جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغذیه در دوران کرونا

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران کرونا، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا غذاهایی که در این دوران مصرف می کنیم، روی پیشگیری، مبارزه و بهبودی عفونت ها تأثیر می گذارد. در ادامه مطلب، در رابطه با تغذیه در دوران کرونا بیشتر توضیح خواهیم داد.

با وجود اینکه هیچ غذا یا مکمل غذایی قادر به پیشگیری یا درمان کووید-19 نیست، اما رژیم غذایی سالم برای حمایت از سیستم ایمنی بدن، بسیار مهم است. تغذیه ی خوب همچنین می تواند احتمال ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مثل چاقی، بیماری قلبی، دیابت و برخی از سرطان ها را کاهش دهد. برای کودکان خردسال یک رژیم غذایی سالم برای تقویت رشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای افراد مسن تر نیز یک رژیم غذایی خوب می تواند به زندگی سالم تر کمک کند.

تغذیه کودکان در کرونا

چند نکته برای تغذیه در دوران کرونا

غذاهای متنوع از جمله میوه ها و سبزیجات مصرف کنید

  • روزانه ترکیبی از غلات کامل مثل گندم، ذرت و برنج، حبوبات (مثل عدس و لوبیا)، مقدار زیادی میوه و سبزیجات و برخی از غذاهای پروتئینی (مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر) مصرف کنید.
  • در صورت امکان از غذاهای سبوس دار مثل ذرت فرآوری نشده، ارزن، جو، گندم و برنج قهوه ای استفاده کنید. این مواد غذایی سرشار از فیبر بوده و می توانند شما را تا مدت زیادی سیر نگه دارند.
  • برای میان وعده نیز می توانید سبزیجات خام، میوه های تازه و آجیل های بدون نمک را انتخاب کنید.

مصرف نمک را محدود کنید

مصرف چربی را کاهش دهید

  • در زمان طبخ غذا، به جای کره و چربی های حیوانی از روغن زیتون، روغن سویا، روغن آفتابگردان یا روغن ذرت استفاده کنید.
  • به طور کلی گوشت سفید (مثل مرغ و ماهی) چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد. در زمان مصرف، چربی های گوشت را جدا کرده و مصرف گوشت های فرآوری شده را محدود کنید.
  • محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده، نیمه آماده و سرخ شده که حاوی چربی های ترانس صنعتی هستند خودداری کنید.
  • به جای سرخ کردن غذا بهتر است آن را بخار پز یا آب پز کنید.
پخار پز کردن غذا

مصرف شکر را محدود کنید

به مقدار کافی آب بنوشید

نوشیدن آب کافی برای سلامت بدن بسیار مهم می باشد. هر زمان که توانستید آب بنوشید. آب لوله کشی سالم ترین و ارزان ترین نوشیدنی برای شماست. نوشیدن آب به جای نوشیدنی های قندی، یک راه حل ساده و ارزان برای محدود کردن مصرف شکر و کالری است.

از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید

الکل در یک رژیم غذایی سالم جایی ندارد. نوشیدن الکل نه تنها از بدن شما در برابر ویروس کرونا محافظت نمی کند، بلکه خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد الکل علاوه بر واکنش کوتاه مدت بدن شما، ممکن است آثار خطرناک بلند مدتی مثل مشکلات کبدی، سرطان، بیماری قلبی و بیماری روانی را در پی داشته باشد.

به نوزادان خود شیر دهید

شیر مادر، ایده آل ترین غذای نوزاد است. شیر مادر غذایی ایمن، سالم و حاوی آنتی بادی هایی است که به پیشگیری از بسیاری از بیماری های رایج کودک کمک می کند. نوزادان در 6 ماه اول زندگی فقط باید با شیر مادر تغذیه شوند. زیرا شیر مادر تمام مواد مغذی و مایعات مورد نیاز بدن کودک را تأمین می کند.

  • بعد از 6 ماهگی شما می توانید در کنار شیر مادر از انواع غذاهای مناسب و کمکی استفاده کنید. شما باید تا 2 سال یا بیشتر به نوزاد خود شیر دهید.

در آخر باید بگوییم هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه کووید-19 از طریق غذا منتقل می شود وجود ندارد. بر اساس یافته ها، ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. با این وجود، همیشه رعایت نکات بهداشتی در زمان خوردن غذا، برای پیشگیری از هرگونه بیماری توصیه شده است.

5 توصیه WHO برای مواد غذایی

  • دست خود را بشویید.
  • غذاهای پخته شده و خام را جدا از هم نگه دارید.
  • غذا را کامل بپزید.
  • مواد غذایی را در دمای مناسب نگهداری کنید.
  • از آب و مواد اولیه تمیز و سالم استفاده کنید.
3.3/5 - (3 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر