جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منظور از زگیل مقعدی چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

زگیل مقعدی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) است. این زگیل ها اغلب نواحی اطراف و داخل مقعد را تحت تأثیر قرار می دهند؛ اما در برخی موارد ممکن است روی پوست ناحیه تناسلی نیز ایجاد شوند.

زگیل های مقعدی در ابتدا به صورت لک یا زائده های ریز نمایان می شوند. با گذشت زمان زگیل ها ممکن است گسترش یافته و کل مقعد را در بر بگیرند.

زگیل مقعدی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود

علل زگیل مقعدی چیست؟

رایج ترین راه انتقال HPV رابطه ی جنسی است. اما در موارد نادر، فرد بدون داشتن رابطه جنسی نیز می تواند HPV بگیرد. به طور کلی، هر گونه تماس مستقیم با ناحیه مقعد (مثل تماس دست، مایعات و …) فرد آلوده می تواند سبب ابتلا به HPV و زگیل تناسلی و مقعدی شود.

پیشگیری از زگیل مقعدی چگونه است؟

ویروس HPV در اغلب موارد علائمی ایجاد نمی کند؛ بنابراین تشخیص فرد آلوده به HPV امری دشوار خواهد بود. با این وجود، اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا به زگیل مقعدی وجود دارد:

  • از رابطه جنسی با افراد مبتلا به زگیل تناسلی یا مقعدی خودداری کنید.
  • شرکای جنسی خود را محدود کنید. ترجیحاً یک شریک جنسی داشته باشید.
  • از تماس جنسی بپرهیزید.
  • همیشه از کاندوم استفاده کنید (با وجود اینکه استفاده از کاندوم خطر ابتلا به زگیل را از بین نمی برد، اما تا حدود زیادی از احتمال ابتلا به آن پیشگیری می کند).
  • حتی اگر شما و یا شریک جنسیتان هیچ علائمی ندارید، بهتر است آزمایش HPV و سایر بیماری های مقاربتی را انجام دهید.
  • واکسن HPV از ابتلا به 9 سویه HPV پیشگیری می کند. دریافت این واکسن برای مردان و زنان بین 9 تا 45 سال توصیه می شود. در مورد دریافت واکسن گارداسیل 9 با پزشک خود مشورت کنید.

علائم زگیل مقعدی

زگیل ها معمولاً بدون درد هستند؛ بنابراین فرد مبتلا به زگیل ممکن است تا مدت زیادی متوجه وجود این مشکل نشود. علائم اولیه زگیل های مقعدی شامل برجستگی های نرم و گوشتی به رنگ قهوه ای روشن در نزدیکی مقعد می شود. سایر علائم عبارتند از:

  • خارش
  • خونریزی
  • ترشخات مخاطی
  • احساس وجود یک توده در ناحیه مقعد

تشخیص زگیل مقعدی

پزشک با معاینه جسمی پوست اطراف مقعد و همچنین کل نواحی لگن -از جمله اندام تناسلی- فرآیند تشخیص را آغاز می کند. در برخی موارد از یک اسکوپ کوچک (آنوسکوپی) برای معاینه داخل کانال مقعد استفاده می شود.

درمان زگیل مقعدی

در صورت عدم درمان، زگیل ها ممکن است بزرگ شده و گسترش یابند. عدم درمان زگیل ها همچنین خطر ابتلا به سرطان مقعد در ناحیه آسیب دیده را افزایش می دهد. زگیل های داخل مقعدی معمولاً به داروهای موضعی پاسخ نمی دهند؛ بنابراین ممکن است پزشک برای درمان این نوع زگیل ها از روش جراحی استفاده کند. گزینه های درمانی زگیل مقعدی عبارتند از:

داروهای موضعی: در صورتی که زگیل ها بسیار کوچک بوده و در نواحی اطراف مقعد قرار داشته باشند، کرم ها و محلول های موضعی تجویز می شود. انواع داروهای موضعی که برای این مشکل به کار می روند عبارتند از:

  • داروهای موضعی برای انجماد زگیل (نیتروژن مایع)
  • داروهای موضعی برای سوزاندن زگیل (تری کلروستیک اسد، پودوفیلین)

جراحی: زمانی که زگیل ها خیلی بزرگ بوده و یا داخل مقعد شکل گرفته باشند، روش جراحی در نظر گرفته می شود. در این روش، زگیل ها با ایجاد برشی در ناحیه آسیب دیده برداشته خواهند شد. این عمل معمولاً تحت بیهوشی انجام می شود. البته نوع بی حسی یا بیهوشی به تعداد و محل دقیق زگیل ها بستگی دارد.

در صورتی که تعداد زگیل ها زیاد باشد، جراح معمولاً طی چند مرحله زگیل ها را بر می دارد. برای یافتن هر گونه ضایعات داخل بدن، معاینات داخلی نیز صورت می گیرد.

جراحی زیبایی آلت تناسلی

بهبودی پس از درمان

پس از درمان ممکن است شما تا چند روز احساس درد یا ناراحتی داشته باشید. برای بهبود این شرایط معمولاً داروهای مسکن تجویز می شود. بیمارانی که در کلینیک تحت درمان سرپایی قرار می گیرند، می توانند بلافاصله پس از درمان به سرکار خود برگردند.

اغلب بیمارانی که تحت جراحی زگیل مقعدی قرار می گیرند، روز بعد از عمل قادر به بازگشتن به سرکار خود هستند؛ اما افرادی که جراحی گسترده تری دارند ممکن است برای بهبودی کامل به چند روز تا چند هفته زمان نیاز داشته باشند.

زگیل ها ممکن است پس از برداشتن مجدداً عود کنند. زیرا درمان های ذکر شده قادر به از بین بردن عامل ایجاد کننده زگیل (یعنی ویروس HPV) نیست. زگیل های ظاهر شده پس از درمان معمولاً به صورت سرپایی در مطب برداشته می شوند. در صورتی که تعداد زیادی زگیل جدید به سرعت ظاهر شود، ممکن است دوباره به جراحی نیاز داشته باشید.

ویزیت های پیاپی و معاینه ی منظم توسط پزشک پس از درمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول این جلسات، پزشک با انجام معایناتی مطمئن می شود که تمام زگیل ها از بین رفته و زگیل جدیدی ظاهر نشده است.

 دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (4 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید بنده ۲۸ سالمه و حدودا ۸ سال پیش بطور اتفاقی این ضایعه ها رو در محل ختنه گاه مشاهده کردم و به دکتر هم مراجعه کردم گفتن محل ختنه هست بنده به تازگی ازدواج کردم و این موضوع خیلی ذهن من رو درگیر کرده لطفاً منو راهنمایی کنین خیلی ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      رابطه ی خطرناک داشتید؟
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      سلام دکتر جان خیر رابطه ای نداشتم و این ضایعات حدود ۸ ساله که تغییری نداشته اند و لازم به ذکر است بنده رو با قیچی ختنه کرده اند.
    3. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      دکتر جان با عرض پوزش بنده در سن ۱۲ سالگی با پسر داییم که یکسال از بنده بزرگتر بود رابطه دو طرفه داشتیم.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      زگیل نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    سلام چند مدتیه ک متوجه شدم یه زائده ی کوچیک
    زیر آلتم شدم در ناحیه ی ختنه گاه
    بعضی ها شنیدم میگن فیبروم هست
    اگر امکان داره ببینید چیه هستن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      زگیل نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهناز جمعه ۱۷ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 8 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دختر ۲۳ ساله هستم ک هفت ماه پیش با تست اچ پی وی متوجه شدم ب اچ پی وی ۶۶ مبتلا هستمو پاورفیت خوردم و امروز کولپوسکپی کردم دکتر گف منفی هست و حدود ده روزه من ازدواج کردم خواستم بپرسم من الان این رو ب همسرم انتقال دادم با وجود منفی بودن؟ ما رابطه دهانی ام داشتیم؟؟؟ توروخدا بگید
    و اینکه اگر انتقال دادم همسرم ممکنه تظاهر زگیلی پیدا کنه بعد چند ماه؟؟؟ اصلا نوع ۶۶ موجب زگیل میشه؟ تورخدااا راهنماییم کنید از استرس دارم میمیرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      بله احتمال انتقال هست میتونه ضایعات اطراف آلت، روی زبان، حلق ایجاد کنه
  • تصویر کاربر ناصر چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام ۱۸ روز است کرایو زگیل تناسلی انجام دادم زخم خوب نشده جاش خیلی هم صفت شده ورم ودرد میکنه ترشح داره و احساس میکنم عفونت کرده لطفا بفرمایید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      عکسشو بفرستید
  • تصویر کاربر حدیث جمعه ۱۰ فروردین ۳( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر میشه طبق این عکسا بگین من زگیل تناسلی دارم یا نه؟بعد از استفاده از پودر موبر سطح روش از بین رفت وقرمز شد بعد از یکی دو روز رنگش به حالت قبل برگشت و روز به روز کوچیکتر شد که الان قابل لمس نیست فقط میشه دید اونجایی که قرمزه بعد از پودر موبر استفاده کردم اینجوری شد بعدشم کم کم برجستگیش از بین رفت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ فروردین ۳( 4 هفته پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر حدیث جمعه ۱۰ فروردین ۳( 4 هفته پیش)
      بفرمایید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ فروردین ۳( 4 هفته پیش)
      زگیل نیست نگران نباشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رها شنبه ۱۶ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۴۴ سالمه از پارتنر قبلیم زگیل تناسلی گرفتم در ابتدا نوع ۶۲ بود بمدت ۹ ماه بعداکرایو کردم بعد از کرایو نوع ۵۱ شد .البته از ابتدا هم هیچ زایده ای نداشتم حتی کولونوسکپی هم زایده نشون نداده وتحت درمان هستم واکسن گارداسیل هم زدم الان با یه اقای ۵۰ ساله اشنا شدم ایشون سالم هستن به ایشون گفتم من الوده هستم ایشون قبول کردن ایا میتونم با کاندوم با ایشون رابطه جنسی برقرار کنم ؟ برای اینکه ایشون الوده نشن چیکار میتونیم بکنیم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      واکسن تزریق بشه برای ایشون رابطه ی دهانی نداشته باشید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    آیا به زگیل تناسلی دچار شده ام؟ اول دو تا دونه بود الان تعدادش زیاد شدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر سحر جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام چند وقتی هست که دچار زگیل تناسلی از نوع کم ریسک شدم که در جلسه اول دکترزنان آزمایش نوشتن و پاپ اسمیر انجام دادم ودر جلسه بعد دکتر برام لیزر کردن یه دونه ی کوچیک بود کنار مقعدم البته بخاطر این لیزر کردن که شوهرم سرطان دارن که برای ایشون مشکلی پیش نیاد البته به خودم داروی تقویت سیستم ایمنی دادن ولی دکتر گفتن لازم نیست آزمایش انجام بده فقط کاندوم استفاده کنید بخاطر شوهرم نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      اگر ضایعه ی فعالی ندارید جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر میخواستم بدونم عکسایی ک فرستادم جوش یا زگیل نیاز ب لیزر هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بله مشکوک به زگیل میباشد باید از نزدیک معاینه شوید و کرایو انجام شود تست پاپ اسمیر هم الزامی است
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام مشکوک به زگیل است باید از نزدیک معاینه شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

درخواست نوبت

برای درخواست نوبت معاینه و یا درمان زگیل تناسلی با کرایو می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

پرسش از دکتر