جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوچکترین برش در عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی، انجام عمل‌ های بزرگ از طریق شكاف‌ های كوچك است. در این راستا عمل لاپاراسكوپی واریکوسل روز به روز جایگاه خاص تری برای خود  پیدا می‌كند.

عمل لاپاراسکوپی واریکوسل توسط بسیاری از پزشکان اورولوژیست انجام می شود و در این زمینه چندین گزارش از مراکز پزشکی مختلف منتشر شده است. تحقیقات نشان می دهند که عمل بستن لاپاراسکوپی واریکوسل نسبت به روشهای رادیوگرافی (آمبولیزاسیون) و جراحی باز، بهتر و کم تهاجمی تر است.

واریكوسل چیست؟

خب ابتدا باید توضیح بدهیم كه اصلا واریكوسل چیست؟ به گشادشدگی غیر طبیعی شبكه وریدهای بیضه واریكوسل گفته می‌شود.واریكوسل در 15‌درصد مردان بالغ و در سن باروری دیده می‌شود. در 35‌ درصد مردان با ناباروری اولیه و 80درصد مردان با ناباروری ثانویه واریكوسل در معاینه مشاهده می‌شود.

علت واقعی آن نامشخص است ولی نارسا‌ بودن دریچه‌های لانه كبوتری و اثر فشاری روی ورید های بیضه را از علل ایجاد واریكوسل ذكر می‌كنند.

واریكوسل چیست؟

آیا واریکوسل علامت خاصی دارد؟

واریكوسل در بیضه چپ شایع است و ممكن است بی‌علامت یا درد بیضه با فعالیت‌های سنگین، سرپا بودن طولانی و ورم بیضه خود را نشان دهد.

شما با چه روشی واریكوسل را تشخیص می‌دهید؟

اغلب در معاینه بالینی توسط پزشك به‌صورت شبكه وریدی گشاد و درهم كه با گرفتن و فشار‌دادن، گشاد‌شده و بیشتر می‌شود. امروزه اغلب از سونوگرافی رنگی یا كالر داپلر در تأیید بیماری واریكوسل استفاده می‌شود.

با این حال واریكوسل به درمان دارویی پاسخ می‌دهد یا اینكه تنها باید به جراحی متوسل شد؟ روش‌های درمانی واریكوسل كدامند؟

ببینید، هیچ درمان دارویی‌ای برای واریكوسل وجود ندارد. با این حال تكنیك عمل‌های جراحی این بیماری عبارتند از: عمل جراحی باز و لاپاراسكوپی. عمل جراحی باز با برش در محل عبور ورید ها با دید مستقیم یا با استفاده از میكروسكوپ انجام می‌شود.

در عمل جراحی به روش لاپاراسكوپی نیز سه سوراخ نیم سانتی در ناف و كناره‌های شكم جهت عبور لوله تروكار و دوربین و وسایل‌های جراحی ایجاد می‌شود و وریدهای واریس با بزرگنمایی چندین برابر در تلویزیون‌ها مشخص و قطع می‌شوند. البته درصد موفقیت به اندازه عمل جراحی باز است ولی درد آن كمتر از عمل جراحی باز است و بیمار به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، همان شب بیمارستان را ترك می‌كند.

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

در این مورد باید بگویم عمل جراحی واریكوسل فقط در 60-50 درصد موارد باعث بهبودی كیفیت اسپرم می‌شود. بارزترین تغییرات پس از عمل هم در حركت اسپرم به وجود می‌آید كه باعث تقویت حركت اسپرم خواهد شد.

آقای دكتر، مزیت عمل لاپاراسكوپی واریکوسل نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسكوپی واریکوسل عمل‌های جراحی بدون شكاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه انجام می‌شود. علاوه بر این زیبایی پوست، درد كمتر و مدت بستری كمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به كار و زندگی روزمره از محاسن لاپاراسكوپی نسبت به عمل جراحی باز است.

به روش انجام این عمل هم اشاره می كنید؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروكار كه ابتدا در ناحیه ناف وارد شكم می‌شود، گاز را وارد حفره شكمی می‌كنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شكم و بزرگ‌نمایی چند برابر آن در تلویزیون، لوله‌های تروكار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می‌شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسكوپی از قبیل قیچی، كوتر، پنس و… تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می‌شود.

سرطان پروستات

مدت زمان عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل، از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده، كیست و واریكوسل،‌ 5 تا 3 ساعت برای عمل‌های بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

بیمار باید پس از این عمل منتظر عوارض آن هم باشد؟

 ببینید، مثل تمام عمل‌های جراحی، لاپاراسكوپی نیز عوارض خودش را دارد كه اغلب ناچیز و قابل كنترل هستند، از جمله: آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده، كبد و طحال كه بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند و خونریزی از رگ‌های بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز كه با افزایش مهارت جراح از درصد آن كاسته می‌شود.

لاپاراسکوپی

با این حال درصد موفقیت‌های عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تكمیلی آموزش لاپاراسكوپی اغلب عمل‌ها با درصد بالا و معادل عمل‌های جراحی باز انجام می‌شود.

آقای دكتر چه عمل‌های دیگری در رشته اورولوژی یا جراحی كلیه و مجاری ادراری با لاپاراسكوپی انجام می‌شود؟

خب امروزه بیش از 90درصد عمل‌های جراحی ناحیه لگن و شكم با لاپاراسكوپی قابل انجام است كه در اورولوژی شامل برداشتن كلیه‌های سرطانی، برداشتن كلیه‌هایی كه خاموش هستند، رفع محل تنگی حالب و كلیه‌ها كه یكی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در كلیه‌هاست، خارج كردن سنگ‌های بزرگ حالب، كاشتن مجدد حالب‌ها در مثانه، برداشتن غده سرطانی پروستات، عمل جراحی واریكوسل كه شایع‌ترین علت ناباروری مردان است، كیست‌های بزرگ كلیه و عمل جراحی RPLND كه برای درمان سرطان بیضه انجام می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام.من و همسرم یک سال است اقدام به بارداری کردیم.نتیجه ای حاصل نشد.به نزد دکتر ارولوژ رفتم بعد از دیدن ازمایشات گفتند واریکوسل خفیف دارم.ایا احتاج به عمل دارم یا با دارو رفع میشود بنده هیچ دردی هم ندارم و به هیچ مواد یا سیگاری اعتیاد ندارم.مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد ببينم
  • تصویر کاربر زهره جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 4808 مشاهده پرسش
    با سلام
    آزمایش اسپرم همسرم ک داد تعداد اسپرم هاش پنج ملیون بودش و تحرک اسپرم ۴۷ درصد بود و دکتر بهش قرص زینک و سلنیوم و کارنیتین بهش دادن و ی ماه مصرف کرد و منم سالم بودم و تو این ی ماه من حامله شدم تو هفت هفته بارداری سونو داخلی انجام دادم و رشد جنین خوب بود و قلبش هم میزد و خوب بود و دکتر گفتش ک خیلی عالیه البته آزمایش اسپرم همسرم رو پیش دکتر زنان بردم و دکتر زنان بهش دارو دادن و من استراحت بودم و اصلا هیچ دردی و لگ هم نداشتم هفته دهم بارداری بود صبح رفتم دسشویی و رو دسمال ی لک خیلی گم دیدم و رفتم سونو و گفتش ک بچه الان دو هفته هستش تو شکمت مرده و بچه تو هشت هفته رشد نداشته و قلبش ایست کرده و من بچم رو با چن قرص سقط کردم
    حالا چند سوال از شما دارم :
    سوال اول میشه دلیل عدم رشد تو هشت هفته بارداری و ایست قلبی بخاطر نطفه ضعیف همسرم بوده باشه ؟
    سوال دوم من خیلی نگرانم ک دفعه بعد هم ک حامله شدم این اتفاق دوباره برام بیفته آیا راه درمان داره یعنی درمان دارویی داره ک مصرف کنم و دیگه در حاملگی بعدی این اتفاق نیفته ؟
    در ضمن من ۲۶ سالمه و همسرم ۳۲ سالشه و بارداری اولم بود ک سقط کردم چ همسرم هم واریکوسل ندارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      شما مشكلي نداريد
  • تصویر کاربر فرامرز سه شنبه ۶ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 527 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند مدت پیش یک ازمایش براتون فرستادم که دکترم گفته بود مشکل دارم بهم دارو داد منم استفاده کردم شما هم گفتین باید از نزدیک معاینه شوم الان رفتم این ازمایش گرفتم ببنید مشکل داره یا نه ؟
    در ضمن الان هر دو رو براتون فرستادم نظرتون برام بگوید برام خیلی مهمه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      قابل قبول است
  • تصویر کاربر رحیمی یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 502 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر بنده 32ساله ومجرد هستم در دو طرف بضه واریکوسل دارم سمت راست متوسط به صورت وریدهای تورتوزودیالته وسمت چپمتوسط تاشدیدبصورت وریدهای تورتوز ودیالته وهم چنین دوطرف فتق دارم ویک سنگ 5میلی متریدر پل میانی تحتانی کلیه راست وچندین سنگ ریزه2میلی متری در کلیه ها دارم در آزمایش سمن تعداد اسپرم 24میلیون و800هزار ذکر شده ومتخصص ارولوژی گفتن که ئاریکوسل تاثیری در اسپرم نداشته سوال من اینه که آیا حتما باید عمل جراحی را انجام بدم یا می تونم فعلا صبر کنمئبعداز اینکه فتقم اذیت کرد این کارو کنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد معاينه كنم
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۵ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    باسلام.
    میخواستم بدونم که ورزش های شکم و همینطور اسکات پا و بارفیکس برای واریکوسل ضرر دارند و باعث بیشتر شدنش میشوند؟
    و یا کلا ورزش هایی مثل شنا هم ضرر دارند برای واریکوسل؟
    16 سالو نیم سن دارم.
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر احمدرضا پنجشنبه ۱۱ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 529 مشاهده پرسش
    سلام من پونزده سالمه واریکوسل گرید یک دارم وقبل از آن به بستکبال میرفتم که تمرینات بسیار قدرتی وسنگین داشتم و حالا میخواهم به بدنسازی برم دکترم گفته واریکوسل خفیفه مشکلی نداره بری میخواستم بدونم آیا باید چیزی رو رعایت کنم چون من علاقه به وزنه های سنگین زدن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      نياز به كاري نيست
  • تصویر کاربر یحیی یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    باسلام من وخانمم 3ساله اقدام برای بارداری کردیم که هنوز نتیجه ای نگرفته ایم ازمایش اسپرم دادم که مشخص شد حرکت اسپرم من ضعیفه،سنوگرافی دادم که نشون داد واریکوسل ازنوع گرید 1 دارم چندین دکتر تو مراکز ناباروری مراجعه هم کردم که بعد ازمعاینه دستی بعضی هاشون میگن عمل میخاد بعضی هم میگن خفیفه نیاز نداره ،نظر شما چیه عمل کنم یانه ؟اگه عمل کنم چه نوع عملی رو سفارش میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد معاينه كنم
  • تصویر کاربر رجبی جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    من واریوسل دارم یک طرف در جه یک و طرف دیگر درجه 2 آزمایش اسپرم دادم تعداد اسپرم هام خوبه ولی 97 درصد شکل نامناسبی دارند. شما پیشنهاد جراحی می کنید؟ مجرد هستم.بعد یه درد خفیفی هم زیر بیضه چپم دارم .به یک پزشک که مراجعه کردم گفت یک کیست کوچکی طرف چپت هست کاری باهاش نداشته باش.ولی تو سونوگرافی چیزی نشون نداده
    می خواستم هزینه عمل رو بدونم چقدر میشه البته عملی که عوارض نداشته باشد. بیمه نیرو های مسلح هستم
    جواب آزمایش هام رو هم جهت تصمیم گیری براتون می زام باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد معاينه كنم
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام من تو سوالم اسمم نوشتم خواهشا پستمو نذارید همه ببینند
    اگه هم گذاشتین اسممو پاک کنید بذارید
    مرسی که به سوالهای ما وقت میذارید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      چشم
  • تصویر کاربر واریکوسل چهارشنبه ۲۷ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد اقای دکتر من جوانی بیست و چهار ساله هستم که واریکوسل یک طرفه گرید سه داشتم و بیضه سمت چپ هم کوچیکتر از سمت از راست بود و میخاستم برم سربازی که اونجا بعد از معاینات بهم گفتن که این بیماری رو دارم و بهم گفتن که باید عمل کنی سه ماه پیش عمل کردم و حالا معافم کردن از سربازی داخل کیسه بیضه سمت چپم مقدار زیادی رگ هست که تقریبا میشه گفت از قبل بیشتر شدن و احساس میکنم بیضه چپ کوچیکتر از قبل شده و بعضی اوقات هم درد خفیف دارم هم بیضه چپ و هم راست سوالم اینه که وضعیت من الان چطوریه ایا طبیعیه که بیضه کوچیکتر باشه
    در ضمن من یه دفعه دیگه سوال کرده بودم که متاسفانه چون کد رهگیری مو گم کرده بودم نتونستم ببینم جوابی بهم دادین یا نه

    با عرض معذرت و تشکر و سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      ديگر نياز به عمل نبست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر