جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا در روز های سرد حجم ادرار افزایش می یابد؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سوال بسیاری این است که علت ادرار زیاد در سرما چیست؟ یا ایا سرما باعث تکرر ادرار میشود ؟ در ادامه با ما همراه باشید.


علت ادرار زیاد در سرما

هنگامی که در هوای سرد لباس‌های پشمی و گرم می‌پوشید، و با یک کت پفی و کفش و جوراب پشمی، عملاً خود را مومیایی می‌کنید، آخرین کاری که دوست دارید انجام دهید این است که تمام لباس ‌های گرم خود را برای رفتن به دستشویی دربیاورید.

دمای هوا معمولاً باعث می‌شود که شما بیشتر از حد معمول ادرار کنید. با اینکه شما از لرزیدن و داشتن مثانه‌ای که در شرف ترکیدن است، تعجب می‌کنید، اما برای اینکه مثانه شما انگار در دمای انجماد می‌لرزد، یک دلیل فیزیولوژیکی وجود دارد.

دانشمندان، این پدیده را ” ادرار زیاد در سرما ” نامیده‌اند که در اصل، به معنای افزایش ادرار، به علت سرما است. هنگامی که شما در معرض هوای سرد قرار دارید، رگ‌های خونی شما منقبض شده، و تمرکز می ‌کنند تا جریان خون را به اندام‌ های حیاتی بدن و سراسر پوست بدن شما برسانند. در نتیجه، این تغییر، باعث افزایش فشار خون شما می‌شود.

بنابراین، همه اینها چه ربطی به احساس داشتن ادرار دارد؟ خب، ما می ‌دانیم که کلیه ‌ها مسئول تصفیه مواد زائد خون شما و ساختن ادرار هستند، طبق گزارش مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، کلیه‌ها در هر دقیقه به اندازه حدود نیم فنجان خون و روزانه حدود 150 کوارتز خون را تصفیه می‌کنند.

طبق گزارش NIDDK ، بدن اکثر افراد، به طور متوسط، ​​روزانه 2-1 کوارتز ادرار تولید می‌کنند. با این حال، در هوای سرد، به علت این که بدنتان خون بیشتری پمپاژ می‌کند، کلیه‌های شما بیشتر از حد طبیعی، خون برای تصفیه شدن دارند. بنابراین، آنها ادرار بیشتری تولید کرده، و باعث ادرار زیاد در سرما می شود.

وقتی در هوای سرد بیرون، گیر می‌ افتید و نیاز به دستشویی دارید، برای شما خیلی آزاردهنده خواهد بود. اما باید بدانید ادرار کردن، فقط یکی از راه‌هایی است که بدن شما را از سرما محافظت می‌کند. برخی از کارشناسان معتقدند که افزایش ادرار، یکی از علائم هشدار دهنده هیپوترمی است.

وضعیت خطرناکی که در آن، سرعت از دست دادن گرما، بیشتر از سرعت تولید گرما در بدن است. اگر چنین باشد، و علائم واضح دیگر هیپوترمی (از جمله لرز، لکند، نفس کم عمق و نبض ضعیف) را نیز تجربه کردید، حتماً خود را به یک مکان گرم و خشک برسانید و سریعاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اما اگر در یک روز سرد، فقط بیرون از خانه هستید و تمایل به ادرار کردن دارید، فقط باید یک دستشویی پیدا کنید و کار خود را انجام دهید. چون تنها چیزی که از احساس ادرار بدتر است، تمام شدن این داستان با عفونت ادراری به خاطر نگه داشتن بیش از حد ادرار است – یا می‌توانید در شلوار خود ادرار کنید!

ادرار زیاد در سرما
افرادی که در سرما دچار تکرر ادرار شده اند.

درمان تکرر ادرار در زمستان

برای جلوگیری از ادرار کردن زیاد در سرما موراد زیر را رعایت کنید:

1- کاهش مصرف کافئین در سرما

نوشیدنی های گرم مانند چای ، قهوه و حتی شکلات داغ ، همه حاوی کافئین هستند که به عنوان تحریک کننده مثانه شناخته می شود. در عوض ، یک چای گیاهی یا آب گرم همراه با ترکیبی از نعناع تازه ، زنجبیل یا لیمو بنوشید. 

2- عدم مصرف الکل

الکل نیز مانند کافئین، می تواند مثانه شما را تحریک کند.

ایا مصرف الکل باعث دیر انزالی می شود؟

3- مراقب وزن خود باشید.

غذای گرم و دلپذیر زمستانی اغلب دارای کالری زیادی می باشندکه به راحتی می توانند چند کیلو به وزن شما اضافه کنند. اضافه وزن باعث بار اضافی بر روی عضله کف لگن می شود که می تواند باعث ضعف عضله و بی اختیاری ادرار شود.

4-  از غذاهایی که باعث تحریک مثانه می شوند خودداری کنید.

گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی (، سوپ ها و سس ها) ، شکلات و غذاهای تند همگی بر مثانه تأثیر می گذارند، بنابراین در زمستان آنها را مصرف نکنید.

5- تقویت عضلات کف لگن

ورزش هایی مخصوص تقویت عضلات هستند که از بی اختیاری ادرار جلوگیری می کنند. در زمستان با هر عطسه یا سرفه ممکن است دچار نشتی ادرار شوید پس حتما عضلات لگن خود را تقویت کنید.

چرا مقدار ادرار در هوای گرم کمتر است؟

در طول تابستان که دمای هوا زیاد است، با تبخیر مستقیم مایعات بدنمان به صورت عرق به میزان قابل توجهی آب از دست می دهیم. از این رو کلیه ها آب را برای حفظ سیالیت خون نگه می دارند و ادرار کمتری تشکیل می شود.


دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

4/5 - (133 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    با سلام بند نزدیک10 سال میشه که به سنگ کلیه مبتلا هستم. در ابددا با سرم و داروهای تزریقی دفع می سد و حدود نیم میلیگرم بود. ولی اکنون به 5 و نیم میلیگرم رسیده و دفع هم نمی شود و مدام درد و تهوع و لرزش دارم. لطفا راهنماایی بفرمایید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام شود و بر حسب جواب اون گفته میشه که اقدام بعدی چیه
  • تصویر کاربر منصور یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 415 مشاهده پرسش
    با سلام
    ۲۹ ساله هستم و در مورد اندازه الت تناسلی نگران بودم در حالت شل ۷ سانت و نعوظ ۱۲ سانت هست و عکس خدمتتون فرستادم آیا با توجه به عکس که فرستادم اقدامی لازم هست انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر نیاز به اقدامی نیست طبیعی است
  • تصویر کاربر زهراشهابی چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    باعرض سلام عمل سنگ کلیه بصورت pcnlانجام شده وزمان عمل سوندی که داخل کلیه گذاشته شده بعداز سه روز برداشتن اکنون نشتی زیادی دارد ایا خطری بیماررا تهدید میکند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      زود برداشتند مراجع به دكترتان
  • تصویر کاربر mojtaba شنبه ۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    باسلام.
    آیا دستگاه هایی نظیر اکستندر،در رفع انحنای الت موثرند؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      دروغ وبي اساسند امتحان كنيد
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام .این روش عمل جراحی سنگ کلیه به روش pcnl بر روی کلیه های پلی کیستیک هم انجام میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر