جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان سنگ کلیه در منزل (راه خانگی دفع سنگ کلیه چیست؟)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سنگ کلیه، سنگ هایی رسوبی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند. دفع سنگ کلیه از طریق دستگاه ادراری انجام میشود و این امر ممکن است، بسیار دردناک باشد. اکثر سنگ هاى کلیه با راهکارهای خانگی ساده، داروهای ضد درد، مایع درمانى، و یا سایر مداخلات پزشکی قابل درمان هستند. با ما همراه باشید تا به بررسی روش درمان گیاهی سنگ کلیه گیر کرده در حالب بپردازیم.

سنگ کلیه چیست و برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

سنگ کلیه هنگامی رخ می دهد که مواد معدنی، نمک، اکثرا اگزالات کلسیم، در کلیه ها کریستال شده و رسوب های سختی را ایجاد کنند. اگرچه این سنگها در کلیه ها تشکیل می شوند ولی می توانند بر روی هر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر بگذارد. از دست دادن آب یکی از عوامل مهم در پيشرفت سنگ کلیه است. هنگامی که بدن خشک شود، مايع به آرامی از طریق کلیه ها حرکت می کند و این کندی حرکت، شانس ترکیب مواد معدنی و نمک را افزايش مى دهد.

سنگ های کوچک ممکن است بدون ایجاد نشانه اى تشکیل و دفع شوند. با این حال، بیشتر سنگ های متوسط ​​یا بزرگ هنگام دفع بسيار دردناك هستند و به مراقبت پزشکی نیاز دارند. قبل از مصرف هر گونه روش هاى طبيعى و خانگی، بهتر است با پزشک خود مشورت كنيد. بسیاری از آنتی بیوتیک ها، دیورتیک ها، دارو هاى فشار خون، کلسترول و داروهای کبدی می توانند با داروهای گیاهی تداخل داشته باشند.

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

11 راه خانگی دفع سنگ کلیه

شاید این که برای سنگ کلیه چی خوبه یا داروی تضمینی سنگ کلیه چیست سوال شما هم باشد در ادامه 11 روش و دارو گیاهی برای سنگ کلیه و درمان خانگی شن ریزه کلیه را به شما معرفی می کنیم.

1- نوشیدن آب

نوشيدن آب یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه است. مصرف هشت لیوان آب در روز مفيد است. نوشیدن 12 ليوان در روز ممکن است به آسان کردن دفع سنگ کلیه کمک کند.

 

2- آبلیمو

لیمو حاوی سیترات است. ترکیبی که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می کند و رشد آنها را کند می کند. مصرف دو لیوان آبلیمو صبح قبل از غذا و چند ساعت قبل از شام ممکن است باعث کاهش ايجاد سنگ کلیه شود.

برچسب ها را هنگام خرید آبليمو با دقت نگاه كنيد. برچسب بسیاری از محصولات آبلیمو حاوی مقدار کمی عصاره ى لیمو خالص و مقادیر زیادی از  شیرین کننده ها است که می توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند. خرید عصاره خالص یا لیمو تازه و آب گرفتن آن در خانه ساده ترین راه برای درمان سنگ کلیه در منزل است.

3- نعناع

نعناع حاوی ترکیبات شناخته شده برای کمک به تثبیت سطوح اسید اوریک است، و ايجاد سنگ کلیه را سخت مى كند. همچنین، نعناع حاوی اسید استیک، ماده ى شیمیایی شناخته شده برای کمک به حل سنگ، است. یک قاشق چای خوری عصاره نعناع یا آب خالص آن در روز ممکن است به جلوگیری و دفع سنگ کلیه کمک کند.

بیشتر بدانید…
لاپاراسکوپی چیست؟

سرکه سیب
سرکه سیب یک دارو گیاهی برای سنگ کلیه می باشد.

4- سرکه سیب برای سنگ کلیه

سرکه سیب نيز حاوی اسید سیتریک است که به حل شدن کلسیم کمک مى کند. دو قاشق غذا خوری سرکه سیب مخلوط با 226ml آب ممکن است علائم سنگ کلیه را کاهش دهد و از پیشرفت آنها جلوگیری کند. این مخلوط می تواند چندین بار در روز مصرف شود و بهتر است قبل از صرف غذا مصرف شود تا موثرتر واقع شود.

5- آب گندم

برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟ آب گندم یا حاوی ترکیباتی است که باعث افزایش تولید ادرار می شود و اجازه می دهد دفع سنگ کلیه راحت تر شود و خطر ابتلا به آن را کاهش مى دهد. همچنین آب گندم حاوی آنتی اکسیدان هايى است، که به دستگاه ادراری در دفع مواد معدنی و نمک کمک میکند.

کرفس
آب کرفس یک درمان خانگی سنگ کلیه است.

6- آب کرفس

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است. اضافه کردن کرفس به وعده های غذایی به طور منظم می تواند به کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه کمک کند. آب كرفس می تواند روزانه مصرف شود تا علائم سنگ کلیه را درمان کند.

7- لوبیا

لوبیا حاوی مقدار زیادی منیزیم است که به کاهش سنگ کلیه و علائم آن کمک می کند. بهتر است غلاف آن ها را جدا كنيد و سپس به مدت 5-6 ساعت بگذاريد به آرامی جوش بيايد و بعد از آن میل کنید.

روغن زیتون
یک راه خانگی دفع سنگ کلیه خوردن روغن زیتون می باشد.

8- روغن زیتون بکر

روغن زیتون بکر می تواند عبور سنگ های کلیه را آسان کند و در نتیجه دفع سنگ کلیه راحتتر شود. بهتر است اولین چیزی که در صبح مى خوريد این باشد.

9- خارخسک

خارخسک به کاهش میزان فسفات در ادرار کمک مى کند، كه در واقع تشكيل سنگ را دشوار مى كند. اين گیاه همچنین شامل ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار و کمک به حل مواد معدنی است.

تمام اجزای گیاه و میوه های آن می تواند خام مصرف شود. گیاه ممکن است فقط در قالب قرص در دسترس باشد یا برای استفاده به عنوان چای خشک باشد. یک قرص 500 میلی گرمى یا یک فنجان چای ممکن است به اندازه کافی برای جلوگیری از سنگ کلیه و کاهش گذراندن آن کمک کند.

انار
آب انار به داروی تضمینی سنگ کلیه معروف است.

10-  آب انار

به نظر می رسد خواص آنتی اکسیدانى انار، شانس ابتلا به سنگ کلیه را کاهش میدهد و باعث عبور آسان آنها می شود. آب انار همچنین حاوی ترکیباتی است که اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و تشكيل سنگ را سخت تر می کند.

11- كاهش وزن برای دفع سنگ کلیه

وزن سالم همراه با یک رژیم سالم که حاوی مواد مغذی و فیبردار است، برای جلوگیری از سنگ کلیه و درمان آن ضروری است. کربوهيدرات، کافئین و نوشیدنی های الکلی می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. همچنین، غذاهاى غنى از قند، نمک یا چربی بدن، را در معرض خطر رسوب کلیه و تشدید علائم آن قرار مى دهند.

بعد از دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

غذایی که باید بعد از جراحی سنگ کلیه بخورید عبارتند از:

  1. هیدراته ماندن یک قانون طلایی است که باید به هر قیمتی آن را رعایت کنید. نوشیدن حداقل 2-3 لیتر آب به صورت روزانه توصیه می شود. آب از تشکیل سنگ جلوگیری می کند و همچنین به از بین بردن باقی مانده سنگ کلیه در سیستم کمک می کند.
  2. محصولات لبنی را می توان مصرف کرد اما به صورت رقیق شده و از مصرف محصولات لبنی پرچرب پس از دفع سنگ کلیه پرهیز کنید.
  3. یک برنامه رژیم غذایی ثابت بیش از هر چیزی ضروری است. وعده های غذایی در فواصل زمانی مناسب و به نسبت کم به بیمار داده شود. از خوردن وعده های غذایی سنگین پس از دفع سنگ جدا خودداری کنید.
  4. غذاهای با فیبر بالا مصرف کنید.

چه خوراکی هایی نباید بعد از دفع سنگ کلیه خورده شود؟

 1. غذاهای غنی از اگزالات و کلسیم باید حداقل برای مدت دو ماه پس از دفع سنگ مصرف نشوند. اگزالات می تواند منجر به تشکیل یک سنگ دیگر شود . غذاهایی که حاوی اگزلات و کلسیم هستندعبارتند از:

  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ، خردل و  چغندر
  • کلم ، گل کلم ، گوجه فرنگی
  • موز ، انبه ، زردآلو ، انگور
  • آجیل مانند بادام و بادام هندی
  • الکل
  • جوش شیرین
  • نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه

2. غذاهای غنی از سدیم باید بلافاصله بعد از جراحی حداقل برای مدتی مصرف نشوند.

3. کاهش مصرف غذایی که پروتئین حیوانی زیادی دارد .

4. غذاهای مونده و کنسروی نیز نخورید.

5- غذاهای بی ارزش مانند فست فود ها حتی نباید از ذهن شما خطور کند.

داشتن برنامه رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش در بیشتر موارد، موثرترین راه برای مبارزه با سنگ کلیه است.

بیماری ها و داروهایی که باعث سنگ کلیه می شوند!

برخی بيمارى ها، از جمله بیماری کلیوی و بیماری کرون، می توانند موجب ایجاد سنگ کلیه شوند یا احتمال ابتلا به سنگ كليه را افزایش دهند. علاوه بر این، برخی از داروها، از جمله دیورتیک ها، داروهای درمان  اچ آی وی، داروهای ضد تشنج و آنتی اسیدهای مبتنی بر کلسیم، می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند.

مواد غذایی که باعث سنگ کلیه می شوند!

چاقی و رژیم غذایی از بزرگترين عوامل خطر هستند . در ایالات متحده آمریکا، حدود 11.2 درصد از افرادی که چاق هستند، سنگ کلیه دارند.افرادى كه احتمال سنگ كليه در آن ها بالا است بايد از مصرف یکسری مواد اجتناب کنند از جمله:

✔ اسفناج
✔ بادام
✔ ریواس
✔ بامیه
✔ چغندر قند
✔ چیپس
✔ سیب زمینی سرخ شده
✔ کره بادام زمینی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (488 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام دکتر چند روزی چند روزی هست موقع ادرار سوزش دارم در هم موقع ادرار کلیه هم درد مگیره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری وآزمایش کشت و انالیز ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر راحله سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر . من الان هم چربی کبد دارم هم شن ریزه کلیه هرچی ک واسه چربی کبد خوبه به کلیه ضرر داره من چطوری الان خودمو درمان کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      چربی کبد اگر گرید یک هست فقط ورزش درمانشه و رژیم غذایی مناسب
  • تصویر کاربر بهمن دوشنبه ۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام وادب سنگ۶.۷میلیمتری از کلیه حرکت کرده ودر حالب اومده خواستم ببینم با درمان خانگی امکان دفعش هست یا باید سنگ شکن بشه.ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام اول باید سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست بشه دقیق ببینم سنگ کجای حالب قرارر گرفته
  • تصویر کاربر میثم سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام من ی سنگ ۵mm در حالب چپ و ی سنگ ۷mmدر کلیه چپ دارم عکس سی تی دارم شما چ درمانی رو پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام سنگ ۷ میلی داخل کلیه اهمیتی ندارد اما سنگ ۵ میلی حالب باید پیگیری کنید انتظار داریم با توجه به سایز سنگ دفع بشه اگر دفع نشد تنگی حالب ممکنه باشخ و نیاز به عمل دارید. فعلا تامسولوسین روزی یک عدد و مسکن برای رفع درد استفاده کنید . مایعات بسیار زیاد مصرف کنید . یک هفته بعد سی تی رو تکرار کنید
  • تصویر کاربر ابوالفضل جمعه ۲۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من دو سال پیش کلیه چپم یه سنگ ۱۱ میل داشت ک سنگ شدن کردم الان چند روز پیش دوباره کلیه ام درد گرفت و ب بیضه هام هم فشار میاره ک سونوگرافی انجام دادم
    جواب سونو> هیدرویور ترونفروز خفیف در کلیه چپ مشاهده شد. و تصویر سنگ ۴.۵ mm دردیستال حالب چپ ب فاصله ۱۵ mm از uvj
    سه روز پیش اینقدری دویدم و بالا و پایین پریدم اما سنگ دفع نشد و کلیه هام خونریزی گرفت فقط از شدت درد هم هرچی میخورم سریع بالا میارم قطره سنکل یا دلستر تلخ ک بوش را استشمام کنم بالا میارم لطفا بگید چیکار کنم حالت تهوع ام خیلیی شدیده طوری ک دیروز نزدیک سی بار بالا آوردم بیشتر هم اسید معده بوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام سریعا سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید گزارش اون رو بفرستید یک عدد تامسولوسین شبی یک عدد بخورید با مسکن
  • تصویر کاربر نسیم سه شنبه ۱۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    امروز سونوگرافی شکم و لگن انجام دادم
    سنگ به دیامتر 4.8mm در قسمت میانی تحتانی سیستم پیلوکالیسیل راست مشهود است.
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام درد دارید ؟ سوزش ادرار ؟ تکرر ادرار ؟ سابقه سنگ کلیه ؟ سنگ داخل کلیه درد نمیدهد و در این سایز اهمیتی ندارد . اگر درد دارید سی تی اسکن مسیر حالب را نشان میدهد و سونو نشان نمیدهد
    2. تصویر کاربر نسیم دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      خیر اقای دکتر درد ندارم،سوزش ادرار ندارم و سابقه سنگ هم ندارم
      میخواستم بدونم ایا باید دارو مصرف کنم؟
      یا رژیم غذایی خاصی وجود دارد؟
      تجویز شما چیست؟
      ممنون بابت راهنماییتون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      فقط مایعات فراوان هیچ چیز دیگری لازم ندارید
    4. تصویر کاربر نسیم دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      ممنون بابت راهنمایی و وقتی که گذاشتید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر غلام دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر چندروز پیش سونوگرافی انجام دادم که سنگ ۸میل در کلیه راستم هست و کیست کلسیفیه ۱۴ میل در کلیه چپم دکتر رفتم که شربت اورتیکا و قرص پروستاتان برایم تجویز کردند، اما کلیه هام درد زیاد دارند و زود زود دستشویی میرم و ادرار دارم ممنونم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام بهتر است سی تی اسکن شکم و لگن انجام دهید پاسخ کامل را در سوال قبلی دادم
  • تصویر کاربر داود یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام.آقای دکتر عزیز، در پل تحتانی کلیه چپ تصویری اکوژن همراه سایه خلفی مربوط به سنگ به ابعاد ۶میلیمتر و در قسمت میانی کلیه راست، سنگ به ابعاد ۳تا۴میلیمتری مشاهده شده و موارد دیگه مثانه و غیره نرمال هست، دارویی که دکتر عمومی داده👌قطره سنکل، قرص سیستان و قرص دیکلوتان ، آیا واقعاً برای دفع سنگ ۶میلیمتری خوبه؟ با سپاس از زحمات شما بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سایز سنگ کوچیکه و نیاز به جراحی نداره
  • تصویر کاربر حبیب شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 493 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یک سنگ ۶ میل در پل تحتانی کلیه چپ و یک ۴ میل در پل تحتانی کلیه راست دارم چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی خوبه و نیاز به عمل یا دارو نیست
  • تصویر کاربر شهید یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام به استاد وقاری بین المللی جناب آقای دکتر کرمی،آقای دکتر من حدودا ۲۵ روز قبل سنگ ۱۳ میل تو مثانه ام بود که بعد وارد مجرا شد ومشکلاتی برام ایجاد کرد که ناچارشدم لیزر کردم الان با اینکه هنوز دردکمر دارم بخاطر امپول بیهوشی بازم یک سنگ ۱۰ میل افتاده تو مثانه ام ، واقعا آیا این سنگ قابل دفع شدن هست یا دوباره تسلیم یه عمل لیزر دیگه بشم با این اوضاع مالی نامناسب ؟, خیلی ازشما ممنونم
    برادرتون شهید داودی قاری ومدرس قران کریم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید سی تی اسکن انجام بدید تا ضرورت انجام عمل مشخص بشه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر