه دادم خوب بودم نسبتا ولی روز آخر دردم سراغم اومد و رنگ ادرارم تیره شده ولی آب خیلی که میخورم رنگش زرد میزنه و الان یه قرص دیگه به من دادن یکی پروستاتان و افلوکسیر ۳۰۰ و نامپروکسن ۲۵۰ و ۲روز شروع کردم وبازم رنگ ادرارم تیره الان باید چیکار کنم ادامه بدم قرصارو و الان سوزش و تکرر ندارم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      تامسولوسین هر شب یک عدد تاوانکس 500 هر روز یک عدد ملوکسیکام 7.5 هر 12 ساعت یک عدد تا یک ماه مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر