جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل سنگ کلیه در حالب چگونه انجام میشود؟

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (121 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    آقا دکتر سلام شما رابه اعتقادات مذهبی وایمانی که به اهل بیت داری از شما کمک میخواهم واین دختر که از سلاله اهل بیت وسادات است از این مشکلی که گریبانگیر این دختر شد راهاییش کن سوال من مربوط به سوال ۲۱۴۳۵۵ میباشد وپاسخ داده بودید که حتما نوار مثانه وکشت ادرار بگیره کشت ادرار RBC وBwc وبقیه همه نورمال باکتری نداره لاکن نوار مثانه مقدور نیست با توجه به اینکه عرض کردم که این دختر ۲۱ ساله معلول ذهنی جسمی واز بچه های ps میباشد فقط سیستکوپی انجام دادیم همکار شما گفتن مثانه دختر بی حس شده تنگی مجرا هم مرتفعش کردم بعداز آن عمل بسته چند روز ادرارش طبیعی شده لاکن الان حدود سه هفته ادرارش فقط با سوند روزی سه مرتبه تخلیه میشه بعضی وقتها با آب ولرم روزی یک مرتبه هم تخلیه میشه دکترش دارو امنیک شبی یک عدد وباکلوفن هر ۱۲ ساعت وشربت نالیدیکسیک اسید شبی یک پیمانه تجویز کردن واخیر گفتن که قرص مایوکولین گلنوود هر ۸ ساعت اضافه کنید با دکتر قوامی همکار شما تهران مشورت کردم گفتن علاج بچه فقط سوند روزی سه مرتبه دیگر همکار شما داروی مایوکولین وامتیک تجویز کردن آقا دکتر کمکم کنید پدر هستم دیوانه شدم نمیدانم کدام صحیح وکدام غلط ضمنا بچه یبوست مذمن داره لطف کنید پاسخ بدید اورژانسی ازلحاظ جسمی بچه هم کر هم لال وهم از لحاظ پیاده روی هیچکدام از اینها نداره فقط به صورت خوابیدن امور روزمره اش انجام میدیم وزنش ۲۵ کیلو کدام دارو تجویز میکنید واز سوند ملاتون استفاده میکنیم سوند فولی هم مقدور نیست ضمنا آزمایش خون مربوط به کلیه وکراتین آن هم نرمال فقط سونو مثانه قید شده دیداره مثانه کمی ضخیم شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام فعلا CIC انجام شود. با نلاتون تخلیه شود . در اواین فرصت نوار مثانه انجام شود تا به تشخیص برسیم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام عرض شد آقای دکتر
    من ۴۴ ساله هستم چهل روز پیش بعد از درد شدید در پهلو و کمر متوجه سنگ ۸/۵ میلیمتر در حالب چپ شدم که پزشک داروی دو هفته ای جهت دفع سنگ داد که دفع نشد بعد از اون برای سنگ شکنی برون اندامی مراجعه کردم که تکنسین گفت که سنگ به ۵ سانتیمتری مثانه رسیده که قابل رویت و شکستن نیست دوباره دکتر دارو ده روزه داد که دفع نشد و عمل Tul انجام دادم حالا بعد دو هفته از عمل سونو گرافی میگه که سنگ ۸ میلیمتر در حالب چپ موجوده فقط یه خورده عقب تر رفته به دلیل گذاشتن سوند دابل جی و کلیه چپ هم خفیف متورم می باشد حالا خواهش می‌کنم آقای دکتر راهنمایی بفرمایید باید چکار کنم و چقدر خطرناکه برای کلیه ، خیلی استرس دارم .
    و اینکه مگه پزشک معالج هنگام عمل متوجه شکسته شدن سنگ نمیشن که هیچی به من نگفتند. که من بعد دوهفته متوجه عدم شکستن سنگ شدم . متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، حتما سی تی اسکن انجام دهید و اگر در سی تی اسکن سنگ ۸ میلیمتری داشتید باید حتما مجدد tul شوید چون دفع نمیشود
  • تصویر کاربر 13حرفه دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    22ماه پیش دربیمارستان مهر تهران به علت تومورمثانه وسنگ مثانه توسط آقای دکترمحسن آیتی موردعمل جراحی قرارگرفتم وبنابه دستورایشان 4بارآمپول ب-ث-ژ تزریق نمودم که منجربه ایجادفیستول شده وازمحل بخیه هانشت می کندخیلی معذبم بطوریکه خانه نشین شده ام گویامثانه ام از2نقطه سوراخ شده دکترآیتی میگویدبایدمثانه ات خارج شودبنظرم مرگ بهترازاینکاره لطفا راهنمایی فرمایید.ساکن شهرکرمانشاهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، اینکه مثانه خارج شود یا نه بر اساس جواب پاتولوژی تومور مثانه می باشد. جواب ان را برای من بفرستید
  • تصویر کاربر فيروزنيا سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 3564 مشاهده پرسش
    خانمي هستم ٢4 ساله، حدودا دوروز هست كه مقعدم تير ميكشيد، درد خيلي خفيف به همراه تيركشيدن. دركل يه چيزي بين درد و تير كشيدن و سوزش اما بسيار خفيف بود و مداوم نبود گاهي ميومد و ميرفت.
    حالا حدودا يك روز هست كه مقعدم دوباره تير ميكشه يكم با شدت و انگاري يك رگي از مقعد تا مثانم وصل هست و وقتي مقعد شروع ميكنه به تيركشيدن يكم پايين تر از مثانم هم درد و تير رو باهم تجربه ميكنه، نميدونم علتش چي هست و شرايط مراجعه به پزشك رو ندارم.


    ( ادرارم سوزش سوزش نداره و راحت و بدون درد دستشويي ميكنم، عفونت واژن ندارم چون ترشح ندارم و بوي غير طبيعي نداره، تازه عقد كردم و حدود سه هفتست كه رابطه جنسي دارم در هفته سه بار.)
    نميدونم ممكنه از رابطه جنسيم باشه اين دردها ياخير.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      جهت بررسی همورویید و معاینه ی مقعد به دکتر جراح عمومی مراجعه کنین
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با سلام،
    وقت بخیر
    آقایی هستم 56 ساله
    دیروز به تاریخ 15 شهریور سوند دبل جی خارج کردم، از نیمه های شب گذشته دچار دل درد و امروز دچار تب و لرز شدم و در حال حاضر تبم 38 و فشار 11 روی 7 میباشد
    آیا از عوارضِ عملِ دیروز است یا مربوط به موردِ دیگری است؟
    در ضمن در اتاقِ عمل مدت کوتاهی بیهوشی داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تب بعد عمل مهم است. به دکتر خودتان حضوری مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رفیعی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1387 مشاهده پرسش
    دیروز صبح که از خواب بیدار شدم درد تو قسمت کنارهای و بالای آلت تناسلی حس میکردم یعنی اون قسمتی که پا و مثانه تلاقی دارن، بعدش تب کردم و کمر درد داشتم یکم استراحت کردم و تب بر خوردم بهتر شدم امروز که بیدار شدم مثانه مخصوصا قسمت ختنه گاه نه کلاهک پف کرده بود درد نداره ولی پف کرده خیلی. خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر رفیعی یکشنبه ۱۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      درواقع غدد لنفاوی یکم برامده شده و قابل لمس و با کمی درد در موقع لمس کردن و اینکه بیشتر از دوماهه هیچ رابطه جنسی نداشتم و امروز پیش یکی ازهمکاراتون تو شهرستان مراجعه کردم گفتن عفونت داری ولی تشخیص ندادن دلیلش رو و پماد بتاکورتال یک درصد نوشتن و قرص دایکی سایکلین ۱۰۰ و یه امپول پنی سیلین داخل سِرم. و گفتن بعد یک هفته اگه خوب نشدی بیا دوباره تا سیتی اسکن بگیریم ازت. ولی من میخوام حضوری بیام شما معاینه کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتر است معاینه شوید و آزمایش جهت بررسی عفونت داده شود
    3. تصویر کاربر رفیعی چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      باسلام اقای دکتر بعد مصرف داروها کاملا به حالت عادی برگشته ایا لازمه الان برم ازمایش؟آزمایشی که گفتین چه آزمایشی؟ Hiv و هپاتیت؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر برطرف شده نیاز نیست کار خاصی بکنین
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بهتر است سر فرصت آزمایش های ویروسی داده شه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسر یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    جناب دکتر،بنده ۳۷ ساله هستم و تا ۴۰ روز مشکل کلیه نداشتم اما از ۴۰ روز پیش با سوزش کلیه به دکتر مراجعه کردم و بعد از سونو گرافی مشخص شد که کلیهء راستم یه سنگ ۶ میلی متری داره و دو عدد شن ریزه.
    بعد از چند روز مجدداً به ارولوژ مراجعه کردم و برام یه سی تی اسکن نوشتن و توی سی تی هم سنگ داخل کلیه مشخص بود و دکتر گفتن که باید سنگ شکن کنید.اما من چون از سنگ شکن میترسیدم و درد کلیه م هم بند اومده بود،سنگ شکن انجام ندادم.حدود یک هفته پیش بعد از گذشت ۴۰ روز یه دفعه دچار درد شدیدی شدم که خیلی اذیت شدم و مجدداً به متخصص مراجعه کردم و یه سی تی اسکن دیگه انجام دادم که دکتر فرمودن سنگ از کلیه در اومده و به حالب رفته.برام چند تا قرص و شربت اورتیکا تجویز کرد و گفتن که چند روز اینها رو بخورین،اگه سنگ دفع شد که فبها،اگه نشد باید بیاین برای عمل tul,الان چند روز گذشته اما سنگ دفع نشده و بعضی از روزها درد خفیف کلیه و بیضه و کمر دارم.
    میخواستم بدونم که داروها مو تموم کنم و مایعات بخورم تا دفع بشه یا اینکه برم عمل کنم.
    از عمل میترسم
    ممنون میشم اگه شما هم نظرتون رو بدین
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بياييد تي يو ال كنم ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بايد عمل اندوسكوپي سنگ بكنيد عمل تي يو ال فيلم من در سايتك را ببينيد drkarami.com
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اسلامی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام من حدود یک هفته هست سنگ شکن کردم وبرام لوله گذاشتن خون ادرارم قطع شده ولی در بالای پهلوم زیر دنده هام یک برآمدگی کوچک مثل لوله حس میشه با دست زدن درد نمیکنه ولی باراه رفتن درد می‌کنه این طبیعیه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سونو كنيد از كليه ها
  • تصویر کاربر hey یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من خب بدنم خیلی پوستش ب گرمی حساسه. و تا گرمی بخورم بدنم شروع میکنه ب جوش زدن بعد امروز متوجه ی دونه ریز سفید رو بدنه الت تناسلیم شدم و فک میکنم خودم جوش سر سفیده هیچ برامدگی درد یا خارشی نداره خواسم بدونم جوش معمو لیه و مشکلی نیس؟ یا اینکه کار دیگ‌ای باید کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      عكس؟
  • تصویر کاربر ملیکا جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر
    من مجرد هستم و 21 سالمه
    چند روزه داخل مجرای ادرارم احساس سوزش و داغی دارم
    حین ادرار اصلاااا سوزش ندارم اما مجرای ادرارم سوزش داره
    هر ساعت 1 لیوان آب میخورم ولی فایده نداشت
    قرص فنازوپریدین هم مصرف کردم اما خوب نشدم
    به نظرتون مشکلم چیه و چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آزمایش ادرار و کشت ادرار بدهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر