جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرامرز سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر زنگ زدم مطب براي گرفتن وقت گفتن ٣١ خرداد عمه من وضعيت خيلي اورژانسي داره و از خارج كشور اومده نمي تونه تا اون موقع صبر كنه لطف بفرماييد اگر مقدور هست در همين ١يا ٢ روز آينده ايشان را ويزيت فرماييد.
    با تشكر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 تمایس بگیرید
  • تصویر کاربر حمدالله سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام حضور دکتر.من تقریبا دو سال است که وقتی میرم ادرارم را تخلیه کنم سوزش دارم و ادرارم کامل خالی نمیشه و مقداری از ادرارم باید حتما ایستاده خالی کنم چون نشسته خالی نمیشه صبح ها هم که بیدار میشم شلوارم کمی نم داردآزمایش کاشت هم دادم گفت مشکلی ندارم برای سندوگرافی هم پول زیادی خواستن و ما هم روستایی هستیم و کم درآمد و پول خیلی از شما تشکر میکنم برای این سایتتون.اگر هزینه اش همزیاد نمیشه میام تهران مطبتون من اهل ایلام هستم......با تشکر از شما آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نوار مثانه بگیرید 02122642744
  • تصویر کاربر سروش سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    ضمن خسته نباشید

    سن من ۱۸ و مرد هستم حدود دو ماه است دچار درد در ناحیه ابتدای التم شدم و هنگام خروج ادرار درد دارم
    به دکتر متخصص مراجعه کردم ازمایش ادرار و سونو گرافی دادم مشکلی مشاهده نشده ولی من هنوز درد را در ابتدای الت سمت زیر دارم درد هم ادامه دار می باشد و خوب نمیشود و کار هایم را مختل کرده ( هنکام خروج منی جلوی خروج را گرفتم و بعد این مشکلات برام پیش اومد و هنوز هم مشکل درد دارم )

    اگه امکانش هست بگید چیکار کنم دو ماه درد کشیدم اگه مراجعه حضوری میخاد بگید یا دارویی تجویز کنید من پول ویزیت را براتون کارت به کارت کنم تا شاید تشکری کرده باشم

    لطفا بگید دردم رو کجام بزارم یا دارو یا بگید الان استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      این درد درمانش بی اهمیتی است
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام.مادر من کلیه راستش درد میکرد به همین خاطر به پیش چند تا دکتر رفت.بعضی از دکتر ها بعد از سونوگرافی گفتن که کلیه چپشون سنگ داره،یه عده گفتن مشکلی نیست اما برای سون گرافی اخر گفتن که کلیه چپشون از کار افتاده و کلیه سمت راستشون داره کاره اون کلیه رو انجام میده.حالا مادرم نگرانه که کلیه راستشون هم از کار بیفته.به نظرتون چه کار هایی باید انجام بده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید عکس رنگی بگیرید مشخص شود
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام،من یه خانوم 42 ساله هستم ک کلیه درد داشتم ب دکتر مراجعه کردم ازمایش 24 ساعته ادرار نوشت ک مشخص شد کیله هام به شدت پروتیین دفع میکنن و گفت ک باید به فوق تخصص مراجعه کنم،از اونجایی ک من ساکن خوزستانم باید برم اهواز،باید چکار کنم،اگه نیاز هست بیام تهران مطب خودتون یا همینجا هم درمان میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نمونه برداری ارز کلیه انجام دهید
  • تصویر کاربر فرامرز شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من عمه اي ٤٩ساله دارم كه از درد شديد تومور موجود در كليه رنج مي برد كه اندازه آن ٣يا ٣/٥ سانت ميباشد ميخواستم بدونم قابل عمل هست .
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم02122642744
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،سر آلت من دونه های قرمز رنگ زده در حالی ک ن دردی دارم و ن سوزشي و ن خارشي،آقای دکتر من ب دکتر مراجعه نکردم چون میترسم ک بگن بیماری بدخیمی باشه،از شما خواهش میکنم ک من و راهنمایی کنید و مریضی من اعلام کنید عکس از التم هم واستون میفرستم،فقط راهنمایی کنید ب کدوم دکتر مراجعه کنم،اگر از دکترهای گرگان آشنایی دارین بی زحمت ب من بگید ک پیش کدومشون برم?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر پوست
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 10350 مشاهده پرسش
    پدرمن 73 سال سن داره متاسفانه تکررو ادارداره بردیم پزشک وعکس با ماده حاجب انجام داد که نتیجه گفتند که مثانه خیلی کوچک شده وحالت ارتجاعی خود شو ازدست داده داروی بنام مکسولوسین تجویز کردن که فقط شب ها مصرف می کنه تاثیر30درصدی داشته وشب بیرون روی کم شده ولی باز روز مشکل دارن پدرم دروضیعتی نیست که بشه جراحی سخت (بریدن از روده )انجام بده آیا راه کاری برای حل مشکل وجود داره .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر تورو خ دا به دادم برسید دارم دیوونه می شم من 2 ماه پیش احساس می کردم مثانه ام حالت تیک و بی اختیاری گرفته طوری که نمی تونستم بشینم احساس می کردم ادرارم داره می ریزه به دکتر مراجعه کردم و تولترودین تجویز کرد( آزمایش کشت ادرارمم منفی بود) بعد از 15 روز که دوباره مراجعه کردم به من اکسی بوتنین تجویز کردن که بعد از چندروز استفاده حسابی بهمم ریخت سوزش و تکررم خیلی بیشتر شد چون در ایام عید بود و نتونستم دکترو پیدا کنم خودم قطعش کردم بعد از دو هفته به دکتر دیگری مراجعه کردم و به من یوریناسین تجویز کردند و الان 30 تای آن را روزی 2 بار استفاده کرده ام ولی خوب که نشده ام آن حالت تیک و لرزش مثانه ام بیشتر شده و بعد از دفع ادرار احساس می کنم ادرارم داره می ریزه بعد از هر دستشویی تا نیم ساعت حالم خیلی بد می شه نمی تونم تکون بخورم خواهش می کنم کمکم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 نوار عصب مثانه مشخص میکند
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    باسلام عرض ادب :بنده چندین بار به سونوگرافی مراجعه کردم که تعداد 8عدد سنگ در کلیه هایم بوده ولی با مراجعه به پزشک با استفاده از دارو سنگ کل 4عدد رفع شد ولی دو باره سونوگرافی دادم که یک کیست کورتیکال میانی به کلیه راست به قطر 11mmدیده شد و تعداد سنگها تغییر نکرده لطفا درباره کیست و سنگ: راه درمان کمک کنید
    با کمال تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      فقطپی گیری
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر