جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان سنگ کلیه در منزل (راه خانگی دفع سنگ کلیه چیست؟)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سنگ کلیه، سنگ هایی رسوبی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند. دفع سنگ کلیه از طریق دستگاه ادراری انجام میشود و این امر ممکن است، بسیار دردناک باشد. اکثر سنگ هاى کلیه با راهکارهای خانگی ساده، داروهای ضد درد، مایع درمانى، و یا سایر مداخلات پزشکی قابل درمان هستند. با ما همراه باشید تا به بررسی روش درمان گیاهی سنگ کلیه گیر کرده در حالب بپردازیم.

سنگ کلیه چیست و برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

سنگ کلیه هنگامی رخ می دهد که مواد معدنی، نمک، اکثرا اگزالات کلسیم، در کلیه ها کریستال شده و رسوب های سختی را ایجاد کنند. اگرچه این سنگها در کلیه ها تشکیل می شوند ولی می توانند بر روی هر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر بگذارد. از دست دادن آب یکی از عوامل مهم در پيشرفت سنگ کلیه است. هنگامی که بدن خشک شود، مايع به آرامی از طریق کلیه ها حرکت می کند و این کندی حرکت، شانس ترکیب مواد معدنی و نمک را افزايش مى دهد.

سنگ های کوچک ممکن است بدون ایجاد نشانه اى تشکیل و دفع شوند. با این حال، بیشتر سنگ های متوسط ​​یا بزرگ هنگام دفع بسيار دردناك هستند و به مراقبت پزشکی نیاز دارند. قبل از مصرف هر گونه روش هاى طبيعى و خانگی، بهتر است با پزشک خود مشورت كنيد. بسیاری از آنتی بیوتیک ها، دیورتیک ها، دارو هاى فشار خون، کلسترول و داروهای کبدی می توانند با داروهای گیاهی تداخل داشته باشند.

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

11 راه خانگی دفع سنگ کلیه

شاید این که برای سنگ کلیه چی خوبه یا داروی تضمینی سنگ کلیه چیست سوال شما هم باشد در ادامه 11 روش و دارو گیاهی برای سنگ کلیه و درمان خانگی شن ریزه کلیه را به شما معرفی می کنیم.

1- نوشیدن آب

نوشيدن آب یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه است. مصرف هشت لیوان آب در روز مفيد است. نوشیدن 12 ليوان در روز ممکن است به آسان کردن دفع سنگ کلیه کمک کند.

 

2- آبلیمو

لیمو حاوی سیترات است. ترکیبی که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می کند و رشد آنها را کند می کند. مصرف دو لیوان آبلیمو صبح قبل از غذا و چند ساعت قبل از شام ممکن است باعث کاهش ايجاد سنگ کلیه شود.

برچسب ها را هنگام خرید آبليمو با دقت نگاه كنيد. برچسب بسیاری از محصولات آبلیمو حاوی مقدار کمی عصاره ى لیمو خالص و مقادیر زیادی از  شیرین کننده ها است که می توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند. خرید عصاره خالص یا لیمو تازه و آب گرفتن آن در خانه ساده ترین راه برای درمان سنگ کلیه در منزل است.

3- نعناع

نعناع حاوی ترکیبات شناخته شده برای کمک به تثبیت سطوح اسید اوریک است، و ايجاد سنگ کلیه را سخت مى كند. همچنین، نعناع حاوی اسید استیک، ماده ى شیمیایی شناخته شده برای کمک به حل سنگ، است. یک قاشق چای خوری عصاره نعناع یا آب خالص آن در روز ممکن است به جلوگیری و دفع سنگ کلیه کمک کند.

بیشتر بدانید…
لاپاراسکوپی چیست؟

سرکه سیب
سرکه سیب یک دارو گیاهی برای سنگ کلیه می باشد.

4- سرکه سیب برای سنگ کلیه

سرکه سیب نيز حاوی اسید سیتریک است که به حل شدن کلسیم کمک مى کند. دو قاشق غذا خوری سرکه سیب مخلوط با 226ml آب ممکن است علائم سنگ کلیه را کاهش دهد و از پیشرفت آنها جلوگیری کند. این مخلوط می تواند چندین بار در روز مصرف شود و بهتر است قبل از صرف غذا مصرف شود تا موثرتر واقع شود.

5- آب گندم

برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟ آب گندم یا حاوی ترکیباتی است که باعث افزایش تولید ادرار می شود و اجازه می دهد دفع سنگ کلیه راحت تر شود و خطر ابتلا به آن را کاهش مى دهد. همچنین آب گندم حاوی آنتی اکسیدان هايى است، که به دستگاه ادراری در دفع مواد معدنی و نمک کمک میکند.

کرفس
آب کرفس یک درمان خانگی سنگ کلیه است.

6- آب کرفس

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است. اضافه کردن کرفس به وعده های غذایی به طور منظم می تواند به کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه کمک کند. آب كرفس می تواند روزانه مصرف شود تا علائم سنگ کلیه را درمان کند.

7- لوبیا

لوبیا حاوی مقدار زیادی منیزیم است که به کاهش سنگ کلیه و علائم آن کمک می کند. بهتر است غلاف آن ها را جدا كنيد و سپس به مدت 5-6 ساعت بگذاريد به آرامی جوش بيايد و بعد از آن میل کنید.

روغن زیتون
یک راه خانگی دفع سنگ کلیه خوردن روغن زیتون می باشد.

8- روغن زیتون بکر

روغن زیتون بکر می تواند عبور سنگ های کلیه را آسان کند و در نتیجه دفع سنگ کلیه راحتتر شود. بهتر است اولین چیزی که در صبح مى خوريد این باشد.

9- خارخسک

خارخسک به کاهش میزان فسفات در ادرار کمک مى کند، كه در واقع تشكيل سنگ را دشوار مى كند. اين گیاه همچنین شامل ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار و کمک به حل مواد معدنی است.

تمام اجزای گیاه و میوه های آن می تواند خام مصرف شود. گیاه ممکن است فقط در قالب قرص در دسترس باشد یا برای استفاده به عنوان چای خشک باشد. یک قرص 500 میلی گرمى یا یک فنجان چای ممکن است به اندازه کافی برای جلوگیری از سنگ کلیه و کاهش گذراندن آن کمک کند.

انار
آب انار به داروی تضمینی سنگ کلیه معروف است.

10-  آب انار

به نظر می رسد خواص آنتی اکسیدانى انار، شانس ابتلا به سنگ کلیه را کاهش میدهد و باعث عبور آسان آنها می شود. آب انار همچنین حاوی ترکیباتی است که اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و تشكيل سنگ را سخت تر می کند.

11- كاهش وزن برای دفع سنگ کلیه

وزن سالم همراه با یک رژیم سالم که حاوی مواد مغذی و فیبردار است، برای جلوگیری از سنگ کلیه و درمان آن ضروری است. کربوهيدرات، کافئین و نوشیدنی های الکلی می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. همچنین، غذاهاى غنى از قند، نمک یا چربی بدن، را در معرض خطر رسوب کلیه و تشدید علائم آن قرار مى دهند.

بعد از دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

غذایی که باید بعد از جراحی سنگ کلیه بخورید عبارتند از:

  1. هیدراته ماندن یک قانون طلایی است که باید به هر قیمتی آن را رعایت کنید. نوشیدن حداقل 2-3 لیتر آب به صورت روزانه توصیه می شود. آب از تشکیل سنگ جلوگیری می کند و همچنین به از بین بردن باقی مانده سنگ کلیه در سیستم کمک می کند.
  2. محصولات لبنی را می توان مصرف کرد اما به صورت رقیق شده و از مصرف محصولات لبنی پرچرب پس از دفع سنگ کلیه پرهیز کنید.
  3. یک برنامه رژیم غذایی ثابت بیش از هر چیزی ضروری است. وعده های غذایی در فواصل زمانی مناسب و به نسبت کم به بیمار داده شود. از خوردن وعده های غذایی سنگین پس از دفع سنگ جدا خودداری کنید.
  4. غذاهای با فیبر بالا مصرف کنید.

چه خوراکی هایی نباید بعد از دفع سنگ کلیه خورده شود؟

 1. غذاهای غنی از اگزالات و کلسیم باید حداقل برای مدت دو ماه پس از دفع سنگ مصرف نشوند. اگزالات می تواند منجر به تشکیل یک سنگ دیگر شود . غذاهایی که حاوی اگزلات و کلسیم هستندعبارتند از:

  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ، خردل و  چغندر
  • کلم ، گل کلم ، گوجه فرنگی
  • موز ، انبه ، زردآلو ، انگور
  • آجیل مانند بادام و بادام هندی
  • الکل
  • جوش شیرین
  • نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه

2. غذاهای غنی از سدیم باید بلافاصله بعد از جراحی حداقل برای مدتی مصرف نشوند.

3. کاهش مصرف غذایی که پروتئین حیوانی زیادی دارد .

4. غذاهای مونده و کنسروی نیز نخورید.

5- غذاهای بی ارزش مانند فست فود ها حتی نباید از ذهن شما خطور کند.

داشتن برنامه رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش در بیشتر موارد، موثرترین راه برای مبارزه با سنگ کلیه است.

بیماری ها و داروهایی که باعث سنگ کلیه می شوند!

برخی بيمارى ها، از جمله بیماری کلیوی و بیماری کرون، می توانند موجب ایجاد سنگ کلیه شوند یا احتمال ابتلا به سنگ كليه را افزایش دهند. علاوه بر این، برخی از داروها، از جمله دیورتیک ها، داروهای درمان  اچ آی وی، داروهای ضد تشنج و آنتی اسیدهای مبتنی بر کلسیم، می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند.

مواد غذایی که باعث سنگ کلیه می شوند!

چاقی و رژیم غذایی از بزرگترين عوامل خطر هستند . در ایالات متحده آمریکا، حدود 11.2 درصد از افرادی که چاق هستند، سنگ کلیه دارند.افرادى كه احتمال سنگ كليه در آن ها بالا است بايد از مصرف یکسری مواد اجتناب کنند از جمله:

✔ اسفناج
✔ بادام
✔ ریواس
✔ بامیه
✔ چغندر قند
✔ چیپس
✔ سیب زمینی سرخ شده
✔ کره بادام زمینی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (489 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    آقاي دكتر
    من سابقه سنگ كليه دارم و هر چند گاهي كه دچار ميشم با درد هاي شديد چند ساعته و بعد مصرف آب و مايعات و دارو، سنگ را دفع ميكنم.
    چند ماه گذشته كليه سمت راست درد بسيار شديدي مجدد گرفت و بعد از تزريق مسكن درد كم شد، چند روزي ادرارم رنگش قرمز بود، براي سونوگرافي رفتم و تشخيص يك سنگ 4 ميل در كليه چپ و يك 6 ميل در كليه راست داده شد.
    بعد از اين موضوع هر چند وقت يكبار كليه ام درد ميگرفت و سوزش ادرار هم داشتم اما چيزي دفع نشد.
    تا يك مددت آرام بود همه چيز، چند روز گذشته مجدد كليه ام درد گرفت و با مصرف مجدد مسكن آرام شدم، از آن روز بعضي اوقات ادرارم قرمز رنگ هستش ولي هيچ احساس دردي در كليه يا مثانه ندارم اما يك درد موضعي عجيبي در آلت تناسلي دارم، مثل احساس كردن يه جسم اضافي در آلت،يك درد ضرباني مانند كه قطع و وصل ميشود، اما چيزي دفع نميشود، سه روز است همين احساس را دارم.
    آيا اين خطر ناك است؟
    چه كاري بايد انجام دهم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو كنيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1080 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. حدود سه ماه قبل درد شدید کلیه گرفتم که فهمیدم سنگ کلیه دارم و سنگ 5 میل در حالب دکتر میگت با تحرک دفع میشه و به علت طولانی شدن و یک ماه در این وضعیت موندن کلیه ام از کار افتاد که بعد عمل اورزانسی تی یو ال برام زدن و عفونت کلیه خارج شد ولی سنگ به داخل کلیه برگشت این موقع میگفتن سنگ 8 میل بوده و بعد عمل رفتم سنگ شکنی که 3 4 میلیش موند و باز همون شد 5 و اومد تو حالب و باز اذیت میشدم دوباره عمل تی یو ال و این بار هم نا موفق و سنگ به درون کلیه برگشت کرد و سوند دبل جی هم داشتم و در عمل دوم سوند و عوض کردن الان یک ماه از عملم میگذره و سنگ 4 و نیم میلی در کالیس تحتانی کلیه است و سوند اذیتم میکنه و خون در ادرا و سوزش دارم ولی سنگ هنوز تو کلیه است میخواستم ببینم چ درمانی پیشنهاد میدین؟ با توجه به اینکه سوند هم باید خارج بشه و در اولین فرصت میخواستم برام وقت عمل بزنین. من از سمنان هستم. یه سوال دیگه شما عمل تی یو ال بسکت انجام میدین؟ روشی برای مورد های خاصی مثل من که موفقیت آمیز باشه؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤تماس
    2. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      جواب سوال من کو؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      جوابتان اين است كه جهت عمل تي يو ال با ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس بگيريد
    4. تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      اولا که این طرز پاسخ دادن نیست که یه شماره بدید
      دومن
      دو بار تی یو ال کردم نتیجشم نوشتم
      چه تضمینی هستش که شما هم تی یو ال کنی و نتیجه بگیرم؟
      سوال من در مورد روش بسکت بود که مثل دو دکتر دیگه با سنگ رو توی کلیه میتونی نندازی یا خیر ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      در هيج عملي تضميني نيست ممكن است من هم نتوانم شما خيلي عصبي وبد صحبت هستيد سعي كن مودب باشي
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سید جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    پسر 16 ساله ای هستم ،سونوگرافی ار کلیه انجام دادم ،به علت خونی که در ازمایش ادرارم بود ،و جواب سونوگرافی : هیدرونفروز در سیستم پیلوکالیس کلیه راست وجود دارد .می خواستم ببینم درمان ان به چه صورت می باشد و همچنین در سونوگرافی پس از تخلیه ادرار باقیمانده در مثانه 15 سی سی می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد عكس IVPبگيريد ببينم
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    مثانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سوالتان چيست
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سوزش ادار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عفرنت نداريد اب زياد هر ٢ ساعت سوزش حل ميشود
  • تصویر کاربر نداممیز دوشنبه ۲۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر من یک پسر 10 ساله دارم که وزنش 40 کیلو هستش و الت ان فرو رفته است خواستم بدانم ایا مشکلی وجود دارد و نیاز به بررسی است .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      مال چاقي است بايد لاغر كنند
  • تصویر کاربر امیرحسین جمعه ۱۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    من سنگ کلیه دارم سونوگرافی و عکس دارو را ضمیمه کردم .
    آیا میتوانم روزه بگیرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بله مشكلي نيست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      9-شما می توانید از طریق صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام سلسله مباحث پزشکی اینجانب را دنبال کنید.
      🆔 https://www.instagram.com/drkarami/
      🆔 http://t.me/irdarman
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    جناب دکترضمن عرض تشکر و خسته نباشید من 45سال،سن دارم کلیه راستم کوچک شده و10 درصد کار میکندطبق سونوگرافی و اسکن ولی کلیه چپم سالم است آ یا درمان دارد و میتوان روزه بگیرم _متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      نه راه بعدي كه نيازي نيست خارج كردن كليه كوچك است
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      9-شما می توانید از طریق صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام سلسله مباحث پزشکی اینجانب را دنبال کنید.
      🆔 https://www.instagram.com/drkarami/
      🆔 http://t.me/irdarman
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مونا شنبه ۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    بیماری ایدز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سوال كامل
  • تصویر کاربر احمدرضا پنجشنبه ۲۵ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    35 سال سن دارم
    قد 187 سانتیمتر
    وزن 85 کیلوگرم
    من سابقه مشکل کلیه دارم منظورم سنگ کلیه است قبلا سنگ شکن کردم خدود 10 سال پیش و 5 سال پیش سنگ در لوله حالب گیر کرده و با ساکشن تخلیه شد
    فشار خونم را داخل منزل با دستگاهای دیجیتال هر روز میگیرم
    و این فشارها را ثبت کردم در ماه اخیر
    125/79
    130/85
    128/81
    120/75
    و الان هیچ سنگ کلیه ندارم و هر از گاهی در هفته دوبار یا سه بار خصوصا هنگام از خواب بیدار شدن کلیه سمت چپم انگاری با دست گرفتمش حس فشردگی دارد درد زیادی ندارد بسیار کم ولی هی حس میکنم کسی گرفتش داره فشارش میده
    و سوزش ادار هم ندارم خیلی خیلی کم بعضی مواقع بعد از ادرارم سوزش خیلی کمی حس میشه
    حالا نگرانی من از سایز کلیه هستش و از طرفی که فشار خونم ارثی هستش و در خانواده هم پدری هم مادری این مشکلفشار خون را دارند
    بعضی مواقع خیلی کم سر دردی از پشت سر دارم در قسمت چپ نیمه پاینی سرم و محل بالای گردنم در واقع بین سرم و گردنم روی رگ بزرگه یا ماهیچه خیلی نمیدونم چیه
    لطفا اگر امکانش هست در مورد ابعاد کلیه ام لطف بفرمایید توضیح دهید آیا سایزش کوچک شده چون نسبت به سونو گرتفی های سالهلی گذشته ابعادش کم شده و تین امر خیلی نگرانم کرده
    نوبت دکترها هم حداقلش تل یک ماه دیگه گیرم نمیاد
    عکس ازمایش و سونو گرافی را هم گرفتم واساتون فرستادم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      ديدم نياز به درمان نيست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر