جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوچکترین برش در عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی، انجام عمل‌ های بزرگ از طریق شكاف‌ های كوچك است. در این راستا عمل لاپاراسكوپی واریکوسل روز به روز جایگاه خاص تری برای خود  پیدا می‌كند.

عمل لاپاراسکوپی واریکوسل توسط بسیاری از پزشکان اورولوژیست انجام می شود و در این زمینه چندین گزارش از مراکز پزشکی مختلف منتشر شده است. تحقیقات نشان می دهند که عمل بستن لاپاراسکوپی واریکوسل نسبت به روشهای رادیوگرافی (آمبولیزاسیون) و جراحی باز، بهتر و کم تهاجمی تر است.

واریكوسل چیست؟

خب ابتدا باید توضیح بدهیم كه اصلا واریكوسل چیست؟ به گشادشدگی غیر طبیعی شبكه وریدهای بیضه واریكوسل گفته می‌شود.واریكوسل در 15‌درصد مردان بالغ و در سن باروری دیده می‌شود. در 35‌ درصد مردان با ناباروری اولیه و 80درصد مردان با ناباروری ثانویه واریكوسل در معاینه مشاهده می‌شود.

علت واقعی آن نامشخص است ولی نارسا‌ بودن دریچه‌های لانه كبوتری و اثر فشاری روی ورید های بیضه را از علل ایجاد واریكوسل ذكر می‌كنند.

واریكوسل چیست؟

آیا واریکوسل علامت خاصی دارد؟

واریكوسل در بیضه چپ شایع است و ممكن است بی‌علامت یا درد بیضه با فعالیت‌های سنگین، سرپا بودن طولانی و ورم بیضه خود را نشان دهد.

شما با چه روشی واریكوسل را تشخیص می‌دهید؟

اغلب در معاینه بالینی توسط پزشك به‌صورت شبكه وریدی گشاد و درهم كه با گرفتن و فشار‌دادن، گشاد‌شده و بیشتر می‌شود. امروزه اغلب از سونوگرافی رنگی یا كالر داپلر در تأیید بیماری واریكوسل استفاده می‌شود.

با این حال واریكوسل به درمان دارویی پاسخ می‌دهد یا اینكه تنها باید به جراحی متوسل شد؟ روش‌های درمانی واریكوسل كدامند؟

ببینید، هیچ درمان دارویی‌ای برای واریكوسل وجود ندارد. با این حال تكنیك عمل‌های جراحی این بیماری عبارتند از: عمل جراحی باز و لاپاراسكوپی. عمل جراحی باز با برش در محل عبور ورید ها با دید مستقیم یا با استفاده از میكروسكوپ انجام می‌شود.

در عمل جراحی به روش لاپاراسكوپی نیز سه سوراخ نیم سانتی در ناف و كناره‌های شكم جهت عبور لوله تروكار و دوربین و وسایل‌های جراحی ایجاد می‌شود و وریدهای واریس با بزرگنمایی چندین برابر در تلویزیون‌ها مشخص و قطع می‌شوند. البته درصد موفقیت به اندازه عمل جراحی باز است ولی درد آن كمتر از عمل جراحی باز است و بیمار به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، همان شب بیمارستان را ترك می‌كند.

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

در این مورد باید بگویم عمل جراحی واریكوسل فقط در 60-50 درصد موارد باعث بهبودی كیفیت اسپرم می‌شود. بارزترین تغییرات پس از عمل هم در حركت اسپرم به وجود می‌آید كه باعث تقویت حركت اسپرم خواهد شد.

آقای دكتر، مزیت عمل لاپاراسكوپی واریکوسل نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسكوپی واریکوسل عمل‌های جراحی بدون شكاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه انجام می‌شود. علاوه بر این زیبایی پوست، درد كمتر و مدت بستری كمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به كار و زندگی روزمره از محاسن لاپاراسكوپی نسبت به عمل جراحی باز است.

به روش انجام این عمل هم اشاره می كنید؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروكار كه ابتدا در ناحیه ناف وارد شكم می‌شود، گاز را وارد حفره شكمی می‌كنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شكم و بزرگ‌نمایی چند برابر آن در تلویزیون، لوله‌های تروكار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می‌شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسكوپی از قبیل قیچی، كوتر، پنس و… تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می‌شود.

سرطان پروستات

مدت زمان عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل، از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده، كیست و واریكوسل،‌ 5 تا 3 ساعت برای عمل‌های بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

بیمار باید پس از این عمل منتظر عوارض آن هم باشد؟

 ببینید، مثل تمام عمل‌های جراحی، لاپاراسكوپی نیز عوارض خودش را دارد كه اغلب ناچیز و قابل كنترل هستند، از جمله: آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده، كبد و طحال كه بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند و خونریزی از رگ‌های بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز كه با افزایش مهارت جراح از درصد آن كاسته می‌شود.

لاپاراسکوپی

با این حال درصد موفقیت‌های عمل لاپاراسكوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تكمیلی آموزش لاپاراسكوپی اغلب عمل‌ها با درصد بالا و معادل عمل‌های جراحی باز انجام می‌شود.

آقای دكتر چه عمل‌های دیگری در رشته اورولوژی یا جراحی كلیه و مجاری ادراری با لاپاراسكوپی انجام می‌شود؟

خب امروزه بیش از 90درصد عمل‌های جراحی ناحیه لگن و شكم با لاپاراسكوپی قابل انجام است كه در اورولوژی شامل برداشتن كلیه‌های سرطانی، برداشتن كلیه‌هایی كه خاموش هستند، رفع محل تنگی حالب و كلیه‌ها كه یكی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در كلیه‌هاست، خارج كردن سنگ‌های بزرگ حالب، كاشتن مجدد حالب‌ها در مثانه، برداشتن غده سرطانی پروستات، عمل جراحی واریكوسل كه شایع‌ترین علت ناباروری مردان است، كیست‌های بزرگ كلیه و عمل جراحی RPLND كه برای درمان سرطان بیضه انجام می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۳۱ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 511 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ممنون از اینکه وقت میگذارید.
    من ماه پیش خدمت رسیدم جواب سونو واریکوسل گرید a رو به همراه بک فلو خون نشون میداد یه جراح دیگه قبل ازشما گفته بود باید هر چه سریعتر عمل بشم اما شما فرمودید لازم نیست.
    اول این که اگر مشکلی بابت بچه دار شدن ایجاد نکنه تا آخر عمر احتیاج به عمل هست یا نه؟
    دوم اینکه اون درد های شدید بیضه به خاطر همین واریکوسل بوده؟
    و سوم اینکه پزشک قبلی روی بک فلو خیلی تاکید می کردن که به خاطر بک فلو باید حتما عمل بشه بالاخره چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      به حرف من اعتماد کنید
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۶ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر بنده دارای واریکوسل سمت چپ گرید3 میباشم و در ناحیه سمت چپ از بیضه تا کلیه سمت چپ دچار درد میشوم که باعث دل درد میشود که آزمایش کلیه هم از طریق خون و سونوگرافی داده ام ک مشکلی نبوده - راه درمان چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      تنها درمان جراحي است بهترين ميكرو سرجري بايد بياييد معاينه كنم
  • تصویر کاربر میناطلایی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    باسلام.همسرم روز سوم که ازنزدیکی میگذشت ازمایش اسپرم داد و تعداد ان4.43میلیون بود پیش دکتر زنانم که رفتم گفت خییلی کمه وبه روش عادی باردارنمیشی وباید ای وی اف شی..البته ویتامینسی250 و ویتامین ای100 و قرص اومیید روزی یه دونه و قرص کارنیمکس (ال کارنیتین)بعداز هروعده غذا یکی
    اگراینا نتیجه نداد گفت ای وی اف شم
    ایا به نظر شما قابل درمان نیست؟؟؟؟؟
    درضمن همسرم اعتیاد به هیچ مواد مخدر و سیگار وحتی قلیون هم ندارد.ازمایشات و سونوگرافی من هم نرمال وخوب بودن.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      موافق نظر دكتر هستم
  • تصویر کاربر Hossein شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من واریکوسل دو طرفه دارم سمت چپ 3 سمت راست 2.7 هست جواب آزمایش هم خوب بود آیا نیاز به عمل جراحی دارم یانه
    1. تصویر کاربر Hossein شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام خسته نباشید من ۲۵سال دارم واریکوسل دو طرفه دارم پارسال دو بار آزمایش اسپرم دادم که هر دو بار نرمال بود الان یک سال و نیم بود که کلا درد نداشتم تازگیا درد بیضه چپم قابل تحمل نیست در حالت ایستاده درد ندارم، ولی وقتی روی صندلی یا زمین میشینم بیضه چپم درد میکنه به نظر شما عمل کنم بهتره یا باز آزمایش بدم لطفا جواب بدین ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      باید معاینه کنم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پیمان پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پنچ ماه قبل عمل واریکوسیل از طرف راست چپ عمل کردن از بعد عمل. قرص Eث استفاده ميكنم دوبار ازمايش اسپرم و یک بارم ازمایش خون دادم....ولی حرکات اسپرمم از صفر به بالا نمیاد پنچ ماه هم هم قرص هم خیلی امپول استفاده کردم....ماندم اقای دکتر چه کار کنم...گفتم از شما هم نظر بخواهم ببینم...نظر شما در این مورد چه هست متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      باید از ایوی اف استفاده کنید
  • تصویر کاربر هانی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام مجدد
    جناب دکتر من دوباره آزمایش اسپرم دادم
    هردو آزمایش رو پیوست میکنم
    ممنون میشم منظور از این جمله رو بفرمایید
    no forward progression
    slow with substantial yaw
    metion is good but is yet slow
    exelent movment in a stright line with little yaw
    تعداد اسپرم از 18ونیم میلیون به 45 میلیون رسیده
    آیا مشکلی در آزمایش من دیده میشود؟

    اینم سوال قبلی من
    سلام جناب دکتر
    با توجه به اینکه سه روز دقیق از آخرین انزال من نگذشته بود(حدوداً 44ساعت)
    تعداد 18و نیم میلیون اسپرم نشانه ناباروری هست؟
    بقیه پارامترها مشکلی نداشتن؟
    من عکس رو ضمیمه میکنم
    ممنون میشم جواب بدین
    دکترحسین کرمی:
    نميتوان گفت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      اقدام كنيد نتيجه ميگيريد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر بنده 24سالمه و مجرد هستم از 14 سالگی روزی دو بار خود ارضایی دارم بعد ازمایش semen analysisانجام دادم نشون میده واریکوسل بیضه دارم حالا چند تا سوال داشتم ازتون 1- ایا خودارضایی که انجام دادم باعث واریکوسل بیضه چپم شده یا نه 2- اگر عمل واریکوسل کردم و دوباره شروع به خود ارضایی کردم ممکنه دوباره واریکوسلم عود کنه یا نه 3- التم بسیار کوچیک هستش و می خوام عملش کنم اگرامکانش هست روش های عمل بزرگ کردن را بهم بگید با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      بايد معاينه كنم
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    لطفا آزمایش اسپرم رو ملاحضه کنید-در سونوگرافی واریکوسل و هیدروسل رد شده است
    سابقه 12 سال خودارضایی دارم-27 سالمه

    میخواستم ببینم چند درصد احتمال بارداری ممکنه؟با قرص احتمال بارداری هست؟ببخشید در استانه ازدواجم-امکان بارداری هست یا نه؟


    duration:3
    volume:4.2
    color white-grey
    ph:7.8
    viscosity:normal
    sperm count/ml:61 milion
    sperm count/total:256 milion
    motility/total:34.9
    rapid progressive /class a:5.6
    class b 16.9
    class a+b:22.5
    class c:12.4
    class d:34.9
    a+b+c:34.9
    morphology:8
    abnormal morphology:92
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من جوانی 32 ساله هستم که به دلیل بچه دار نشدن به پزشک مراجعه نمودم. در آزمایش اسپرموگرام (که فایل تصویر آن در پیوست موجود است.) مشخص شد که اسپرم های من مشکل دارند.
    سپس به دو پزشک مراجعه کردم که نظر یکی از آنها بر وجود واریکوسل (دکتر حسین کرمی – کرمان) و نظر دیگری بر عدم وجود واریکوسل (دکتر محمدرضا عبادزاده) در من بود.
    به دلیل تفاوت نظر پزشکان به 3 سونوگراف مراجعه کردم و هر 3 آن ها بر این عقیده بودند که مشکل من واریکوسل نیست. (نتیجه یکی از سونو گرافی ها در پیوست موجود است.)
    لطفا با توجه به نتیجه سونوگرافی و آزمایش اسپرموگرام نظر خود را بفرمایید.

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      بايد معاينه كنم ويك ازمايش دقيق مركز ناباروري ووئام تهران دهيد تا نظرم را قطعي بگويم
  • تصویر کاربر Ali یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام. واریکسل نوع 3 و 2 دارم ... و میخوام قبل از مراجعه به مطبتون آزمایش اسپرم بدم و با جوابش خدمتتان برسم... من شهرستانم و هر چقدر به رویان زنگ میزنم جواب نمیدن و کسی رو هم در تهران ندارم تا برام وقت بگیر. .. آزمایشگاه دیگه ای هست که بدون نوبت بتونم آزمایش بدم... چون بعلت مشکلات کاریم فقط پنجشنبه و جمعه میتونم تهران بیام.. سنم گذشته و بچه ندارم شما رو قسم به آون قرآنی که میخوانید کمکم کنید زندگیم داره خراب میشه
    1. تصویر کاربر Ali شنبه ۲۴ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون میشم جواب بدین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      با 02122642744 تماس
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر