جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بوي بد ادرار نشانه چيست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

ادرار می تواند ویژگی هایی همچون بوی بد، تند یا شیرین داشته باشد. رایج ترین عوامل بوی بد ادرار شامل کم آبی، تغییرات تغذیه ای یا عوارض جانبی مصرف یک دارو می شوند. در موارد اندک نیز بوی بد ادرار می تواند ناشی از عفونت، قند خون بالا یا آسیب کبدی باشد. در ادامه مطلب به علائم، عوامل و گزینه های درمانی بوی بد ادرار پرداخته شده است.

دلیل بوی بد ادرار

علت بد بو بودن ادرار عبارت است از:

1- کم آبی

در صورت عدم نوشیدن آب به مقدار کافی، ادرار با بوی شدید آمونیاک همراه خواهد شد. ادرار بدون آب کافی غلیظ شده و علاوه بر تیرگی، بوی نامطلوبی نیز به خود می گیرد. با نوشیدن مقادیر بیشتر آب می توان شدت بوی ادرار را کمتر کرد.

2- مصرف زیاد قهوه

مصرف مقادیر زیاد قهوه می تواند بوی ادرار را نیز متمایل به بوی قهوه کند. علت این اتفاق مشخص نیست اما احتمالا برخی محصولات حاصل از تجزیه قهوه وارد ادرار شده و بوی آن را تغییر می دهند.

3- مصرف مواد غذایی دارای رایحه قوی

40 درصد افراد پس از مصرف مارچوبه تغییری را در بوی ادرار خود تجربه می کنند. با این حال، مارچوبه تنها ماده غذایی نیست که توانایی تغییر بوی ادرار را دارد. برخی مواد غذایی همچون پیاز، ادویه ها، سیر، کاری، سالمون، الکل و کلم بروکسل نیز از این ویژگی بهره مند هستند. داشتن یک رژیم غذایی پر نمک ادرار را غلیظ تر کرده و بوی آن را تشدید می کند. با این حال، در صورتی که مقادیر زیاد نمک عامل بوی ادرار باشند، امکان وجود مشکلات زمینه ای جدی تری وجود دارد. برخی محققان رژیم های غذایی پر نمک را با زخم های معده و عفونت ها ارتباط داده اند. همچنین، مصرف مقادیر زیاد نمک سبب کشیده شدن آب از سلول ها به درون عروق خونی شده و بدن را کم آب می کند. پزشکان بیان دارند که کاهش مصرف نمک سبب احساس عمومی بهتر و کاهش بوی ادرار می شود. بوی نامطلوبی که در اثر مصرف خوراکی های یاد شده در ادرار به وجود می آید، ظرف 1 تا 2 روز برطرف می شود.

4- دیابت و بوی بد ادرار

پزشکان صد ها سال پیش با چشیدن ادرار بیماران از ابتلای آن ها به دیابت آگاه می شدند. ادرار افراد دیابتی شیرین است. امروزه به لطف پیشرفت فناوری برای تشخیص دیابت نیازی به این روش نیست. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده یا نا آگاه از ابتلای خود ممکن است بویی شیرین را از ادرار خود احساس کنند. افراد غیر مبتلا با مصرف مقادیر زیاد شکر نمی توانند این پدیده را تجربه کنند زیرا بدن آن ها با ساخت انسولین مقدار قند خون را کنترل می کند.

احساس ادرار کاذب

5- ابتلا به عفونت مجاری ادرار یا مثانه

عفونت ادراری می تواند عامل بروز بوی عفونت در ادرار باشد. این بوی نامطلوب وجود طیفی از مشکلات را بیان می کند که از جمله آن ها می توان به عفونت مثانه، عفونت مجاری ادرار یا التهاب مثانه (سیستیت بینابینی) اشاره کرد. 

6- سنگ کلیه و بد بو شدن ادرار

سنگ های کلیوی توده های سختی هستند که با رسوب برخی مواد شیمیایی خاص در کلیه ها تشکیل می شوند. بنابراین، چندان جای تعجب ندارد که سنگ های کلیوی عامل بوی بد ادرار باشند. در حالی که سنگ های کلیوی به دنبال راهی برای خروج از مجرای ادرار هستند، مسیر خروج ادرار را مسدود کرده و علاوه بر بوی بد، ظاهری کف آلود نیز به ادرار می بخشند. پس علت بوی بد ادرار و درد کلیه می تواند وجود سنگ کلیه باشد.

7- ابتلا به عفونت قارچی

علت بوی بد ادرار در زنان می تواند مبتلا شدن آن ها به عفونت قارچی باشد. گاهی اوقات، قارچ هایی که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند به طرز بی رویه ای رشد کرده و یک عفونت قارچی را به وجود می آورند. هر فرد در واژن خود دارای محیط میکروبی متفاوتی است. 

8- مصرف مکمل های غذایی

برخی مکمل ها، ویتامین ها و دارو ها می توانند بوی ادرار را تغییر دهند. برخی دارو ها به دلیل مزه ناخوشایند با لایه ای از طعم دهنده های مصنوعی پوشانده شده اند که مصرف آن ها با تغییر بوی ادرار همراه خواهد بود. دارو های قلبی، ضد بارداری، مولتی ویتامین ها و ویتامین B6 از دسته این دارو ها هستند. تغییر بوی ناشی از مصرف این دارو ها چندان جدی نیست اما در صورت نگرانی، بروز تغییرات ناگهانی یا تجربه دیگر عوارض جانبی می توان به پزشک اطلاع داد.

9- بارداری

علت بوی بد ادرار در بارداری به این دلیل است که تغییرات هورمونی که رشد جنین را در بدن مادر ممکن می کنند، می توانند سبب تغییر اندک بوی ادرار مخصوصا در سه ماهه اول شوند. البته، این تغییر چندان شدید نبوده و حساسیت به آن به دلیل ارتقا حس بویایی مادر در دوران بارداری است. این تغییرات یعنی افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در دوره تخمک گذاری نیز تجربه شده و پدیده های بیان شده رخ می دهند.

10- دیگر دلایل بد بو شدن ادرار

آیا بوی نامطلوب ادرار خطرناک است؟

میزان خطرنام و جدی بودن تغییر بوی ادرار به عامل آن بستگی دارد.

#اندک: اغلب تغییرات بوی ادرار به دلیل کم آبی، مصرف برخی مواد غذایی یا شروع یک دارو یا مکمل جدید هستند. در صورت عدم وجود علائم دیگر، نیازی به نگرانی نیست.

#متوسط: در صورتی که ادرار علاوه بر داشتن رنگ غیر طبیعی به رایحه ای پایدار یا بسیار نامطلوب دچار شود، امکان ابتلا به بیماری وجود دارد.

#شدید و جدی: در صورتی که علائم بالا با درد یا دیگر علائم بیماری همراه شوند، باید هر چه سریع تر به پزشک اورولوژی مراجعه کرد.

زمان و نحوه درمان بوی بد ادرار

مواقع اورژانسی

در صورت بروز موارد زیر به همراه بوی بد ادرار باید فورا درمان پزشکی را پیگیری کرد:

  • خستگی شدید، تشنگی مداوم، تکرر ادرار و استشمام بوی شیرین از آن
  • درد کمر، تب، لرز، بوی عفونت و رنگ قرمز یا صورتی ادرار
  • خستگی مداوم، زردی پوست و چشم ها (یرقان)، تورم مچ پا و بوی ترش ادرار و نفس

آزمایش ادرار

زمان مراجعه به پزشک

در صورت تجربه موارد زیر باید یک وقت ملاقات با پزشک خود برنامه ریزی کرد:

  • استشمام بوی بد ادرار در دوره مصرف دارو های ادرار آور: پزشک می تواند دارو ها را عوض کرده یا مقدار مصرفی آن ها را تغییر دهد.
  • درد در ناحیه پایینی شکم به همراه بوی بد ادرار
  • استشمام بوی عفونت به همراه فوریت یا تکرر ادرار

درمان بوی بد ادرار در طب سنتی

در صورت تجربه بوی بد ادرار می توان موارد زیر را در خانه امتحان کرد:

  • افزایش مصرف آب
  • مصرف قرص های ویتامین C
  • نوشیدن چای سبز
  • مصرف عصاره شیرین نشده میوه کرن بری یا مصرف قرص های بدون نسخه آن: در صورت ابتلا به سنگ های کلیوی یا مصرف دارو های رقیق کننده خون باید از مصرف محصولات این میوه صرف نظر کرد.

پروفسور حسین کرمی متخصص مجاری ادراری

4.2/5 - (382 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    مشکل کلیه بالا بودن میزان کراتین خون در صورتی که هیچ علائمی ندارد و حال عمومی خوب هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      در چه حد بالا هست؟
    2. تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      عدد هفت می باشد چطور کراتین پایین بیاید لیست داروها و آزمایش را هم فرستادم
    3. تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      کراتین هفت هست چطور کراتین خون پا یین بیاید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      با دارو پایین نمیاد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید به متخصص نفرولوژی مراجعه کنید که بررسی بشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر گلی سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر تو رو خدا راهنماییم کنید پدرم ۷۵ سالشه نارسایی کلیه داره ۲ ماه پیش عمل سنگ کلیه داشتن کبدشون چرب هست و دیابت دارن برای کلیه تحت درمان هستن و دارو مصرف میکنن ولی دست چپشون فقط روی دستشون ورم کرده باد کرده این باد فقط و فقط رو دستشون هست اونم یه دستشون هرجا میبرم این مشکلشون برطرف نمیشه خاهش میکنم راهنماییم کنید مشکل ورم دستشون از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید به دکتر جراح مراجعه کنند تا بررسی از نظر عروق دست واحتمال لخته رد بشه و در مرحله بعد چک پروتئین خون هست
  • تصویر کاربر امید یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام
    من 32 سال سن دارم
    من یکم خرداد به خاطر یک سنگ 8 میلی در دیستال حالب سمت راست TUL کردم و برام هم دابل جی گذاشتن، و بعد 22 خرداد سیستوسکپی کردم و دابل جی را هم بیرون اوردن، ولی بعدش درد شدید داشتم و 24 خرداد که رفتم سی تی دیدم سنگ 6 میلی در دیستال حالب راست وجوده داره، یعنی دکتر پودرش نکرده بود، دوباره برام tul نوشت، و 7 تیر رفتم tul کردم و دابل جی برام گذاشته، ولی از 24 خرداد تا الا ن که 11 تیره، احتباس ادرار و سوزش ادرار و درد در ناحیه کفه لگن دارم ، 7 تیر که احتباس ادرار داشتم برام سوند فولی 18 گذاشتن که بعد از 48 ساعت درش اوردم ولی دوباره احتباس ادرار داشتم که مجبور شدم دوباره سوند فولی 16 بزارم، kub که هم انجام دادم دابل جی جای مناسبی بود، اما الان یکی از رزیدنت ها بیمارستان لبافی نژاد گفت که پروستاتیت حاد داری، می خواستم نظر استادانه شما را بدونم ،
    اخرین سونوگرافی که 10 تیر انجام دادم حجم پروستات را 40 سی سی نشون داد. خیلی نگرانم، لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بهتر است دبل جی شما خارج شود ، خیلی اوقات با خروج دبل جی علایم بهتر می شود
    2. تصویر کاربر امید جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      یعنی دکتر می فرمایید علیرغم اینکه قبل از tul دوم من درد در ناحیه مقعد تا پشت بیضه ها و احتباس ادرار و سوزش ادرار داشتم و بعد از tul دوم همچنان ادامه داره، مربوط به پروستاتیت نیست، و بعداز برداشتن دابل جی علایم بهبود می یابد؟
      قرص هایی که مصرف میکنم اینها هستند:
      ۱_تامسولوسین ۲_سیستون ۳_ ترو تودین ۴_تاوا لوسین ۵_ هیدرو کلرو تیازید ۶_ ویسول

      مصرف این داروها را ادامه بدم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      داروها ادامه پیدا کنه بهتره دبل جی خارج بشه،و اکثر علایم با خروج دبل جی بهبود پیدا میکنه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شاه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    قبلا برا تکرر ادرار ازتون پرسیدم جواب دادین که ممکنه التهاب پروستات باشه،هیچ درد و مشکل نعوذ یا مشکل ادرار کردن ندارم فقط تکرر ادرار هست؛آزمایش کامل و سونوگرافی انجام دادم،لطفا چک کنید اگه نیاز به انجام کار یا دارویی هست بهم بگین تا انجام بدم
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      قرص وزیکر ۵ میلیگرم روزی یک عدد
  • تصویر کاربر النا شنبه ۲۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت پزشك محترم سايت
    بنده امسال به صورت مكرر دچار تكرر ادرار و احساس عدم دفع ادرار و درد در ناحيه مثانه و زير شكم شدم به دكتر متخصص آقاى دكتر كرمى مراجعه و پس از انجام كشت ادرار و سونوگرافى و تست يورو ديناميك تشخيص پزشك اين بود كه هيچ مشكلى از بابت عفونت و رزيدو در مثانه نبود و تست يوروديناميك من كاملا سالم هست تجويز داروى ويسول 5 يك عدد روزى و باكلوفن ١٠ هر ١٢ ساعت بود كه مصرف كردم و كاملا خوب شدم شدم تا اينكه بعد از دو ماه بهبودى مجددا دچار اين بيمارى شدم لازم به ذكر است بنده دچار روده تحريك پذير و يبوست مزمن هستم كه تحت كنترل دكتر هستم اما در حال حاضر مشكل تكرر ادرارم بسيار ازار دهنده هست و من را از كار و زندگى انداخته است برام از شما عاجزانه كمك ميخواهم چون واقعا نميدونم چيكار بايد كنم ممنونم از جواب شما لازم به ذكر است كه هر زمان كه مشكل يبوست من عود ميكند دچار تكرر ادرار ميشوم و كيسه ابگرم كه بر روى مثانه استفاده ميكنم خيلى دردم كمتر ميشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      چون تست نرمال است بيشتر علت روحي ورواني تست مقاومت كنيد نرويد
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام این جانب هشت سال است مشکل سنگ کلیه چپ دارم شش بار سنگ شکن شدم در آخرین سونوگرافی یک سنگ 40 میلی متری و چند سنگ 10میلی دیده میشود دکتر جهان بینی در قم دستور جراحی pcnlدادولی من از جراحی وحشت دارم و اصرار دارم سنگ شکن شوم شما بفرمایید مصلحت چیست وقت زیادی ندارم خواهش دارم زود جواب دهید با تشکر فراوان09125521423 قم عباس حسنی اقتدار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام درمان اين سنگ فقط PCNlاست فيلم من در اپارات را ببينيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر