جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر موسی یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    55 ساله متاهل دوکیست کورتیکال به ابعاد 41×49 میلیمترو4×7 درکلیه چپ و یک کانون کللسیفیکاسیون پارانشیمالبه قطر میلیمتر 6×4 درپارانشیم پ ل فوقانی کلیه چپ و یک کیست کورتیکال 11×11 درکلیه راست کلیه راست به ابعاد 58×112 و کلیه چپ 60×114 هر دو کلیه اندازه طبیعی اکباتان صامت کورس مولا درهر سمت نرمال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      این کیستها ارثی و درمان ندارد اگر درد دارد لاپاروسکوپی فیلم عمل من در سایت اپارات کیست کلیه را ببینید
  • تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 3451 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر محترم

    پدر بنده با گذاشتن کیسه بعد از چند روز از بیمارستان مرخص شد و محل تخلیه ترشحات بسته شد اما با گذشت 10 روز در منزل به شکل عجیبی آب از محل پایین بخیه عمل بیرون میاد که باعث خیس شدن کیسه و باز شدن میشه روزی 6بار پانسمان وکل لباس رختخواب عوض میکنیم حتی الان بیشتر هم شده دکترش هم گفته طبیعی خودش خوب میشه ئکتر امکان داره عمل خوب نبوده باشه و این ریزش باعث عفونت یا عمل دوباره شه؟در ضمن سن پدرم 72 سال و 5 تا فنر در رگ های قلبش هست.


    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      از دکترش بپرسید
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سوزش کلیه دارم اما درادرارم سوزش ندارم علتش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      مال کلی نیست
  • تصویر کاربر صادق شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1073 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من حدود دوماه و نیم پیش عمل اینترنال یوروتومی رو درد بیمارستان هاشمی نژاد تهران انجام دادم. بعد از 14 روز و خارج کردن سوند فولی ، بهم گفتن تو ماه اول یک روز درمیان و ماه دوم و سوم دوروز در میان از سوند نلاتون 14 استفاده کنم
    تا این اواخر به مشکل خاصی بر نخورده بودم ولی جدیدا سوند زدنم همراه با چند قطره خون و سوزش ادرار پس از استفاده از سوند میباشد ک خیلی زود تموم میشود.
    من خیلی اروم و با استفاده از ژل لیدوکائین از سوندم استفاده میکنم ولی هنگام خارج کردن سوند گویا لبه های مثانم به سوراخهای نوک سوند گیر میکنه و سوند همراه با درد خارج میشود.
    این خونریزی و سوزش باعث دوباره ایجاد شدن این بیماری نیست؟؟
    عادیه؟؟ پس چرا اول اینطوری نبود؟؟ بیست و هشتم این ماه یعنی اردیبهشت ، ماه سومم تموم میشود.
    اگه ممکنه راهنماییم کنید
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی شوید
  • تصویر کاربر مجتبي سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    با سلام آيا با وجود مصرف كپسول تامسلوسين و قرص تولترودين مي توان بچه دار شد؟در صورتي كه استفاده نشه آيا تنگي مجاري ادرار شدت پيدا ميكنه و ممكنه منجر به سرطان پروستات يا...بشه؟ ممنون آقاي دكتر عزيز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      نه چون انزال را خراب میکند
    2. تصویر کاربر مجتبي سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون .... عذر خواهم مصرف اين قرص ها باعث عقيم شدن ميشه يا نه؟اگه مصرف نكنم ميتونم بچه دار بشم . خيلي لطف كردين آقاي دكتر
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 478 مشاهده پرسش
    علت وجود خون در ادرار چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      مطلب سایت من در این مورد را بخوانید
  • تصویر کاربر سمیره سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام پنج سال قبل بدلیل تومور کلیه مادرم، نفرکتومی انجام شد. حدود سه ماه قبل بدلبل بی حالی و استفراغ و تهوح و بالا بودن کراتینین و اوره پزسک دستور دیالیز داد، ولی هنوز دچار بی حالی و سستی هستند و توان جسمی ندارند حتی توان راه رفتن در خانه هم ندارن .و کراتینین هم بالاست علی رغم دیالیز. مشکل چیست؟ در این پنج سال تارگت تراپی هم می شدن و الان هم قرص افینیتور 7 ماه مصرف میکنند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      درمان اضافه ندارد
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید
    پسری هستم 24 ساله که از 14 سالگی مبادرت ب استمنا داشتم
    تا این که الان 2 سال است که این کار را نکردم .
    سوللی هست ک ایا عوارض بد استمنا از بین رفته؟
    درشرف ازدواج هستم ایا انزال زود زس نخواهم داشت؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      با ترک قطع میشود
  • تصویر کاربر آرتميس سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام من دختري 27 ساله هستم كه مدت 5 سال است بي اختياري ادرار دارم به دكترهاي زيادي مراجعه كردم كه قرص تولترودين رو معرفي كردند اوايل قرصها موثر بود ولي بعدا نه بعد از اون قرص ديگري رو به من تجويز نكردند و فقط يكي از اونها مي خواست تولترودين 2 رو تجويز كنه كه چون من شهرستان بودم اين قرص يافت نشد من هم به تهران رفتم اونجا هم چيز خاصي تجويز نشد و از اونجاييكه حتي گفتند ممكن است نياز به عمل باشد من ترسيدم و ديگه پيگيري نكردم آقاي دكتر من فقط ميخوام با دارو مشكلم حل بشه. هميشه احساس دستشويي دارم و در واقع ادرار هم دارم حتي وقتي تخليه مي كنم باز هم بايد برم دستشويي موقع خنده سرفه بعد از غذا و حتي راه رفتن ادرارم نشت مي كند لطفا راهنمايي كنيد واقعا در زندگي و روحيه من تاثير گذاشته ...هيچ كاري نميتونم كنم. از اونجاييكه همه دكترهايكليه و مجاري ادرار يعني اغلب آقا هستند من واقعا دوست ندارم دكتر برم چون راحت نيستم..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر: پسر 5 ساله ام از یکسالگی متوجه شدیم که سنگ کلیه دارد و در سن یک و نیم سالگی در بیمارستان مرکز طبی برای خارج کردن سنگ عمل باز کردند از سه سنگ که در کلیه چپش داشت فقط بزرگه را که حدود 10 میل بود خارج کردند. از آن وقت تاکنون تفریبا هر سه ماه یک بار سونوگرافی گرفته ایم. بیشتر سونوها را پیش دکتر جنتی انجام داده ایم که طی تقریبا سه سال گذشته به تناوب اندازه های متفاوتی اعلام می کردند که بعضی وقتها بزرگ می شد بعضی وقتها کوچک می شد. و گاها هم پیش می آمد که می گفتند سنگ دفع شده و چیزی وجود ندارد. اما نکته ای که وجود داشت این بود که دو سه بار به صورت همزمان در جاهای مختلف سونو می گرفتیم که اکثرا با نظر دکتر جنتی اختلاف داشتند و اندازه های بزرگتری را اعلام می کردند. و وقتی این مساله را با دکترهاش(دکتر مدنی - دکتر اتوکش) در میان می گذاشتیم بیشتر نظر دکتر جنتی را قبول می کردند. بهر حال الان در وضیعت موجود طبق آخرین سونوگرافی کیله چپش دارای دو سنگ به اندازه های 8 و 3.3 میل می باشد و الان چهار پنج روزی هم هست که تکرر ادرار دارد و تقریبا هر 30دقیقه دستشویی می رود که بعضی وقتها حجم ادرار معمولی دارد اما بعضی وقتها هر چه زور هم می زند ادراری ندارد. آزمایش گشت ادرار هم دادیم و همین امروز جواب دادند که منفی بود. مدارک به پیوست به حضوتان ارسال می شود.ضمنا داروهایی که مصرف می کند پلی سترات کا روزی سه بار هر بار 8 سی سی، قرض ب6 هر روز یک عدد 40 میلی گرمی، هیدروکلرتیازید هر روز نصف قرص. وزن خوش هم 18.5 کیلو می باشد. لطفا راهنمایی بفرمایید. قبلا از اینکه توجه می فرمایید ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید مدارکتان را کاملا ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر