اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر بهمن شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز
    (واقعا تشکر میکنم که فرصت خودتون رو در اختیار بیماران که چشم امیدشون به شما هست و امید نهایی ما هستین قرار میدین و این خیلی خیلی ارزشمنده)
    من مدتی بود دچار درد در قسمت فوقانی شکم بودم همراه با اساس داغی و التهاب در مرکز و بالای شکم
    بعضی اوقات همراه با حالت تهوع و ایجادصدای قار و قور معده که قبلا نداشتم
    که بعد هم درد کمی در شب ایجاد شد و پزشک رفتم تشخیص زخم اثنی عشر داده شد و 3 هفته درمان با قرص و رژیم
    تقریبا بهتر شدم ولی یکشب با خوردن پیتزا مجدد 2 ساعت بعدحالت تهوع ایجاد شد و از فرداش مجدد درد
    خفیف
    و بعد از یکروز که نرمال شدم یکدفعه لرزشدید و تب سراغم اومد که بعد یکروز خوب شد
    نزدیک 2 ساله که مشروبات الکلی هم مصرف ندارم و علتش این بود که حتی با خوردن 20 سی سی آبجوی معمولی دچار حالت تهوع شدید و افت فشار میشم و هیچکس طی این 2 سال جوابی برای این حالتم نداشت!
    و یکساله هر روز ورزش پیاده روی 4 کیلومتر دارم
    بخاطر این مشکلات آزمایش سونو از کل اجزای شکم دادم که سنگ کلیه 6 میلی تشخیص داده شده که نتایج پیوست هست
    درخواستم اینه که با توجه به صحبت های من و این درد شکم در مرکز و بالا و سایر مشکلات که گفتم
    آیا الان سنگ کلیه و زخم اثنی عشر همزمان دارم؟
    برای سنگ چون دردی هم نداره کاری باید کرد؟
    این درد شکم از سنگ میتونه باشه یا همون اثنی عشر هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام١-اين سنگ نياز به درمان نداردچون با كليه كاري ندارد٢-فيلم سنگ شكني درون وبيروت اندامي سايت من را ببينيد
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    با سلام
    الت تناسلی من در حالت عادی به اندازه دو بند انگشت میباشد و خیلی باعث ناراحتی من شده هیچ داروئی هم استفاده نکردم با توجه به این که شما گفته بودید قبل از سن بلوغ قابله درمانه ولی من 28 سالمه واقعا هیچ درمانی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      مطلب الت تناسلي سايت من را بخوانيد٢-اگر در حالت نعوظ بيش از ٩ سانت است طبيعي ميباشد
  • تصویر کاربر ژيلا سه شنبه ۱۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 494 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر همسر بنده جديدا مبتلا به زگيل تناسلي شده و خيلي زود ب پزشك مراحعه كردن اما من ب دكتر مراجعه كردم سرايت نكرده و البته همسرم اول دكتري رفتن و ايشون ي پماد دادن دوباره دكتر رفتن و گفتن زگيل هستش و قراره با ليزر عمل كنن خواستم بدونم كامل درمان ميشه؟ بعد از ليزر ميشه رابطه داشت؟ امكان اينكه دوباره ايجاد بشه هس؟؟
    1. تصویر کاربر ژيلا پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      ببخشيد ميشه جواب سوال من رو بدين جناب دكتر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      اگر زگيل واضح ندارند بله رابطه مشكلي ندارد-مطلب زگيل سايت من را بخوانيد
    3. تصویر کاربر ژيلا شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      ممنون جناب دكتر يه سوال ديگه هم دارم
      اينكه بعد از درمان اورال و دهاني ميشه رابطه داشت؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام فيلم كرايو منرا ببينيد ليزر باعث پخش ان ميشود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 436 مشاهده پرسش
    سلام..
    وقت بخیر
    من مشکل انحراف آلت به سمت پایین در هنگام نعوظ دارم اگه راه درمان را بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      عكس از بغل بفرستيد
    2. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      وقت بخیر ...
      سنم ۲۶ سال مجرد هم هستم
      دکترنیاز به عمل هست ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام عكس از پهلو بفرستيد
    4. تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۲۰ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام دکتر...
      ممنون که وقت گذاشتین
    5. تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۲۰ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      در هنگام نعوظ تقریبا همین حالت خمیده به سمت پایین داره
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      اگر مشكل دخول داريد در خدمتم
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      فيلم عمل من در يوتيوب را ببينيد
    8. تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام...
      سپاس دکتر ...
      بله فیلم رو دیدم
      اگه لطف بفرمایید شماره مطب رو بدید چون با شماره ای که در این سایت هست تماس گرفتم . کسی جواب نداد .
      من مجرد هستم تجربه دخول هم ندارم اما خب این مشکل هست که باید برطرف بشه ....
      بهتره حضوری خدمتتون برسم...
      در پناه حق
    9. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر سهیل چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 593 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر من 30 سالمه در شهرستان هستم دچار تکرر ادرار هستم نزدیک به 7 ساله . نزد پزشک متخصص ارولوژی رفتم ایشون لطف کردن دارو های زیر رو به من دادن
    قرص پرازوسین 1 میلی گرم
    قرص کاماسوترا
    قرص کوآنزیم کیوتن 100 میلی گرم
    فرص omega 3
    کپسول پروترال 0.4
    قرص پروستیکا
    قرص افلوکسایسن 200
    قرص انرژی x
    البته یک ماهی هم از مجرای ادراری چند قطره غیر ارادی یه ترشح شفاف غلیظ خارج می شد دو آزمایش خون و ادار هم دادم می خواستم بپرسم استفاده از این دارو ها تجویز شده می تونه مشکل من حل کنه یا به فکر دیگه باید باشم با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 9 سال پیش)
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر بنده بیضه سمت چپم مقداری بیشتر از حد معمول پایین تر از بیضه سمت را ست است و مدتی است که به طور ناگهانی برای چند ساعت یادقیقه در روز احساس درد در بیضه سمت چپ دارم ضمنا با عدم نعوظ هم موتجه شده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      مطلب درد بيضه سايت من را بخوانيد٢-سونوگرافي بيضه وجواب را بفرستيد
  • تصویر کاربر Hossein شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید زیر آلت تناسلی من چنتا دونه کوچک هست همانجا که ختنه کردن از اول بود آیا خطرناک هست یا نه لطفا جواب بدین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام مطاب زگيل سايت من را بخوانيد٢-عكسش را بفرستيد
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .خسته نباشید .بگذریم از این که من یک سال و نیم گدایی مطب هر دکتری منجمله خود شما رو رفتم برای این که مثل یه بیمار درمان بشم چون هورمون های بیضه هام رو نمیخواستم تغیییر جنسیت هم نمیخواستم به علت مصائب قاونیش و این که ادم رو از همه چی محروم میکنه تا اخر عمر.خلاصه نشد و هیچ دکتری قبول نکرد منو عمل کنه. هفته قبل با تزریق 20 سیسی مخلوط تندترین فلفل قرمز و اب نمک و الکل بیضه هام رو به پایان رسوندم .الان بعد از یک هفته اونقدر کوچیک شدن که تقریبادیگه وجود ندارن و به سختی میشه لمسشون کرد.فقط یک سوال دارم میخوام بدونم الان واجب هست اینها از بدن من خارج بشن یا نه؟فقط لطفا نفرمایید که به شما یا بیمارستان مراجعه کنم چون من طی این سالها که برای این قضیه تلاش کردم چندین بار تلاش شد که به اسایشگاه روانی تبعید بشم که خودم قبول نکردم .نمیتونم اعتماد کنم و نخواهم کرد و در هیچ مرکز پزشکی پا نخواهم گذاشت چون بهم ثابت شده طی این یک سال و نیم که نباید به دلسوزی های بی مورد یک دکتر اعتماد کرد چون میفرستت اسایشگاه روانی. نمیخوام چنین سابقه ای داشته باشم که برای همه عمر از تحصیل و کار و شغل منو محروم کنه.اگه لازمه جدا بشن خودم میتونم با یک چاقوی داغ اسپرماتیک کورد رو قطع کنم بعدش هم اگر خونریزی صورت گرفت با اهن داغ بندش میارم .فقط لطفا شروع نکنید به تحقیر کردن من.دیگه کار از کار گذشته .مسببش هم شما و همه دکترهای به اصطلاح دلسوز این کشور هستین .به اندازه کافی توی این مطبها بین همکاران به اصطلاح مدرن و باسواد شما بهم انگ روانی بودن و منحرف بودن خورده .من فقط جواب سوالم رو میخوام .اگر واقعا یک درصد با ادعاهاتون مطابقت دارین جواب بدین .البته فقط یک درصدمطابقت نیاز دارین فقط یک درصد.من خسته ام .خیلی خسته ام.کارم هم تموم شده با این قضیه .از تمام دلسوزی ها و دایه مهربان تر از مادری های این دنیا هم خسته ام که فک میکنن صلاح یه ادم فقط حرف خودشونه نه چیزی که خود اون ادم درک میکنه .من خوب میدونم از دنیا چی میخوام.بدون ذره ای ندامت .ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام عزيز من در اين موارد تجربه ندارم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 470 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.ایا جوش های سفید زیرپوستی روی التم مانع عمل اصلاح کجی التم میشه یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      زگيل نيست
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      یعنی میشه جراحی اصلاح الت رو انجام داد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      زگيل نيست
    4. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۰ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      اقای دکتر ببخشید من متوجه نشدم.اطلاع دارم زگیل نیست.منظورم اینه که با این وضعیت میشه عمل کنم ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      اگر بيش از ٣٠ درجه است بله
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضابابایی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 466 مشاهده پرسش
    سلام چند ماهه برای بارداری اقدام کردیدم نتیجه نگرفتیم رفتم برای آزمایش و سونوگرافی بهم گفتن مستعد واریکوسل هستم و حرکات اسپرم کند هست چه راهنمایی می فرمایید برای بارداری اقدام کنم یا خیر در ضمن آزمایش و سونو رو فایل ضمیمه میزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      اقدام كنيد سونو خوب است
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 621 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب