جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوچکترین برش در عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی، انجام عمل‌ های بزرگ از طریق شكاف‌ های كوچك است. در این راستا عمل لاپاراسكوپی واریکوسل روز به روز جایگاه خاص تری برای خود  پیدا می‌كند.

عمل لاپاراسکوپی واریکوسل توسط بسیاری از پزشکان اورولوژیست انجام می شود و در این زمینه چندین گزارش از مراکز پزشکی مختلف منتشر شده است. تحقیقات نشان می دهند که عمل بستن لاپاراسکوپی واریکوسل نسبت به روشهای رادیوگرافی (آمبولیزاسیون) و جراحی باز، بهتر و کم تهاجمی تر است.

واریكوسل چیست؟

خب ابتدا باید توضیح بدهیم كه اصلا واریكوسل چیست؟ به گشادشدگی غیر طبیعی شبكه وریدهای بیضه واریكوسل گفته می‌شود.واریكوسل در 15‌درصد مردان بالغ و در سن باروری دیده می‌شود. در 35‌ درصد مردان با ناباروری اولیه و 80درصد مردان با ناباروری ثانویه واریكوسل در معاینه مشاهده می‌شود.

علت واقعی آن نامشخص است ولی نارسا‌ بودن دریچه‌های لانه كبوتری و اثر فشاری روی ورید های بیضه را از علل ایجاد واریكوسل ذكر می‌كنند.

واریكوسل چیست؟

آیا واریکوسل علامت خاصی دارد؟

واریكوسل در بیضه چپ شایع است و ممكن است بی‌علامت یا درد بیضه با فعالیت‌های سنگین، سرپا بودن طولانی و ورم بیضه خود را نشان دهد.

شما با چه روشی واریكوسل را تشخیص می‌دهید؟

اغلب در معاینه بالینی توسط پزشك به‌صورت شبكه وریدی گشاد و درهم كه با گرفتن و فشار‌دادن، گشاد‌شده و بیشتر می‌شود. امروزه اغلب از سونوگرافی رنگی یا كالر داپلر در تأیید بیماری واریكوسل استفاده می‌شود.

با این حال واریكوسل به درمان دارویی پاسخ می‌دهد یا اینكه تنها باید به جراحی متوسل شد؟ روش‌های درمانی واریكوسل كدامند؟

ببینید، هیچ درمان دارویی‌ای برای واریكوسل وجود ندارد. با این حال تكنیك عمل‌های جراحی این بیماری عبارتند از: عمل جراحی باز و لاپاراسكوپی. عمل جراحی باز با برش در محل عبور ورید ها با دید مستقیم یا با استفاده از میكروسكوپ انجام می‌شود.

در عمل جراحی به روش لاپاراسكوپی نیز سه سوراخ نیم سانتی در ناف و كناره‌های شكم جهت عبور لوله تروكار و دوربین و وسایل‌های جراحی ایجاد می‌شود و وریدهای واریس با بزرگنمایی چندین برابر در تلویزیون‌ها مشخص و قطع می‌شوند. البته درصد موفقیت به اندازه عمل جراحی باز است ولی درد آن كمتر از عمل جراحی باز است و بیمار به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، همان شب بیمارستان را ترك می‌كند.

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

در این مورد باید بگویم عمل جراحی واریكوسل فقط در 60-50 درصد موارد باعث بهبودی كیفیت اسپرم می‌شود. بارزترین تغییرات پس از عمل هم در حركت اسپرم به وجود می‌آید كه باعث تقویت حركت اسپرم خواهد شد.

آقای دكتر، مزیت عمل لاپاراسكوپی واریکوسل نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسكوپی واریکوسل عمل‌های جراحی بدون شكاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه انجام می‌شود. علاوه بر این زیبایی پوست، درد كمتر و مدت بستری كمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به كار و زندگی روزمره از محاسن لاپاراسكوپی نسبت به عمل جراحی باز است.

به روش انجام این عمل هم اشاره می كنید؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروكار كه ابتدا در ناحیه ناف وارد شكم می‌شود، گاز را وارد حفره شكمی می‌كنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شكم و بزرگ‌نمایی چند برابر آن در تلویزیون، لوله‌های تروكار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می‌شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسكوپی از قبیل قیچی، كوتر، پنس و… تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می‌شود.

سرطان پروستات

مدت زمان عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل، از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده، كیست و واریكوسل،‌ 5 تا 3 ساعت برای عمل‌های بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

بیمار باید پس از این عمل منتظر عوارض آن هم باشد؟

 ببینید، مثل تمام عمل‌های جراحی، لاپاراسكوپی نیز عوارض خودش را دارد كه اغلب ناچیز و قابل كنترل هستند، از جمله: آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده، كبد و طحال كه بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند و خونریزی از رگ‌های بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز كه با افزایش مهارت جراح از درصد آن كاسته می‌شود.

لاپاراسکوپی

با این حال درصد موفقیت‌های عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تكمیلی آموزش لاپاراسكوپی اغلب عمل‌ها با درصد بالا و معادل عمل‌های جراحی باز انجام می‌شود.

آقای دكتر چه عمل‌های دیگری در رشته اورولوژی یا جراحی كلیه و مجاری ادراری با لاپاراسكوپی انجام می‌شود؟

خب امروزه بیش از 90درصد عمل‌های جراحی ناحیه لگن و شكم با لاپاراسكوپی قابل انجام است كه در اورولوژی شامل برداشتن كلیه‌های سرطانی، برداشتن كلیه‌هایی كه خاموش هستند، رفع محل تنگی حالب و كلیه‌ها كه یكی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در كلیه‌هاست، خارج كردن سنگ‌های بزرگ حالب، كاشتن مجدد حالب‌ها در مثانه، برداشتن غده سرطانی پروستات، عمل جراحی واریكوسل كه شایع‌ترین علت ناباروری مردان است، كیست‌های بزرگ كلیه و عمل جراحی RPLND كه برای درمان سرطان بیضه انجام می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر 1 پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام مبتلا به واریکوسل درجه1 و همچنین کیست 4 میلیمتر و هیدروسل روی Rt لطفا نسبت به بررسی فایل سونوگرافی و اعلام نتیجه جهت جراحی دستور فرمائید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      ازمایش اسپرم خوب باشد نیاز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر Sh.v پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    همسرم واریکوسل چپ دارد و ناباروری داریم که در آزمایش جدید همسرم نسبت به قبل تعداد گلبول های سفید غیرنرمال افزایش یافته و تعداد اسپرم به شدت کاهش یافته و غیر نرمال شده آیا کاهش تعداد اسپرم با افزایش تعداد گلبول سفید مرتبط هست یا از واریکوسل است؟
    آیا افزایش گلبول ها تاثیری روی سرعت و مورفولوژی داره؟
    سال گذشته به خاطر ناباروری 4 ماه به همسرم آزیترومایسن 250 تجویز شد در حالی که تو اینترنت خوندم آزیترومایسن تاثیر منفی روی اسپرم داره آیا این مطلب صحت دارد؟
    1. تصویر کاربر Sh.v پنجشنبه ۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      عکس آزمایش گذشته و جدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر بعد از ۲سال اقدام بچه دار نشوید باید ای یو ای کنید
    3. تصویر کاربر Sh.v جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای وکتر شرمنده سوال من درباره بارداری نیست
      تعداد گلبول سفید که 4.9 هست و غیر نرماله نگرانم کرده و اینکه روی تعداد اسپرم تاثیر داره که یک دفعه 40 میلیون کاهش داره؟

      و تاثیر آزیترومایسن 250 روی اسپرم؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      ان نیاز به درمان ندارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ادینه دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم با این ازمایش اسپرم به صورت طبیعی بچه دار میشوم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سالار یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام ، مدتي است درد زير شكم و بعضي اوقات اطراف بيضه دارم، چيزي شبيه رگ هاي متورم بعضي اوقات مخصوصاً موقعي كه بيضه ها شل است در دو طرف بالاي بيضه ها مشاهده ميكنم ، به ارورلوژيست مراجعه كردم ايستاده معاينه كردند گفتند واريكوسل نيست حتي خفيف ، فتق هم نداري با اصرار بنده سونوگرافي از بيضه نوشتند كه هنوز انجام ندادم و گفتن ارورولوژيست ها با معاينه باليني واريكوسل را تشخيص ميدهند و سونو براي ديگر تخصص اولويت دارد، امكان دارد در معاينه تشخيص نداده باشند؟ و گفتن درد ها و مشكلات شما به علت استرس و اضطراب است كه داريد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی وقتتون بخیر و خوشی.
    من در آستانه ی 20 سالگی هستم و مدتی بود احساس میکردم بیضه ی چپم واریکوسل داره و بعد از مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی معلوم شد که واریکوسل گرید 3 هستش (ضمن اینکه نه دردی دارم و نه بیضه کوچک شده و نه ...)و بعد از سونوگرافی آزمایش اسپرم دادم که نتیجه اش رو خدمتتون ارسال کردم.حالا میخواستم که نظر کلی شما رو هم بدونم درباره ی آزمایشم. نیازی به حراجی یا کار دیگه ای هستش؟؟؟چه کاری باید انجام بدم؟؟؟
    باتشکر از شما...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      بايد جهت ناييد معاينه شويد02122642744 02171062350
  • تصویر کاربر عباسی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر . چند روز پیش برای پسر دوازده ساله ی من تشخیص واریکوسل گرید 2 در سمت چپ داده شده و دکتر اقدام خاصی انجام ندادند تو رو خدا منو راهنمایی کنید زندگی برام تیره و تار شده اینهمه سوال ها رو که خوندم هیچ کس توی سن پسر من نبود که این مشکل و داشته باشه چی کار باید بکنم ؟نگران آینده شم . جایی هم خوندم ممکنه دچار سرطان کلیه بشه خواهش میکنم کمکم کنید تو شرایط روحی بسیار بدی هستم. در ضمن در آزمایش ادراری که انجام دادیم یه مقدار خون داخل ادرارش بود که در سونوگرافی چیزی به نفع وجود سنگ و خون مشاهده نکردن و علت رو متوجه نشدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر س شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    دوسال قبل سونوگرافی انجام دادم و واریکوسل نداشتم اما هیدروسل چپ داشتم. عمل کردم. امسال برای چکاپ سونو گرفتم. سمت راست هیدروسل گرید یک و سمت چپ هیدروسل گرید دو دارم.گاهی بیضه چپ من درد خفیفی دارد .مجرد و سی و ساله هستم. ممکنه بخاطر عوارض عمل هیدروسل به وارکوسل مبتلا شده باشم؟من دو مشکل دیگر هم دارم. اول اینکه آلت تناسلی من پرده دار است. و دوم اینکه کیسه بیضه بخاطر هیدروسلی که داشتم بزرگ است. و مصمم هستم این دو را عمل کنم. و اگه واریکوسل من امکان افزایش گرید داشته باشه ترجیح میدم الان عمل کنم. یعنی ممکنه گرید دو به سه تبدیل بشه ؟ میشه سه تا عمل رو همزمان و با یکبار اتاق عمل رفتن انجام داد؟ هزینه های عمل رو هم اگه بفرمایید ممنون میشم. من بیمه نیروهای مسلح دارم. شما در بیمارستانی که طرف قرارداد باشد عمل انجام می دهید؟ البته که کیفیت عمل برام مهمه ( امکانات دو روش طلایی که فرمودین داشته باشن )
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر پناهي دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام دكتر جان من خواهر زاده دكتر بايرام زاده هستم دكتر من جفت بيضه ها در طول ١ ماه واريكوسل گريد ٣ و ٤ گرفتن و خيلي درد شديد دارم و حتي بيمارستان ميلاد بستري شدم امكانش هست زودتر بيام خدمت شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقاي دكتر بنده يك هفته است كه آزمايش و سونوگرافي داده ام مشخص شده به خاطر دردي كه دارم واريس بيضه است در سمت چپ با عروق 3/6 آيا نياز به عمل دارم و گريد آن چند است لطفا پاسخ سوال من را بفرماييد با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      قطعی ترین روش تشخیص وایکوسل معاینه است ولذا با اازمایش اسبرم بیایید ببینم02122642744

  • تصویر کاربر سامان یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام استاد من در ایلام زندگی میکنم و خدمت شما آمدم. من تاریخ 25 اردیبهشت سال 98 ساعت 4 عصر در بیمارستان نیکان تحت نظر شما عمل واریکسل گرید 2 سمت چپ به روش میکروسرجری عمل کردم و همون شب خونه رفتم. جای عمل شما مطلقا درد نداره و از بخیه‌ها هم خونریزی نداشتم. اما متاسفانه بیضه سمت چپم خیلی متورم شده و از این تورم به وجود آمده درد دارم. خواستم بدونم که آیا هیدروسل نشده است؟ آخه طبق اطلاعات موجود در سایت شما وقتی جراحی میکروسرجری میشه دیگه هیدروسل و ورم نباید به وجود بیاید اما متاسفانه شده. حال با این تفاسیر نظر شما چیست دکتر جان. در ضمن استاد خایه سمت راستم که واریکسل نداشت بعد از عمل قسمت چپم، خیلی بالا اومده و همش در قسمت مثانه‌ام قرار میگیرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام نگران نباش ذخوب میشود سر فزصت بیایید ببینم

درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر