جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.7/5 - (14 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    بادرود و سپاس
    خدمت جناب دکتر ارجمند کرمی
    من مادری 75 ساله دارم که تکرر ادرار شبانه داره 2 ساعت به 2 ساعت دستشویی است .
    سونوگرافی کلیه و مثانه داده فقط تو کلیه چپ یه کیست 3 سانتی داره پارسال 1393دی ماه با تجویز دکتر افشین اسدی فوق تخصص مغز و اعصاب به تجمع مایع مغزی ال پی شدن .
    سی تی اسکن کلیه دادن مشکلی نبوده
    چه درمانی براش انجام دهیم .
    تست ادرار 24 ام برای کراتین و پروتیین دادم نورمال بود .
    از راهنمایی شما کمال تشکر را دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 نوار عصب مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر mostafa چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر شما برای فشار خون یکسری آزمایش برای من نوشتید که یکی از آزمایشها vma خون بود که من معتبر ترین آزمایشگاها رفتم اما همه گفتن آزمایش vma رو بصورت ادرار 24 ساعته دارن در غیر اینصورت نمونه خون میگیرن و برای آزمایش به آلمان میفرستند لطفاً راهنمایی بفرمایید اگه آزمایشگاهی هست که این آزمایش رو از خون داشته باشه معرفی کنید اگه از ادرار نتیجه داره این آزمایش رو بدم و اگر خیلی حساسه نمونه بدم آلمان آزمایش بشه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      مراجعه حضوری
  • تصویر کاربر شيواصفري چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    مثانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      مشکلات چیست
  • تصویر کاربر شهین سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    باسلام همسر من مثانه عصبی دارد تمام آزمایشها از جمله سیستوسکوپی نوار مثانه یو ویسیجی.راانجام داده به مدت دوسال دارو تامسولوسین وتولترودین میخورن واخرین سونو مثانه ضخیم ترابکوله اتساع متوسط کلیه چپ وخفیف کلیه راست باقیمانده ادرار بیست سیسی کلیه چپ کوچیک شده ازمابش خون خوبه آیا باید همین درمان را ادامه دهند یا روش دیگر خیلی نگرانم ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرند
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان.چون من در گذشته سنگ داشته ام سوزش کم مجاری را به حساب ان می گذارم ولی من که اکثر اوقات ادرارم کم فشاراست چطور می شود که ناگهان ا درار بافشار وحجم زیاد می اید وناراحتی دیگرم درد دراطراف مثانه است که قابل تحمل است درسونوگرافی مقدارکمی پروستاتم بزرگ است ولی دارویی ندادند ادرسی تی اسکن دوالی سه ریزه سنگ بسیار کوچک دیده شده است دراخرشاید لازم باشد بگویم که مشکلات جنسی نیز گریبانگیرم شده است من 47 سال دارم ممنونم بابت وقت گرامیتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      شما از نظر جسمی کاملا سالمید
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام حالتون خوبه؟ دکتر من 3هفته پیش عمل تنگی مجاری داشتم و 2هفته سوند بهم بود . الان 4.5 روزه ادرارم کند میاد. وقتی به زیر التم دست میزنم احساس میکنم یه جاش تنگ شده. بهم گفتن به خاطر التهاب بعد از عمل. به نظر شما با دارو درست میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      درست گفتند
  • تصویر کاربر نغمه شنبه ۲۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با عرض سلام.کودک من ۱۰ ماهه است.و مدتی تب داشت دو روز که بهتر شده ولی پوشکش احساس میکنم تمیز مدت طولانی تمیز میمونه یا اینکه کم خیس میشه.میخواستم بدونم به خاطر تبی که کرده میباشد؟؟ و یا اینکه چه علایمی داره اگر مشکل از مجرای ادراریش باشه؟؟؟ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر اطفال
  • تصویر کاربر کامران چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشی. آیا رفلاکس دوطرفه گرید۵ با دارو قابل درمان است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جوادمیلانی شنبه ۱۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر من51سال سن دارم بامشکل تنگی مجراچندسال است که درگیرم وچندبارجراحی شده ام ولی همیشه شکم درددارم وبایدچندباربه دستشویی بروم برای تخلیه کامل خواهشمندم راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سیستوسکوبی باید شوید 09351142080
    2. تصویر کاربر جوادمیلانی پنجشنبه ۱۶ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      من پنج بار سیستوسکوپی شده ام ولی مشکلم تشخیص داده نشده لطفا راهنمایی کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید مدارا کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام به عزیز دل جناب آقای دکتر کرمی.خدا بهتون خیر بده که پاسخ سوالات بندگان خدا رو جواب می دهید.من جوان 43 ساله ایی هستم که حدود 10 سال پیش بخاطر درد کلیه سونوگرافی کردم و مشخص شد که در پل تحتانی کلیۀ چپ من یک کیست ساده وجود داره... و دکتر فرمودند که چیز مهمی نیست ولی بعد از حدود 7 سال به دلیل درد کلیه که ناشی از وجود سنگ در کلیه ی راست م بودش سونوگرافی گرفتم ،اما در کمال ناباوری هر دو کلیۀ من پر بود از کیست های متعدد که دکتر فرمودند که بیماری پلی کیستیک بالغین رو دارم ...من الان دچار عوارض این موضوع هستم...فشار خون بالا..افت قند خون...بی حسی بسیار شدید و... که برای کنترل فشار خون دکتر به من دارو دادند که مصرف می کنم... من متأسفانه بخاطر همین موضوع جرأت نکردم ازدواج کنم ...البته این مسئله یعنی کیست کلیه در خانوادۀ ما وجود نداره.. یعنی پدر و مادر من کلیه های سالم دارند...نمی دونم چرا کلیه های من در سن 33 سالگی اینطور شدش... اما حدود 7 ماه هستش که من دچار یه مشکل جدید شدم و اون اینه که اصلاً میل جنسی ندارم و در واقع حالت نعوظ به هیچ عنوان در من ایجاد نمیشه در حالی که قبلاً به هیچ وجه اینطور نبودم... خواستم به من کمک کنید و بفرمائید چکار کنم اول در مورد این مشکلی که خدمت شما عرض کردم و بعد هم در مورد بی حسی بسیار شدیدی که گریبانگیرم شده .البته بنا به دستور دکترم در شهر کرج اسکن DMSA انجام دادم در تاریخ 93/5/6 که بعد از توضیحات مربوطه در انتها نوشته : Differential Cortical Function برای کلیه ی راستم نوشته 46.9% , و کلیه چپ م نوشته 53.1% .خواهش می کنم به من کمک کنید و بفرمائید دربارۀ مشکل جنسی م و همچنین بی حسی و فشار خون م چکار کنم.در ضمن من خیلی پرهیز می کنم یعنی کاملاً دستورات دکترم رو رعایت می کنم ...ضمناً در آزمایشاتی که چندین بار دادم همیشه PTH من بالای 100 هستش که دکتر دارو دادند و کمی پائین اومد و همچنین کراتین من بالاتر از 1/4 تا حالا نرفت.تو رو خدا کمکم کنید.من وضع مالی بسیار بدی هم دارم.منتظر پاسختون هستم.قرآن پشت و پناهتون باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      کلیه خوب است بقیه مشکلتان روحی است درماتن نمی خواهد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر