جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1587 مشاهده پرسش
    اقای دکتر فردی هستم 54 ساله اخرین سو نوگرافی را که گرفتم نشان می دهد هردو کلیه نرمال .حالبها دیلاته نیستند . دیوار مثانه نرمال. پروستات باحجم 37 سی سی.باقیمانده ادراری 12سی سی با این حال شبانه بعلت تکرر ادرار تا 8 بار از خواب بیدار واز انجایکه تخلیه با سرعت انجام میشود همراه ان هم قطره قطره ادرار بیرون میاد خواهشمند است راهنمای فرمایید علت این همه تکرر چیست متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر m دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    سلام دکتر تو رو قرآن کمک کن این مشکلم همه ی فکرم‌رو بهم ریخته و آسایشی دیگه ندارم من یه پسر16سال هستم هنگامی که به دستشویی میرم پس از تخلیه ادرارم دوباره پس از 10 الی20 ثانیه بازم ادرار دارم اما مقدار آن کم است این عمل کلی ادامه پیدا میکند یعنی هر پانزده ثاتیه مقدار کمی ادرار ازم خارج میشه و این عمل یکسره ادامه پیدا میکنه و تا زمانی که خودم بس نکنم همچنان ادرار دارم.خواهش میکنم کمکم کنید بگید چیکار کنم نمیتونم به دکتر برم خیلی خجالتی ام.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید 02122642744
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 533 مشاهده پرسش
    احساس عدم تخلیه کامل ادار و رفتن دوباره به دستشویی ، که وقتی دباره میروم مقدار ادار خیلی کم ویا چند قطره است وبعد از آن احساس تخلیه کامل میکنم حدود 10-12 سال است که اینگونه هستم وقتی آنتی بیوتیک مخورم خوب میشم نه کامل ضمنا یک بار هم آزمایش پروستات دادم اندازه اش طبیعی بود من 36 ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 نوتر مثانه بگیرید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      نوار مثانه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر arash جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    من خدمت شما یه سوالی داشتم داخل منی من یک سری دون دون های زرد رنگ وجود داره میخواستم بدونم میتونید کمکم کنید بگید چی هستند سن من هم 23 سال هست
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش منی بدهید
  • تصویر کاربر علي جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام دكار من ١٦ سال سن دارم و قبلا خودارضايي مَي كردم چند وقتيه پس از إدرار و يا در طول روز ترشحاتي از من خارج ميشه كه بي رنگ هست و كمي لزجه و چسبناك هست و من نميدونم كه اين طبيعي هست يا نه لطفا واعتماد كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش بدهید
  • تصویر کاربر کمال جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز
    مادری ۶۴ساله دارم ،سرطان پانکراس ،لوزلمعده،داره حدود ۵ماه پیش پرتو درمانی شده دارو فقط شیره تریاک استفاده میکنه واسه درد ش ،زیر نظر دکترنیست ،قبلا داروی پردنیزلون استفاده میکرده شش ماه هست استفاده نکرده ،خیلی بی حاله ضعف داره ،تکرر ادرارش زیاد شده،آزمایش داده عفونت نداشته ،گلبول سفید خونش عادی هست ،،درد ناحیه پشت کمر داره ،پوکی استخوانم داره ،خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید ، آیا داروی کورتون بازم استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      تحت نظر دکتر خودتان باشید
    2. تصویر کاربر کمال جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام ،ممنون دکتر جان
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      با ارزوی سلامتی مادر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ب.ع جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام،خسته نباشي دكتر..
    دكتر تقريبا دو ماهي ميشه كه درد كليه وسوزش ادرار دارم،يه ماه پيش به دكتر مراجعه كردم آزمايشم دادم ولي جواب چيزي نشون نداد،ميخواسم بدونم بازم آزمايش بدم يا...و سوال ديگم اينه اين علائمي كه گفتم به نظر خودم متاسفانه از استمناءبيش از حدهسش!!آيا ميتونه علتش همين باشه؟؟؟؟؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ترکش کنید
    2. تصویر کاربر ب.ع پنجشنبه ۲۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      يه ماه ونيمي ميشه ترك كردم ولي بازم همون علائم رو دارم دو روز پيش باز دكتر رفتم(تبريز-دكتر كاظم مدائن)،گفتن جاي نگراني نيس همين سوالي كه ازتون پرسيدمو از ايشونم پرسيدم ولي دقيق نگفتن علتش اينه..
    3. تصویر کاربر ب.ع پنجشنبه ۲۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      الانم كنكوريم از لحاظ درسي خيلي تاثير گذاشته برام انشاالله بعد كنكور ميام خدمتتون از نزديك...فقط آيا دارويي چيزي هس تا يه مدت استفاده كنم؟؟!
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ترک کنید بهتر خواهی شد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.من مدتی هست بعد از نزدیکی دچاره خارش و سوزش داخل مجرایه آلت و درد لگن میشوم و درد بیضصه هم دارم.ممنونم قربان از زحماتتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      کشت از مجرا بدهید
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    من 27 سال سن دارم و متاهل هستم.در روز بیشتر از 20 بار به دستشویی میروم.با این که مایعات کمی مصرف میکنم اما مقدار ادرارم زیاد و رنگ آن سفید و روشن است.گاهی احساس سوزش کم در سر آلت تناسلی ام دارم.اما طبق ازمایشات کشت ادرار وسنو گرافی مشکلی دیده نشد.این مشکل حتی در زمان نزدیکی هم مرا آزار میدهد به گونه ای که برای رفتن به دستشویی نزدیکی ام را قطع میکنم.کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ح مثانه ضروری است 02122642744تما نوار
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      نوار مثانه ضروری است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر افشار شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با تشکر از شما علت حرارت زياد ادرار چيست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش مشخص میکند
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر