اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 486 مشاهده پرسش
    دکتر سلام وقت بخیر اینا زگیل هستن؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر دکتر شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 494 مشاهده پرسش
    از استاد گرامی درخواست راهنمایی و مشورت دارم در مورد این بیمار برای مشکل پروستات

    بیمار اقای 70 ساله بدون سابقه بیماری خاصی( work up پزشکی نداشتن اما دوره های یبوست واسهال احتمالا IBD رو از جوانی ذکر میکنن)
    مورد توتال کولکتومی دوماه قبل به دنبال ولولوس سیگمویید و گانگرن و پرفوراسیون سیگمویید
    که پاتولوژی :
    Mucusal infarction and hemorrhage in sigmoid and mucusal atrophy in descending colon up to secum
    *volvulus of sigmoid*
    که توسط 2 پاتولوژیست گزارش شده است .

    بیمار ده روز بعد از ترخیص با احتباس ادراری و
    کراتینین 5.6 (Base Cr:0.9) و ادم دو پلاس اندام تحتانی با AKI در سرویس نفرو-اورو بستری شدند

    در سونوگرافی بیمار :
    علاوه بر هیدویورترونفروز متوسط دو طرفه،کالکشن 500 سی سی رتروپریتوئن در ناحیه ساب دیافراگماتیک دو طرفه گزارش شد
    که در سونوهای بعدی به فاصله 3 روز به 100 سی سی و بعد دیگر کالکشن و یا مایع آزاد و یا آبسه و یا شواهد چسبندگی شدید در حفره شکم مشاهده نگردید.

    بیمار از سرویس نفرولوژی با cr: 1 مرخص گردید

    از سرویس اورولوژی با سوند مرخص گردید و حدود دو ماه هست که سوند فیکس هست
    حجم پروستات 56 cc و دوبار تکرار آزمایش PSA
    14 و 13.09 گزارش شد.
    که بیمار کاندید بیوپسی پروستات هست.
    ولی از طرفی کاندید آنژیو قلب هم هست
    که فعلا از نظر بیوپسی دست نگه داشته شده


    و یک هفته بعد مجدد با تب و تاکی کاردی با ro سپسیس 3 روز بستری گردید که کشت ادرار و خون منفی بود‌.


    🔴
    ✔از نظر کاردیولوژی :
    EF :55{b3546c72605b4a4c26aee6bdd08ba432c7b4c033d990a99a4fb6796c0a8f1766}
    البته با شواهد ایسکمی در ecg در زمان تاکی کاردی که کاندید آنژیو و یا Ct angio هست

    تاکی کاردی بیمار همچنان ادامه دارد و در حالت استراحتHR: 120 دارد که متورال 25 Bd شروع شده که بیمار بعد از چند روز استفاده خودسرانه قطع کرده است.

    ✔از نظر تیروئید :
    در آزمایشات حین بستری در زمان عمل چک شده که فکر میکنم در فاز حاد بیماری ارزش نداره
    TSH : 0.13 ⬇️
    T4: 6.9
    T3: 37.5 ⬇️

    ✔از نظر کلیوی در حال حاظر با اخرین سونو و ازمایش
    BUN: 14
    Cr: 1
    سونوگرافی سایز کلیه ها : 102 و 117 با پارانشیم 16و 18 و کیست 25 mm پارانشیم میانی کلیه چپ بدون سنگ و هیدرونفروز

    ✔از نظر کبدی :
    سونو کبد و مجاری داخل و خارج کبدی و پورت و و کیسه صفرا و CBD نرمال.
    فقط بیمار از حدود دوماه قبل تا الان در آزمایشات افزایش ALKP دارد
    ALKP: 177 124 400 323
    AST 23
    ALT 19
    Bili T 0.5

    ❌جهت بیمار GGT چک شد که 71 ⬆️بود


    ✔سونو کالرداپلر شریانی ووریدی اندام های تحتانی :

    فلوی شریانی از فمورال مشترک تا شاخه های دیستال در foot ,تری فازیک با اتدکس طبیعی گزارش شد
    سونوی وریدی از نظر DVT منفی بود با فلوی نرمال.


    ⚠️در سیر بستری AKI بیمار، دو روز بعد از شروع سفتریاکسون و هپارین 5000 واحد S.C ، پلاک اریتماتو در ناحیه forefoot و 13 تحتاتی ساق هر دو پا به همراه ادم ایجاد شد و بعد ایجاد پتشی پراکنده در ساق و ران ها
    که داروهای بیمارhold شد و به علت کالکشن در سونو بستری داروی مروپنم آغاز شد.

    مشاوره روماتولوژی و پوست درخواست شد ‌.
    درمان موضعی فقط دریافت کرد.

    ضایعات بیمار بدون دریافت کورتون سیستمیک و فقط دریافت کورتون موضعی و لوبریکانت رو به بهبود رفت و هم اکنون محو شده است.

    ✔بیوپسی پوست : drug reaction گزارش شد و از نظر ایمونوفلوروسانس منفی گزارش شد.



    ✔از نظر روماتولوژی:
    کمپلمان ها نرمال
    RF: 1+
    Lupus anticoagulant: 50.1⬆️
    PANCA و CANCA منفی
    Anti Ro و La Ab منفی
    ANti RNP Ab منفی
    Anti ds DNA منفی
    Anti cardiolipin منفی


    از نظر هماتولوژی :

    سیر Hb
    13.2 14.4 12.5 11.8 10.8 10
    9.5 10.1 8.8 8.8 9.8 7.8 8.6
    10 8.8 9.5 10
    بوده است


    اخرین CBC بیمار دو روز گذشته
    WBC : 7100( neut :56{b3546c72605b4a4c26aee6bdd08ba432c7b4c033d990a99a4fb6796c0a8f1766})
    Hb: 10
    Mcv 86.5
    Mch 27.7
    Mchc 32
    RDW 15.7
    PLT 362

    Retic 3.5
    RPI 1.6
    Corrected retic 2.4

    Ferriin 273
    Iron : 13⬇️
    TIBC :329

    Coombs direct & indirect : neg



    ✔به علت کلسیم های پایین بیمار در سیر بستری مثل کلسیم 6.8 و 6.6 با آلبومین 3.2 و منیزیم نرمال که کلسیم گلوکونات دریافت میکرده است

    آزمایشات زیر درخواست گردید:
    Ca 9
    P 4.1

    Pro 7.2
    Alb 4.3
    Mg 2.4

    25(oH) Vit D3 : 5.6 ⬇️⬇️
    PTH : 91⬆️⬆️

    🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴

    Drug Hx :
    در سیر بستری AKI :
    آمپول سفتریاکسون یک گرم Bd
    هپارین 5000 s.c TDs

    آمپول مروپنم یک گرم TDS

    و بیمار با سیپرو تینیدازول مرخص گردید.


    در سیر بستری به علت تب و تاکی کاردی با R0 سپسیس:
    مروپنم یگ گرم tds
    ونکومایسین یک گرم BD
    و بعد ونکو dc شد
    و آمپول کلیندامایسین 600 tds شروع شد

    بیمار با سیپرو و کواموکسی کلاو مرخص گردید.


    داروهای حال حاظر :
    Tab ciprofloxacin 500
    قرص B6 و اسید فولیک
    Tamsulucin daily
    Finasteride 5mg daily در حال حاظر فعلا با توجه به تب و تاکی کاردی دو هفته قبل و از طرفی highrisk بودن از نظر کاردیو
    بیوپسی انجام نشده
    و دست نگه داشته شده

    و برای بیمار
    Amp Dipherelin 3.75 ماهیانه
    و
    TAB Flutamide 250 mg TDs

    و چک مجدد PSA ماه بعد

    تجویز شده که بیمار هنوز دارو را دریافت نکرده .

    در مورد plan درمان نظر شما رو میخواستم جویابشم ؟ اگر plan شما هم همین هست
    با توجه به افزایش Alkp بیمار اجازه دریافت و شروع قرص فلوتاماید را دارد؟

    البته اخرین ازمایش alkp بیمار روز گذشته در رنج نرمال امده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      سلام خدمت استاد گرانقدر. بله برای بیمار یورودینامیک انجام شده و نمای انسدادی دارد. با توجه به تعویق افتادن plan بیوپسی و عمل برای این بسمار با توجه به کاندید آنژیو بودن و دو نوبت PSA: 14 و حجم پروستات ۵۶ که البته در معاینه رکتال توده سفت به دست نخورده، PLAN شروع آمپول دیفرلین ماهیانه و قرص فلوتاماید گرفته شده. و بعد چک PSA یک ماه بعد.
      ممنون میشم نظر خود را بفرمایید
    3. تصویر کاربر دکتر پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      سلام استاد گرامی
      یورودینامیک انجام شده است و نمای انسدادی دارد.
      دو نوبت psa 14 و حجم پروستات ۵۶
      با توجه به کاندیدآنژیو بودن
      به جای پلن بیوپسی
      پلن شر وع آمپول دیفرلین و قرص فلوتاماید گرفته شد
      استاد در مورد این کیس به نظر شما احتیاج دارم.
      دایی بنده هستند
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      نیاز به امپول نیست اول MRIمولتی پارامتریک کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر م یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 624 مشاهده پرسش
    با سلام،آقای دکتر بنده واریکوسل گرید 3 دارم از طرفی هم بسیار کم محتلم میشم(نهایتا شاید یک بار در سال).میخواستم بپرسم آیا این دو به هم مربوط هستند؟یا این کمی احتلام میتونه علت دیگه ای داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 501 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    زیر شکم سمت راست و بالای آلت تناسلی یک ورم احساس میکنم که کاملا بدون درد است.علت چیست؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من در شهرستان هستم نمیتونم بیام تهران برای مراجعه به شما
    من ۱۹ سال شن دارم من طول الت و قطر کم هست
    در حالت نعوظ ۱۲ سانت هست.
    بلوغ من دیر رسیدم موی صورتم هم تازه درامده
    ایا امکان رشد الت هست؟ تتسرون بزنم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر هانیه شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 415 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پدر بنده مبتلا به زگیل تناسلی هستند و از لیف من استفاده کردن.من در جریان نبودم و از همون لیف استفاده کردم.یعنی منم مبتلا شدم؟ تورو خدا راهنمایی کنید خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهاره شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    پدر من كانسر پروستات با استيج 5 هستند كه به غدد لنفاوى لگن و كمر متاستاز دادند و هم شيمى درمانى كردند و راديوتراپى الان حدوداً ٣ ماه از اخرين شيمى ميگذره و پاها و بيضه هاشون خيلى ورم دارند و سونوگرافى كه دادند لخته اى نبوده
    خواستم بپرسم وقتى بيمار به اين مرحله ميرسه هيچ دارويى نيست يه كم ورم بيضه ها رو كم كنه چون خيلى بزرگ شدند و خواستم بپرسم مرحله بعد چيه ممكنه فلج بشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 516 مشاهده پرسش
    سلام. من قبلا این سوال را پرسیده بودم و شما درخواست عکس سونوگرافی کرده بودید،،عکس رادیولوژی از بیضه ها به همراه سونوگرافی جدید از کلیه و مثانه دارم که برای شما ارسال میکنم. *حدود یک ماه پیش به دلیل مشکل آب داشتن کیسه بیضه ، به تشخیص متخصص مشکل هیدروسل تشخیص داده شده و سمت چپ ناحیه تناسلی با جراحی ، آب تخلیه شد،، حدودا از دو هفته پیش بیضه سمت(( راست ))متورم شده که به نظر آب دارد ، با عکس رادیولوژی از بیضه ها ، به تشخیص رادیولوژیست مشکلی در مجاری ادرار مشاهده نشده و طبیعی بوده است،ولی پزشک متخصص گفت که احتمال سوراخ وجود دارد و باید آندوسکوپی شود که اول ببیند سوراخی وجود دارد و پیدا میشود،بعد اگر سوراخ پیدا شد باید عمل شود که عمل سختی هم می باشد،،بنده بسیار نگران شدم از حرف و تشخیص دکتر..خواهش میکنم کمک و راهنمایی بفرمایید.‌ممنون..*
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      باید عمل کنید
  • تصویر کاربر Ali شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 450 مشاهده پرسش
    پشت رانم هست نميدانم زگيل يا اسكين تگ
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 567 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 20 سالم هست از تقریبا ابان 97 خون توی ادرارم میدیدم ولی خب توجه نمیکردم بهش و درد و سوزشم نداشت..خون یا اول ادرارم بود یا اخرش یا جفتش ولی بین ادرارم خون نمیدیدم .من اردیبهشت رفتم سونوگرافی هیچی نشون نداد.جواب سونو رو بردم پیش دکتر گفت التهاب پروستات داری و دارو نوشت.حجم پروستاتم هم 15 سی سی بود ولی گفت التهاب داری ..بعدش رفتم پیش یه دکتر دیگه گفت برو یه سونو دیگه بگیر دقیق نیس رفتم اونو گرفتم بازم چیزی نشون نداد و دکتر دوم بهم گفت اندوسکوپی کن . پیش یه دکتر سومی رفتیم به من یه سر ی قرص داد واسه یک ماه..الان 20 روزه دارم میخورم..تا تقریبا 8 روزا اول خون میدیم ولی بعدش مثلا 7 روز هیچی خون نمیدیم و باز چند روز بعدش خون میدیم ولی مثل سابق نبود..ااینم خدمت شما بگم همین چند روز پیش که توی خواب جنب شدم صبحش رفتم ادرار کردم و شدت خون بیشتر بود ..اینم بگم سوزش و درد ندارم .به نظر شما علت چیه؟ سیتوسکوپی انجام بدم؟و اینکه سیتوسکوپی اگه قراره انجام بدم حتما باید بیهوش بشم یا با بی حسی موضعی و بی حسی ناحیه ای هم میشه؟ به نظر شما چه قدر احتمال سرطان هست چون من سونوگرفتم کلیه و مثنه و پروستاتم سالم بودن..اگه کامل جواب بدین ممنونتون میشم اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 619 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب