جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری و سوزش ادرار

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عفونت مثانه در زنان بیشتر از مردان شایع است. به طور تخمینی، بیش از 50 درصد زنان حداقل یک بار در زندگی خود با عفونت مثانه مواجه می‌شوند. بیشتر این عفونت‌ها ساده هستند و عامل ایجاد آنها، باکتری ‌ای‌کولای (E. Coli) است.

عفونت مثانه در زنانی که بیماری خاصی ندارند، بی‌خطر نامیده می‌شود. اما عفونت مثانه با وجود سوند یا استنت در مجاری ادراری، دیابت، بارداری و برخی مشکلات دیگر، عفونت پرخطر نامیده می‌شود. عفونت مثانه بی‌خطر با مصرف یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک به‌راحتی درمان می‌شود اما برای فرد بیمار باعث مشکلات زیادی می‌شود.

چه چیزی باعث بروز عفونت مثانه میشود؟

عفونت مثانه اغلب به دلیل ورود باکتری به پیشاب‌راه و سپس مثانه رخ می‌دهد. پیشاب‌راه لوله‌ای است که ادرار را از بدن خارج می‌کند. این باکتری‌ها وقتی وارد مثانه می‌شوند، به دیواره مثانه می‌چسبند و باعث التهاب و عفونت می‌شوند که به آن التهاب مثانه یا سیستیت گفته می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند از مثانه به سمت کلیه‌ها هم حرکت کنند و باعث بروز عفونت کلیه شوند. چندین عامل می‌توانند ریسک عفونت مثانه را افزایش دهند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

علائم عفونت ادراری

علائم عفونت ادراری شامل موارد زیر می‌شود:

عفونت کلیه هم علائم مشابهی دارد اما موارد زیر هم می‌توانند علامت عفونت کلیه باشند:

پزشک پس از شنیدن علائم مریض و انجام آزمایش ادرار می‌تواند عفونت مثانه را تشخیص دهد. در آزمایش ادرار، وجود گلبول سفید در ادرار و علائم التهاب چک می‌شود که نشان دهنده عفونت هستند. اگر پزشک مشکوک به عفونت مثانه باشد، کشت ادرار را تجویز می‌کند. کشت ادرار یک تست آزمایشگاهی است که برای شناسایی باکتری‌های مختلف موجود در نمونه ادرار به کار می‌رود.

کشت ادرار در موارد زیر تجویز می‌شود:

درمان عفونت مثانه

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت مثانه

سوالات مختلفی در رابطه با درمان عفونت مثانه پرسیده می شود، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری کدام است؟

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری مردان کدام است؟

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان کدام است؟

باید گفت افرادی که عفونت مثانه بی‌خطر دارند اغلب با یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. موارد زیر از جمله درمان‌های معمول برای التهاب مثانه بی‌خطر هستند.

ثابت شده است که دوره سه روزه درمان به اندازه دوره هفت روزه مؤثر است اما عوارض کمتری دارد. عوارض معمولاً ناشی از رشد بیش از حد قارچ است و می‌تواند منجر به قرمزی و عفونت قارچی واژن شود. درمان سه روزه همچنین نسبت به درمان هفت روزه مقرون به صرفه‌تر است. درمان تک دوزی هم امکان پذیر است اما به طور کلی نرخ درمان آن پایینتر و احتمال بروز عفونت دوباره بالاتر است. در بسیاری از افراد، علائم یک روز پس از شروع دوره درمان کاهش می‌یابند. اما حتی اگر بیمار حس کند که بهتر شده است، حتماً باید دوره آنتی‌بیوتیک را به پایان برساند تا عفونت به طور کامل از بین برود. اگر دوره تکمیل نشود، عفونت می‌تواند دوباره رخ دهد و بار دوم درمان آن سخت‌تر می‌شود.

اگر علائم بیش از دو یا سه روز پس از شروع درمان ادامه یابند، بیمار باید پزشک را در جریان بگذارد. افرادی که عفونت مثانه پرخطر دارند باید به مدت 7 تا 14 روز آنتی بیوتیک مصرف کنند. عفونت پرخطر ممکن است در زنان باردار یا افرادی که دیابت یا عفونت خفیف کلیه دارند مشاهده شود. همچنین به مردانی که عفونت ادراری حاد دارند پیشنهاد می‌شود که به مدت 7 تا 14 روز آنتی بیوتیک مصرف کنند. در موارد نادر، آنتی بیوتیک های بتا-لاکتام و فلوروکینولون‌ها هم برای درمان عفونت‌های مهاجم‌تر به کار می‌روند. این آنتی‌بیوتیک ها مؤثر هستند اما به دلیل خطر مقاومت باکتریایی، در درمان اولیه تجویز نمی‌شوند.

درمان عفونت مثانه در خانه

به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد باکتریهای مقاوم به آنتی‌بیوتیک وجود دارد، پزشکان به زنانی که عفونت مثانه عادی دارند، استفاده از راههای پیشگیری عفونت را توصیه می‌کنند. این راه ها شامل موارد زیر می‌شوند:

تغییر روش پیشگیری از بارداری

عفونت مثانه بیشتر در زنانی دیده می شود که دیافراگم و اسپرم کش استفاده می کنند.

نوشیدن آب و دفع ادرار پس از رابطه جنسی

این کار به دفع باکتری هایی که وارد مثانه شده اند کمک می کند.

استفاده از کرم موضعی استرادیول در زنان یائسه

زنان یائسه می توانند از استروژن برای کاهش ریسک عفونت استفاده کنند.

مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری

از دیگر موارد موثر در پیشگیری از عفونت ادراری و مثانه می توان به موارد زیر اشاره کرد: آب میوه کرنبری بدون شکر، سرکه سیب، اسید اسکوربیک (ویتامین سی) و پروبیوتیک ها. از میان این درمان ها، محصول کرنبری از همه محبوب تر است.

درمان عفونت مثانه در طب سنتی

راه هایی مانند:

درمان عفونت ادراری با کرن بری

کرنبری به عنوان یک درمان طبیعی برای پیشگیری از عفونت مثانه در نسل‌های متمادی به کار می‌رود. طبق تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، آب میوه کرنبری و قرص‌های کرنبری در زنانی که عفونت مکرر مثانه دارند، مؤثر است. اما مشخص نیست که آیا آب میوه کرنبری می‌تواند در افراد دیگر هم از عفونت مثانه پیشگیری کند یا خیر.

پوشیدن لباس مناسب

باکتری‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کنند. پوشیدن شلوار جین تنگ و دیگر لباس‌های تنگ می‌تواند باعث ماندن رطوبت در نواحی حساس زنانه شود. این عامل می‌تواند محیط مناسب برای رشد باکتری‌های واژینال را فراهم کند.

نوشیدن آب زیاد

آب باعث شسته شدن باکتری‌ها از مثانه و در نتیجه درمان سریعتر عفونت می‌شود. همچنین آب باعث رقیق شدن ادرار و در نتیجه کاهش درد در هنگام ادرار کردن می‌شود. ادرار حاوی مواد زائد بدن است. در شرایط عفونت مثانه، دفع ادرار غلیظ و تیره می‌تواند با درد و ناراحتی بیشتری همراه باشد. ادرار رقیق کمرنگ‌تر است و باعث ناراحتی کمتری می‌شود.

دفعات زیاد دفع ادرار

دفع ادرار به صورت مکرر می‌تواند با خارج کردن باکتری‌ها از مثانه، به درمان عفونت کمک کند. نگه داشتن ادرار به باکتری‌ها زمان می‌دهد تا در مثانه تکثیر شوند. همچنین دفع ادرار پس از رابطه جنسی هم مفید است. رابطه جنسی می‌تواند باعث پیش رفتن باکتری‌ها در مجاری ادراری در زنان و مردان شود. دفع ادرار پس از رابطه جنسی می‌تواند به خروج باکتری‌ها از مجاری ادراری کمک کند. با این کار از ماندن باکتری‌ها در مجاری و بروز عفونت جلوگیری می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4.2/5 - (121 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. یک جوان 34 ساله هستم و از دو سه روز قبل احساس سوزش خفیفی در ابتدای آلت تناسلی خود به صورت دایم دارم. که با ادرار کردن تغییری نمیکند. تکرر ادرار هم ندارم تو این مدت و رابطه جنسی هم نداشته اصلا. اگه ممکنه بنده رو راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ترشح سفید با بیرنگ از نوک آلت خارج نمیشه؟
    2. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام. در حالت عادی خیر ، ترشحی دیده نمی شود.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام بدید
    4. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      البته قبل این اتفاق من انزال داشتم که با فشار دادن نوک الت مانع خروج منی شدم. امکان داره به پروستات فشار امده باشه و این احساس مربوط به التهاب پروستات باشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بله کشت ادرار التهاب پروستاتم نشون میده
    6. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      با تشکر از وقتی که گذاشتید.
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      خواهش میکنم
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر صفیه جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر . مادرم ۷۷ ساله است سوزش ادرار دارد و تو آزمایش و سونوگرافی گفتند در مثانه عفونت هست. دیابت داره و روزی ۳ تا متفورمین هم میخوره دو ساله عمل کولون بدخیم هم کرده و مش برای هرنی روده بعد از جراحی هم داره. چه دارویی برای عفونت بخوره که براش مناسب باشه؟ خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت یک عدد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      تا ۱۴ روز
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام وخداقوت خدمت دکتر محترم
    من ۴۵ سالمه وخانم ،حدود چند ماهی هست که شاید البته جدیدا بیشتر شده ادارارم بسیار بدبو شده و قتی با دستمال خودم روخشک میکنم لک بسیارکم رنگ خونی میبینم وبعضی اوقات حالت تهوع دارم وقتی صبح ناشتا سیر میخورم رنگ ادرارم بسیار روشن میشود اما درغیراینصورت زرد است و زیردلم درد میگیره والبته شرمنده هنگام دفع مدفوع انگار به یکباره تموم مدفوع جمع میشه جلوی مقعد ونمیتونم وباید خودم با دست کمک کنم تا مدفوع خارج بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      تست آنالیز و کشت ادرار انجام بدید و جوابش رو بفرستید
  • تصویر کاربر مرتضي یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام
    بعضا از سوزش و احساس اينكه ادرار دارم صبح بيدار ميشم و ميرم دسشويي بعد از يه ساعت باز از فشار و احساس اينكه ادار دارم ميرم دستشويي ولي ادار كمي دارم - معمولا از ساعت 5 - 5 صبح اين داستان شروع ميشه و روزاي تعطيل كه بيشتر ميخوام بخوابم خودشو بيشتر نشون ميده - - كلا بخاطر همين صبحا از 5 -6 صبح به بعد نميتونم بخوابم -
    روزايي كه سر كار ميرم صبح يكي - دو بار دستشويي ميرم ولي بعدش چون راه ميرم مشكل كمتري دارم - تو همه اين سالها يه مواقعي اين مشكل رو داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ازمايش ادرار وسنوگرافي بدهيد بياييد ببينم
  • تصویر کاربر نیلوفر جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام خانمی ۴۵ ساله هستم مدتیه که دچار تکرر ادرار گاهی با سوزش و گاهی بدون سوزش میشم در ناحیه بیکینی دچار التهاب و سوزش میشم و کشت ادرار اکثرا منفیه و گاهی مثبته و ۴یا ۵ بار باید پشت سر هم دفع ادرار انجام بدم تا کمی احساس راحتی کنم سونو کلیه انجام دادم سالم بود لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      قرص سیپروفلوکساسین هر ۱۲ ساعت برای ۵ روز مصرف کنید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،اول کمی درد خفیف در نوک الت تناسلی داشتم و درد خوب شد اما ۲ روزه سوزش ادرار دارم،و حس میکنم که دوباره ادرار دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر من نزدیک یک سال هست که کلاهک التم پوست میندازه و تکه تکه میشه بعد کنده میشه اولا کم بود ولی الان خیلی وخیم شده نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم یه پمادی معرفی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      عفونت قارچیه پماد کلوتریمازول هر ۸ ساعت استفاده شود اگر بهتر نشد با متخصص پوست مشورت شود
  • تصویر کاربر ساسان چهارشنبه ۲۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دکتر .
    ازکودکی تا الان ک ۳۵سال سن دارم سوزش ادرار دارم کمی هم درد مثانه و بیضه دارمجدیدا پشت کمرم سمت چپ هم درد میگیره چ دارویی ب دردم میخوره و راه درمان چیه .ممنونم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر حمیدرضا پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    حمید بوباش هستم از تهران پردیس
    میخواستم بپرسم دو روز پیش کمرم گرفت نشست و برخواست مشکل بود دیروز بهتر شد ولی همچنان درد تحتانی سمت چپ هست وبه کمرم میزند
    ممکن است از مثانه باشد
    هیچگونه تکرر و انسداد ادرار و یا تغییر رنگ ندارم
    علت چه میتونه باشد
    سن ۵۵
    وزن ۷۹
    قد ۱۷۴
    شماره تماس 0912644236
    ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سونوگرافی از کلیه ها انجام شود
  • تصویر کاربر Alireza شنبه ۳۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من پسری 19 ساله هستم چند وقتی زیر شکمم درد احساس کردم بعد همراه با درد بیضه شد خصوصا بیضه چپ،به دکتر اورولوژی مراجعه کردم سونو نوشتن سونو بیضه و فتق نوشتن و سونوی کلیه و مثانه که دوباره مراجعه کردم گفتند بیضه سالمه و واریکوسل یا چیز دیگه ای نداری و گفتند التهاب مثانه دارم که عکس سونوی کلیه و مثانه رو خدمتتون فرستادم،برام سیپروفلوکساسین 500 تجویز کردند هر 12 ساعت یه دونه،20 تا خوردم بهتر شدم ولی کامل خوب نشدم دوباره رفتم پیششون گفتن سی تا دیگه سیپروفلوکساسین 500 بخور همراه با روزی یک عدد مولتی ویتامین خوب میشه تا الآن 35 تا خوردم ولی هنوز گاهی اوقات ناحیه مثانه تیر می کشه موقع ادرار و جدیدا کمی مایل به کلیه هم تیر می کشه،نگران شدم سوزش ادرار ندارم رنگ ادرار کمی مایل به نارنجی هست تکرر و احساس ادرار هم بیشتر اوقات دارم.
    نظر شما چه چیزی هست آقای دکتر؟
    همین دارو رو ادامه بدم یا شما قرص دیگه ای تجویز می کنید؟
    ممنون میشم کامل مطالعه کنید خیلی نگرانم
    سپاس فراوان از محبتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    2. تصویر کاربر Alireza پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مجدد خدمت آقای دکتر
      پس قرص سیپروفلوکساسین 500 رو دیگه مصرف نکنم و اینایی که شما فرمودید رو مصرف کنم؟
      قرص پروستاتان هم نوشته بودند برام ولی نگرفتم، اونو لازم نیست بگیرم؟
      واینکه این قرص هایی که نوشتید عوارض جانبی هم داره؟
      برای اطمینان از التهاب پروستات نیاز به سونو گرافی هست؟
      اتفاقا این دو روز اخیر سیر و پیاز خام و ادویه جات و ماءالشعیر مصرف کردم دردم بیشتر شد
      تشکر بابت لطف بی دریغتون آقای دکتر ببخشید اگر سوالام زیاد هست
    3. تصویر کاربر Alireza پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اینم یادم رفت بگم که یبوست مزمن دارم و همراه باهاش درد مقعد خفیف،آیا به هم مرتبط هستند
      بی نهایت ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      همین ها رو مصرف کنید نگران نباشید درد مقعد هم میتونه مرتبط باشه،
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر