کوچکترین برش در عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی، انجام عمل‌ های بزرگ از طریق شکاف‌ های کوچک است. در این راستا عمل لاپاراسکوپی واریکوسل روز به روز جایگاه خاص تری برای خود  پیدا می‌کند.

عمل لاپاراسکوپی واریکوسل توسط بسیاری از پزشکان اورولوژیست انجام می شود و در این زمینه چندین گزارش از مراکز پزشکی مختلف منتشر شده است. تحقیقات نشان می دهند که عمل بستن لاپاراسکوپی واریکوسل نسبت به روشهای رادیوگرافی (آمبولیزاسیون) و جراحی باز، بهتر و کم تهاجمی تر است.

واریکوسل چیست؟

خب ابتدا باید توضیح بدهیم که اصلا واریکوسل چیست؟ به گشادشدگی غیر طبیعی شبکه وریدهای بیضه واریکوسل گفته می‌شود.واریکوسل در 15‌درصد مردان بالغ و در سن باروری دیده می‌شود. در 35‌ درصد مردان با ناباروری اولیه و 80درصد مردان با ناباروری ثانویه واریکوسل در معاینه مشاهده می‌شود.

علت واقعی آن نامشخص است ولی نارسا‌ بودن دریچه‌های لانه کبوتری و اثر فشاری روی ورید های بیضه را از علل ایجاد واریکوسل ذکر می‌کنند.

واریکوسل چیست؟

آیا واریکوسل علامت خاصی دارد؟

واریکوسل در بیضه چپ شایع است و ممکن است بی‌علامت یا درد بیضه با فعالیت‌های سنگین، سرپا بودن طولانی و ورم بیضه خود را نشان دهد.

شما با چه روشی واریکوسل را تشخیص می‌دهید؟

اغلب در معاینه بالینی توسط پزشک به‌صورت شبکه وریدی گشاد و درهم که با گرفتن و فشار‌دادن، گشاد‌شده و بیشتر می‌شود. امروزه اغلب از سونوگرافی رنگی یا کالر داپلر در تأیید بیماری واریکوسل استفاده می‌شود.

با این حال واریکوسل به درمان دارویی پاسخ می‌دهد یا اینکه تنها باید به جراحی متوسل شد؟ روش‌های درمانی واریکوسل کدامند؟

ببینید، هیچ درمان دارویی‌ای برای واریکوسل وجود ندارد. با این حال تکنیک عمل‌های جراحی این بیماری عبارتند از: عمل جراحی باز و لاپاراسکوپی. عمل جراحی باز با برش در محل عبور ورید ها با دید مستقیم یا با استفاده از میکروسکوپ انجام می‌شود.

در عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی نیز سه سوراخ نیم سانتی در ناف و کناره‌های شکم جهت عبور لوله تروکار و دوربین و وسایل‌های جراحی ایجاد می‌شود و وریدهای واریس با بزرگنمایی چندین برابر در تلویزیون‌ها مشخص و قطع می‌شوند. البته درصد موفقیت به اندازه عمل جراحی باز است ولی درد آن کمتر از عمل جراحی باز است و بیمار به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، همان شب بیمارستان را ترک می‌کند.

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

آیا با واریکوسل ناباروری هم 100‌درصد درمان می‌شود؟

در این مورد باید بگویم عمل جراحی واریکوسل فقط در 60-50 درصد موارد باعث بهبودی کیفیت اسپرم می‌شود. بارزترین تغییرات پس از عمل هم در حرکت اسپرم به وجود می‌آید که باعث تقویت حرکت اسپرم خواهد شد.

آقای دکتر، مزیت عمل لاپاراسکوپی واریکوسل نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسکوپی واریکوسل عمل‌های جراحی بدون شکاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه انجام می‌شود. علاوه بر این زیبایی پوست، درد کمتر و مدت بستری کمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به کار و زندگی روزمره از محاسن لاپاراسکوپی نسبت به عمل جراحی باز است.

به روش انجام این عمل هم اشاره می کنید؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروکار که ابتدا در ناحیه ناف وارد شکم می‌شود، گاز را وارد حفره شکمی می‌کنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شکم و بزرگ‌نمایی چند برابر آن در تلویزیون، لوله‌های تروکار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می‌شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسکوپی از قبیل قیچی، کوتر، پنس و… تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می‌شود.

سرطان پروستات

مدت زمان عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل، از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده، کیست و واریکوسل،‌ 5 تا 3 ساعت برای عمل‌های بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

بیمار باید پس از این عمل منتظر عوارض آن هم باشد؟

 ببینید، مثل تمام عمل‌های جراحی، لاپاراسکوپی نیز عوارض خودش را دارد که اغلب ناچیز و قابل کنترل هستند، از جمله: آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده، کبد و طحال که بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند و خونریزی از رگ‌های بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز که با افزایش مهارت جراح از درصد آن کاسته می‌شود.

لاپاراسکوپی

با این حال درصد موفقیت‌های عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تکمیلی آموزش لاپاراسکوپی اغلب عمل‌ها با درصد بالا و معادل عمل‌های جراحی باز انجام می‌شود.

آقای دکتر چه عمل‌های دیگری در رشته اورولوژی یا جراحی کلیه و مجاری ادراری با لاپاراسکوپی انجام می‌شود؟

خب امروزه بیش از 90درصد عمل‌های جراحی ناحیه لگن و شکم با لاپاراسکوپی قابل انجام است که در اورولوژی شامل برداشتن کلیه‌های سرطانی، برداشتن کلیه‌هایی که خاموش هستند، رفع محل تنگی حالب و کلیه‌ها که یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در کلیه‌هاست، خارج کردن سنگ‌های بزرگ حالب، کاشتن مجدد حالب‌ها در مثانه، برداشتن غده سرطانی پروستات، عمل جراحی واریکوسل که شایع‌ترین علت ناباروری مردان است، کیست‌های بزرگ کلیه و عمل جراحی RPLND که برای درمان سرطان بیضه انجام می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۱۴ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    سلام و درود آقای دکتر
    ۳۹ ساله هستم از سال ۹۳ ناباروری دارم
    قبلش دو سال عسلویه کار کردم و اونجا بودم
    سال ۹۴ واریکوسل عمل کردم پیش آقای دکتر نوروزی تهران
    در حدود ۳۰ عدد آمپول هورمونی هم زدم افاقه نکرد
    دو بار IUI و دو بار IVF انجام دادیم و دو بار هم بصورت طبیعی خارج از رحم داشتیم و لاپاروسکوپی انجام داد خانمم
    نکته اینکه اولین آزمایش اسپرم در سال ۹۳ حدود ۴۴ درصد حرکت داشتن ولی رفته رفته و در آزمایش هی بعدی هر سری اومد پایین‌تر
    آخرین آزمایش پیوست میشه و احتراما بی زحمت نظر شما چیه؟ ممنون
    خودم شکم روی گرمای عسلویه و شاید کمی در معرض تشعشعات خانواده اورانیوم هست
    چون برای بازرسی جوش سر لوله ها از ایریدیوم ۱۹۶ استفاده میکردن و یکبار من اونو که داخل یه دوربین سربی نگهداری میشد و در حدود ۲۰ کیلو هم وزنش بود بلندش کردم از رو زمین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      شرایط اسپرم ها خوبه با همین میشه بچه دار شد به نظرم خانمتون بیشتر باید بررسی بشن
  • تصویر کاربر فرشید شنبه ۶ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده الان ده روزه که جراحی واریکوسل روی بیضه سمت چپ انجام دادم به روش میکروسرجری
    اما الان که توی نور بیضه های خود را مشاهده میکنم رگ های قرمز خونی روی پوست بیضه قابل مشاهده هست .. روی بیضه سمت چپ و راست هم هست.. نمیدونم این ها موی رگ های روی پوست بیضه هست و طبیعی هست .. از اول بوده یا تازه به وجود اومده..
    خیلی نگران هستم که نکنه عود کرده باشه و این رگ ها نشانه عود باشد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      بله اون رگ ها طبیعی هستند
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      نشانه عود نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سپهر شنبه ۶ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر.
    حدودا دو یا سه ماهی میشه که کشاله ران سمت چپم حالت کوفتگی و سنگینی داشت که احساس میکردم شاید بخاطر تمرینات بدنسازی باشد و رفع شود اما الان حدودا یک ماهی میشود که حالت سنگینی در بیضه سمت چپم هم دارم که البته فقط هنگام خوابیدن و دراز کشیدن این حالت بوجود میاد و هنگام ورزش بدنسازی و شنا و حتی دویدن طولانی مدت و پرفشار اصلا ناراحتی ندارم ضمنا خودم که بیضه سمت چپ و راست ام رو معاینه کردم متوجه چیز زایید یا اضافه یا سفتی روی بیضه اطراف و کناره اش نشدم و بنظرم معمولی بود.
    ممنون میشم راهنمایی کنید و نظرتون رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام دردهای ارجاعی اغلب موارد علت خاصی ندارند بهتره سونوگرافی از بیضه ها انجام شود
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۳ تیر ۳( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر کرمی دکار جان من واریکوسل دارم و دکتر متخصص برام یه قوطی ۶۰ عددی قرص اسپریژن نوشتند که استفاده کردم به مدت دوماه. آقای دکتر الان ایا میتونم دوباره یه بسته دیگه بخرم و به مدت دو ماه استفاده کنم؟؟؟آیا برای کلیه عوارض نداره؟
    1. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۱ تیر ۳( 3 ماه پیش)
      دکار جان من واریکوسل دارم و متاهل هستم و میخوایم برای بچه دار شدن اقدام بکنیم برای اون گفتم دوباره استفاده کنم عوارض نداره؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ تیر ۳( 3 ماه پیش)
      اگر دو ماه مصرف کردین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ تیر ۳( 3 ماه پیش)
      آزمایش آنالیز مایع منی انجام دهید
    4. تصویر کاربر حسین جمعه ۲۲ تیر ۳( 3 ماه پیش)
      دکتر جان ازمایش دادم نرمال بود تقریبا. ولی سوال من اینه که قرص اسپریژن رو دوماه دیگه استفاده بکنم عوارض داره؟
    5. تصویر کاربر حسین جمعه ۲۲ تیر ۳( 3 ماه پیش)
      ازمایش دادم تقریبا نرمال بود سوالم اینه که اگر دوماه دیگه هم این قرص رو استفاده کنم عوارض دارد؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ تیر ۳( 3 ماه پیش)
      خیر عوارض نداره
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر اکبر دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام . خسته نباشید . رفتم دکتر و آزمایش اسپرم دادم گفت اسپرم ت ضعیفه و اینکه گفت سونوگرافی از بیضه بده که دادم و براتون میفرستم لطفا ببینید و دستور بفرمائید چکار کنم قبلا واریکوسل گرید ۳ و ۱ عمل کردم . مشکل بارداری دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش)
      از رو ش های کمک باروری استفاده کنید عمل مجدد پاسخ بالینی مناسب نخواهد داشت
  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۳( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام. ببخشید 42 سالمه و یه فرزند پسر 7 ساله دارم الن دوسه ساله بعد از عمل واریکوسل اقدام میکنیم و نتیجه نگرفتیم. میخواستم جواب آزمایش اسپرمم رو آنالیز کنید. دکتر خودم اعلام کرده ویسکوزیته اسپرم بالاست.و باید برم شستشوی اسپرم برای آی یو آی. به نظرتون راهکار چیه. ایا داروی خاصی میتونه این مشکل رو برطرف کنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۳( 6 ماه پیش)
      سن همسرتون چقدره
  • تصویر کاربر مجتبى پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام دكتر
    من واريكوسيل دارم و فتق ايگونال سمت شب
    ميشه دوتاش باهم عملشون انجام بديم با لاپاروسکوپی
    يا اگر يه روش عمل بهتر وسريعتر ميتونم برميگردموسر كار داريد ، لطفا جواب بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش)
      بله قابل عمل هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش)
      با مدارک کامل خودتون جهت ویزیت حضوری و تعیین پلن جراحی به مطب مراجعه کنید همکاران مطب با شما جهت هماهنگی های لازم تماس خواهند گرفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر یوسف جمعه ۳۱ فروردین ۳( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    من ۳۲ سالمه که بعد شش ماه اقدام یه حامله گی پوچ داشتیم و کلی بررسی و نظرات دکترا واریس بیضه نداشتم ولی تو سونو رنگی گردید یکو نشون میده ولی با این حال ازمایش اسپرم سری اول فقط شکل و حرکتش کم بود و با خوردن کلی ویتامین و کم کردن وزن ولی متاسفانه خوب که نشد تعدا هم از ۳۴ با ۱۵ و ۳ میلیون رسید و الان هم شش ماه تو اقدام که موفق نشدیم
    الان دکترای شهرستان واسم ازمایش هرمونی نوشته که فعلا جوابش نیومده
    جدیدا موی سرم خیلی ریزش داشته !
    اقای دکتر امیدی به بارداری طبیعب هست لطفا راهنمایی بفرمایید باید چیکار کنم چه درمانی رو شروع کنم اگه لازم باشه از شهرستان میام حضوری خدمتتون
    اخرین ازمایش و سونوی بیضه رو میفرستم خدمتتون
    خیلی خیلی دلمون بچه میخواد تو رو خدا کمکمون کنید دکترای شهرستان فقط روال کار انجام میدن هیچ نتیجه ای نگرفیتم تا حالا
    امیدمون اول به خدا بعد به شما🥺🥺🥺
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      فعلا زوده جواب ازمایشات رو بفرستید و تا ۶ ماه بعدی در زمان تخمک گذاری یک روز در میان اقدام کنید برای باروری
  • تصویر کاربر قاسم پنجشنبه ۳۰ فروردین ۳( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    دو بار سونو ودوباره semen آنالیز انجام شده ، با توجه به جوابا یکبار ویسکوزیته نرمال یکبار غیر نرمال گزارش شده ، هر دو آزمایش شیراز معتبر بوده. با توجه به نتیجه ها لطفا نظرتون رو در مورد عمل میفرمایید و دارویی نیاز می بینید فقط ویتامین مصرف میکنن. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      چند وقته بچه دار نمیشین؟
    2. تصویر کاربر قاسم چهارشنبه ۲۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      مجرد هستم. دکتر آزمایشات و سونو به دستتون رسید؟ بارگذاری کردم. طبق یه سونو متوجه واریکوسل شدم. دو بار سونو، دو بارم آزمایش سیمن دادم
    3. تصویر کاربر قاسم چهارشنبه ۲۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      مجرد هستم. اما تو سونو گرید متوسط واریکوسل گزارش شده، و کانت اسپرم ۳۶ میلیون در میلی متر مکعب،
      دکتر فایل عکس براتون اومد؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      بله مدارکتونو دیدم توصیه به عمل جراحی نمیکنم شمارو
    5. تصویر کاربر قاسم چهارشنبه ۲۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      دکتر واسه ویسکوزیته که یکبار نرمال هست یکبار غیر نرمال بود، مشکل چیه، میخواد دارویی بخورم. توصیه خاصی ندارید. بفرمایید
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      شرایط نمونه گیری مشکل داشته
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر هدیه جمعه ۱۰ فروردین ۳( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    با سلام.آقای دکتر همسر بنده حدود ۶ماه پیش عمل واریکوسل انجام دادند ک قبل عمل تعداد اسپرمشون ۱۰میلیون بود ک الان بعد گذشت ۶ماه و با استفاده از ۳عدد آمپول پدی برگ تعدادش شده ۵میلیون.ایا پایین اومدن تعداد اسپرمشون طبیعیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      باید آزمایش تکرار بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      خیر طبیعی نیست
    3. تصویر کاربر هدیه پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      سلام.ببخشید آقای دکتر ۱ماه پیش مجدد تکرار کردن که باز ۵میلیون بود که قرص کوکیوتن۱۰۰ نوشتن برای ۳ماه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      عمل موفقیت آمیز نبوده
    5. تصویر کاربر هدیه پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      آقای دکتر الان ما باید چیکار کنیم.یعنی طی عمل مشکلی براشون پیش اومده یا مجدد باید عمل بشن
    6. تصویر کاربر هدیه پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      آقای دکتر ما باید الان‌چیکار‌کنیم.یعنی طی عمل براشون مشکلی پیش اومده یا دوباره باید عمل بشن؟ ممنون میشم راهنمایی کنین
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ فروردین ۳( 6 ماه پیش)
      المنت های متفاوتی در آزمایش مایع منی هست آزمایش جدید انجام بدین با آزمایش قبل عمل برام بفرستید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر