جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه ها (ارثیه خونین)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بسیاری از مواقع وقتی جهت انجام چکاب کلیه خود، سونوگرافی انجام می دهیم دکتر سونوگرافی در گزارش خود وجود کیست در کلیه هایتان را گزارش می دهد، که در بسیاری از موارد باعث نگرانی ما می گردد. در ادامه مطلب، کیست کلیه مادرزادی را توضیح خواهیم داد.

کیست کلیه چیست؟

به جمع شدن مایع در داخل یک حفره در اعضای بدن کیست گفته می شود و اغلب این کیست ها از نوع ساده هستند و هیچ خطری ما و کلیه هایمان را تهدید نمی کند.

آیا همه کیست های کلیه یکسانند؟

خیر، کیست ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

کیست ساده کلیه

این کیست شایعترین کیست کلیه می باشد که در اغلب موارد به علت افزایش سن در کلیه ها تشکیل می شود. از مشخصات این کیست ها اغلب :

  • از نظر تعداد ۱ یا 2 تا هستند.
  • ارثی نیستند.

دیواره آنها در سونوگرافی صاف و داخل آنها فقط آب است. این کیست ها نیاز به درمان ندارند و هر 6 ماه باید پیگیری شوند و در صورتیکه اندازه آنها بالای 6-7 سانت بوده و باعث درد پهلو و یا فشار خون شوند باید آنها را خالی کرد. در گذشته از طریق سوزن و با راهنمایی سونوگرافی آب این کیست ها را تخلیه می کردند ولی امروزه درمان قطعی آنها درمان لاپاراسکوپی است که بدون برش بزرگ جراحی و با استفاده از لاپاراسکوپی با قیچی دیواره کیست را برمی داریم و دیواره اش را می سوزانیم و باعث می شود که کیست دوباره عود نکند.

کیست های مشکوک به سرطان کلیه

این کیست ها دیواره نامنظم در سونوگرافی و CT اسکن دارند و داخل آنها حفره است و اغلب خون و سلول های بدخیم در داخل آنها مشاهده می شود. در صورت شک به کیست های سرطانی کلیه باید حتماً عمل جراحی و تخلیه کیست سرطان انجام گردد.

کیست کلیه ارثی یا APCK

کیست کلیه ارثی یا APCK (کیست کلیه مادرزادی)، که از آن به عنوان ارثیه خونین نام می برم چرا که از طریق پدر و مادر دارای کیست ارثی به بچه ها منتقل می شود و باعث کاهش سن و از کار افتادن کلیه ها، و نیاز به دیالیز زودرس می گردد که جهت کسب اطلاع شما عزیزان، به تفصیل در مورد آن توضیح می دهم:

APCK یا بیماری کیست ارثی کلیه چگونه انتقال پیدا می کند؟

این بیماری ارثی است و از نظر شیوع در جامعه در یک نفر از صدهزار نفر در جوامع مختلف دیده می شود که کلیه ها و کبد و قلب و مغز مبتلا به کیست های متعدد می شود و به جای بافت طبیعی کیست در آنها رشد پیدا می کند. از نظر شدت انتقال بیماری به دو نوع تقسیم می شود:

  • نوع غالب
  • نوع مغلوب

نوع غالب بیماری کیست ارثی کلیه یا APCK

چهارمین علت از کار افتادن زودرس کلیه ها می گردد چرا که به سرعت به جای بافت طبیعی کلیه ها کیست های ریز و درشت متعدد رشد می کنند و اغلب در میانسالی و بین 30-40 سال تقریباً تمام کلیه ها پر از کیست متعدد کلیه می شود.نوع مغلوب ان رونداهسته ای داشته و با شدت کمتری انتقال پیدا کرده و اصولا 1 به چهار فرزندان را مبتلا می نماید

از کجا بدانیم که به بیماری کیست ارثی کلیه مبتلا هستیم یا نه؟

باید منشاء این بیماری را در والدین خود پدر و مادر و یا اجداد خود پیدا کنیم چرا که منشاء انتقال آن از نسلی به نسل دیگر و با توالد می باشد ولی به تدریج درد پهلو، خون در ادرار، احساس پری شکم، عفونت های عود کننده، فشار خون بالا در میانسالی می تواند نشان از وجود این بیماری در مراحل اولیه باشد. در مراحل پیشرفته که باعث ار کار افتادن شدید کلیه ها می شود، ضعف و بیحالی، خستگی، بوی بد دهان، رنگ پریده گی، بی اشتهایی، خارش پوست و یا پف کردن اندام ها می تواند نشان از کار افتاده گی کامل کلیه ها و نیاز اورژانس به دیالیز باشد.

در بعضی از مواقع بیماری عروقی مغز به همراه گشادشدن رگ های مغز یا آنوریسم در این افراد همزمان وجود دارد که عدم تشخیص و درمان سریع آنها ممکن است باعث پارگی این رگ های مغز و خونریزی سریع و باعث مرگ ناگهانی می شود.

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از ابتلا عدم بچه دار شدن والدینی هستند که مبتلا به بیماری ارثی کلیه اند چرا که با بچه دار شدن آنها انتقال بیماری ادامه خواهد داشت و لذا بهترین توصیه من انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از نظر حامل بودن زن این بیماری می باشد.

در صورت ابتلا به کیست ارثی کلیه چه کار باید کرد؟

کیست متعدد کلیه

واقعیت این است که پس از ابتلا تنها راه مقابله ما مراقبت های درمانی، رعایت رژیم غذایی کم پروتئین و بی نمک و حفظ عملکرد کلیه ها می باشد. باید با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی و انجام آزمایشات خون کامل و عملکرد کلیه ها از جمله اوره و کراتی نین باید به صورت منظم تحت نظر دکتر خود باشیم در صورت داشتن فشار خون بالا و عفونت های ادراری باید آنها را با دارو کنترل کنیم. از مصرف بی رویه داروهایی که از کلیه ها دفع می شوند اجتناب نماییم تا به کلیه هایمان فشار وارد نشود. از انجام ورزش های سنگین باید اجتناب کرد. مصرف آب هر 3 ساعت یک لیوان توصیه می گردد. اغلب در داخل کیست ها سنگ تشکیل می شود که نیاز به درمان ندارند.

آیا درمان داروئی و یا جراحی برای کیست های ارثی مادرزادی کلیه وجود دارد؟

هنوز هیچ درمان دارویی برای درمان کیست ارثی کلیه و جلوگیری از رشد آنها در کلیه کشف نشده است و به علت رشد مجدد کیست ها درمان جراحی و تخلیه کیست ها برای درمان بیماری APCK مؤثر نیست.

کیست پاراپلویک

هنگامی که کیست در نزدیکی لگن یا ساقه کلیه ایجاد می شود، کیست پارا لگن نامیده می شود. کیست پارا لگن یک کیست غیر ژنتیکی با تغییرات پاتولوژیک است.

و اما توصیه های اینجانب

  • قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی از نظر حامل بودن کیست ارثی کلیه بسیار مفید است.
  • در صورت حامل بودن کیست ارثی کلیه در رابطه با بچه دار شدنتان تأمل نمایید.
  • در صورت کشف بیماری APCK در یکی از اعضاء خانواده همه اعضاء خانواده مخصوصاً بچه ها باید از نظر وجود کیست ارثی کلیه بررسی شوند.
  • در صورت ابتلا به بیماری APCK با مراجعه به پزشک و رعایت موارد توصیه شده از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نمایید.
  • در صورت داشتن کیست در کلیه های خود جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحیده سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. بنده پنج سال است که علائم زیر را دارم: سردرد ، سرگیجه، درد کلیه و کرختی دست و پا و تورم لنف نودگردن و تب خفیف یا لرز که در ایام تخمک گذاری شدیدتر میشه و . خستگی و سستی دست و پا و دردو گرفتگی عضلات دست و پا و درد گلو و ادرار کمرنگ و گاهی پر رنگ .کاهش فشار خون ویا به ندرت افزایش فشار .در دوهفتهء اخیر به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کردم و داروهای آمی تریپتیلین و دپاکین و پروپرانولول دادند وقتی اعصابم ناراحت میشود این علائم شدیدتر میشود در ایام نزدیک پریود هم شدید میشود. حد اقل هفته ای یکبار این حملات به من دست میدهد در ضمن هر وقت از آتتی بیوتیک استفاده میکنم این مشکل بر طرف میشود و با تمام شدن آنتی بیوتیک دوباره شروع میشود. خواهش و تمنا میکنم کمکم کنید چون نه پولی برایم مانده و نه اعصابی که بتوانم تحمل کنم.هر روز که میگذرد بد تر میشوم و علاوه بر خود باعث ناراحتی خانواده ام نیز میشوم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر سلطانی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    RAD: باسلام و درود پرسش من در مورد کیست کورتیکال بودکه در سونوگرافی مشخص شده 10 میلیمتری هست با دیواره کلسیم در بخش تحتانی کلیه چپ راه درمان و میزان خطر آن چه اندازه است. سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    یکی از نزدیکانم که اقا پسری هستند, قصد ازدواج با دخترخانومی را دارد که این دختر میگوید به علت انسداد ادرلری در 4 سالگی عمل کرده و الان که ٢٣ سالشه, پس از درد پهلو و مراجعه به دکتر متوجه شده یکی از کلیه های کوچک شده است. گفته که مشکل خاصی نداره و صرفا باید رژیم غذایی مناسب و ورزش و همچنین تحت نظر بودن دکتر رو داشته باشه. میخوام بدونم ایا این مساله ممکنه در زندگی مشترک ایشان, مشکل بزرگی باشه و مسایلی مثل روابط جنسی و بارداری رو با مشکل مواجه کنه؟ با توجه به اینکه میخوام بدونم ایا احتمال از دست دادن کلیه مذکور هست؟ و در این صورت ایا یه خانم با ١ کلیه میتونه زندگی عادی داشته باشه؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام با توجه به اهميت قضيه حضوري مدارك را ببينم بهتر است
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    هیچ: سلام عليكم آقای دکتر من در تاریخ 951112سی تی اسکن کلیه دادم و یک سنگ 3تا4میلیمتر درقسمت میانی حالب راست دیده شد من به دستور پزشک قرص خوردم و.... لیکن دفع نشد الان از تاریخ 95123تا الان 95125دارم خون ادار می کنم البته مایعات هم می خورم دستور شما چیست ؟با تشکر از استاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام اقایه دکتر با عرض خسته نباشید خواستم ببینم تو ادرارم خون بوده علتش چی می تونه باشه جواب ازمایشو براتون به صورت عکس فرستادم تهران هستم اگر لازم می دونید برسم خدمتتون اگر نه ایا نیاز به دارو دارم؟ مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر سلام دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 426 مشاهده پرسش
    در سمت راست سنگ حالب 3 میلی متری حدود 10 روز دارم (که در ناحیه uvj گیر کرده)به همراه التهاب در ناحیه پروستات، داروهای مصرفی رووتینکس، تامسولوسین و مسکن ادویل و مصرف مایعات زیاد با فعالیت تا دفع شود ولی هنوز نشده، ضمنا رپورت سونو و رپورت اسکن اسپیرال را پیوست می کنم، استاد ارجمند لطف می فرمایید از راهنمایی های ارزشمندتان بنده را بهره مند فرمایید، پیشاپیش سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر غزل پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    دكتر جان خسته نباشيد جواب اسكن رو امروز دريافت كرديم متاسفانه تا يكشنبه نوبت ويزيت شما را نداريم بنابراين عكس رو براتون ارسال كردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام فيلم عمل سنگ حالب در سايت من را ببينيد بايد TULشويد
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بپرسم آیا باید نگران باشم. از این که صبح ها وقتی به دستشویی میرم رنگ ادرارم تیره به سمت قرمز هست!؟ یا اینکه تقریبا طبیعی هستش!؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام ازمايش ادرار دهيد مشخص ميشود
  • تصویر کاربر بازیار شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 2064 مشاهده پرسش
    باسلام.
    اقای دکتر پدر بنده با یکسری علایم به بیمارستان مراجعه نمودن.پزشک با دیدن ایشان و ویزیت گفتن که احتمال عفونت در بدنشان است.با انجام ازمایشات گفتن که به منبع عفونت دست پیدا نکردن.اما به محض دریافت انتی بیوتیک داخل رگی وضعیت عمومی پدر بهترشد.در ازمایشات عفونت ادراری و دفع پروتیین در ادرار دیده شد.که تنها برای دفع پروتیین یکسری دارو داده شد.پدر مرتب دچار افت فشار خون میشوند ایا عفونت ادراری باعث افت فشارخون و بیحالی میشود؟
    و ایا درمان عفونت و دفع پروتیین در حیطه کاری جنابعالیست؟!!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      نه كار دكتر نفرولوگ است
  • تصویر کاربر محمدرضایی دوشنبه ۶ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 525 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز.بدون تملق و چاپلوسی واقعا بابت وقتی که میذارید ازتون متشکر و ممنونم.جناب دکتر بنده کمتر از دو ماه پیش درد شدید کلیه گرفتم که به صورت مقطعی به مدت سه روز ادامه داشت.به دکتر عمومی مراجعه کردم و قرص دیلکوفناک دادن بعد از دو روز باز همون درد به سراغم اومد و باز رفتم دکتر و آمپول تقویتی زدن و خوب شدم.طی یکسال گذشته به خاطر وحود خون در ادرار دو بار هم سونوگرافی انجام دادم که دفعه آخر شش ماه پیش بوده و چیزی نشون نداده همه چیز عادی بوده و دکترا گفتن این دردهم بخاطر وجود شن بوده.در یک ماه گذشته درد شدیدی نداشتم و هراز چند گاهی تیر کشیدن های خیلی کم احساس میکنم و چند روز پیش هم درد زیر بیضه و مثانه داشتم.آزمایش دادم و دکتر متخصص داخلی پس از بررسی قرص افلوکسیر و تکرار آزمایش بعد از بیست روز را تشخیص دادن.نتیجه آزمایش هفته پیش و شش ماه پیش را ارسال کردم خدمتتون،نسبت به شش ماه پیش هم گلبول های سفی خونم بیشتر شده و هم گلبول های قرمز ادرارم.اگر امکان دارد یک بررسی و مقایسه کنید آزمایس هارو و اگر به پیگیری بیشتر نیاز است به دکتر کلیه مراجعه کنم و این قرص افلوکسیر رو برای ده روز استفاده نکنم.ممنون و سربلندو سرافراز باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      ديدم مهم نيست اب زياد ونمك كم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر