جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا در روز های سرد حجم ادرار افزایش می یابد؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سوال بسیاری این است که علت ادرار زیاد در سرما چیست؟ یا ایا سرما باعث تکرر ادرار میشود ؟ در ادامه با ما همراه باشید.


علت ادرار زیاد در سرما

هنگامی که در هوای سرد لباس‌های پشمی و گرم می‌پوشید، و با یک کت پفی و کفش و جوراب پشمی، عملاً خود را مومیایی می‌کنید، آخرین کاری که دوست دارید انجام دهید این است که تمام لباس ‌های گرم خود را برای رفتن به دستشویی دربیاورید.

دمای هوا معمولاً باعث می‌شود که شما بیشتر از حد معمول ادرار کنید. با اینکه شما از لرزیدن و داشتن مثانه‌ای که در شرف ترکیدن است، تعجب می‌کنید، اما برای اینکه مثانه شما انگار در دمای انجماد می‌لرزد، یک دلیل فیزیولوژیکی وجود دارد.

دانشمندان، این پدیده را ” ادرار زیاد در سرما ” نامیده‌اند که در اصل، به معنای افزایش ادرار، به علت سرما است. هنگامی که شما در معرض هوای سرد قرار دارید، رگ‌های خونی شما منقبض شده، و تمرکز می ‌کنند تا جریان خون را به اندام‌ های حیاتی بدن و سراسر پوست بدن شما برسانند. در نتیجه، این تغییر، باعث افزایش فشار خون شما می‌شود.

بنابراین، همه اینها چه ربطی به احساس داشتن ادرار دارد؟ خب، ما می ‌دانیم که کلیه ‌ها مسئول تصفیه مواد زائد خون شما و ساختن ادرار هستند، طبق گزارش مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، کلیه‌ها در هر دقیقه به اندازه حدود نیم فنجان خون و روزانه حدود 150 کوارتز خون را تصفیه می‌کنند.

طبق گزارش NIDDK ، بدن اکثر افراد، به طور متوسط، ​​روزانه 2-1 کوارتز ادرار تولید می‌کنند. با این حال، در هوای سرد، به علت این که بدنتان خون بیشتری پمپاژ می‌کند، کلیه‌های شما بیشتر از حد طبیعی، خون برای تصفیه شدن دارند. بنابراین، آنها ادرار بیشتری تولید کرده، و باعث ادرار زیاد در سرما می شود.

وقتی در هوای سرد بیرون، گیر می‌ افتید و نیاز به دستشویی دارید، برای شما خیلی آزاردهنده خواهد بود. اما باید بدانید ادرار کردن، فقط یکی از راه‌هایی است که بدن شما را از سرما محافظت می‌کند. برخی از کارشناسان معتقدند که افزایش ادرار، یکی از علائم هشدار دهنده هیپوترمی است.

وضعیت خطرناکی که در آن، سرعت از دست دادن گرما، بیشتر از سرعت تولید گرما در بدن است. اگر چنین باشد، و علائم واضح دیگر هیپوترمی (از جمله لرز، لکند، نفس کم عمق و نبض ضعیف) را نیز تجربه کردید، حتماً خود را به یک مکان گرم و خشک برسانید و سریعاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اما اگر در یک روز سرد، فقط بیرون از خانه هستید و تمایل به ادرار کردن دارید، فقط باید یک دستشویی پیدا کنید و کار خود را انجام دهید. چون تنها چیزی که از احساس ادرار بدتر است، تمام شدن این داستان با عفونت ادراری به خاطر نگه داشتن بیش از حد ادرار است – یا می‌توانید در شلوار خود ادرار کنید!

ادرار زیاد در سرما
افرادی که در سرما دچار تکرر ادرار شده اند.

درمان تکرر ادرار در زمستان

برای جلوگیری از ادرار کردن زیاد در سرما موراد زیر را رعایت کنید:

1- کاهش مصرف کافئین در سرما

نوشیدنی های گرم مانند چای ، قهوه و حتی شکلات داغ ، همه حاوی کافئین هستند که به عنوان تحریک کننده مثانه شناخته می شود. در عوض ، یک چای گیاهی یا آب گرم همراه با ترکیبی از نعناع تازه ، زنجبیل یا لیمو بنوشید. 

2- عدم مصرف الکل

الکل نیز مانند کافئین، می تواند مثانه شما را تحریک کند.

ایا مصرف الکل باعث دیر انزالی می شود؟

3- مراقب وزن خود باشید.

غذای گرم و دلپذیر زمستانی اغلب دارای کالری زیادی می باشندکه به راحتی می توانند چند کیلو به وزن شما اضافه کنند. اضافه وزن باعث بار اضافی بر روی عضله کف لگن می شود که می تواند باعث ضعف عضله و بی اختیاری ادرار شود.

4-  از غذاهایی که باعث تحریک مثانه می شوند خودداری کنید.

گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی (، سوپ ها و سس ها) ، شکلات و غذاهای تند همگی بر مثانه تأثیر می گذارند، بنابراین در زمستان آنها را مصرف نکنید.

5- تقویت عضلات کف لگن

ورزش هایی مخصوص تقویت عضلات هستند که از بی اختیاری ادرار جلوگیری می کنند. در زمستان با هر عطسه یا سرفه ممکن است دچار نشتی ادرار شوید پس حتما عضلات لگن خود را تقویت کنید.

چرا مقدار ادرار در هوای گرم کمتر است؟

در طول تابستان که دمای هوا زیاد است، با تبخیر مستقیم مایعات بدنمان به صورت عرق به میزان قابل توجهی آب از دست می دهیم. از این رو کلیه ها آب را برای حفظ سیالیت خون نگه می دارند و ادرار کمتری تشکیل می شود.


دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

4/5 - (130 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    عرض کنم،بنده به دلیل خارش در ناحیه مجرای آلت و درد خفیف در مثانه به پزشک عمومی مراجعه کردم
    ایشان درخواست کشت ادرار داشتند
    نتیجه کشت رو در تصویر ارسالی برای شما ارسال میکنم
    راهنمایی بفرمایید چه باید کرد
    ممنونم
    ۳۰ ساله
    مجرد
    بدون رابطه جنسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام کشت الوده بوده برای همین مثبت شده عفونت ادراری ندارید و ظرف کشت الودگی داشته
  • تصویر کاربر طباطبایی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    بنده خانمی 49 ساله هستم دارای کلیه های سنگ ساز
    از سال 88 تاکنون حدود نه بار جراحی های متناوب باز pnl و سنگ شکنی برون اندامی انجام دادم
    اما همانطور که ذکر کردم در سونو جدید باز هم کلیه کاملا مملو از سنگ هستند به طوری که پارانشیم کلیه هم کاهش یافته ...
    تصویر سونو به تاریخ 19 مرداد ماه را براتون می فرستم
    ازتون راهنمایی می‌خوام واقعیت از تعداد بالای جراحی خسته شدم و اینکه بعد از چند ماه دوباره سنگ سازی دارم و یک کار تقریبا بدون نتیجه شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام دهید گزارش را بفرستید . همچنین یک ازمایش کراتینین انجام دهید
    2. تصویر کاربر طباطبایی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      خواهش میکنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدطاها جمعه ۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر درد شدیدی در روز جمعه 31 تیر ماه 1402 در سمت کلیه چپ داشتم که خیلی شدید بود و رفتم درمانگاه که بعد از زدن میکن و ارامبخش بهتر شدم و رفتم منزل که احساس دستشویی داشتم که بعد از مراجعت به سرویس چیزی نمیومد که بعد از تکرار ماجرا ی سنگ دفع شد و فردا ان روز دوباره درد قابل تحمل که خیلی خیلی قابل تحمل تر از قبلی بود من و فرا گرفت و بعد مراجعه کردم به سونوگرافی با ویزیت همون درمانگاه عمومی که اپراتور سونو گفت دو میل مونده تا مثانه و به دکتر کلینیک سونو که متخصص بود نشون دادم ایشون دارو گیاهی سنکل را داد که در حال استفاده هستم اگه نیازی به پیگیری داره بفرمایید ممنون از لطف شما شایان دکر است که ابعاد سنگ در سونو 7 در 3 میل قید شده ممنون عکس سونو گرافی هم پیوست براتون ارسال کردم ممنون از زحمات شما
    1. تصویر کاربر محمدطاها دوشنبه ۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام دکتر لطفا سوال مارو ملاحضه میکینید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      سلام اگر همچنان درد دارید سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید و برایم بفرستید  مایعات فراوان مصرف کنید 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۸ سالمه و تو تغییر دمای ناگهانی ؟(مثلا زمستونا از خونه که گرمه میرم بیرون ک سرده و بالعکس از جای سردی به جای گرمی میرم) ادرار فجیحی میگیرم جوری ک اصلا نمیتونم تحمل کنم و آنی باید تخلیه شم . میخواستم بدونم مشکل چیه و چ ازمایشی باید بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر فقط در این شرایط به وجود می آید جای نگرانی نداره و بخاطر حساسیت عصب مثانه است . یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری و بررسی باقیمانده ادرار کنید
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن پسری۲۲ساله دارم که هرروزهفته ازخواب که بیدارمیشودبه حمام رفته ومیگویدجنب شده است .من به وسواس بودن وی شک دارم ولی می گدیدتو نمی دانی وناراحت شده ،کارخودرامیکند.
    یک بارنیزعمل واریکوسل انجام داده است.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر امیرعباس شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام. به مدت دو هفته می باشد که از قسمت زیر شکم سنگینی و درد ملایم تا بیضه ها و گاهی هم آلت تناسلی دارم. و نیز گاهی بعد از ادرار به فاصله کوتاه دوباره ادرار میگیرم(البته این قضیه رو در فصل سرما همیشه داشتم)
    لازم به ذکر میباشد که در سال 96 واریکوسل چپ عمل نموده ام.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری و مثانه و تعیین PVR انجام بدید
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام. بنده حدود ۷ یا ۸ سالی میشود که مشکلی دارم و تقریبا هر چه جلوتر میرود بدتر میشوم. من وقتی دستشویی میروم ادرارم به طور کامل خارج نمیشود و وقتی به خودم آب میگیرم کم کم ادرارم خارج میشود وبه همین خاطر چند بار باید به خودم آب بگیرم تا ادرارم دفع شود ولی باز هم به نطر خودم چند قطره در مثانه ام میماندو فشار آب نیز نباید کم باشد. و این که موقعی که از دستشویی بیرون می آیم اگر هوای سردی به من برخورد کند اسفنکتر انتهایی مثانه ام شل شده و حالت دفع ادرار شدیدی پیدا میکنم که اگر عضلاتم را به شدت منقبض نکنم خودم را خیس میکنم. این حالت در هنگامی که مثانه ام خیلی پر باشد و در معرض سوز سرما قرار بگیرم و موقع دویدن هم این حالت به من دست میدهد. پزشک رفته ام سونوگرافی داده ام و گفتند مشکلی دیده نمیشود و دکتر به من گفت که مشکلت عصبی است و داروی ضد افسردگی داده است ولی من واقعا مشکل جسمی دارم و نمیدانم چطور باید درمانش کنم. در ضمن من اضافه وزن هم دارم و اینکه دختر هستم و متاهل نیستم.این مشکل من ناشی از چیست و چگونه آن را درمان کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      UDS یا همون نوار مثانه انجام بدید
  • تصویر کاربر Fatemeh دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 446 مشاهده پرسش
    سنگ 5 و4 میل در کالیسه فوقانی کلیه چپ
    سنگ 5 میل در کالیسه تحتانی کلیه راست
    ای وی اف انجام‌دادم مهرماه انتقال جنین دارم
    ایا باوجود این سنگها مشکلی نیست بارداری؟
    دردسر ساز نمیشود؟وایا اگر دربارداری به مشکل بخورم راهی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      فعلا چون سنگ ها در کلیه هست مشکل ساز نیست و اگر بیاد داخل حالب ممکنه درد پهلو بده بله در بارداری هم در صورت بروز انسداد در مسیر حالب اقدام درمانی وجود داره
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام.بنده حدودا یک سال پیش عمل جراحی ورنی چپ(مش گذاشتن).واریکوسل و هیدروسل انجام دادم.ولی هنوز درد دارم اخیرا در ناحیه زیر ناف درد شدیدی احساس میکنم توام با درد بیضه چپ البطه کارم کمی سخت هستش نمیدونم دیگه چکار کنم هر زمان هم به متخصص مراجعه میکنم آنتی بیوتیک تجویز میکنن.و گفته میشه که پروستاتیو مزمن دارم والا دیگه طاقتم سر اومده خواهش میکنم راهنماییم کنید.با سپاس فراوان.عزتمند باشید و مستدام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شود و به پزشک خودتون مراجعه کنید
  • تصویر کاربر م.م شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    من پارسال برای اولین بار یک سنگ کلیه داشتم از جنس اگزالات (۸میل) . که خوشبختانه همون یکسال پیش به موقع دفع شد و بدلیل مصرف مایعات پارسال نتوانستم روزه بگیرم.
    میخواستم بدونم امسال اگر مایعات کافی مصرف کنم میتوانم روزه بگیرم یا خیر. خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به سابقه ی سنگ کلیه و احتمال ایجاد مجدد روزه گرفتن توصیه نمی شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر