جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سوسن سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    هفتم مرداد پسرم لاپاراسکوپی واریکوسل داشت کاش بعد از عمل یه برگه مراقبتهای بعد از عمل داشتیم با اینکه دکتر شماره شونو بما دادن سعی میکردم حتی الامکان وقتشونو نگیریم نهایتم به منشی زنگ زدیم جواب نداد نهایت با دکتر تماس گرفتیم سرشون شلوغ بود.....هم ما مستاصل هستیم هم دکتر وقتش گرفته شد در حالیکه با برگه توصیه های بعد از عمل همه اینا حل میشد....حالا من موندم حمومش کنم؟با پانسمانش چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بله میتوانید
  • تصویر کاربر شادمان سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با عرض سلا م و ادب... جناب دکتر با توجه به این که بنده میل جنسی شدیدی دارم و همین مسئله باعث شده که هر دو روز یک بار و گاهی هر روز من به خود ارضایی دست بزنم ... و باتوجه به اینکه قبلا هم در این مورد از شما سوال پرسیده بودم و شما گقته بودید که خود ارضایی عارضه ای ندارد.. حالا سوالم این که با این شرایط( خود ارضایی هر دوروز یک بار) بازم خود ارضایی من مشکلی برای الت تناسلی و میل جنسی در اینده ایجاد نمی کنه؟ البته این شرایط موقته و شاید حدود یک سال یا کمتر طول میکشه.. با آرزوی موفقیت برای شما...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر روانکاو
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 656 مشاهده پرسش
    جناب دکتر من یه چند ماهی میشه ببخشیدااااااااااا اب منی فشار اصلا نداره و اینکه صبح های زود خیلی خیلی دوست دارم سکس کنم یعنی تا ابم نیاد بیخیال نمیشم حالا هر جوری که شده باید بیاد دکتر این موضوع داره خیلی منو اذیت میکنه راه حلش چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      عصبی است
  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام.من22سالمه مدتی هستش که تکرر ادرار دارم .ازمایش کشت ادرار انجام دادم عفونت نداشتم وهمه چیز خوب بود.سونوگرافی از مثانه وکلیه انجام دادم.در مثانه رزیدو ادراری5سی سی بود وسالم بود.در کلیه سمت راست تنگی حالب مشاهده شد.برای تکرر ادراروتنگی حالب نیاز به درمان خاصی هست یا نه؟باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 نوار مثانه اول بگیرید
  • تصویر کاربر شهرام سه شنبه ۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1065 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر. من پسری 25 ساله هستم. از زمانی که یادم میاد آلتم به طرف راست انحراف داشته و با مراجعه به سایت شما راه های درمان انحراف رو مطالعه کردم که البته عمل جراحی منو نگران هم میکنه چون میترسم به آلتم صدمه وارد بشه و عصب ها از کار بیفتن.ولی چند روز پیش برای اولین بار متوجه چیزجدیدی شدم. در هنگام نعوظ متوجه شدم پوستی که آلت را به بیضه متسل میکنه در وسط بیضه ها نیست و تقریبا روی بیضه سمت چپ هستش (قبلا این طور نبود) و باعث میشه که بیضه سمت چپم به سمت بالا کشیده شود و به طور کلی انگار که بیضه چرخیده و بیضه چپ سمت بالا و راست در زیر اون قرار میگیره. بعد از جستجو در اینترنت متوجه شدم که آلت من طبیعی نیست و پرده دار هستش. باید ذکر کنم که هیچ درد و یا مشکلی ندارم ولی فقط در هنگام نعوذ بیضه چپم به سمت بالا کشیده میشود که من رو نگران میکنه و سریعا حالت نعوظ رو از دست میدم (به دلیل نگرانی). همچنین از اون روز احساس میکنم بیضه هام جمع شدن و کوچک تر جلوه میکنن. (شاید به علت جساس شدن این طور به نظرم میاد). چند ماه پیش به دلیل یک ناراحتی جزیی سونوگرافی انجام دادم و گفتن که همه چیز نرماله. بیضه در سایز نرمال هست و ... ولی به من نگفتن که آلت تناسلی پرده دار دارم. سوالم اینه که آیا ممکنه این پرده و کشیدن پوست بیضه باعث پیچش بیضه بشه و یا صدمه ایی به بیضه بزنه؟ چی کار کنم که حداقل این پرده در وسط قرار بگیره و بیضه رو به سمت بالا نکشه؟ (در طول 25 سال زندگی این اولین باره که متوجه این موضوع شدم) ممنون میشم که منو راهنمایی کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر ع پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام دکتر . مدت چند روز که درد خیلی خفیفی در بالای الت تناسلی سمت چپ و راست دارم . در موقع تحریک جنسی و تغییر فیزیکی الت کمی بیضه هام درد میگیرد . در طول روز کمی درد خفیف هم دارم . ارضا شدنم خیلی سریع شده . بعد از دستشویی رفتن و دراز کشیدن احساس خروجی چند قطره ادرار دارم خیلی کم . 
    لازم به توضیح است . بنده 20 روز در رخت خواب بوده جهت کمر درد . الان کمر درد خوب شده تقریبا . داروهای دوره کمر درد 4 تا امپول دگزا . قرص باکلوفن . دیکلوفناک . متروکاربامول بوده . ازمایش ادرار و کشت هم دادم . در ازمایش ادرار کمی خون دیده شد که در ازمایش کشت هیچ عفونتی دیده نشد . در ازمایش esr مقدار ماکزیمم 15 بود که برای بنده 23 دیده شد . در ضمن 4 روز استرس شدید طوری که دو شب امپول دیازپام هم بهم میزدند . نظره شما چیست . خواهشمند است همه جوانب رو بررسی فرمایید .
    دکتر شما فرمودید مشکل عصبی هست . منظورتون رو متوجه نشدم . سونوگرافی شکمی مثانه انجام دادم مشکلی نیود . Mri کمر دادم مشکل نبود لطف کنید بیشتر برام توضیح دهید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      کار من نیست
  • تصویر کاربر کیهان سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    پدر بنده با سن 70 سال حدود 5 ماه پیش بعد از تشخیص سرطان پروستات توسط پزشکان، در مرکز استان توسط دو نفر از جراحان محترم رادیکال پروستاکتومی گردید که جواب نمونه پاتولوژی آن نیز خروج موفق بافت سرطانی از بدن را تائید کرداما متاسفانه بعد از جراحی با مشکل تنگی مجرا و انسداد ادراری روبرو شده که حتی دو بار بستری و سیستوسکوپی گردید ولی متاسفانه هنوز مشکل حل نشده و همچنان از سوند استفاه می نماید استدعا دارم در این مورد راهنمایی و اعلام نظر بفرمائید که چکار باید کرد.
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      تحت نطر دکترتانبایشید
  • تصویر کاربر ahmad سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    بتسلام وخسته نباشیدخدمت جناب دکترجوانی۳۵ساله ساکن ساری باگروه خونیab+صحیح وسالم ومتاهل متاسفانه بدلیل وجودمشکلات بسیاروبدهی ۱۷۰میلیونی علی رغم میل باطنی ناچاربه فروش یکی ازکلیه هایم هستم ونمیدانم کجابایدرجوع کنم ضمنأمیخاستم بدانم که آیااین امربرایم مشکل سازخواهدبودیانه؟هرچندکه اگرمشکل سازهم بشودبازمجبوربه انجام این کارهستم ممنون میشوم اگرجوابم رابدهید,خداقوت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      من کار نمیکنم
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر بعضی مواقع از ناحیه راست زیر شکم منتهی به مثانه دردی متوسط الی شدید میگیرد و در ناحیه زیر مثانه هم شبیه همین درد مشاهده میشود در پشت هم درد کمر و قولنج باسن هم مشاهده میشود ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام من چند روز قبل یه درد شدید تو کلیه احساس کردم به اورژانس که رفتم ازمایشات خوب بود فقط گفتن یه استاز خفیف تو کلیه چپت داری تو کلیه سنگ دیده نشده و احتمالا تو حالبه دارو دادن و گفتن مایعات بخور الان حدود یک هفتس این کارارو کردم ولی هنوز درد دارم شب قبل از دردم ادرارم رنگ گل بود احتمال داره سنگ همون موقع دفع شده باشه؟تو این یه هفته ادرارم رنگ اب بوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر