جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوچکترین برش در عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی، انجام عمل‌ های بزرگ از طریق شكاف‌ های كوچك است. در این راستا عمل لاپاراسكوپی واریکوسل روز به روز جایگاه خاص تری برای خود  پیدا می‌كند.

عمل لاپاراسکوپی واریکوسل توسط بسیاری از پزشکان اورولوژیست انجام می شود و در این زمینه چندین گزارش از مراکز پزشکی مختلف منتشر شده است. تحقیقات نشان می دهند که عمل بستن لاپاراسکوپی واریکوسل نسبت به روشهای رادیوگرافی (آمبولیزاسیون) و جراحی باز، بهتر و کم تهاجمی تر است.

واریكوسل چیست؟

خب ابتدا باید توضیح بدهیم كه اصلا واریكوسل چیست؟ به گشادشدگی غیر طبیعی شبكه وریدهای بیضه واریكوسل گفته می‌شود.واریكوسل در 15‌درصد مردان بالغ و در سن باروری دیده می‌شود. در 35‌ درصد مردان با ناباروری اولیه و 80درصد مردان با ناباروری ثانویه واریكوسل در معاینه مشاهده می‌شود.

علت واقعی آن نامشخص است ولی نارسا‌ بودن دریچه‌های لانه كبوتری و اثر فشاری روی ورید های بیضه را از علل ایجاد واریكوسل ذكر می‌كنند.

واریكوسل چیست؟

آیا واریکوسل علامت خاصی دارد؟

واریكوسل در بیضه چپ شایع است و ممكن است بی‌علامت یا درد بیضه با فعالیت‌های سنگین، سرپا بودن طولانی و ورم بیضه خود را نشان دهد.

شما با چه روشی واریكوسل را تشخیص می‌دهید؟

اغلب در معاینه بالینی توسط پزشك به‌صورت شبكه وریدی گشاد و درهم كه با گرفتن و فشار‌دادن، گشاد‌شده و بیشتر می‌شود. امروزه اغلب از سونوگرافی رنگی یا كالر داپلر در تأیید بیماری واریكوسل استفاده می‌شود.

با این حال واریكوسل به درمان دارویی پاسخ می‌دهد یا اینكه تنها باید به جراحی متوسل شد؟ روش‌های درمانی واریكوسل كدامند؟

ببینید، هیچ درمان دارویی‌ای برای واریكوسل وجود ندارد. با این حال تكنیك عمل‌های جراحی این بیماری عبارتند از: عمل جراحی باز و لاپاراسكوپی. عمل جراحی باز با برش در محل عبور ورید ها با دید مستقیم یا با استفاده از میكروسكوپ انجام می‌شود.

در عمل جراحی به روش لاپاراسكوپی نیز سه سوراخ نیم سانتی در ناف و كناره‌های شكم جهت عبور لوله تروكار و دوربین و وسایل‌های جراحی ایجاد می‌شود و وریدهای واریس با بزرگنمایی چندین برابر در تلویزیون‌ها مشخص و قطع می‌شوند. البته درصد موفقیت به اندازه عمل جراحی باز است ولی درد آن كمتر از عمل جراحی باز است و بیمار به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، همان شب بیمارستان را ترك می‌كند.

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

در این مورد باید بگویم عمل جراحی واریكوسل فقط در 60-50 درصد موارد باعث بهبودی كیفیت اسپرم می‌شود. بارزترین تغییرات پس از عمل هم در حركت اسپرم به وجود می‌آید كه باعث تقویت حركت اسپرم خواهد شد.

آقای دكتر، مزیت عمل لاپاراسكوپی واریکوسل نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسكوپی واریکوسل عمل‌های جراحی بدون شكاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه انجام می‌شود. علاوه بر این زیبایی پوست، درد كمتر و مدت بستری كمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به كار و زندگی روزمره از محاسن لاپاراسكوپی نسبت به عمل جراحی باز است.

به روش انجام این عمل هم اشاره می كنید؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروكار كه ابتدا در ناحیه ناف وارد شكم می‌شود، گاز را وارد حفره شكمی می‌كنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شكم و بزرگ‌نمایی چند برابر آن در تلویزیون، لوله‌های تروكار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می‌شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسكوپی از قبیل قیچی، كوتر، پنس و… تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می‌شود.

سرطان پروستات

مدت زمان عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل، از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده، كیست و واریكوسل،‌ 5 تا 3 ساعت برای عمل‌های بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

بیمار باید پس از این عمل منتظر عوارض آن هم باشد؟

 ببینید، مثل تمام عمل‌های جراحی، لاپاراسكوپی نیز عوارض خودش را دارد كه اغلب ناچیز و قابل كنترل هستند، از جمله: آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده، كبد و طحال كه بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند و خونریزی از رگ‌های بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز كه با افزایش مهارت جراح از درصد آن كاسته می‌شود.

لاپاراسکوپی

با این حال درصد موفقیت‌های عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تكمیلی آموزش لاپاراسكوپی اغلب عمل‌ها با درصد بالا و معادل عمل‌های جراحی باز انجام می‌شود.

آقای دكتر چه عمل‌های دیگری در رشته اورولوژی یا جراحی كلیه و مجاری ادراری با لاپاراسكوپی انجام می‌شود؟

خب امروزه بیش از 90درصد عمل‌های جراحی ناحیه لگن و شكم با لاپاراسكوپی قابل انجام است كه در اورولوژی شامل برداشتن كلیه‌های سرطانی، برداشتن كلیه‌هایی كه خاموش هستند، رفع محل تنگی حالب و كلیه‌ها كه یكی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در كلیه‌هاست، خارج كردن سنگ‌های بزرگ حالب، كاشتن مجدد حالب‌ها در مثانه، برداشتن غده سرطانی پروستات، عمل جراحی واریكوسل كه شایع‌ترین علت ناباروری مردان است، كیست‌های بزرگ كلیه و عمل جراحی RPLND كه برای درمان سرطان بیضه انجام می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صادق یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    :
    من مجردم و 26 سالمه واریکوسل گرید یک بصورت ضعیف دارم الان آزمایش اسپرم دادم شکل اسپرم ها 5 درصد طبیعیه و.... میخواستم نظرتون را بدونم در مورد إزمایش اسپرم سونوگرافی بیضه ها وراه حل این مشکل چیه آزمایش اسپرم و سونوگرافی بیضه ها ضمیمه است در ضمن در سوال قبلی که پرسیدم گفتید اگه واریکوسل دارید باید عمل کنید دوباره با این توضیحات نظرتون را میخواستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۰ سالمه و مجرد و فعلا قصد ازدواج ندارم . طبق نظرپزشک واریکوسل سمت چپ دارم دوبار آزمایش اسپرم انجام دادم اولی روز سوم بعد از آخرین انزال بود که نرمال نبود اما دومی ۴ روز بعد از آخرین انزال بود که نرمال بود پزشکم میگه که ملاک آخرین آزمایش است یا میتونی هر شش ماه یه بار آزمایش بدی اگه نرمال نبود بعد عمل انجام بدی یا همین الان عمل کنی ولی میگه چون زمان ازدواج مشخص نیست و ممکنه روی اسپرم تاثیر منفی گذاشته بشه بهتره که برای پیشگیری همین الان عمل صورت بگیره نظر شما در این مورد چیه آیا باید همین الان عمل کنم یا فعلا صبر کنم با توجه به اینکه اولین آزمایش غیر نرمال و دومی نرمال بوده ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      باید اول معابنه کنم۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰ ۰۲۱۷۱۰۶۲۴۰۰
  • تصویر کاربر Mostafa جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر عزیز

    من واریکوسل سمت چپم رو یکماه پیش عمل باز انجام دادم و سمت راستم هم خفیف هست و دکتر گفت نیاز به عمل سمت راست نداری ایا ورزش بدنسازی باعث تشدید واریکوسل سمت راستم میشه یا خیر بعد هر از گاهی درد هم دارم ایا درد با دارو از بین میره . لطفاً همینجا بهم پاسخ بدید چون من امکان معاینه حضوری پیش شما رو ندارم و شهر ما تا تهران هزارو چهارصد کیلومتر فاصله داره ممنون از شما 🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من عمل دوم خرتب كننده است
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 12131 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .پوست قسمت ختنه گاه من بدلیل خود ارضایی بسیار نازک شده و گاها زخم میشود که بعد از گذشت تقریبا یه هفته تقریبا محل زخم ترمیم میشود ولی بعد از سکس یا خود ارضایی مجددا همین مشکل بروز میکند ایا دارو یا پماد خاصی برای درمان سریعتر یا زخیم کردن پوست ناحیه ختنه گاه وجود دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر دستکاری نکنید بهت ر میشود
  • تصویر کاربر بهرام یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    یعنی اقای دکتر ده درصد خوب کنه وclassaبشه 20دیگه مشکل عقیمی ندارم وچند ماه باید مصرف کنم قرصارو واینکه مجردم حتما باید این قرصارو مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      در مجردی نیازی به دارو نیست
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با درود
    جناب دکتر عزیز
    بنده حدود 5 ماه قبل آزمایش اسپرم دادم و اکنون مجدد آزمایش ا سپرم د ادم
    هر دو آزمایش را خدمتتون می فرستم
    جهش اسپرم در اولی نرمال و در این یکی نرمال نیست
    دلیلش چه می تواند باشد؟
    در ضمن در آزمایش اولی تعداد اسپرم 29 میلیون و این سری 103 میلیون است
    به نظر جنابعالی آیا ممکن است واریکوسل باشد؟ و یا اینکه اگر واریکوسل نباشد دلیل چیست؟
    آیا واریکوسل بر تعداد اسپرم تاثیر می گذارد و یا تعداد اسپرم؟
    اگر واریکوسل باشد،باید عمل شود حتما یا خیر و یا آیا با عمل واریکوسل به طور قطع جهش اسپرم درست خواهد شد؟
    بنده هنوز نمی دانم واریکوسل دارم یا خیر؟چون هیچ درد و یا سنگینی در بیضه ها احساس نمی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من خوبند
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر کرمی،

    اینجانب واریکوسل با اندازهٔ بزرگ در سمت چپ دارم. می‌خواستم بدونم آیا این قضیه تاثیری در میزان تستسترون و یا توانایی نعوذ ایجاد می‌کند؟ من در مقالات علمی‌ خواندم که اینطور است، اما اعتمادم به تجربه شما بیشتر است.

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ارتباطي ندارد
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    جهش کم اسپرم با درود
    بنده آقایی با سن 37 سال هستم
    حدود هفت ماهی هست که اقدام به بارداری گرفتیم اما متاسفانه مثبت نبوده
    در آزمایش اسپرمی که چند ماه پیش دادم دکتر گفت همه چی نرماله
    الان که آزمایش را به دکتر دیگری نشان دادم میگه جهش اسپرمت پایینه
    اما به نظر دکتر اولی نرمال هست
    تعداد اسپرم 30 میلیون و جهش 35٪
    میخواستم نظر جنابعالی را بدونم
    در ضمن روزی که آزمایش اسپرم دادم
    روز قبل و روز قبلترش رابطه داشتم
    و بحث 48 قبل که باید رابطه نداشت،رعایت نشده است
    عکس آزمایش را براتون فرستادم
    با سپاس از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمايش خوب است
  • تصویر کاربر صالح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام؛
    جناب دکتر کرمی بنده حدود یسال پیش سمت راست فتق عمل کردم و الان سونو نشان داده که سمت راست هم دچار پارگی فتق شده ام و همچنین سمت چپ واریکوسل دارم(همان سمتی که فتق عمل شده و مش گذاشته شده) میخوام بدونم میشه توی یک عمل هم فتق راست رو عمل کرد و هم واریکوسل سمت چپ رو؟آیا با همون سه سوراخی که در سمت چپ برای عمل واریکوسل به روش لاپاروسکوپی زده میشه میشه فتق سمت راست رو هم عمل کرد یا نیاز به سوراخ های جدید در سمت راسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      باید بیایید معاینه کنم۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰
  • تصویر کاربر پوریا یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.
    من الان یک سال و نیم عمل دوم واریکوسل انجام دادم اکنون میخوام برم سرکار که محیط کار فقط ایستادن هستش و کار سبکی هست از ساعت 8 تا 8 شب باید کار کنم ایستاده ولی بین این ساعات یه کمی استراحت هست.فقط میخواستم بدونم تو این مدت کاری که ایستاده هستم دوباره واریکوسل عود نمیکنه و مشکلی برام پیش نمیاد.فقط بیضه هام خیلی کم بعضی اوقات درد میگیره.ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام نه تصلا نگران نباشید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر