جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از تکرر ادراری مزمن رها شوید

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حتماً در خانواده،‌ اطرافیان و دوستان کسانی را می شناسید که از تکرر ادراری مزمن رنج می برند. این افراد با مصرف کم مایعات مجبورند که چندین بار در روز به دستشوئی بروند. در این مقاله به بررسی علل و درمان تکرر ادراری مزمن می پردازیم.


شرح حال این افراد

این افراد غالبا میگویند، که چند ماه یا چند سال است، که مبتلا به تکرر ادراری هستند و با مصرف یک لیوان چای یا آب مجبورند چند بار به دستشوئی بروند. مسافرتهای طولانی با ماشین برای این افراد به علت نیاز به دستشوئی سخت می باشد.

افراد با تکرر ادراری مزمن ، علیرغم رفتن به دستشویی باز احساس می کنند، که ادرارشان کاملاً تخلیه نشده است. تکرر ادرار اغلب در شب، گریبانگیر این افراد شده و موجب می شود که چند بار از خواب بیدار شده و به دستشوئی بروند. تکرر ادراری مزمن کیفیت خواب این افراد را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت باعث تغییر خلق این افراد در طی روز میشود.

تعریف تکرر ادراری مزمن

اگر کسی در طول روز علیرغم مصرف مایعات کم و معمولی بیش از 7 بار دستشوئی برود و در خواب بیش از 2 بار بلند شده و به دستشوئی برود، مبتلا به تکرر ادرار می باشد. فرق تکرر ادراری با پرادراری این است که در تکرر ادراری حجم ادرار کم ولی تعداد دفعات دفع ادراری زیاد است ولی در پرادراری فقط حجم ادراری در هر بار دفع ادرار، زیاد میباشد. زمانیکه تکرر ادراری با سوزش و خون در ادرار همراه باشد، باید سریع به پزشک مراجعه شود تا تحت بررسی قرار بگیرد.

تکرر ادراری

علل تکرر ادراری مزمن

عفونت های ادراری مزمن از جمله عفونت مزمن پروستات، که اغلب افراد جوان و میانسال را درگیر می کند، یکی از علل تکرر ادراری مزمن میباشد. این افراد اغلب از درد کمر و لگن به همراه تکرر و سوزش ادرار شاکی هستند، که باید با تشخیص سریع تحت درمان پزشک متخصص ارولوژی قرار بگیرند.

ضعیف شدن عملکرد کلیه ها و همچنین بالا بودن قندخون از علل تکرر ادرار میباشد لذا در هر بیمار با تکرر مزمن ادراری باید آزمایش ادرار و قند خون و آزمایش عملکرد کلیه ها انجام شود.

 

 

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن وجود انسداد در مجرای ادراری است، که باعث جلوگیری از تخلیه کامل مثانه شده و در نتیجه مثانه تحریک میشود. امروزه تنگی های پیشابراه و بزرگی پروستات 2 عامل شایع در تکرر ادراری مزمن آقایان میباشد. در خانم ها با مکانیسم انسدادی مجرا و اختلال در عملکرد مثانه موجب تکرر ادراری مزمن میشود.

مثانه به عنوان یک منبع ذخیره ادراری در انسان می باشد، که در حالت طبیعی تا cc500 ادرار را می تواند در خود نگه دارد. در حالت طبیعی مثانه تدریجاً با ادرار ترشح شده از کلیه ها پر می شود. پس از پر شدن، احساس تخلیه ادراری به فرد دست داده و با مراجعه به دستشوئی با انقباض عضلات مثانه تخلیه ادرار انجام می شود.

اگر به هر دلیلی مثانه متورم شود، حجم مثانه و قابلیت اتساع و ذخیره سازی آن تغییر بکند و یا مثانه بیش فعال شود و باعث تکرر ادراری مزمن شود، شما میتوانید احساس فوری به تخلیه ادرار داشته باشید.

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن بیماریهای سیستمیک می باشد. به عنوان مثال هر گونه آسیب به نخاع، دیسک کمر، بیماری M.S، ضعیف شدن پمپاژ قلب و مصرف داروهای ادرار آور و حاملگی نیز میتوانند باعث تکرر ادراری مزمن شوند. امروزه شایعترین علت تکرر ادراری طول کشیده و مزمن مثانه های بیش فعال یا مثانه پر کار می باشد.

در اروپا و آمریکا بیش از 50 میلیون نفر به مثانه پرکار مبتلا هستند. این افراد اغلب مردان و زنان جوانی هستند که زود به زود و با مصرف حداقل مایعات به دستشوئی می روند. احساس تخلیه ناگهانی ادرار از علائم مشخصه این بیماری است. به طوریکه فرد ناگهان احساس دستشوئی پیدا می کند و اگر به دستشوئی دسترسی نداشته باشد، چه بسا لباس زیر خود را خیس کند.

علت تحریک پذیر شدن مثانه در این افراد انقباضهای خود به خودی و پرش انقباضی عضلات مثانه می باشد. که این امر باعث میشود، احساس تخلیه سریع به فرد دست دهد و نیاز اورژانسی به دستشوئی پیدا کند.

علت مثانه پر کار

علل مختلفی در ایجاد مثانه پرکار دخالت دارند، استرس ها و هیجان های روحی مداوم، مثانه را شدیداً تحریک پذیر می کند. انسدادهای پیشابراه و بیماریهایی از قبیل M.S و دیگر ضایعات عصبی نخاعی می توانند از علل دیگر مثانه های پرکار باشند. ولی در اغلب موارد علت آن نامعلوم و ناشناخته است.

روش تشخیص اختلالات مزمن ادراری و مثانه بیش فعال

امروزه نوار مثانه یا تست ارودینامیک بهترین وسیله تشخیص اختلالات مزمن ادراری است. روش انجام تست ارودینامیک یا نوار مثانه به این صورت است که بیمار به مدت یک ربع تا 20 دقیقه بر روی تخت مخصوص قرار می گیرد و سوند ها با ریلی به مجرای ادراری و مثانه وصل می شود و سپس با استفاده از دستگاه کامپیوتر و نرم افزار مخصوص آن صحت عملکرد مثانه و مجرا دقیقاً بررسی می گردد.

نوار مثانه

نوار مثانه

پزشک با انجام نوار مثانه میتواند به اطلاعات زیر دسترسی پیدا کند:

✔ حسن مثانه

✔ اندازه حجم مثانه

✔ وجود یا عدم وجود پرشهای عضلانی مثانه

✔ سلامتی قدرت انقباض مثانه

✔ مقدار ادرار باقیمانده

✔ نقص عملکرد مثانه به طور دقیق

و لذا پزشک با دید کاملاً باز با تشخیص قطعی به درمان بیماران می پردازد.

افرادی که باید نوار مثانه انجام دهند:

✅ تکررهای ادراری طول کشیده دارند.

✅ عفونتهای مقاوم به درمان در مجاری ادراری دارند.

✅ در تمام بیمارانی که بی اختیاری ادراری دارند.

✅ در بیماران با شک به مثانه عصبی و بیماران با اختلالات ادراری مزمن به همراه بیماری عمومی از قبیل پارکینسون،‌ M.S و ضایعات نخاعی و دیسک کمری

✅ شب ادراری های طول کشیده تا سن بلوغ و بعد از آن

✅ بیماران با برگشت ادرار از مثانه به کلیه ها که علیرغم درمان خوب نشده باشند.

آیا تکرر ادراری مزمن قابل درمان می باشد؟

بله، با انجام آزمایشات ، عکس برداری و انجام نوار مثانه باید علت تکرر ادرار دقیقاً توسط پزشک تشخیص داده شود، تا براساس علت ایجاد تکرر ادرار، آن را درمان کرد.

بیشتر بدانید

اگر پروستات بزرگ شده باشد و موجب تنگی مجرا یا ور م مثانه شده باشد باید سریعا درمان شود.

در صورت وجود بیماری زمینه ای درمان و کنترل آنها به کنترل تکرر ادرار کمک خواهد کرد.

امروزه با داروهای جدیدی که در بازار هستند مثانه پرکار یا بیش فعال کاملاً قابل کنترل است.

رفتار درمانی و ورزش عضلات لگنی از دیگر موارد کمک کننده به کنترل تکرر ادراری مزمن می باشند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر m پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    باسلام میخواستم بدونم درمان مثانه بیش فعال چقدر موثر میباشد و عوارض احتمالی ان چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      مطلب سایت من در این مورد را بخوانید
  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۱۵ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 7636 مشاهده پرسش
    با عرض سلام حجم طبیعی باقیمانده ادرار بعد از تخلیه چند سی سی می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بسته به سن است
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۱۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید‌من یه ماهی میشه اصلا احساس پربودن مثانه یا احساس دفع ادرار نمیکنم.سونوجرافی و ازمایشات خون و ادرار هم چیزی نشون ندادن.احساس ادرار نمیکنم و وقتی میرم دسشویی ادرارم خیلی کم میاد.بی اختیاری ادرار هم ندارم.فقط با داروی مدر فروزماید خوب میشم.دلیل و روش درمان را بفرمایید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر ناهيد یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام وقتتون بخیر در مورد تکرر ادراریم گفتین ک باید کشت ادار انجام شود تا مشخص شود میشه بیشتر توضیح بدین ؟دقیق مشکل چیهو از کجاست و راه درمانش چیست؟خیلی نگرانم و از دکتر وانتی بیوتیک خسته شدم و هر وقت ازمایش میدم همش میگن سالمه اخرین بار ازمایش دادم گفتن سالمه فقط عفونت مثانه شدید دارم ک منم انتی بیوتیک ها رو منظم و زیاد مصرف نکردم حالا شما چه توصیه ای میکنید؟؟
    فقط میخوام بفهمم مشکلم چیه چرا اینطور شدم و ایا خوب میشم میخوام بیشتر برام توضیح بدین باتشکر التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید حضوری ویزیت شوید
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 550 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    من 32 ساله و مجرد هستم.
    چندتا عکس گرفتم که ضمیمه پیغام شده؛ سعی کردم تا جایی که میشه از نزدیک باشه و عکسها واضح باشن.
    اگر توی کامپیوتر و فول سایز، عکس هارو ببینید فکر میکنم گویا باشه.

    اگر دقت کنید میبینید که سوراخی که روی پوست آلتم به صورت دوسر هست و یک زائده تیره رنگ از یکی از سوراخها کمی بیرون اومده و مشخصه. توی دوران بلوغم یعنی حدود سن 13سالگی، اون زائده گاهی کاملا بیرون میومد ولی الان چندین ساله که در همین وضعیته و از این حد بیشتر بیرون نمیاد.

    این زائده در ناحیه کناری آلتم هست و در قسمت زیرین آلت هم دقیقا عین همین زائده وجود داره و دقیقا سوراخ روی پوست هم مثل همین حالت دوسره هستش؛ تنها تفاوتش اینه که اون زائده پائینی، اندازه کوچیکتری داره و اصلا دیده نمیشه اما وقتی روی اون رو لمس میکنم مشخصه که وجود داره.

    چون عکس گرفتن از زائده پائینی مشکل بود و عکسها وضوح خوبی نداشت، دیگه عکس مناسبی از اون قسمت نتونستم بگیرم.

    ضمنا اگر دقت کنید میبینید که روی آلتم در دو نقطه زائده های کوچک گوشتی وجود داره و یه حالت بدی رو ایجاد کرده. البته اذیتی نداره ولی به لحاظ ظاهری حالت بدی رو به وجود اورده؛ نمیدونم طبیعیه یا این هم مشکل محسوب میشه.

    توی این سالها به خاطر خجالت به دکتر مراجعه نکردم. راستش نمیدونم باید به متخصص پوست مراجعه کنم یا به ارولوژیست.

    بهتر دیدم اول با شما مشورتی داشته باشم.

    ممنون میشم که راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      دیدم مشکلی نیست
    2. تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام مجدد.
      ممنون از پاسختون. اگر بخوام این زائده هارو بردارم، مشکلی نیس؟
      برای لز بین بردنشون باید به متخصص پوست مراجعه کنم؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر وحيد سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1817 مشاهده پرسش
    سلام جناي آقاي دكتر كرمي آقاي دكتر با ارز شرمندگي كه اين سوال رو ميپرسم من براي معافيت پزشكي خدمت سربازي اقدام كردم و گفتم كه بي اختياري ادرار دارم براي اين كه سربازي نرم براي من نوشتن كه بايد برم بيمارستان لبافي نژاد براي تست ارو ديناميكي يا همون نوار مثانه حالا بايذد چكر كنم كه داخل تست نشون نده اگه براتون مقدوره جواب بدين دارم از ترس ميميرم چون من هيچ مريضي ندارم اينجوري گفتم كه معافيت بگيرم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      بسته به نتیجه نوار مثانه است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر