جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوچکترین برش در عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی، انجام عمل‌ های بزرگ از طریق شكاف‌ های كوچك است. در این راستا عمل لاپاراسكوپی واریکوسل روز به روز جایگاه خاص تری برای خود  پیدا می‌كند.

عمل لاپاراسکوپی واریکوسل توسط بسیاری از پزشکان اورولوژیست انجام می شود و در این زمینه چندین گزارش از مراکز پزشکی مختلف منتشر شده است. تحقیقات نشان می دهند که عمل بستن لاپاراسکوپی واریکوسل نسبت به روشهای رادیوگرافی (آمبولیزاسیون) و جراحی باز، بهتر و کم تهاجمی تر است.

واریكوسل چیست؟

خب ابتدا باید توضیح بدهیم كه اصلا واریكوسل چیست؟ به گشادشدگی غیر طبیعی شبكه وریدهای بیضه واریكوسل گفته می‌شود.واریكوسل در 15‌درصد مردان بالغ و در سن باروری دیده می‌شود. در 35‌ درصد مردان با ناباروری اولیه و 80درصد مردان با ناباروری ثانویه واریكوسل در معاینه مشاهده می‌شود.

علت واقعی آن نامشخص است ولی نارسا‌ بودن دریچه‌های لانه كبوتری و اثر فشاری روی ورید های بیضه را از علل ایجاد واریكوسل ذكر می‌كنند.

واریكوسل چیست؟

آیا واریکوسل علامت خاصی دارد؟

واریكوسل در بیضه چپ شایع است و ممكن است بی‌علامت یا درد بیضه با فعالیت‌های سنگین، سرپا بودن طولانی و ورم بیضه خود را نشان دهد.

شما با چه روشی واریكوسل را تشخیص می‌دهید؟

اغلب در معاینه بالینی توسط پزشك به‌صورت شبكه وریدی گشاد و درهم كه با گرفتن و فشار‌دادن، گشاد‌شده و بیشتر می‌شود. امروزه اغلب از سونوگرافی رنگی یا كالر داپلر در تأیید بیماری واریكوسل استفاده می‌شود.

با این حال واریكوسل به درمان دارویی پاسخ می‌دهد یا اینكه تنها باید به جراحی متوسل شد؟ روش‌های درمانی واریكوسل كدامند؟

ببینید، هیچ درمان دارویی‌ای برای واریكوسل وجود ندارد. با این حال تكنیك عمل‌های جراحی این بیماری عبارتند از: عمل جراحی باز و لاپاراسكوپی. عمل جراحی باز با برش در محل عبور ورید ها با دید مستقیم یا با استفاده از میكروسكوپ انجام می‌شود.

در عمل جراحی به روش لاپاراسكوپی نیز سه سوراخ نیم سانتی در ناف و كناره‌های شكم جهت عبور لوله تروكار و دوربین و وسایل‌های جراحی ایجاد می‌شود و وریدهای واریس با بزرگنمایی چندین برابر در تلویزیون‌ها مشخص و قطع می‌شوند. البته درصد موفقیت به اندازه عمل جراحی باز است ولی درد آن كمتر از عمل جراحی باز است و بیمار به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، همان شب بیمارستان را ترك می‌كند.

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

در این مورد باید بگویم عمل جراحی واریكوسل فقط در 60-50 درصد موارد باعث بهبودی كیفیت اسپرم می‌شود. بارزترین تغییرات پس از عمل هم در حركت اسپرم به وجود می‌آید كه باعث تقویت حركت اسپرم خواهد شد.

آقای دكتر، مزیت عمل لاپاراسكوپی واریکوسل نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسكوپی واریکوسل عمل‌های جراحی بدون شكاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه انجام می‌شود. علاوه بر این زیبایی پوست، درد كمتر و مدت بستری كمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به كار و زندگی روزمره از محاسن لاپاراسكوپی نسبت به عمل جراحی باز است.

به روش انجام این عمل هم اشاره می كنید؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروكار كه ابتدا در ناحیه ناف وارد شكم می‌شود، گاز را وارد حفره شكمی می‌كنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شكم و بزرگ‌نمایی چند برابر آن در تلویزیون، لوله‌های تروكار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می‌شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسكوپی از قبیل قیچی، كوتر، پنس و… تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می‌شود.

سرطان پروستات

مدت زمان عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل، از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده، كیست و واریكوسل،‌ 5 تا 3 ساعت برای عمل‌های بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

بیمار باید پس از این عمل منتظر عوارض آن هم باشد؟

 ببینید، مثل تمام عمل‌های جراحی، لاپاراسكوپی نیز عوارض خودش را دارد كه اغلب ناچیز و قابل كنترل هستند، از جمله: آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده، كبد و طحال كه بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند و خونریزی از رگ‌های بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز كه با افزایش مهارت جراح از درصد آن كاسته می‌شود.

لاپاراسکوپی

با این حال درصد موفقیت‌های عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تكمیلی آموزش لاپاراسكوپی اغلب عمل‌ها با درصد بالا و معادل عمل‌های جراحی باز انجام می‌شود.

آقای دكتر چه عمل‌های دیگری در رشته اورولوژی یا جراحی كلیه و مجاری ادراری با لاپاراسكوپی انجام می‌شود؟

خب امروزه بیش از 90درصد عمل‌های جراحی ناحیه لگن و شكم با لاپاراسكوپی قابل انجام است كه در اورولوژی شامل برداشتن كلیه‌های سرطانی، برداشتن كلیه‌هایی كه خاموش هستند، رفع محل تنگی حالب و كلیه‌ها كه یكی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در كلیه‌هاست، خارج كردن سنگ‌های بزرگ حالب، كاشتن مجدد حالب‌ها در مثانه، برداشتن غده سرطانی پروستات، عمل جراحی واریكوسل كه شایع‌ترین علت ناباروری مردان است، كیست‌های بزرگ كلیه و عمل جراحی RPLND كه برای درمان سرطان بیضه انجام می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،من 9 ماه پیش عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم والان دچار درد شدم وبعد ازانجام سونوگرافی ریفلاکس وریدی 2طرفه مشاهده شده .به نظر شما دوباره عمل انجام بدم یا به وسیله ویتامین و قرص ضد التهاب برطرف میشه.لطفا راهنمایم کنید.سنم هم 26 هست.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      عمل نمیخواهد
  • تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید ، آقای دکتر به تازگی سونوگرافی از بیضه هام گرفتم مشخص شد بیضه سمت چپم واریکوسل 3 داره حالا بااین شرایط خانمم میتونه قبل از عمل من باردار بشه، درضمن ما دوماهه زیر نظر دکتر ماما هستیم وعلاوه بربرنامه غذای پیش از بارداری یک سری دارو برای دونفرمون هم تجویز کرده وبا مشخص شدن این موضوع ومطرح کردن اون از طرف خانمم بادکتر مربوطه ایشون آمپول تحریک تخمک برای خانمم تجویز کرد وگفته دوهفته یک بار نزدیکی کنید چون اسپرم شوهرت ظعیفه ، شایان ذکر هنوز اقدام به بچه دارشدن نکردیم، ممنون میشم راهنماییم کنیدباتشکر
    1. تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۱ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      باسلام آقای دکترلطفاً جواب سوالم میدیت . باتشکر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بیایید معاینه کنم با ازمایش اسپرم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید . من دو سال پیش خدمت جنابعالی رسیدم که واریکوسل در بیضه چپ داشتم عمل کردم ولی از دو سال پیش تا الان هیچ تغییری در و ضعیف اسپرمهای abnormal و مشکل ناباروری اینجانب ایجاد نشده است. میخواستم راهنمایی کنید چکار باید بکنم و راه معالجه ای وجود دارد یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      بیایید ببینم
  • تصویر کاربر pooyan شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    علت خارج شدن اسپرم باپرش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      متوجه نشدم
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من در بيضه چپم واريكوسل دارم دارم و بيضه چپم در حد ١.٥ سانت است و مقداري نيز استمعنا داشتم وبيضه راستم در حد ٢ سانت است من بعد از جراحي و ترك استمنا آيا دستگاه تناسليم به حالت عادي برميگردد ؟! ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      اول معاینه
  • تصویر کاربر نقی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر از اردبیل تماس میگیرم .همیشه به وجودتان افتخار میکنم . واز داشتن همچون همشهری انساندوست مومن وبا تخصص بر خودم میبالم . با همه مشکلاتی که دارید عاجزانه تقاضا میکنم مرا راهنمایی بفرمایید .. پسر من17 سال دارد که مدت 6 سال بصورت حرفهای فوتبال بازی میکند. از 4 ماه پیش بعضی وقتها و خصوصا پس از تمرین یا مسابقه سنگین در ناحیه شکم ناراحتی پیدا می کرد و پس از یکی یا دو روز تعطیلی تمرین درد بر طرف میشد. طبق تشخیص پزشک واریکسل در ناحیه چپ و به مقدار 11 و از نوع رجه یک دارد .ایا با این شرایط می تواند به ورزش فوتبال ادامه دهد.وایا مشکل ایشان بدون عمل جراحی بر طرف میشود. پس از عمل جراحی مشکلی برای ورزش کردن او پیش میاید یا نه ...به خاطر این موضوع خیلی نگران هستم . تمامی عشق و علاقه پسرم از بچگی فوتبال هست و بدون فوتبال مطمین هستم زندگی برای او خیلی سخت خواهد بود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید معاینه کنم
  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از توجه شما
    لطفا جواب آزمایش اسپرم اینجانب را نیز تفسیر بفرمایید.متشکرم
    volum 9h
    color milky
    viscosity normal
    apearance opague
    liquifaction 35
    ph 8
    sperm count 29
    grade a 5
    grade b 10
    grade c 20
    grade d 65
    normal morphology 15
    abnormal morphology 85
    head deficiency 70
    neck deficiency 10
    tail deficiency 5
    rbc 0-1
    wbc 0-1
    agglutination +1
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      حرکت کم است
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب و خسته نباشید می خواستم بدونم طولانی شدن سیاهی چشم بعد از نزدیکی به خاطر واریکوسل می تواند باشد یاخیر - و اینکه ایا ممکن است پیچیدگی بیضه وجود داشته باشد و بیضه خشک نشود و فقط کوچک شود چون من در کشاله ران احساس درد دارم وگاهی اوقات حالت استفراغ و تهوع
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      ارتباطی به هم ندارند
  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    لطفا جواب دهید حدود دو ماه پیش خدمت شما واریکوسل گرید سه سمت چپ عمل باز کردم رگ درون بیضه من هنور هست و هنگام انزال همچنان منی جهشی ندارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام طبیعی است
  • تصویر کاربر دهقانی یکشنبه ۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام.
    من قصد ازدواج دارم. میخواهم قبل از ازدواج از سلامت خودم از طریق آزمایش خون مطمین باشم. تاکنون رابطه جنسی نداشته ام. چه آزمایش خونی برای چک کردن بیماری های مربوط به اندام تناسلی باید انجام دهم؟ آیا پزشک عمومی میتواند چنین آزمایشاتی را بنویسد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      بله
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر