جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

احساس ادرار و نیامدن ادرار

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

شرایط زیادی وجود دارند که می توانند بر نحوه ادرار کردن تأثیر بگذارند. اگر فردی به طور مکرر تمایل به ادرار کردن دارد، ولی مقدار بسیار کمی بیرون می آید، این مشکل می تواند به علت عفونت مجاری ادراری (UTI)، بارداری، مثانه پرکار و یا پروستات بزرگ شده باشد. در موارد بسیار کمی، برخی از سرطان  ها، عامل احساس ادرار کاذب در زنان و مردان هستند.

انواع علل احساس کاذب دفع ادرار

دلایل احساس ادرار داشتن ولی نداشتن عبارتند از:

عفونت ادراری (UTI)

عفونت های ادراری موجب تمایل مکرر به ادرار کردن می شوند. مطابق با مرکز جلوگیری و کنترل بیماری ها (CDC)، عفونت های مجاری ادراری می توانند در هر جایی در مجرای ادراری رخ دهند، اما اغلب اوقات مثانه را تحت تأثیر قرار می دهند. این مشکل، التهاب مثانه (سیستیتیس) نیز نامیده می شود.

عفونت های مجاری ادراری، به ویژه در زنان بسیار شایع هستند. وقتی که یک باکتری وارد مجرای ادراری می شود، فرد ممکن است دچار عفونت مجرای ادراری شود.

اگر فردی دارای عفونت ادراری باشد، ممکن است نیاز مکرر به ادرار کردن پیدا کند، ولی با وجود فشار زیاد، مقدار ادرار کمی دفع کند.

مقاله پیشنهادی دکتر حسین کرمی: درمان عفونت ادراری با قرص ویسول

علائم عفونت مجاری ادراری

سرطان تخمدان، پروستات یا مثانه

اگر فردی احساس ادرار کاذب دارد می تواند دچار سرطان شده باشد.

علائم تمامی این سرطان ها می تواند مشابه با دیگر مشکلات مجرای ادراری باشد، بنابراین در صورت بروز مسائل مربوط به ادرار با یک متخصص صحبت کنید.

علائم سرطان تخمدان، پروستات یا مثانه

برخی از علائم، به ویژه در مورد عفونت مجاری ادرار می توانند شدیدتر و دردناک تر باشند. در صورت تجربه ی هر یک از موارد زیر، فوراً با پزشک ملاقات کنید.

  • وجود چرک یا خون در ادرار
  • تب
  • لرز
  • خستگی
  • احساس سوزش به هنگام ادرار
  • بوی تند در حین ادرار
  • رنگ بسیار تیره ادرار
  • کمر درد
  • شکم درد
  • حالت تهوع/استفراغ

این علائم می توانند نشانه ی این باشند که عفونت مجرای ادراری کلیه های شما را نیز درگیر کرده است یا این که نشانه ی سرطان باشد. دوباره، در صورت تجربه ی هر یک از این علائم با پزشک صحبت کنید.

علت احساس ادرار کاذب
دلایل احساس داشتن ادرار ولی نداشتن

پروستات بزرگ شده

پروستات، غده ای نزدیک به مثانه است که منی تولید می کند. زمانی که سن مردان بالاتر می رود، پروستات آنها بزرگ تر می شود. وقتی که پروستات بزرگتر می شود، می تواند فشار بیشتری به مثانه وارد کند. بنابراین فرد ممکن است اغلب اوقات احساس نیاز به ادرار کردن داشته باشد، حتی اگر ادرار کمی در مثانه وجود داشته باشد.

اگر فردی دارای پروستات بزرگ شده باشد، ممکن است دچار انسداد مجرای ادراری (پیشابراه) شود. مجرای ادراری، لوله ای است که ادرار و منی را از طریق آلت تناسلی حمل می کند.

علائم پروستات بزرگ شده

بارداری

اگر زنی باردار باشد، ممکن است اغلب اوقات احساس ادرار کاذب داشته باشد. در مراحل اولیه بارداری، این امر به این دلیل است که بدن هورمونی آزاد می کند که جریان خون را به ناحیه لگن افزایش می دهد.

در ماههای بالاتر بارداری، زن ممکن است به علت بزرگ شدن جنین و فشار به مثانه، نیاز مکرر به ادرار کردن داشته باشد.

مثانه پر کار

اگر فردی دارای مثانه پر کار باشد، ممکن است حتی زمانی که ادرار کمی در مثانه وجود دارد نیز نیاز به ادرار کردن داشته باشد. شرایط نورولوژیکی (عصبی) مختلفی می توانند باعث مثانه پر کار شوند، اما گاهی اوقات، علت آن ناشناخته است.

درمان احساس نیاز کاذب به دفع ادرار

در صورتی که احساس ادرار کاذب دارید، پزشک برای تشخیص دلیل آن، آزمایش ادرار را توصیه می کند.

آزمایش ادرار یا آنالیز ادرار، آزمایش ادراری است که وجود باکتری یا عفونت را در ادرار شما تشخیص می دهد. اگر شما عفونت ادراری داشته باشید، پزشک ممکن است یک دوره مصرف آنتی بیوتیک را برای درمان مشکل شما تجویز کند. داروهای درمانی دیگری به جز آنتی بیوتیک ها نیز موجود می باشند.

دمای هوا معمولاً باعث می‌شود که شما بیشتر از حد معمول ادرار کنید. با اینکه شما از لرزیدن و داشتن مثانه‌ای که در شرف ترکیدن است، تعجب می‌کنید، اما برای اینکه مثانه شما انگار در دمای انجماد می‌لرزد، یک دلیل فیزیولوژیکی وجود دارد.

درمان احساس ادرار کاذب در زنان ناشی از بارداری

برای خانم های بارداری که عفونت ادراری ندارند، نیاز مکرر به ادرار باید تقریباً شش هفته پس از زایمان فروکش کند. در این زمان، انجام تمرینات ورزشی کِگِل برای تقویت کف لگن و رفع احساس کاذب دفع ادرا کمک می کند.

درمان احساس ادرار داشتن ولی نداشتن ناشی از پروستات بزرگ شده

درمان برای پروستات بزرگ شده که سرطان هیپرپلازی پروستات خوش خیم نیز نامیده می شود، ترکیبی از داروها و تمرین مثانه می باشد که می تواند به تحت کنترل درآوردن هرگونه ناراحتی مثانه کمک کند.

تغییرات سبک زندکی و تکنیک های کنترل ادرار نیز می توانند به درمان علائم پروستات بزرگ شده کمک کنند. پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان پروستات بزرگ شده تجویز کند و در موارد نادر، آنها ممکن است جراحی را پیشنهاد دهند.

درمان احساس کاذب دفع ادرار ناشی از سرطان

اگر فردی به علت سرطان، اغلب اوقات نیاز به ادرار کردن داشته باشد، درمان شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی می شود.

درمان خانگی احساس ادرار کاذب

✅ عدم نوشیدن آب بیش از حد

✅خودداری از مصرف نوشیدنی کافئین دار که موجب نیاز مکرر به ادرار می شود

✅ ترک سیگار

✅ اقداماتی برای بهبود مشکلات سلامتی که می توانند تولید ادرار را افزایش دهند.

✅ انجام تمرینات کف لگن

نحوه ی تشخیص علل احساس ادرار کاذب

پزشک می تواند آزمایشات مختلفی را به منظور تشخیص علت احساس ادرار کاذب انجام دهد. اگر پزشک احتمال دهد که عفونت ادراری علت احساس ادرار کاذب باشد آزمایشات زیر را برای اطمینان انجام می دهد:

آزمایش dipstick

با استفاده از نوار کاغذی وجود مواد خاصی در ادرار می تواند نشان دهنده  ی عفونت ادراری باشد.

آزمایش ادرار

آنالیز ادرار یا تجزیه و تحلیل ادرار

که به دنبال سلولها، باکتری ها یا مواد دیگری در ادرار است.

کشت ادرار

که می تواند نوع باکتری را که موجب عفونت ادراری شده تعیین کند.

پزشک، هم چنین در مورد سوابق پزشکی کامل فرد سؤالاتی  خواهد پرسید و معاینه ی فیزیکی انجام خواهد داد.

اگر پزشک، احتمال وجود عفونت ادراری را رد کند و در طول معاینه ی فیزیکی، علائمی از سرطان را پیدا کند، ممکن است آزمایشات دیگری را به منظور تشخیص علت علائم بیمار تجویز کند.

احساس ادرار داشتن ولی نداشتن، احساس ناراحت کننده ای است که هم توسط مردان و هم توسط زنان تجربه می شود. اگر شما این احساس را تجربه می کنید، در ابتدا بررسی کنید که آیا عفونت ادراری دارید یا خیر. عفونت ادراری شایع ترین علت برای احساس ادرار کاذب می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری

3.3/5 - (45 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۴ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر
    اقا۳۷ساله هستم سه سالی هست که درد درمثانه دارم وتکدر ادرار گاهی دردخفیف یازیاد متخصص ارولوژ گفتند عفونت یک دوره قرصهای زیرمجموع سیپروفلوکساسین خوردم بهترنشدم دوباره دکتررفتم داروی وزیکر تامسوسولین دادن اون هم جواب نداد تمامی سونوگرافی -psa -سونگرافی واژینال پروستات انجام دادم همگی نرمال لطفا چه داروی استفاده کنم بهتر شوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ دی ۲( 2 ماه پیش)
      سونو و ازمایشات رو بفرستید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خوب هستین من بعضی مواقع ادرارم به سختی میاد و به طرف چپ و راست و دوشاخه میشه و جریان ضعیفی داره همچنین وقتی ادرار در حال بیرون اومدن با جریان کم هست زور که میزنم شدتش بیشتر میشه و بعدش کم میشه و از دوباره باید زور بزنم که شدتش بیشتر بشه،البته اینم بگم بعضی وقتا اینجوریه و در اکثر مواقع شدت جریانش خوبه و دوشاخه هم نمیشه،همچنین آزمایش کشت ادرار و کلیه و همچنین سونو گرافی از کلیه مثانه پروستات هم انجام دادم که همگی سالم بودند،سمت چپ کمرم بعضی وقت ها در حد چندثانیه یه سوزش یا سورن سوزن شدن ریز داره،زودانزالی هم دارم ،امکانش هست از استرس باشه ،چون بعضی وقت ها مضطرب میشم،ممنون میشم جواب بدید چون شهرستانم نمیتونم حضوری بیام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)
      باید عکس از مجرا انجام شود RuG
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)
      امکانش هست که واریکوسل داشته باشم،بعضی وقت ها هم بین بیضه و ران پام حالت درد کوفتگی دارم نه دردی که اذیتم کنه روی بیضه هامم رگ به صورت قرمز متمایل به ساوه هم هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)
      علائمتون به نفع تنگی مجراست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۷ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    من ۶۰ سال سن دارم و تا کنون عفونت ادراری نداشتم و نمی دانستم چی هست؟تا یک سال پیش که دیسک کمرم رو عمل کردم عفونت اداری پیدا کردم دکتر رفتم گفتند از بیمارستان گرفتی،دارو لووفلوکساسین ۷۵۰ دادند یک ماه خوب بودم دو باره شروع شد به محض خوردن دارو تا یک هفته که می خورم خوب هستم به محض قطع دارو سه چهار روز بعد فشار و سوزش شروع می شود استدعا دارم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      مدتی دارو مصرف نکنید سپس آزمایش کشت ادرار انجام دهید
  • تصویر کاربر بهزاد سه شنبه ۷ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    وقت بخیر دکتر
    ساکن اروپا هستم. بدلیل مشاهده خون سریعا به پزشک عمومی( بدلیل پروسه اول به عمومی بعد متخصص)مراجعه کردم. بعد از آزمایش ادرار گرفتن به پزشک اورولوژی ارجاع دادن.متخصص طبق روال بعد از دیدن گزارش عمومی آزمایش سیستوسکوپی را تجویز کرد. سابقه من:قبلاً سنگ کلیه داشتم. گاهی اوقات ادرار دو شاخه دارم. بعد از ادرار عموما قطره قطره هست.برادر من سابقه تومور مثانه داشته و جنابعالی عملشون کردید.
    آیا برای آزمایش سیستوسکوپی مراجعه کنم و یا خیر! چون بدون دیدن من این آزمایش را تجویز کردن.
    ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      چند سالتونه؟ سیگار میکشید؟
  • تصویر کاربر Amir سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من یک هفته هست که احساس میکنم بعد از اینکه ادرار کردم دوباره ادرار دارم می‌خواستم ببینم باید چه دارویی مصرف کنم ممنون میشم پاسخ بدین 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ سوزش ادرار یا ترشح در ادرار دارید ؟ ازمایش ادرار داده اید ؟ سونوگرافی انجام شده ؟
    2. تصویر کاربر Amir سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ۲۰ سالم هست نه سوزش ندارم ترشحم ندارم آزمایش ندادم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      یک ازمایش ادرار و کشت ادرار دهید . حتما سونوگرافی کلیه ها و مجاری انجام بشه
    4. تصویر کاربر Amir سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      آزمایش و سونوگرافی رو برای چی باید انجام بدم ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در تکرر ادرار ناگهانی که از قبل نبوده شک به عفونت ادراری خفیف ممکنه باشه . گاهی اوقات وجود سنگ مثانه این علایم را میدهد . این ها باید بررسی بشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سمانه پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود دوسالی هست همیشه احساس دفع ادرار دارم یعنی داعم در حال کنترل هستم دیگه خسته شدم تا میرم دسشویی میخام بلند شم بازم احساس ادرار دارم هیچ علائم دیگه ای ندارم فقط تکرر ادرار کنترل کردن داعم خودم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری بررسی باقی مانده ادراری و ازمایش ادرار و کشت ادرار دهید بفرستید برام
  • تصویر کاربر بهنام سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام من چند ماهی میشه که راحت نمیتونم ادرار کنم وخوب تخلیه نمیشه در ناحیه مقعد لگن بیضه آلت و زیر شکم هر از گاهی درد دارم و فشار ادرار بعضی موقع خوبه بعضی موقع ضعیف سونو گرفتم اندازه پروستات طبیعیه و مثانه ام همینطور ولی pvr ۵۰cc بود وآزمایش  psa نرمال بود دو هفته تاواناکس۵۰۰ ایبو پروفن و تامسولوسین مصرف کردم یه ۶هفته افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ساعت وملوکسیکام وتامسولوسین روزی یه دونه و نتیجه نداده در ضمن سندرم روده تحریک پذیرم دارم سنم ۳۵
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ ادرار قطره قطره میاد ؟
  • تصویر کاربر نرگس شنبه ۱۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    همسر بنده به علت آسیب ریشه های عصبی دچار احتباس ادرار و مشکلات دفع شده. و حدود 2و نیم سال است که برای تخلیه ادرار سوند می زند. می خواستم ببینم آیا برای احتباس ادرار هم می شود از دریچه مصنوعی مثانه استفاده کرد یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر دهقان پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده بیمار شما هستم سال گذشته اسفند اومدم مطب قلهک خدمتتون نوار مثانه و سونوگرافی انجام دادم فرمودید ضعیف بودن مثانه هست الان سوزش مثانه هم دارم متاسفانه مثانه م کامل تخلیه نمیشود و قطره قطره خالی میشود لطفا وخواهشا یه وقت ویزیت و معاینه برای بنده به خانم منشی دستور دهید. آقای دکتر میخام مجددا برای معاینه خدمتتون برسم فقط مشکل مثانه و تخلیه نشدن کامل میباشد آیا بازم نیاز هست نوار مثانه بگیرم یا نه؟ و آیا سونوگرافی و آزمایش مجدد لازم هست بگیرم؟ با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ اون موقع دارو چی خوردین ؟ نیازی به نوار مجدد نیست و پمپ مثانه مشکل داره
    2. تصویر کاربر دهقان پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام :۴۷ سال ام هست و داروی ترازوکیم
      گاباکیم
      آقای دکتر برای ۲۴ یا ۲۶ بهمن نوبت ویزیت میخام لطفا دستور بدید
    3. تصویر کاربر دهقان پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام :: ۴۷ ساله ام هست داروی ترازوکیم
      گاباکیم مصرف میکنم
      لطفا برای ۲۴ و۲۶ نوبت ویزیت میخام
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      دارو هارو ادامه بدید برای دریافت نوبت با منشی هماهنگ کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حمیداکبری یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    بدلیل وجود سنگ کلیه در ابتدای حالب چپ به ابعاد 9.7 در 6.7 میلیمتر ده روز پیش عمل TUL انجام دادم و استنت دبل جی کار گذاشته شد، بدلیل التهاب حالب و تورم کلیه سنگ خرد نشد، آیا اکنون توصیه میشود که سنگ شکنی برون اندامی انجام شود؟ با توجه به وجود استنت آیا سنگ های خرد شده توسط روش برون اندامی براحتی دفع خواهند شد؟ آیا آب خروجی از کلیه تماما از استنت به مثانه هدایت می شود و برخوردی با سنگ موجود در حالب نخواهد داشت؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر