جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم و نشانه های سنگ کلیه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد سنگ کلیه که با عنوان کولیک کلیوی نیز شناخته می شود، یکی از شدید ترین انواع درد است. درد به اندازه ای شدید است که هر ساله بیش از 1 میلیون نفر به اورژانس مراجعه می کنند. در ادامه با نشانه های سنگ کلیه آشنا می شویم.

سنگ کلیه مجموعه ای جامد از نمک و مواد معدنی است که اغلب از کلسیم یا اسید اوریک تشکیل شده است. سنگ ها در داخل کلیه تشکیل شده و می توانند به سایر بخش های دستگاه ادراری بروند.

سنگ ها اندازه های متفاوتی دارند. بعضی ها به اندازه ی کسری از یک اینچ کوچک هستند. برخی می توانند تا چند اینچ رشد کنند. برخی از سنگ ها می توانند خیلی بزرگ شوند و کل کلیه را در بر گیرند.

سنگ کلیه زمانی شکل می گیرد که مقدار زیادی از مواد معدنی خاص بدن در ادرار تجمع پیدا کند. هنگامی که به خوبی هیدراته نمی شوید، ادرار با سطوح بالاتری از مواد معدنی خاص تغلیظ می شود. با سطوح بالاتر مواد معدنی احتمال تشکیل سنگ کلیه بالاتر است. حدود 1 نفر از هر 11 نفر در ایالات متحده سنگ کلیه دارند. سنگ کلیه بیشتر در مردان، افراد چاق و افراد دیابتیک رایج است.

سنگ های کلیه کوچک که در کلیه باقی می ماند، اغلب نشانه ای ایجاد نمی کند. ممکن است تا زمانی که سنگ به داخل حفره حالب (لوله ای که از طریق آن ادرار از کلیه به مثانه منتقل می شود) برسد، متوجه چیزی نشوید.

سنگ های کلیه معمولا بسیار دردناک هستند. اکثر سنگ ها بدون درمان خودشان دفع می شوند. با این حال، ممکن است به یک روش برای شکستن یا حذف سنگ هایی که عبور نکرده اند، نیاز داشته باشید.

 نشانه های سنگ کلیه

1- درد پشت، شکم یا پهلو

از  نشانه های سنگ کلیه وجود درد شدید در پشت،شکم و پهلو است. معمولا درد زمانی شروع می شود که سنگ در حالب تنگ حرکت کند که باعث انسداد و ایجاد فشار در کلیه می شود. فشار، فیبرهای عصبی را فعال می کند که سیگنال های درد را به مغز انتقال می دهند.

درد سنگ کلیه اغلب به طور ناگهانی شروع می شود. همانطور که سنگ حرکت می کند، محل و شدت درد تغییر می کند. درد اغلب موج وار است و با هر انقباض حالب که می خواهد سنگ را دفع کند، بدتر می شود. هر موج ممکن است چند دقیقه طول بکشد، از بین برود و سپس دوباره ایجاد شود.

درد در پهلو و پشت و زیر دنده ها احساس می شود و ممکن است همچنان که سنگ در دستگاه ادراری حرکت می کند، به شکم و کشاله ران انتشار یابد. سنگ های بزرگ می توانند دردناک تر از سنگ های کوچک باشند، اما شدت درد لزوما به اندازه سنگ بستگی ندارد. حتی سنگ کوچک هم می تواند دردناک باشد زیرا حرکت کرده یا باعث انسداد می شود.

تکرر ادراری

2- درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

هنگامی که سنگ به ناحیه اتصال بین مثانه و حالب می رسد، حین ادرار کردن احساس درد خواهید کرد، که یکی دیگر از و نشانه های سنگ کلیه است، که پزشکان  به آن دیزوری می گویند.

درد می تواند تیز و سوزاننده باشد. اگر نمی دانید سنگ کلیه دارید، ممکن است آن را با عفونت دستگاه ادراری اشتباه بگیرید. گاهی اوقات عفونت همراه با سنگ است.

3- احساس فوریت در دفع

نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی سریع تر یا بیشتر از حد معمول نشانه دیگری است که سنگ به بخش پایین دستگاه ادراری منتقل شده است. و ممکن است سریعا به سمت سرویس بهداشتی بدوید و یا دائما در طول روز و شب نیاز به ادرار کردن داشته باشید. فوریت در ادرار کردن نیز می تواند علائم عفونت ادراری را تقلید کند.

4- خون در ادرار

خون در ادرار یکی از شایعترین و نشانه های سنگ کلیه در افراد مبتلا به سنگ های دستگاه ادراری است. این علامت هماچوری نامیده می شود.خون می تواند قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد.

گاهی اوقات سلول های خونی برای دیدن بدون میکروسکوپ خیلی کوچک هستند (هماچوری میکروسکوپی). اما پزشک می تواند برای این علامت آزمایش انجام دهد.

5- ادرار کدر و یا بدبو

ادرار سالم شفاف است و بوی تندی ندارد. ادرار کدر یا بدبو می تواند علامتی از عفونت کلیه ها یا بخش های دیگر دستگاه ادراری باشد. بر اساس یک مطالعه حدود 8 درصد از افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد، عفونت ادراری داشتند.

کدر بودن نشانه ای از وجود چرک در ادرار یا پیوری است. بوی آن می تواند از باکتری هایی باشد که باعث عفونت دستگاه ادراری می شوند. بو همچنین ممکن است ناشی از ادرار بیش از حد تغلیظ شده باشد.

6- حجم کم ادرار

سنگ های کلیه بزرگ گاهی در حالب گیر می کنند. این انسداد می تواند جریان ادرار را کند یا متوقف کند. با وجود انسداد ممکن است کمتر از حد معمول ادرار کنید. جریان ادرار که به طور کامل متوقف می شود یک اورژانس پزشکی است.

حالت تهوع

7- تهوع و استفراغ

یکی دیگر از رایج ترین نشانه های سنگ کلیه بین افراد مبتلا به این بیماری حالت تهوع و استفراغ است.این علائم ناشی از ارتباط عصبی مشترک بین کلیه ها و دستگاه گوارش است. سنگ های کلیه می توانند اعصاب دستگاه گوارش را مهار کنند و باعث ناراحتی معده شوند. تهوع و استفراغ همچنین می تواند پاسخ بدن به درد شدید باشد.

8- تب و لرز

تب و لرز از نشانه های عفونت کلیه یا بخش دیگری از دستگاه ادراری است که می تواند عارضه جدی برای سنگ کلیه باشد. همچنین می تواند نشانه ای از مشکلات جدی دیگر در کنار سنگ کلیه باشد. هر گونه تب همراه با درد نیازمند توجه فوری پزشکی است. تب هایی که با عفونت اتفاق می افتند، معمولا 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر هستند. اغلب لرز همراه با تب می باشد.

زمان مراجعه به پزشک متخصص

سنگ کلیه مجموعه ای جامد از نمک و مواد معدنی است که در کلیه ها ایجاد شده و می تواند به سایر قسمت های سیستم ادراری برود. سنگ ها موجب علائمی مانند درد، مشکل در حین ادرار کردن، ادرار کدر و بد بو، تهوع و استفراغ می شوند.

برخی از سنگ ها خودشان دفع می شوند. برخی دیگر به درمان با امواج صوتی یا جراحی برای شکستن و یا حذف آنها نیاز دارند. اگر دچار نشانه های سنگ کلیه شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.4/5 - (132 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیما دوشنبه ۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام من یه
    1. تصویر کاربر نیما دوشنبه ۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام جناب دکتر من یه پسر ۶ساله دارم که ۲ ماه پیش بادرد شکم دور ناف و سرگیجه به پزشک مراجعه کردم که ایشون آزمایش خون و ادرار دادن که در ادرار خون بودو آزمایش خون سالم بعد سونو دادن که در هر دو کلیه سنگ وجود داشت که توی این دوماه دو تا از سنگا افتاد ولی یکی مونده.وبعد درد دور شکم و سرگیجه بچه من خوب نشده سه بار آزمایش خون و مدفوع دادم که سالم بود و دکتر هم گفته که این درد از سنگ کلیه نیس میشه بگین علت سرگیجه و شکم سنگ باشه یانه؟
    2. تصویر کاربر نیما دوشنبه ۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیلی نگران بچم درد دور ناف و سر گیجه داره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام خیر علت دردها و سرگیجه از سنگ نیست . به متخصص اطفال مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ویدا دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    برادرم ۲۰ میلی سنگ داشت.
    با لیزر شکونده.
    از سنگ ها کاملا دفع نشده.
    حالت‌های ناخوشایند هر از گاهی دست میده. فشار میره بالا. حالت روانی بد دست میدن.
    سوال: این حالت ها از کلیه است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر درد پهلو به همراه تکرر ادرار سوزش ادرار و تغییر رنگ ادرار دارن علایم سنگ است . جهت تشخیص سی تی شکم و لگن بدون کنتراست انجام دهند
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من کلیه هام سنگ سازه و ارثی هم هست . ۲ روز گذشته دچار درد سنگ کلیه شدم تا جایی که فشار شدیدی به بیضه ها ام میومد . آمپول کترولاک استفاده کردم . بهتر بودم متاسفانه ۲ روز بعد از درد سنگ کلیه که بیرون رفتم برای ورزش دویدن ، پریدن و ... غروب دچار تب لرز شدید و بدن درد شدید شدم کمی همراه تهو
    آیا سنگ کلیه تب لرز و ... همراه داره؟
    رنگ ادارم هم تقریبا سفید رنگ شده.
    داروهایی که استفاده کردم قرص رواتسینکس ، شیاف ، برای تب استامینوفن
    نکنه تو این اوضاع کرونا یا اومیکرون باشه ؟
    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام بدید
  • تصویر کاربر طاها سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام طاها هستم 15ساله آقای دکتر من وقتی به دسشویی، می روم ادرار سوزش ..؟دارد بعد زیر شکمم یعنی زیر ناف در د می کند کمر سمت راست و چپ هم یه وقتایی درد دارد ؟؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      تست U/A و U/Cجهت بررسی عفونت ادراری انجام بدید
  • تصویر کاربر میترا پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    پسرم بیماری تکرر ادرار داشته و قرص اکسیر۵ برو تنین رو مصرف میکرد چندین ماه هست که قطعش کرده چند روز پیش درد شدیدی داشت و بعد سنو متوجه شدیم سنگ کلیه داره که ۲تاش دفع شد تکرر ادرار پیدا کرده قرص رو شروع کردیم ولی دو سه بار هست که احساس ادرار دارد ولی ادرار نمیاد و با درد همراه هست لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ممکنه سنگ در مجرا گیر کرده باشه ، سی تی اسکن انجام شود
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    با سلام ، چند روز پیش بعلت درد در ناحیه پهلو و زیرشکم وعلائمی چون تب و لرز و تعریق و حالت تهوع به پزشک در بندرعباس مراجعه و پزشک پس از انجام آزمایش ادرار و وجود کراتین در آن ،، سنگ کلیه را تشخیص داد لذا پس از انجام آزمایشهای بیشتر مانند سونوگرافی و سی تی اسکن در سی تی اسکن سنگ متحرکی به اندازه 9میل توسط پزشک تشخیص داده شد و دو روز پس از آن ، پزشک نسبت به انجام عمل جراحی لیزر اقدام نمود لیکن متاسفانه پزشک در روز عمل امکان شناسایی سنگ برایش مقدور نبود . فقط نسبت به عفونت زدایی اقدام نمود و با کارگذاشتن استنت بین قفسه سینه و مثانه به اصطلاح نسبت به سهولت ادرار تا عمل بعدی که ده روز بعد تعیین نموده اقدام نموده است .آیا این عمل پزشک جراح منطبق بر اصول پزشکی است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      باه عکس سی تی اسکن بدون تزریق بکنید بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ارسال سی تی اسکن
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      کار درست انجام شدهبله
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر هاشم شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    برادر من دو هفته پیش پیوند کلیه شد و تا وقتی که سوند بهش وصل بود کراتینشتا 1.6 پایین اومد ولی بعد از کشیدن سوند کراتین رفت بالا
    تا 3
    و در حال حاظر 2 هست
    پزشک تشخیص داد که بیوپسی بشه
    میخواستم ببینم که دلیلش چیه ؟
    ایا کلیه و عملکردش دچار مشکل هست ؟
    یا اینکه مشکل چیزه دیگه ای هست ؟
    کتترش هم گفتن فعلا در نمیارن تا بعد بیوپسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر طالب سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر كرمي مدتي كه در تخليه ادرار مشكل دارم و قبل از ادرار مني هم خارج ميشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر راضیه شنبه ۱۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    با سلام میخواستم بدونم که آیا در مطب سنگ شکن با دستگاه لیزری انجام میشود و مراحل و هزینه آن چقدر است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نه عمل بيمارستان است
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    Newسلام من کنار آلت تناسلیم یک تیکه گوشت مثل یه بند از سر کلاهک به بدنه آلت تناسلیم وصل هستش میخواستم ببینم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      این زگیل نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر