جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه.د پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام.نامزد من سنش 25 سالشه و مدتیه دچار تکرر ادار شده طوری ک شب تا صب چند بار ب دستشویی میره.لازم ب ذکره ک بگم چون داریم تشکیل زندگی میدیم استرس داره.ایا تکرر ادرارش بخاطر استرس میتونه باشه؟؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر محمودشیرمحمدی یکشنبه ۱۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام بنده یه سوالی باکدx73m09040چندروزپیش پرسیدم که هنوزپاسخی دریافت نکردم .درموردابهام جنسی بود.به چه دکتری جهت بررسی اختلالات دستگاه تناسلی دختران مراجعه کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      زنان
  • تصویر کاربر امین شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام سوزش ادرار ذارم البته سنگ داشتم سنگ شکنی کردم ازمایش دادم چیزی از عفونت نشون نداد موقع امیرش هم این سوزشو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 29 سال سن دارم . الان که فصل تابستان است طبیعتا در خانه ها از کولر استفاده میشود. من شب درست جلو کولر میخوابم و باد کولر به بدنم میزند و صبح که از خواب بیدار میشوم سوزش ادارار پیدا میکنم و این سوزش تا روزها در ادرارم باقی میماند. وقتی یک جا میمانم و تحرک ندارم احساس سوزش ندارم ولی وقتی تحرکم زیاد میشود و دوسه کیلومتر راه میروم سوزش ادرارم بسیار شدید میشود
    و رنگ ادرارم بسیار قهوه ای و شبیه خون میشود. به نظر شما مشکل من کلیوی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش و سونو دهید
  • تصویر کاربر ghodsi یکشنبه ۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر در گذشته خیلی زیاد استمنا میکردم و فکر میکنم این کار مشکلاتی برام بوجود اورده.از جمله لاغری و اینکه هروقا استرس میگیرم بیضه هام به شدت سفت شده و حالت تهوع میگیرم.پیش دکتر اعصاب رفتم نتیجه نداد و معرفیم کردن به یک دکتر اورولوژیست.
    میخواستم نظر شما رو بدونم.درصورت نیزا معرفی نامه دکتر رو اسکن میکنم براتون.
    خیلی نگرانم.ممنون میشم از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
    2. تصویر کاربر ghodsi یکشنبه ۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      اقای دکتر فرمایش شما متین اما نمیشه که سرهرچیزکوچیکی استرس شدید بگیرم و حالم بد شده!!
      قابل درمان هست؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر تینا یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام. دختری هستم 30ساله مجرد حدود یک سال است در پهلوها درد احساس میکنم اما نه درد مداوم و اهل ورزش هستم در طی یک سال سه بار سونو کلیه و مثانه دادم که هر سه بار سالم بوده، حدود یک ماه است که علاوه بر درد پهلوهابه خصوص پهلوی چپ ابتدای ادرار با تاخیر ده ثانیه ای می آید و باریک است و طی چند مرحله ادرار صورت میگیرد و پرش کم بعضی اوقات دارد. یک بار ادرارم تیره بود.باز دکتر سونو و آزمایش داد که سالم بود قرص های باکلوفن و متوکاربامول وسلکوکسیب دادبعضی روزها خوب بود و برخی اوقات نه زیاد الان دو هفتس که تموم شدن در این یک ماه گاهی تکرر ادرار داشتم اما الان بهتر شدم بعضی اوقات ادرار خوب است اما مثل قبل که ادرار یکسره و بدون تاخیرو با قطر خوب باشد نیست. لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم یعنی تنگی مجرای ادراری میتونه باشه دو سال پیش عمل سینوس پیلونیدال همون کیست مویی پشت باسن رو داشتم...با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر کرمی
    بنده سنگ کلیه ای به قطر 3 میلی متر در کلیه سمت چپ دارم. مدتی است که مایعات فراواrezaqن و هندوانه مصرف میکنم به امید اینکه دفع شود. سوال بنده این است : اگر بنده در ماه مبارک رمضان روزه بگیرم، نیاشامیدن آب به مدت 16_17 ساعت باعث بزرگی سنگ می شود؟ اگر بعد از افطار مایعات فراوان بنوشم این قضیه را جبران میکند یا خیر؟
    با تشکر فراوان از صبر و حوحله ی جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نه مشکلی ایجاد نمی کند
  • تصویر کاربر عباس یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1856 مشاهده پرسش
    خدمت شما عرض کنم که حدود 5 ماه پیش 1 سنگ کلیه دفع کردم و بعد از 30 روز دردی را در ناحیه زیر شکم احساس کردم و با مراجعه به پزشک و انجام سنوگرافی و سی تی اسکن یک سنگ 18 میلیمتری در پایین کلیه سمت چپ گیر کرده بود که با سنگ شکن دفع شد. دوباره بعد از 30 روز از سنگ شکن، دردی در ناحیه زیر شکم بوجود آمده که 3 ماه است من را آزار می دهد و با انجام آزمایشات خون و سنوگرافی کلیه ها و مجرای ادراری و پروستات و کیسه صفرا هیچ موردی دال بر سنگ و ضایعه و عفونت و چیز غیر طبیعی مشاهده نشد.
    دردی که در زیر شکم دارم به این صورت است که همش حالت دل پیچه و احساس می کنم باید به دستشویی برای دفع مدفوع مراجعه کنم. به این نکته هم اشاره کنم که یبوست، اسحال یا مورد مشکوکی دال بر خون در مدفوع یا ادرار مشاهده نشده است. حتی کشت ادرار هم دادم و موردی نبوده است. هفته گذشته علاوه بر دل پیچه ای که در این سه ماه اخیر دارم، تکرر ادرار هم گرفتم و با خوردن مایعات زیاد یک شن ریزه کوچک از مجاری خارج شد و تکرر ادرارم برطرف شد. اما دل درد من همچنان پابرجا است. یک نکته دیگر اینکه با خوردن مایعات درد زیر شکمم کم شده و حتی گاهی اوقات از بین می رود. در این چند ماهه دو سه بار هم دچار خواب رفتگی بیضه ها شده ام. البته شغلم به این صورت است که کلا برروی صندلی می نشینم کار می کنم. همچنین من مادرزادی تالاسمی مینورم دارم. لطفا در این خصوص مرا یاری دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      چون سونو طبیعی است مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر محمذرضااخلاقی یکشنبه ۲۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    درادرارم چیزی مثل دانه خاکشیروجودداردسونوگرافی کیست ساده کورتیکال رانشان داده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش دهید
  • تصویر کاربر برقی شنبه ۲۳ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام پدرم ۶۵سال دارد طبق سنوگرافی انجام شده درکشیده چپ وراست کیست ۴۰mmو۱۶mmمشاهده شده باتوجه به اینکه سابقاکلیه سنگ بازدارند می خواستم بدونم که آیا میتونه خطر ناک باشه 'خیلی نگرانش هستیم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نیاز به درمان نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر