جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم و نشانه های سنگ کلیه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد سنگ کلیه که با عنوان کولیک کلیوی نیز شناخته می شود، یکی از شدید ترین انواع درد است. درد به اندازه ای شدید است که هر ساله بیش از 1 میلیون نفر به اورژانس مراجعه می کنند. در ادامه با نشانه های سنگ کلیه آشنا می شویم.

سنگ کلیه مجموعه ای جامد از نمک و مواد معدنی است که اغلب از کلسیم یا اسید اوریک تشکیل شده است. سنگ ها در داخل کلیه تشکیل شده و می توانند به سایر بخش های دستگاه ادراری بروند.

سنگ ها اندازه های متفاوتی دارند. بعضی ها به اندازه ی کسری از یک اینچ کوچک هستند. برخی می توانند تا چند اینچ رشد کنند. برخی از سنگ ها می توانند خیلی بزرگ شوند و کل کلیه را در بر گیرند.

سنگ کلیه زمانی شکل می گیرد که مقدار زیادی از مواد معدنی خاص بدن در ادرار تجمع پیدا کند. هنگامی که به خوبی هیدراته نمی شوید، ادرار با سطوح بالاتری از مواد معدنی خاص تغلیظ می شود. با سطوح بالاتر مواد معدنی احتمال تشکیل سنگ کلیه بالاتر است. حدود 1 نفر از هر 11 نفر در ایالات متحده سنگ کلیه دارند. سنگ کلیه بیشتر در مردان، افراد چاق و افراد دیابتیک رایج است.

سنگ های کلیه کوچک که در کلیه باقی می ماند، اغلب نشانه ای ایجاد نمی کند. ممکن است تا زمانی که سنگ به داخل حفره حالب (لوله ای که از طریق آن ادرار از کلیه به مثانه منتقل می شود) برسد، متوجه چیزی نشوید.

سنگ های کلیه معمولا بسیار دردناک هستند. اکثر سنگ ها بدون درمان خودشان دفع می شوند. با این حال، ممکن است به یک روش برای شکستن یا حذف سنگ هایی که عبور نکرده اند، نیاز داشته باشید.

 نشانه های سنگ کلیه

1- درد پشت، شکم یا پهلو

از  نشانه های سنگ کلیه وجود درد شدید در پشت،شکم و پهلو است. معمولا درد زمانی شروع می شود که سنگ در حالب تنگ حرکت کند که باعث انسداد و ایجاد فشار در کلیه می شود. فشار، فیبرهای عصبی را فعال می کند که سیگنال های درد را به مغز انتقال می دهند.

درد سنگ کلیه اغلب به طور ناگهانی شروع می شود. همانطور که سنگ حرکت می کند، محل و شدت درد تغییر می کند. درد اغلب موج وار است و با هر انقباض حالب که می خواهد سنگ را دفع کند، بدتر می شود. هر موج ممکن است چند دقیقه طول بکشد، از بین برود و سپس دوباره ایجاد شود.

درد در پهلو و پشت و زیر دنده ها احساس می شود و ممکن است همچنان که سنگ در دستگاه ادراری حرکت می کند، به شکم و کشاله ران انتشار یابد. سنگ های بزرگ می توانند دردناک تر از سنگ های کوچک باشند، اما شدت درد لزوما به اندازه سنگ بستگی ندارد. حتی سنگ کوچک هم می تواند دردناک باشد زیرا حرکت کرده یا باعث انسداد می شود.

تکرر ادراری

2- درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

هنگامی که سنگ به ناحیه اتصال بین مثانه و حالب می رسد، حین ادرار کردن احساس درد خواهید کرد، که یکی دیگر از و نشانه های سنگ کلیه است، که پزشکان  به آن دیزوری می گویند.

درد می تواند تیز و سوزاننده باشد. اگر نمی دانید سنگ کلیه دارید، ممکن است آن را با عفونت دستگاه ادراری اشتباه بگیرید. گاهی اوقات عفونت همراه با سنگ است.

3- احساس فوریت در دفع

نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی سریع تر یا بیشتر از حد معمول نشانه دیگری است که سنگ به بخش پایین دستگاه ادراری منتقل شده است. و ممکن است سریعا به سمت سرویس بهداشتی بدوید و یا دائما در طول روز و شب نیاز به ادرار کردن داشته باشید. فوریت در ادرار کردن نیز می تواند علائم عفونت ادراری را تقلید کند.

4- خون در ادرار

خون در ادرار یکی از شایعترین و نشانه های سنگ کلیه در افراد مبتلا به سنگ های دستگاه ادراری است. این علامت هماچوری نامیده می شود.خون می تواند قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد.

گاهی اوقات سلول های خونی برای دیدن بدون میکروسکوپ خیلی کوچک هستند (هماچوری میکروسکوپی). اما پزشک می تواند برای این علامت آزمایش انجام دهد.

5- ادرار کدر و یا بدبو

ادرار سالم شفاف است و بوی تندی ندارد. ادرار کدر یا بدبو می تواند علامتی از عفونت کلیه ها یا بخش های دیگر دستگاه ادراری باشد. بر اساس یک مطالعه حدود 8 درصد از افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد، عفونت ادراری داشتند.

کدر بودن نشانه ای از وجود چرک در ادرار یا پیوری است. بوی آن می تواند از باکتری هایی باشد که باعث عفونت دستگاه ادراری می شوند. بو همچنین ممکن است ناشی از ادرار بیش از حد تغلیظ شده باشد.

6- حجم کم ادرار

سنگ های کلیه بزرگ گاهی در حالب گیر می کنند. این انسداد می تواند جریان ادرار را کند یا متوقف کند. با وجود انسداد ممکن است کمتر از حد معمول ادرار کنید. جریان ادرار که به طور کامل متوقف می شود یک اورژانس پزشکی است.

حالت تهوع

7- تهوع و استفراغ

یکی دیگر از رایج ترین نشانه های سنگ کلیه بین افراد مبتلا به این بیماری حالت تهوع و استفراغ است.این علائم ناشی از ارتباط عصبی مشترک بین کلیه ها و دستگاه گوارش است. سنگ های کلیه می توانند اعصاب دستگاه گوارش را مهار کنند و باعث ناراحتی معده شوند. تهوع و استفراغ همچنین می تواند پاسخ بدن به درد شدید باشد.

8- تب و لرز

تب و لرز از نشانه های عفونت کلیه یا بخش دیگری از دستگاه ادراری است که می تواند عارضه جدی برای سنگ کلیه باشد. همچنین می تواند نشانه ای از مشکلات جدی دیگر در کنار سنگ کلیه باشد. هر گونه تب همراه با درد نیازمند توجه فوری پزشکی است. تب هایی که با عفونت اتفاق می افتند، معمولا 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر هستند. اغلب لرز همراه با تب می باشد.

زمان مراجعه به پزشک متخصص

سنگ کلیه مجموعه ای جامد از نمک و مواد معدنی است که در کلیه ها ایجاد شده و می تواند به سایر قسمت های سیستم ادراری برود. سنگ ها موجب علائمی مانند درد، مشکل در حین ادرار کردن، ادرار کدر و بد بو، تهوع و استفراغ می شوند.

برخی از سنگ ها خودشان دفع می شوند. برخی دیگر به درمان با امواج صوتی یا جراحی برای شکستن و یا حذف آنها نیاز دارند. اگر دچار نشانه های سنگ کلیه شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.4/5 - (132 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بیگی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر مدت 3 ماه است که در انتهای الت تناسلی باریک شده که همین شکل باعث درد هنگام نزدیکی و شل شدن شده است لذا تقاضا دارم مرا راهنمایی کرده و جهت بهبود آن راهکاری پیش رو ما قرار دهید . ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد معاينه كنم
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام آیا پس از عمل pcnl درد ناشی از وصل سوند اداری مانند عمل باز زیاد است لطفا توضیح فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      كمتر است فيلم من در سايتم را ببينيد
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با عرض سلام اقای دکتر زمانی که ادرار خود رو نگهه میدارم و دیر به دستشویی میرم مخصوصا در سرما زمانی که به دستشویی میرم ادرار به صورت اهسته و بدون پرتاب هست ایا طبیعی است یا مشکلی هست اطفا راهنمایی کنید با تشکر خیلی فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نيست
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام ۴۳ سال سن دارم متاهل و دارای یک فرزند حدود ۶ ماه پیش یکسری آزمایش انجام دادم از جمله ادرار و سنوگرافی از لگن، پزشک معالجم همه چیز را نرمال دید ولی الان در هر دو پهلو احساس گرفتگی میکنم سوزش ادرار ، تب ویا حالت تهوع ندارم به پزشک مراجعه کردم دلیل را گرفتی در عضلات تشخیص داد .مسکن مصرف کردم بهتر شدم ولی همچنان درد دارم . آیا ممکن است دچار عفونت شده باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر دياكو یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام دكتر
    مدتى هيت كه يه جيزى شبيه جوش سفت و بزرگ اطراف معقدم ظاهر شده همراه با درد، نظر شما چيست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      متخصص پوست
  • تصویر کاربر بایرامعلی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام پسرم آراز 7سالشه کلیه اش پروتئین دفع میکنه یک ماه است در اردبیل زیر نظر دکترش قرص پردنیزولون مصرف میکنه چه توصیه ای دارید باتشکر از سرعین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      تحت نطر دکترتان باشید
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من پسر 14 ساله ای هستم که حدود 3 سال استمنا میکردم اما 1 این کار را کنار گذاشتم اما 6 ماه است دوباره این کار را شروع کرده ام اما میخواهم آن را کنار بگذارم میخواستی بپرسم همه ی ضررش باقی میمونه یا به مرور زمان میره با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      با ترک خوب میشوید
  • تصویر کاربر جعفر جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 4379 مشاهده پرسش
    سلام دکتر،مردی 33 ساله از اهواز هستم در تاریخ 93/10/03 عمل جراحی کلیه چپ(pcnl )در بیمارستان امام خمینی انجام دادم،الان با گذشت یک هفته از ترخیص از بیمارستان،ادرارم همراه با خون می باشد،آیا این حالت طبیعی است و نگرانی در این زمینه وجود دارد؟لازم به ذکر است در کلیه چپ فنری گذاشته شده که تا مثانه ادامه دارد.(سیستوسکوپی). با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      به دكترتان مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر نادر پنجشنبه ۴ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با سلام و خدا قوت طی ازمایش ادرار ، ادرار اسیدی گزارش شده است. بقیه قسمت ها مشکلی ندارد . ضنا کیست کلیه هم دارم؟ درمان چیه ؟ بسیار ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      مايعات زياد و پس گيري
  • تصویر کاربر مريم یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    ببخشيد من قبلا مزاحم شدم در مورد برادرم كه با درد سمت چپ به دكتر مراجعه كرد و گفته شد كليه سمت چپ سنگ دارد وكليه راست بزرگ شده درصورتي كه دردي ندارد.ما با مطب هماهنگ كرديم كه سوم آذر حضورا خدمت برسيم .ما شهرستان زندگي ميكنيم اينجا دكترها عكس رنگي (ivp ) واسكن هسته اي نوشتن.خواستم لطف كنيد راهنمايي كنيد كه از اين دو روش بهتره كدوم كار رو براي تشخيص انجام بديم.از نظر شما عكس رنگي بهتره يااسكن هسته اي؟ ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      ivp بهتر است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر