جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از تکرر ادراری مزمن رها شوید

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حتماً در خانواده،‌ اطرافیان و دوستان کسانی را می شناسید که از تکرر ادراری مزمن رنج می برند. این افراد با مصرف کم مایعات مجبورند که چندین بار در روز به دستشوئی بروند. در این مقاله به بررسی علل و درمان تکرر ادراری مزمن می پردازیم.


شرح حال این افراد

این افراد غالبا میگویند، که چند ماه یا چند سال است، که مبتلا به تکرر ادراری هستند و با مصرف یک لیوان چای یا آب مجبورند چند بار به دستشوئی بروند. مسافرتهای طولانی با ماشین برای این افراد به علت نیاز به دستشوئی سخت می باشد.

افراد با تکرر ادراری مزمن ، علیرغم رفتن به دستشویی باز احساس می کنند، که ادرارشان کاملاً تخلیه نشده است. تکرر ادرار اغلب در شب، گریبانگیر این افراد شده و موجب می شود که چند بار از خواب بیدار شده و به دستشوئی بروند. تکرر ادراری مزمن کیفیت خواب این افراد را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت باعث تغییر خلق این افراد در طی روز میشود.

تعریف تکرر ادراری مزمن

اگر کسی در طول روز علیرغم مصرف مایعات کم و معمولی بیش از 7 بار دستشوئی برود و در خواب بیش از 2 بار بلند شده و به دستشوئی برود، مبتلا به تکرر ادرار می باشد. فرق تکرر ادراری با پرادراری این است که در تکرر ادراری حجم ادرار کم ولی تعداد دفعات دفع ادراری زیاد است ولی در پرادراری فقط حجم ادراری در هر بار دفع ادرار، زیاد میباشد. زمانیکه تکرر ادراری با سوزش و خون در ادرار همراه باشد، باید سریع به پزشک مراجعه شود تا تحت بررسی قرار بگیرد.

تکرر ادراری

علل تکرر ادراری مزمن

عفونت های ادراری مزمن از جمله عفونت مزمن پروستات، که اغلب افراد جوان و میانسال را درگیر می کند، یکی از علل تکرر ادراری مزمن میباشد. این افراد اغلب از درد کمر و لگن به همراه تکرر و سوزش ادرار شاکی هستند، که باید با تشخیص سریع تحت درمان پزشک متخصص ارولوژی قرار بگیرند.

ضعیف شدن عملکرد کلیه ها و همچنین بالا بودن قندخون از علل تکرر ادرار میباشد لذا در هر بیمار با تکرر مزمن ادراری باید آزمایش ادرار و قند خون و آزمایش عملکرد کلیه ها انجام شود.

 

 

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن وجود انسداد در مجرای ادراری است، که باعث جلوگیری از تخلیه کامل مثانه شده و در نتیجه مثانه تحریک میشود. امروزه تنگی های پیشابراه و بزرگی پروستات 2 عامل شایع در تکرر ادراری مزمن آقایان میباشد. در خانم ها با مکانیسم انسدادی مجرا و اختلال در عملکرد مثانه موجب تکرر ادراری مزمن میشود.

مثانه به عنوان یک منبع ذخیره ادراری در انسان می باشد، که در حالت طبیعی تا cc500 ادرار را می تواند در خود نگه دارد. در حالت طبیعی مثانه تدریجاً با ادرار ترشح شده از کلیه ها پر می شود. پس از پر شدن، احساس تخلیه ادراری به فرد دست داده و با مراجعه به دستشوئی با انقباض عضلات مثانه تخلیه ادرار انجام می شود.

اگر به هر دلیلی مثانه متورم شود، حجم مثانه و قابلیت اتساع و ذخیره سازی آن تغییر بکند و یا مثانه بیش فعال شود و باعث تکرر ادراری مزمن شود، شما میتوانید احساس فوری به تخلیه ادرار داشته باشید.

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن بیماریهای سیستمیک می باشد. به عنوان مثال هر گونه آسیب به نخاع، دیسک کمر، بیماری M.S، ضعیف شدن پمپاژ قلب و مصرف داروهای ادرار آور و حاملگی نیز میتوانند باعث تکرر ادراری مزمن شوند. امروزه شایعترین علت تکرر ادراری طول کشیده و مزمن مثانه های بیش فعال یا مثانه پر کار می باشد.

در اروپا و آمریکا بیش از 50 میلیون نفر به مثانه پرکار مبتلا هستند. این افراد اغلب مردان و زنان جوانی هستند که زود به زود و با مصرف حداقل مایعات به دستشوئی می روند. احساس تخلیه ناگهانی ادرار از علائم مشخصه این بیماری است. به طوریکه فرد ناگهان احساس دستشوئی پیدا می کند و اگر به دستشوئی دسترسی نداشته باشد، چه بسا لباس زیر خود را خیس کند.

علت تحریک پذیر شدن مثانه در این افراد انقباضهای خود به خودی و پرش انقباضی عضلات مثانه می باشد. که این امر باعث میشود، احساس تخلیه سریع به فرد دست دهد و نیاز اورژانسی به دستشوئی پیدا کند.

علت مثانه پر کار

علل مختلفی در ایجاد مثانه پرکار دخالت دارند، استرس ها و هیجان های روحی مداوم، مثانه را شدیداً تحریک پذیر می کند. انسدادهای پیشابراه و بیماریهایی از قبیل M.S و دیگر ضایعات عصبی نخاعی می توانند از علل دیگر مثانه های پرکار باشند. ولی در اغلب موارد علت آن نامعلوم و ناشناخته است.

روش تشخیص اختلالات مزمن ادراری و مثانه بیش فعال

امروزه نوار مثانه یا تست ارودینامیک بهترین وسیله تشخیص اختلالات مزمن ادراری است. روش انجام تست ارودینامیک یا نوار مثانه به این صورت است که بیمار به مدت یک ربع تا 20 دقیقه بر روی تخت مخصوص قرار می گیرد و سوند ها با ریلی به مجرای ادراری و مثانه وصل می شود و سپس با استفاده از دستگاه کامپیوتر و نرم افزار مخصوص آن صحت عملکرد مثانه و مجرا دقیقاً بررسی می گردد.

نوار مثانه

نوار مثانه

پزشک با انجام نوار مثانه میتواند به اطلاعات زیر دسترسی پیدا کند:

✔ حسن مثانه

✔ اندازه حجم مثانه

✔ وجود یا عدم وجود پرشهای عضلانی مثانه

✔ سلامتی قدرت انقباض مثانه

✔ مقدار ادرار باقیمانده

✔ نقص عملکرد مثانه به طور دقیق

و لذا پزشک با دید کاملاً باز با تشخیص قطعی به درمان بیماران می پردازد.

افرادی که باید نوار مثانه انجام دهند:

✅ تکررهای ادراری طول کشیده دارند.

✅ عفونتهای مقاوم به درمان در مجاری ادراری دارند.

✅ در تمام بیمارانی که بی اختیاری ادراری دارند.

✅ در بیماران با شک به مثانه عصبی و بیماران با اختلالات ادراری مزمن به همراه بیماری عمومی از قبیل پارکینسون،‌ M.S و ضایعات نخاعی و دیسک کمری

✅ شب ادراری های طول کشیده تا سن بلوغ و بعد از آن

✅ بیماران با برگشت ادرار از مثانه به کلیه ها که علیرغم درمان خوب نشده باشند.

آیا تکرر ادراری مزمن قابل درمان می باشد؟

بله، با انجام آزمایشات ، عکس برداری و انجام نوار مثانه باید علت تکرر ادرار دقیقاً توسط پزشک تشخیص داده شود، تا براساس علت ایجاد تکرر ادرار، آن را درمان کرد.

بیشتر بدانید

اگر پروستات بزرگ شده باشد و موجب تنگی مجرا یا ور م مثانه شده باشد باید سریعا درمان شود.

در صورت وجود بیماری زمینه ای درمان و کنترل آنها به کنترل تکرر ادرار کمک خواهد کرد.

امروزه با داروهای جدیدی که در بازار هستند مثانه پرکار یا بیش فعال کاملاً قابل کنترل است.

رفتار درمانی و ورزش عضلات لگنی از دیگر موارد کمک کننده به کنترل تکرر ادراری مزمن می باشند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفي سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام بنده ٤ ماه پيش به متخصص اورولوژي مراجعه كردم بابت برامدگي زير شكمم سمت راست كه ايشون بعد از تست فتق گفتن فتق نيستش عضله شكمت هست و بعد از نوشتن سونوگرافي كه انجام دادم همون موقع چيزي مشاهده نشد از هرني ، مشاوره ميخواستم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید .
    1:اقای دکتر بنده چند وقت دچار خودارضایی بودم و الان 50 تا 60 روز هست که ترک کردم
    گاهی اوقات در خواب دچار شب ادراری و گاهی اوقات هم که در دستشویی یا در خواب ازم منی خارج میشه میخواستم بدونم اینا همش بخاطر خود ارضایی و بعد از ترک خودارضایی خوب میشم؟؟؟؟ و میتونم قبل از خواب راحت آب یا هر چیز دیگه ای بخورم .


    2:و یه سوال دیگه گاهی اوقات در خواب آلتم کج میشه و با کمی فشار به طرف مخالف فشار میارم دوباره درست میشه ؟؟؟؟
    کمکم کنید ممنون میشم .
    میشه جواب هر سوال رو جدا بدید .
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر اگر خود ارضایی رو ترک کنم عوارضش از بین میره خیلی مترسم میشه جواب این سوالم هم بدید .
      ممنون .
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بله حتما
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعیدمحسنی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    آقا40ساله. دوسال ادرارم ضعیف. وباریک قطره قطره میاد کلی آزمایش و سونوگرافی عکس رنگی انجام دادم ولی هیچ مشکلی نبود چیکار کنم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      RUG و VCUG انجام بدید
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده مشکلی دارم که با وجود رفتن به ۴ دکتر حل نشده بنده اقا ۴۱ ساله
    با وجود مثانه خالی در قسمت الت قسمتهای نزدیک به نوک احساس ادرار دارم یه دکتر قرص vsol5 داد تکرر بدتر شد دکتر دیگر امنیک داد بازم بدتر شد دکتر دیگر تاوانکس داد تاثییری نکرد دکتر اخر گفت اعصابه والا موندم شبها چون قرص اعصاب مصرف میکنم تا صبح میخوابم و بعد از اولین ادرار مشکلم شروع میشه البته بعد از ۱ماه استخر اینجوری شدم یه ازمایش کشت ادرار دادم براتون میفرستم
    1. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش سونو و خون هم دادم موردی تداشت
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      در ضمن جناب دکتر دچار زود انزالی شدم که قبلا اینجوری نبودم‌
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بدید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آروین شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    من پسری 33 ساله هستم چند روژ پیش برای چکاپ ازمایش خون و ادرار دادم که بهم گفتن توی ادرارت خون مشاهده میشه واسه و وقتی هم خودم دارم دقت میکنم به نظر میرسه ادرارم کمی خون آلود هست واسه همین سونوگرافی دادم سابقه سنگ ندارم، درد و سوزشی هم ندارم، مشکلات ادراری خاصی هم ندارم فقط بعد از ادرار چند قطره ادرار روی لباس زیرم میریزد، تا به حال سیگار وقلیان هم نکشیدم و سابقه خانوادگی سرطان مثانه و یا پروستات هم نداشتیم.خواستم نظرتون رو بدونم که ایا ممکن هست مشکل خطرناکی مثل سرطان مثانه باشه و ضرورت پیگیری های بعدی مثل سی تی اسکن و سیستوسکوپی و... توی این سن داره؟
    ازمایش خون و ادرار و سونوگرافی رو براتون میفرستم ممنون میشم راهنمایی بکنید. بسیار ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      مورد خطرناکی نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ۳ ماه دیگه سونوگرافی تکرار بشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام

    بنده 33 سال دارم از ایلام. فروردین 99 ناگهانی دچار تکرر ادرار شدید شدم بدون هیچ علائمی. (قبلا در سال 91 دچار شده بودم ولی با خوردن قرص عفونت دو سه روزه رفع شد.) اما این بار در مدت 2 تا 3 هفته روزی تا 15 بار و همچنین شب‌ها چندین بار دچار تکرر می‌شدم. 10 روز قرص سیپروفلوکساسین خوردم بی‌فایده بود. قرص تولترودن هم خوردم دو هفته اونم بی‌فایده بود.

    بعد از یک ماه تکرر ادرار شدیدم رفع شد ولی احساس تکرر ادرار همچنان تا امروز به شکل یکنواخت باقی مانده است و زندگی را برایم دردناک کرده است. آزمایش عفونت و قند خون را در مرداد 99 دادم نرمال بود.



    وضعیت تکرر ادرارم از آن وقت به یک شکل بوده است. به این صورت که از زمان خواب تا بیداری هیچ‌وقت برای دفع ادرار بیدار نمی‌شوم. اما بیداریم معمولاً همراه با دفع ادرار است. در طول روز هم سعی کردم هر 4 تا 5 ساعت یک بار برای دفع ادرار بروم ولی هر بار بعد از یک ساعت تا دو ساعت احساس دفع ادرار سراغم می‌آید ولی شدید نیست که مجبور بشم برای دفع برم. به طوری که اگر مشغول کاری باشم و یادم برود، می‌توانم تا 4 و 5 و گاهی شش ساعت برای دفع آن نرم. همان طور که گفتم در تمام این مدت علامت دیگری مثل درد، سوزش، بی‌اختیاری، تأخیر در ادرار و غیره نداشتم. فقط یبوست در بیشتر این مدت داشتم گاهی به همراه مدفوع باریک وقطعه قطعه، همچنین بعد دفع مدفوع چندین مرتبه ادرارم به صورت چکه چکه میاد.

    البته بنده سابقه افسردگی و استرس دارم و رودۀ تحریک پذیر و دردهای روان‌تنی (شکم‌درد) هم در سال 93 داشتم که با قرص دپاکین و سیتالوپرام درمان شد و در دو سال اخیر افسردگیم بدون شکم‌درد دوباره عود کرده است، و الان 4 ماه است زیر نظر پزشک هستم و خدارو شکر افسردگیم تا حدود بسیاری زیادی کنترل شده است. با پزشک هم در مورد مشکل تکرر ادرار صحبت کردم و ایشان برای سه ماه همراه قرص رهاکین، بوسپیرون برای صبح و عصر نوشت ولی الان 40 روزه مصرف می‌کنم هیچ تأثیری روی تکرر ادرارم نداشته است و با همان سیکل قبلی وجود دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      نوار مثانه انجام بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری و مثانه جهت بررسی PVR انجام بدید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسررییس پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر
    من ی هفته درحال درمان سیاتیک هستم طی سه روز گذشته درد در قسمت مقعد بودم که با مراجعه به متخصص درحال درمان به علت شروع شقاق هستم که یک شیاف انتی همورویید و یک پودر گیاهی فیبر فراوان و کپسول فمی لاکت هستم که درد در هنگام مدفوع خیلی کمتر شده ولی در هنگام ادار با فشار زیاد و در نهایت احساس باقی مانند ادار دارم لطفا راهنمایی میفرمایید
    ضمنا من 37 سالم هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی از نظر بررسی سایز پروستات انجام بدید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    پدرم باطری روقلبش هست التهاب شدیدکیسه صفرا داره لرستان عملش نمیکنن شما راهی سراق داری درمان با دارو یا عمل بدون ریسک
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      برای جراحی کیسه صفرا به متخصص جراحی باید مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مظلومی دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر من چند مدته علایمی دارم مانند کاهش جزئی فشار ادرار و تاخیر حدودا ۳-۵ ثانیه ای شروع ادرار و سوزش خفیف آلت بعد از ادرار ولی تمام این علایم بعضی مواقع اتفاق میوفته اینطور نیست که هر بار موقع ادرار اتفاق بیفته علتش چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سن تون؟
    2. تصویر کاربر مظلومی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      24
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اخیرا رابطه جنسی داشتید؟
    4. تصویر کاربر مظلومی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      نه‌ مجرد هستم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره آزمایش ادرار انجام بدید عفونت ادراری در سن شما میتونه این علایم رو بده
    6. تصویر کاربر مظلومی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر تنگی مجرا و پروستات و اینا نیست که انشالله؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      احتمالش هست ولی خیلی کم
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. خسته نباشید عرض میکنم خدمت شما. عذر میخوام از حضورتون سعی میکنم ادب رو در حضورتون رعایت کنم، اگر متن بنده مشکل داشت پیشاپیش عذرخواهی میکنم از حضورتون.
    آقای دکتر بنده یک روز از صابون جهت استحمام استفاده کردم و یک لحظه سوزش شدیدی در قسمت آلت خودم احساس کردم. جوری که انگار چیزی گیر کرده.

    بعد از یک روز بهتر شدم و این دفعه حمام رفتم اما تنها اطراف رو صابون زدم و دوباره اون علائم برگشت. اما با نشانه های بیشتر.

    درد و تیر کشیدن اطراف ختنه گاه هنگام نعوظ و همچنین
    احساس تیر کشیدن از سر آلت تا بالا.


    همزمان احساس سوزش در نقطه ی خروجی. جوری که احساس میکنم ادرار گیر کرده و خروج اون رو هم احساس نمیکنم اما بعد از گذشت چند دقیقه خوب میشه و بعد از گذشت مدتی مثل نیم ساعت یا یک ساعت دوباره شروع به سوزش میکنه.
    احساس میکنم کنترل ادرارم نسبت به اون موفع سخت تر شده اما باز هم میتونم کنترل کنم اما خیلی ادرار میکنم. (مقدارش بیشتر شده)
    احساس سوزش پایین نقطه خروجی و
    بعضی اوقات بیضه درد دارم

    بعضی اوقات که فشار میدم احساس میکنم چیزی داخلش گیر کرده مثل موی تیز و خیلی میسوزه(در لحظه) .




    احساس درد در زیر شکم هم دارم.

    ممنونم از وقتی که گذاشتید. و لطف میکنین جوابم رو بدین چون خیلی روی اوضاع روحیم تاثیر منفی گذاشته جوری که قلب درد پیدا کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      تست U/A و U/C و همچنین سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری و مثانه و پروستات انجام بدید و با جوابش به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر