جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوچکترین برش در عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی، انجام عمل‌ های بزرگ از طریق شكاف‌ های كوچك است. در این راستا عمل لاپاراسكوپی واریکوسل روز به روز جایگاه خاص تری برای خود  پیدا می‌كند.

عمل لاپاراسکوپی واریکوسل توسط بسیاری از پزشکان اورولوژیست انجام می شود و در این زمینه چندین گزارش از مراکز پزشکی مختلف منتشر شده است. تحقیقات نشان می دهند که عمل بستن لاپاراسکوپی واریکوسل نسبت به روشهای رادیوگرافی (آمبولیزاسیون) و جراحی باز، بهتر و کم تهاجمی تر است.

واریكوسل چیست؟

خب ابتدا باید توضیح بدهیم كه اصلا واریكوسل چیست؟ به گشادشدگی غیر طبیعی شبكه وریدهای بیضه واریكوسل گفته می‌شود.واریكوسل در 15‌درصد مردان بالغ و در سن باروری دیده می‌شود. در 35‌ درصد مردان با ناباروری اولیه و 80درصد مردان با ناباروری ثانویه واریكوسل در معاینه مشاهده می‌شود.

علت واقعی آن نامشخص است ولی نارسا‌ بودن دریچه‌های لانه كبوتری و اثر فشاری روی ورید های بیضه را از علل ایجاد واریكوسل ذكر می‌كنند.

واریكوسل چیست؟

آیا واریکوسل علامت خاصی دارد؟

واریكوسل در بیضه چپ شایع است و ممكن است بی‌علامت یا درد بیضه با فعالیت‌های سنگین، سرپا بودن طولانی و ورم بیضه خود را نشان دهد.

شما با چه روشی واریكوسل را تشخیص می‌دهید؟

اغلب در معاینه بالینی توسط پزشك به‌صورت شبكه وریدی گشاد و درهم كه با گرفتن و فشار‌دادن، گشاد‌شده و بیشتر می‌شود. امروزه اغلب از سونوگرافی رنگی یا كالر داپلر در تأیید بیماری واریكوسل استفاده می‌شود.

با این حال واریكوسل به درمان دارویی پاسخ می‌دهد یا اینكه تنها باید به جراحی متوسل شد؟ روش‌های درمانی واریكوسل كدامند؟

ببینید، هیچ درمان دارویی‌ای برای واریكوسل وجود ندارد. با این حال تكنیك عمل‌های جراحی این بیماری عبارتند از: عمل جراحی باز و لاپاراسكوپی. عمل جراحی باز با برش در محل عبور ورید ها با دید مستقیم یا با استفاده از میكروسكوپ انجام می‌شود.

در عمل جراحی به روش لاپاراسكوپی نیز سه سوراخ نیم سانتی در ناف و كناره‌های شكم جهت عبور لوله تروكار و دوربین و وسایل‌های جراحی ایجاد می‌شود و وریدهای واریس با بزرگنمایی چندین برابر در تلویزیون‌ها مشخص و قطع می‌شوند. البته درصد موفقیت به اندازه عمل جراحی باز است ولی درد آن كمتر از عمل جراحی باز است و بیمار به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، همان شب بیمارستان را ترك می‌كند.

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

در این مورد باید بگویم عمل جراحی واریكوسل فقط در 60-50 درصد موارد باعث بهبودی كیفیت اسپرم می‌شود. بارزترین تغییرات پس از عمل هم در حركت اسپرم به وجود می‌آید كه باعث تقویت حركت اسپرم خواهد شد.

آقای دكتر، مزیت عمل لاپاراسكوپی واریکوسل نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسكوپی واریکوسل عمل‌های جراحی بدون شكاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه انجام می‌شود. علاوه بر این زیبایی پوست، درد كمتر و مدت بستری كمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به كار و زندگی روزمره از محاسن لاپاراسكوپی نسبت به عمل جراحی باز است.

به روش انجام این عمل هم اشاره می كنید؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروكار كه ابتدا در ناحیه ناف وارد شكم می‌شود، گاز را وارد حفره شكمی می‌كنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شكم و بزرگ‌نمایی چند برابر آن در تلویزیون، لوله‌های تروكار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می‌شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسكوپی از قبیل قیچی، كوتر، پنس و… تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می‌شود.

سرطان پروستات

مدت زمان عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل، از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده، كیست و واریكوسل،‌ 5 تا 3 ساعت برای عمل‌های بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

بیمار باید پس از این عمل منتظر عوارض آن هم باشد؟

 ببینید، مثل تمام عمل‌های جراحی، لاپاراسكوپی نیز عوارض خودش را دارد كه اغلب ناچیز و قابل كنترل هستند، از جمله: آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده، كبد و طحال كه بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند و خونریزی از رگ‌های بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز كه با افزایش مهارت جراح از درصد آن كاسته می‌شود.

لاپاراسکوپی

با این حال درصد موفقیت‌های عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تكمیلی آموزش لاپاراسكوپی اغلب عمل‌ها با درصد بالا و معادل عمل‌های جراحی باز انجام می‌شود.

آقای دكتر چه عمل‌های دیگری در رشته اورولوژی یا جراحی كلیه و مجاری ادراری با لاپاراسكوپی انجام می‌شود؟

خب امروزه بیش از 90درصد عمل‌های جراحی ناحیه لگن و شكم با لاپاراسكوپی قابل انجام است كه در اورولوژی شامل برداشتن كلیه‌های سرطانی، برداشتن كلیه‌هایی كه خاموش هستند، رفع محل تنگی حالب و كلیه‌ها كه یكی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در كلیه‌هاست، خارج كردن سنگ‌های بزرگ حالب، كاشتن مجدد حالب‌ها در مثانه، برداشتن غده سرطانی پروستات، عمل جراحی واریكوسل كه شایع‌ترین علت ناباروری مردان است، كیست‌های بزرگ كلیه و عمل جراحی RPLND كه برای درمان سرطان بیضه انجام می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید،۶ماهه اقدام ب بارداری کردیم نتیجه نداشت،لطفا آزمایشم رو تفسیر کنید،چه مشکلی دارم؟راه درمان چیست؟آیا میتونم صاحب فرزند بشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      شکل اسپرم های طبیعی کم هست و باید حتما دارو مصرف کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN برای آقا و مولتی ویتامین WELLWOMAN برای خانم پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رادوین شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    اول از همه بابت دو سری قبل که لطف کردید داروهای خوبی تجویز کردید ازتون متشکرم .
    آقایی ۲۸ ساله هستم واریکوسل ندارم قبلا درمورد کم بودن تعداد و تحرک و مورفولوژی اسپرم ازتون پرسیدم سری اول سلنیوم و اسیدفولیک و ویتامین ای و ال کارنتین تجویز کردید و بنده سه ماه مصرف کردم سپس آزمایش دادم ک در اون تعداد صفر و تحرکات به نود و یک درصد رسیده بود و مورفولوژی یک بود بعد شما برایم ول من تجویز کردید و من یک ماه مصرف کردم و آزمایش دادم که عکس آزمایش را هم فرستادم تعداد به ۲۶ میلیون رسیده ولی مورفولوژی از یک ب دو رسیده است و همچنان کم میباشد برای بالا بردن مورفولوژی داروی دیگری تجویز میکنید یا همان ول من را همچنان استفاده کنم؟؟
    در برگه دوم آزمایش rbc به ۲_۱و wbc ۲_۳ شده علت چیست عفونت دارم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN برای آقا و مولتی ویتامین WELLWOMAN برای خانم پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت
    2. تصویر کاربر رادوین پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم‌.پودر اندروفرتی برای خانم یا اقا؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      هم مرد و هم زن
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید بنده 26سال سن دارم و دوبار به مدت یکسال از هم عمل واریکوسل چپ انجام دادم اما وقتی آزمایش انجام دادم تعداد اسپرم نرمال هستش ولی شکل ظاهری و تعداد پیشروی و تجمع همچین تعریفی نداره پیشنهاد شما چیه برای درمان آقای دکتر فایل جواب آزمایش را هم پیوست کردم مشکل زود انزالی هم دارم ممنون از پاسخاتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اسپرم ها مختصر ضعیف هستن،بهتره ۳ ماه داروی تقویتی مصرف کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN برای آقا و مولتی ویتامین WELLWOMAN برای خانم پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من ۱۵ سالمه چند ماه پیش بیضه هام درد گرفت رفتم دکتر سونوگرافی گرفتم گفت واریکوسل است باید عمل کنید و گفت یه کم باد فتح هم دارید سونوگرافی رو پیش دکتر دیگه بردم گفت نیاز نیست تا ۱۸سالگی به نظر شما چه کنم؟
    درد هم بعضی وقتا خیلی کم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید من فردا عمل دارم برم یانه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بله
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شاپور دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۴۵ ساله هستم ، واریکوسل دارم ، بیضه هایم آب نیاورده ، اما بزرگ شده اند جوری که برجستگی آلت از روی شلوار راحتی کاملا معلومه و باعث آبروریزی و عدم اعتماد به نفس من شده، آیا می توان با عمل جراحی از بزرگی آن کاست ؟ اینطور که من فهمیدم شاید بیضه ها بزرگ نشده بلکه بزرگی به کیسه بیضه یا جای دیگه مربوط است. من 25سال با این موضوع عذاب کشیده ام ، و به همین خاطر ازدواج نکرده ام ، شما رو قسم میدم حرفهای منو جدی بگیرید و اگه راهی برای درمان آن هست مرا از این عذاب 25ساله نجات بدین ، خواهش می کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید بیایید معاینه کنم02122642744
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده سال95 عمل واریکوسل گرید 3 داشتم و مجرد بودم وسال98 بعد از یکسال ازدواج بطور ناخواسته خانم بنده باردار شد ولی در نهایت بارداری پوچ اعلام شد و سقط .امسال قرار شد که مجدد اقدام کنیم و من رفتم تست اسپرم که متاسفانه تعداد و حرکت اسپرم کم بود 35میلیون حالا یکی از پزشکان برای من امپول پی دی برگ و منوتروپین گرفت و یک قرص که اسمش خاطرم نیست .حالا سوال بنده اینه که ایا بارداری پوچ مربوط به واریکوسل و تعداد کم اسپرم یا خیر.راهکاری میخواستم بهم بدید که دقیقا چکار کنم .ولی تا الان دیگه اقدام به نزدیکی بدون مراقبت نکردیم.
    اقای دکتر این سوال قبل من بود که فرمودید ازمایش بدم الان ازمایش دادم بعد از مصرف دارو از 35میلیون رسیده به 8 میلیون میخواستم ببینم توصیه شما چیه لطفا جواب مفصلی بهم بدید یخورده از این سردرگمی خارج بشم ممنونم اوکی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش ارسال نشده مجدد ارسال کنید
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر نظر جنابعالی نسبت ب تصاویر ارسالی آیا واریکوسله؟ درمانش دارو یا عمل؟ متاهل هستم وبدون فرزند. اگه امکانش هس پس از نظر محترمتان پزشک خوبی مشهد می‌شناسید راهنمایی بفرمایید؟ باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکس ارسال نشده مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر پیام جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    من 29تیر عمل واریکوسل داشتم ب صورت باز الان31متیر هستش بیضه من متورم شده میخواستم بدونم این اندازش طبیعیه بعد عمل یا اینکه خدایی نکرده هیدروسله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر تورم شدید نباشه طبیعی هست در غیر این صورت باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر نادر یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه ماه هست واریکوسل دوطرفه عمل کردم ولی بیضه سمت راست هنوزم درد میکنه قرص ناپرکسن میخورم دردش کم میشه این درد تا کی ادامه داره آیا درد تمام میشه یا بایددوباره عمل بشه.. تو این یه ماه هم کلا استراحت کردم. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی مجدد بیضه ها و اسکروتوم انجام بدید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام
    جواب آزمایش و سونوگرافی تشخیص واریکوسل خدمتتان ارسال کردم میشه بگید احتیاج به عمل دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اگر تا یک سال بچه دار نشدین عمل کنین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر