جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.7/5 - (14 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر saeed شنبه ۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    باسلام
    من 3 الی 4 روز است که احساس میکنم دائم ادرار دارم والی در اصل چیزی زیادی برای ادرار ندارم موقعی هم که میرم دسشویی چند دقیقه بعد دوباره احساس ادرار میکنم ولی دیگه چیزی برای ادرار ندارم علت چیست ؟؟؟؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      عفونت ادراری شاید دارید کشت دهید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام،
    من پسری 27 ساله هستم.چندین سال (حدود 5 سال) است که دچار تکرر ادرار شده ام.بار ها هم به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کردم و تست های مختلفی از قبیل نوار مثانه و عکس، سنوگرافی و فکر میکنم سیتوسکوپی رو انجام دادم ولی به نتیجه ای نرسیدم و دیگه از ادامه روند درمان ناامید شدم.
    من سوزش ادرار، بدبو بودن ادرار و درد ندارم فقط و فقط احساس نیاز به دفع ادرار دارم و وقتی هم میرم دستشویی و دفع انجام می گیره و برمیگردم باز هم این احساس پس از مدت کوتاهی ایجاد میشه.
    میزان دفع ادرارم در هر دفعه بستگی به مصرف مایعات داره یعنی اگر زیاد مایعات خورده باشم دفع ادرارم هم زیاده.
    قرص های مختلفی از جمله باکلوفن و امنیکس و ... رو دکتر تجویز کردند ولی بازم فایده نداشت.
    گویا تست ها و آزمایشات نشون داده بود که مشکل خاصی ندارم و در آخر سر دکتر گفت که شاید مشکل عصبی باشه و یا عضلات مثانه ضعیف شدند و بازم یه سری دارو تجویز کرد و من هم مصرف کردم ولی بازم افاقه نکرد و لذا دیگه خیلی وقته بی خیال مراجعه به پزشک شدم.
    سابقه همچین بیماری در فامیلمون وجود نداره.
    از نظر استرس و اضطراب هم باید بگم شاید در مواقع استرس این حالت تشدید بشه ولی در مواقعی هم که هیچ استرس و اضطرابی هم وجود نداره باز این مشکل با من هست.
    لطفا من رو راهنمایی کنید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      عصبی است
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۶ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون، آیا راه درمانی هم برای مثانه عصبی وجود دارد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      شما مشکلی ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام ، من در کلیه چپم یک کیست کورتیکال 7.5 سانت دارم ولی مشکل خاصی ندارم لازم است که این کیست را عمل کنم .
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      فیلم لاپاروسکوپی کیست کلیه من در سایتم را ببینید
  • تصویر کاربر غلام یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام
    جناب دکتر 5 روز قبل عمل سنگ شکنی درون اندامی tulداشتم و پزشک معالج سنگ رادرون حالب خرد کرد...ولی تکه هایی از آن را بیرون نیاورد..
    از روز عمل یعنی 5 روز قبل تا حالا مرتب خون در ادرارم دارم و رنگ ادرارم بصورت قهوه ای تیره درامده...
    روز سوم بعد از عمل هم دوباره درد شدید و وحشناکی در پهلو بوجود امد که پس از تماس با دکتر گفت که خرده های سنگ شکسته شده در حالب درحال حرکت است
    باتوجه به اینکه در ادرارم تا الان که روز پنجم هست سنگی مشاهده نکردم و رنگ ادرار هم قرمز و قهوه اب است و گاهی اوقات در هنگام دفع ادرار سوزش حس میکنم و به شدت ضعف دارم و بی حال هستم ...
    میخواستم بدانم این حالت طبیعی است و تا چه زمانی باید رنگ ادرار غیر طبیعی باشد؟
    داروهای تجویزی:
    افلوکساسین 200 _هر 12 ساعت
    سلکسیب 200_ هر12 ساعت
    هیدروکلروتایزید _روزی 1 عدد
    تامسولوسین پیوسته 0.4
    1. تصویر کاربر غلام سه شنبه ۲۷ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      پاسخی دریافت نکردم؟
    2. تصویر کاربر غلام جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکردم...!
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      از دکتر معالجتان بپرسید بهتر است ببخشید با تاخیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    تو کلیه چپم یه سنگ ادراری 9 میلیمتری بود که از کلیه حرکت کرده و به داخل حالب رفته و گیر کرده اقای دکتر اگه زحمتی نیست منو راهنمایی کنید و بگید کدوم عمل رو بهتر میدونید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      مطلب ستگ حاب من در سایت را بخوان و فیلم عمل را ببینید09351142080
  • تصویر کاربر سید شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    وجود خون در ادرار با وجود اینکه همه موضوع ات مر بو به بیماری به بیماری کلیه راانجام داده ام حتی نمونه. برداری ولی باز معلوم نیست مال چیست هفته ای یک بار خوندم می بینم و همه ی آزمایش ها راانجام دادم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر داخلی کلیه بروید
  • تصویر کاربر حشمت شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من مدتیه صبحها که از خواب بیدارمیشم در عضلات باسنم و استخوانهام درد احساس میکنم و درطول روز احساس خستگی و بیحوصلگی میکنم و زیاد عرق میکنم البته مدتی بود کارسنگین میکردم که یه روز احساس کردم سرما خوردم از اون روز به بعد این مشکل پیش اومده ازمایش PSA هم دادم هیچ مشکلی نبود دارو مسکن هم استفاده کردم باز دردش کم نمیشه همچنین مشکل پروستات و سوزش ادرار هم ندارم بنظرشما مشکل چیه؟؟ خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    مرد 59ساله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت استاد محترم
    پسر بچه ای 12 ساله دارم که به صورت ناگهانی مشکل دفع ادرار پیدا کرده حدود سه ماه است که سه عمل جراحی روی مجاری ایشان انجام شده با توجه به عکس ها وآزمایشات مکرر دکتری پیدا نشده متاسفانه بتواند درد کودک را تشخیص دهد حدود 10 روز هم هست دیگر نمی تواند راه برود ، تشخیص شما چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شود مخصوصا از نظر مغزی
  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام،من 22سالمه وتکرر ادرار دارم آزمایشات ادرار دادم وسونو همه سالم بود وعفونت نبود،کلیه سمت راستم ورم داره ویه تنگی حالب مادرزادی دارم، حتی عکس رنگی از کلیه و مثانه گرفتم که مثانه کاملا سالم بود،در حال حاضر دو قرص یوریناسین وپروترال میخورم،آیا نیاز به درمان خاصی هست؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید ازمدت دوسال پیش از درد تنگی مجرا عذاب می کشم سال پیش دکتر رفتم با نگاه کردن بوسیله دوربین و عمل جراحی با همان دستگاه مشکل حل شد اما امسال دوباره عود کرده دوباره به دکتر معالجم مراجعه کردم همان عمل جراحی سرپایی رو انجام بعد از عمل هم مدت ده روز از سوند استفاده کردم و الان دوباره میترسم که دوباره عود کنه پیکارهایی باید انجام بدم که جلوگیری بکنه یا چه دارویی استفاده کنم تا دوباره عود نکنه درضمن دکتر این عود کردنش رو بعد از عمل سکس بیشتر احساس میکنم در مواقع عادی زیاد درد ندارم اما بعد از انجام به نظرم تنگی بیشتر میشه یعنی هر وقت آلت تناسلی سفت میشه این تنگی از روزهای قبلش بیشتر میشه لطفا راهنمایی کنین متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      تنگی عود میکند طبیعی است مراجعه نمایید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر