جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری و سوزش ادرار

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عفونت مثانه در زنان بیشتر از مردان شایع است. به طور تخمینی، بیش از 50 درصد زنان حداقل یک بار در زندگی خود با عفونت مثانه مواجه می‌شوند. بیشتر این عفونت‌ها ساده هستند و عامل ایجاد آنها، باکتری ‌ای‌کولای (E. Coli) است.

عفونت مثانه در زنانی که بیماری خاصی ندارند، بی‌خطر نامیده می‌شود. اما عفونت مثانه با وجود سوند یا استنت در مجاری ادراری، دیابت، بارداری و برخی مشکلات دیگر، عفونت پرخطر نامیده می‌شود. عفونت مثانه بی‌خطر با مصرف یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک به‌راحتی درمان می‌شود اما برای فرد بیمار باعث مشکلات زیادی می‌شود.

چه چیزی باعث بروز عفونت مثانه میشود؟

عفونت مثانه اغلب به دلیل ورود باکتری به پیشاب‌راه و سپس مثانه رخ می‌دهد. پیشاب‌راه لوله‌ای است که ادرار را از بدن خارج می‌کند. این باکتری‌ها وقتی وارد مثانه می‌شوند، به دیواره مثانه می‌چسبند و باعث التهاب و عفونت می‌شوند که به آن التهاب مثانه یا سیستیت گفته می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند از مثانه به سمت کلیه‌ها هم حرکت کنند و باعث بروز عفونت کلیه شوند. چندین عامل می‌توانند ریسک عفونت مثانه را افزایش دهند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

علائم عفونت ادراری

علائم عفونت ادراری شامل موارد زیر می‌شود:

عفونت کلیه هم علائم مشابهی دارد اما موارد زیر هم می‌توانند علامت عفونت کلیه باشند:

پزشک پس از شنیدن علائم مریض و انجام آزمایش ادرار می‌تواند عفونت مثانه را تشخیص دهد. در آزمایش ادرار، وجود گلبول سفید در ادرار و علائم التهاب چک می‌شود که نشان دهنده عفونت هستند. اگر پزشک مشکوک به عفونت مثانه باشد، کشت ادرار را تجویز می‌کند. کشت ادرار یک تست آزمایشگاهی است که برای شناسایی باکتری‌های مختلف موجود در نمونه ادرار به کار می‌رود.

کشت ادرار در موارد زیر تجویز می‌شود:

درمان عفونت مثانه

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت مثانه

سوالات مختلفی در رابطه با درمان عفونت مثانه پرسیده می شود، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری کدام است؟

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری مردان کدام است؟

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان کدام است؟

باید گفت افرادی که عفونت مثانه بی‌خطر دارند اغلب با یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. موارد زیر از جمله درمان‌های معمول برای التهاب مثانه بی‌خطر هستند.

ثابت شده است که دوره سه روزه درمان به اندازه دوره هفت روزه مؤثر است اما عوارض کمتری دارد. عوارض معمولاً ناشی از رشد بیش از حد قارچ است و می‌تواند منجر به قرمزی و عفونت قارچی واژن شود. درمان سه روزه همچنین نسبت به درمان هفت روزه مقرون به صرفه‌تر است. درمان تک دوزی هم امکان پذیر است اما به طور کلی نرخ درمان آن پایینتر و احتمال بروز عفونت دوباره بالاتر است. در بسیاری از افراد، علائم یک روز پس از شروع دوره درمان کاهش می‌یابند. اما حتی اگر بیمار حس کند که بهتر شده است، حتماً باید دوره آنتی‌بیوتیک را به پایان برساند تا عفونت به طور کامل از بین برود. اگر دوره تکمیل نشود، عفونت می‌تواند دوباره رخ دهد و بار دوم درمان آن سخت‌تر می‌شود.

اگر علائم بیش از دو یا سه روز پس از شروع درمان ادامه یابند، بیمار باید پزشک را در جریان بگذارد. افرادی که عفونت مثانه پرخطر دارند باید به مدت 7 تا 14 روز آنتی بیوتیک مصرف کنند. عفونت پرخطر ممکن است در زنان باردار یا افرادی که دیابت یا عفونت خفیف کلیه دارند مشاهده شود. همچنین به مردانی که عفونت ادراری حاد دارند پیشنهاد می‌شود که به مدت 7 تا 14 روز آنتی بیوتیک مصرف کنند. در موارد نادر، آنتی بیوتیک های بتا-لاکتام و فلوروکینولون‌ها هم برای درمان عفونت‌های مهاجم‌تر به کار می‌روند. این آنتی‌بیوتیک ها مؤثر هستند اما به دلیل خطر مقاومت باکتریایی، در درمان اولیه تجویز نمی‌شوند.

درمان عفونت مثانه در خانه

به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد باکتریهای مقاوم به آنتی‌بیوتیک وجود دارد، پزشکان به زنانی که عفونت مثانه عادی دارند، استفاده از راههای پیشگیری عفونت را توصیه می‌کنند. این راه ها شامل موارد زیر می‌شوند:

تغییر روش پیشگیری از بارداری

عفونت مثانه بیشتر در زنانی دیده می شود که دیافراگم و اسپرم کش استفاده می کنند.

نوشیدن آب و دفع ادرار پس از رابطه جنسی

این کار به دفع باکتری هایی که وارد مثانه شده اند کمک می کند.

استفاده از کرم موضعی استرادیول در زنان یائسه

زنان یائسه می توانند از استروژن برای کاهش ریسک عفونت استفاده کنند.

مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری

از دیگر موارد موثر در پیشگیری از عفونت ادراری و مثانه می توان به موارد زیر اشاره کرد: آب میوه کرنبری بدون شکر، سرکه سیب، اسید اسکوربیک (ویتامین سی) و پروبیوتیک ها. از میان این درمان ها، محصول کرنبری از همه محبوب تر است.

درمان عفونت مثانه در طب سنتی

راه هایی مانند:

درمان عفونت ادراری با کرن بری

کرنبری به عنوان یک درمان طبیعی برای پیشگیری از عفونت مثانه در نسل‌های متمادی به کار می‌رود. طبق تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، آب میوه کرنبری و قرص‌های کرنبری در زنانی که عفونت مکرر مثانه دارند، مؤثر است. اما مشخص نیست که آیا آب میوه کرنبری می‌تواند در افراد دیگر هم از عفونت مثانه پیشگیری کند یا خیر.

پوشیدن لباس مناسب

باکتری‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کنند. پوشیدن شلوار جین تنگ و دیگر لباس‌های تنگ می‌تواند باعث ماندن رطوبت در نواحی حساس زنانه شود. این عامل می‌تواند محیط مناسب برای رشد باکتری‌های واژینال را فراهم کند.

نوشیدن آب زیاد

آب باعث شسته شدن باکتری‌ها از مثانه و در نتیجه درمان سریعتر عفونت می‌شود. همچنین آب باعث رقیق شدن ادرار و در نتیجه کاهش درد در هنگام ادرار کردن می‌شود. ادرار حاوی مواد زائد بدن است. در شرایط عفونت مثانه، دفع ادرار غلیظ و تیره می‌تواند با درد و ناراحتی بیشتری همراه باشد. ادرار رقیق کمرنگ‌تر است و باعث ناراحتی کمتری می‌شود.

دفعات زیاد دفع ادرار

دفع ادرار به صورت مکرر می‌تواند با خارج کردن باکتری‌ها از مثانه، به درمان عفونت کمک کند. نگه داشتن ادرار به باکتری‌ها زمان می‌دهد تا در مثانه تکثیر شوند. همچنین دفع ادرار پس از رابطه جنسی هم مفید است. رابطه جنسی می‌تواند باعث پیش رفتن باکتری‌ها در مجاری ادراری در زنان و مردان شود. دفع ادرار پس از رابطه جنسی می‌تواند به خروج باکتری‌ها از مجاری ادراری کمک کند. با این کار از ماندن باکتری‌ها در مجاری و بروز عفونت جلوگیری می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4.2/5 - (121 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امير جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام. من دوماه پيش سنگ كليه داشتم و الان دچار تكرر ادرار هستم. سونو و آزمايش و سيستوسكوپي انجام دادم و همگي هيچ نشانه اي نشان نداد و سالم هستم. قرص هاي زيادي هم مصرف كردم مثل فنازومكس و سيپروفكت بابت عفونت بعد از سيستوسكوپي. قرص پرازوسين هم بهم دادن ولي هنوز مصرف نكردم. تكرر زيادي دارم لطفا راهنمايي بفرماييد. آزمايش و سونو رو هم اضافه ميكنم به پيام سنم هم ٣6 سال هست و تا دوماه پيش هيچ سابقه اي از سنگ كليه و بيماريهاي مشابه نداشتم. گاهي كمي سوزش هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس ها باز نمیشوند لطفا مجدد عکس ها را بفرستید
    2. تصویر کاربر امير چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب دكتر عكس ها رو كجا بايد مجددا بفرستم؟ داخل ربات تلگرام همچين امكاني وجود نداره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      همین جا مجدد بفرستید لطفا
    4. تصویر کاربر امير پنجشنبه ۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ارسال كردم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      از نظر قند خون بررسی شوید. اگر نرمال بود ، قرص اکسی بوتینین ۵ میلیگرم هر ۱۲ یاعت مصرف کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    خانمی ۴۵ ساله جهت هماتوم اپیدورال در آی سی یو بستری شدند و از همان ساعت اول بعد از ضربه فولی براشون فیکس شده بعد از ۱۲ روز فولی را برداشتن الان تب خفیف و سوزش ادرار دارند اولا به نظر جنابعالی برا تب دنبال منشا دیگه ای نمیخاد بگردیم و دوم درمان عفونت تو این شریط ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آزمایش ادرار شامل انالیز ادرار و کشت ادرار داده شه
  • تصویر کاربر Sepideh دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام من بعداز ادرار سوزش و درد دارم شدیدا خشکی واژن دارم که نزدیکی های من با درد هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ازمایش ادرار بدهید و از سیپروفلوکساسین استفاده کنین
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    باسلام
    اقاي دكتربنده هفت الي هشت ماه قبل عمل ليزري كليه براي سنك داستن واطلاعي نداشتم كه لوله تو كليه ام كاركذاشتن كه بعدا بايد برم دربيارم الان چندوقته تمام ادرارم شده خون وازدرد دارم میمیرم آنلاین نوبت گرفتم که شما این لوله ای که مونده هرچه زودتر ‌خواهشم این هست که خارج ازنوبت برام دربیارید هزینه ای هم که داشته باشه نقدا پرداخت می‌کنم خواهش می‌کنم ازدرد زیاد دارم میمیرم کمکم کنید زودتر بیام بستری بشم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بايد دكاترتنا بردارد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      دكتر خودتان
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 9 ساله ازدواج کردم ولی صاحب فرزند نشدم حدود 12 سال واریکوسل سمت چپ داشتم که از خفیف تبدیل شد به گرید سه. مهر سال قبل عمل کردم ولی جواب نگرفتم از بعد عمل تا الان که ده ماه می‌گذرد هنوز هم اطراف بیضه چپم حالت پیچ خوردگی وسنگین دارم البته بعد از هفت ماه از عمل به دکتر دیگری مراجعه کردم که بعد معاینه گفتند شاید واریکوسل عود کرده یا رگی بسته نشده برایم دارو ویزیت کردن ولی باز جواب نگرفتم به نظر شما با این آزمایش که پیوست کردم چکار کنم من 35وخانمم 32ساله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      باید تی وی اف کنید طبیعی نمیشود
  • تصویر کاربر فیروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام حدود یک ماه پیش شانزده تیر تب ولرز داشتم ادارم به سختی می امد رفتم ازمایش پروستاتpsA 35.4 بود و Free psA4.9 بود پزشک انتی بیوتیک تاوانکس حدود سی عدد داد واز اون موصع هم هرشب یک عد کپسول پروترال خوردم مجدد ۲۵ تیر ازمایش دادم psA شد.11.1 و freepsAشد 3.2 سی عددانتی بیوتیک تاوانکس رامصرف کردم ودکپسول پروترال را هم دارم می خورم شانزده مرداد مجددا ازمایش دادم psAشده3.9و free شده 0.1 خواستم ازشما بپرسم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      شما دچار پروستاتیت شده بودید. داروه درمان اون ۱.۵ ماهه است. یک ماه بعد مجدد psa چک کنین، سپس سالانه چک کنین
  • تصویر کاربر ثریا چهارشنبه ۱۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام
    من احساس ناراحتی زیر شکم و باقی ماندن ادرار مدتهاست که دارم و یک بار خون زیادی در ادرار هم قبلا داشتم با سفالکسین خوب میشدم اما این بار جواب نداد و دکتر سیپروفلوکساسین برام تجویز کرددر ضمن برام آزمایش ادرارهم نوشت و کشت هم نوشت که منفی بود . چند روز بعد با یک بار نزدیکی دوباره احساس فشار در مثانه و باقی ماندن ادرار داشتم الان سه روزه سیپروفلوکساسین میخورم ولی خوب نشدم به نظر شما آنتی بیوتیک دیگه ای بخورم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، آزمایش و کشت ادرار بدهید و بفرستید
  • تصویر کاربر ساسانی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام خانمی حدود نود ساله هستن عفونت مثانه دارن و مثانشون بیش فعال هست بعد از شکستگی مهره کمرشون از سوند استفاده میکنن و به دلیل مشکل قلبی امکان بوتاکس یا عمل ندارن چه کاری انجام دهیم که با سوند عفونت نکنن و ایا راه جایگزینی وجود دارد یا خیرضمنا از سوند 4 ساعت یکبار استفاده میکنند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      هر هفته سوند را عوض کنید روزی یک عددسیپروفلوکساسین ۵۰۰ بخورند
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده با علائم التهاب پروستات به متخصص مراجعه کردم و فقط کپسول سفکسیم، مدکسیب وتامسوور تجویز کردن.
    سه چهار روز هست که مصرف می کنم متاسفانه هیچ تغییری حاصل نشده، به نظر شما به خوردن داروها ادامه بدم یا به پزشک دیگه ای مراجعه کنم.
    در ضمن اگر متخخص خوبی در مشهد سراغ دارید ممنون میشم بهم معرفی کنید.
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، بجای سفکسیم سیپروفلوکساسین بخورید ، و درمان ادامه دهد
  • تصویر کاربر نسیم دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام , دختری27هستم که مدت هشت ماهه تکرر ادرار دارم ,تقریبا هر 15روز سونو گرافی و ازمایش ادرار انجام دادم و بقیه تست ها که سالم بودن اما همچنان مشکل را دارم مخصوصا شبها بطور میانگین دوبار با حس ادرار بیدار میشوم ولی مقدار ادرار کم هست و قادر به مسافرت و یا سوار اتومبیل شدن نیستم هر چقدر مثانه ام را خالی کنم با لرزشهای ماشین احساس ادرار دارم , داروهای اکسی بوتینین مصرف کردم که عوارض احتباس ادرار و تکرر ادار داد که دارو قطع شده و ایمی پرامین تجویز شد متاسفانه تاثیر انچنان نداشته لازم به ذکر هست مجرد هستم و واقعا زندگیم مختل شده و دیگه نمیخوام هیچ ازمایش و تستی انحام بدم ,اگر امکان دارد دارویی جدید برایم معرفی کنین لطفا کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر