جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از تکرر ادراری مزمن رها شوید

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حتماً در خانواده،‌ اطرافیان و دوستان کسانی را می شناسید که از تکرر ادراری مزمن رنج می برند. این افراد با مصرف کم مایعات مجبورند که چندین بار در روز به دستشوئی بروند. در این مقاله به بررسی علل و درمان تکرر ادراری مزمن می پردازیم.


شرح حال این افراد

این افراد غالبا میگویند، که چند ماه یا چند سال است، که مبتلا به تکرر ادراری هستند و با مصرف یک لیوان چای یا آب مجبورند چند بار به دستشوئی بروند. مسافرتهای طولانی با ماشین برای این افراد به علت نیاز به دستشوئی سخت می باشد.

افراد با تکرر ادراری مزمن ، علیرغم رفتن به دستشویی باز احساس می کنند، که ادرارشان کاملاً تخلیه نشده است. تکرر ادرار اغلب در شب، گریبانگیر این افراد شده و موجب می شود که چند بار از خواب بیدار شده و به دستشوئی بروند. تکرر ادراری مزمن کیفیت خواب این افراد را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت باعث تغییر خلق این افراد در طی روز میشود.

تعریف تکرر ادراری مزمن

اگر کسی در طول روز علیرغم مصرف مایعات کم و معمولی بیش از 7 بار دستشوئی برود و در خواب بیش از 2 بار بلند شده و به دستشوئی برود، مبتلا به تکرر ادرار می باشد. فرق تکرر ادراری با پرادراری این است که در تکرر ادراری حجم ادرار کم ولی تعداد دفعات دفع ادراری زیاد است ولی در پرادراری فقط حجم ادراری در هر بار دفع ادرار، زیاد میباشد. زمانیکه تکرر ادراری با سوزش و خون در ادرار همراه باشد، باید سریع به پزشک مراجعه شود تا تحت بررسی قرار بگیرد.

تکرر ادراری

علل تکرر ادراری مزمن

عفونت های ادراری مزمن از جمله عفونت مزمن پروستات، که اغلب افراد جوان و میانسال را درگیر می کند، یکی از علل تکرر ادراری مزمن میباشد. این افراد اغلب از درد کمر و لگن به همراه تکرر و سوزش ادرار شاکی هستند، که باید با تشخیص سریع تحت درمان پزشک متخصص ارولوژی قرار بگیرند.

ضعیف شدن عملکرد کلیه ها و همچنین بالا بودن قندخون از علل تکرر ادرار میباشد لذا در هر بیمار با تکرر مزمن ادراری باید آزمایش ادرار و قند خون و آزمایش عملکرد کلیه ها انجام شود.

 

 

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن وجود انسداد در مجرای ادراری است، که باعث جلوگیری از تخلیه کامل مثانه شده و در نتیجه مثانه تحریک میشود. امروزه تنگی های پیشابراه و بزرگی پروستات 2 عامل شایع در تکرر ادراری مزمن آقایان میباشد. در خانم ها با مکانیسم انسدادی مجرا و اختلال در عملکرد مثانه موجب تکرر ادراری مزمن میشود.

مثانه به عنوان یک منبع ذخیره ادراری در انسان می باشد، که در حالت طبیعی تا cc500 ادرار را می تواند در خود نگه دارد. در حالت طبیعی مثانه تدریجاً با ادرار ترشح شده از کلیه ها پر می شود. پس از پر شدن، احساس تخلیه ادراری به فرد دست داده و با مراجعه به دستشوئی با انقباض عضلات مثانه تخلیه ادرار انجام می شود.

اگر به هر دلیلی مثانه متورم شود، حجم مثانه و قابلیت اتساع و ذخیره سازی آن تغییر بکند و یا مثانه بیش فعال شود و باعث تکرر ادراری مزمن شود، شما میتوانید احساس فوری به تخلیه ادرار داشته باشید.

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن بیماریهای سیستمیک می باشد. به عنوان مثال هر گونه آسیب به نخاع، دیسک کمر، بیماری M.S، ضعیف شدن پمپاژ قلب و مصرف داروهای ادرار آور و حاملگی نیز میتوانند باعث تکرر ادراری مزمن شوند. امروزه شایعترین علت تکرر ادراری طول کشیده و مزمن مثانه های بیش فعال یا مثانه پر کار می باشد.

در اروپا و آمریکا بیش از 50 میلیون نفر به مثانه پرکار مبتلا هستند. این افراد اغلب مردان و زنان جوانی هستند که زود به زود و با مصرف حداقل مایعات به دستشوئی می روند. احساس تخلیه ناگهانی ادرار از علائم مشخصه این بیماری است. به طوریکه فرد ناگهان احساس دستشوئی پیدا می کند و اگر به دستشوئی دسترسی نداشته باشد، چه بسا لباس زیر خود را خیس کند.

علت تحریک پذیر شدن مثانه در این افراد انقباضهای خود به خودی و پرش انقباضی عضلات مثانه می باشد. که این امر باعث میشود، احساس تخلیه سریع به فرد دست دهد و نیاز اورژانسی به دستشوئی پیدا کند.

علت مثانه پر کار

علل مختلفی در ایجاد مثانه پرکار دخالت دارند، استرس ها و هیجان های روحی مداوم، مثانه را شدیداً تحریک پذیر می کند. انسدادهای پیشابراه و بیماریهایی از قبیل M.S و دیگر ضایعات عصبی نخاعی می توانند از علل دیگر مثانه های پرکار باشند. ولی در اغلب موارد علت آن نامعلوم و ناشناخته است.

روش تشخیص اختلالات مزمن ادراری و مثانه بیش فعال

امروزه نوار مثانه یا تست ارودینامیک بهترین وسیله تشخیص اختلالات مزمن ادراری است. روش انجام تست ارودینامیک یا نوار مثانه به این صورت است که بیمار به مدت یک ربع تا 20 دقیقه بر روی تخت مخصوص قرار می گیرد و سوند ها با ریلی به مجرای ادراری و مثانه وصل می شود و سپس با استفاده از دستگاه کامپیوتر و نرم افزار مخصوص آن صحت عملکرد مثانه و مجرا دقیقاً بررسی می گردد.

نوار مثانه

نوار مثانه

پزشک با انجام نوار مثانه میتواند به اطلاعات زیر دسترسی پیدا کند:

✔ حسن مثانه

✔ اندازه حجم مثانه

✔ وجود یا عدم وجود پرشهای عضلانی مثانه

✔ سلامتی قدرت انقباض مثانه

✔ مقدار ادرار باقیمانده

✔ نقص عملکرد مثانه به طور دقیق

و لذا پزشک با دید کاملاً باز با تشخیص قطعی به درمان بیماران می پردازد.

افرادی که باید نوار مثانه انجام دهند:

✅ تکررهای ادراری طول کشیده دارند.

✅ عفونتهای مقاوم به درمان در مجاری ادراری دارند.

✅ در تمام بیمارانی که بی اختیاری ادراری دارند.

✅ در بیماران با شک به مثانه عصبی و بیماران با اختلالات ادراری مزمن به همراه بیماری عمومی از قبیل پارکینسون،‌ M.S و ضایعات نخاعی و دیسک کمری

✅ شب ادراری های طول کشیده تا سن بلوغ و بعد از آن

✅ بیماران با برگشت ادرار از مثانه به کلیه ها که علیرغم درمان خوب نشده باشند.

آیا تکرر ادراری مزمن قابل درمان می باشد؟

بله، با انجام آزمایشات ، عکس برداری و انجام نوار مثانه باید علت تکرر ادرار دقیقاً توسط پزشک تشخیص داده شود، تا براساس علت ایجاد تکرر ادرار، آن را درمان کرد.

بیشتر بدانید

اگر پروستات بزرگ شده باشد و موجب تنگی مجرا یا ور م مثانه شده باشد باید سریعا درمان شود.

در صورت وجود بیماری زمینه ای درمان و کنترل آنها به کنترل تکرر ادرار کمک خواهد کرد.

امروزه با داروهای جدیدی که در بازار هستند مثانه پرکار یا بیش فعال کاملاً قابل کنترل است.

رفتار درمانی و ورزش عضلات لگنی از دیگر موارد کمک کننده به کنترل تکرر ادراری مزمن می باشند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام بنده خانمی ۳۸ ساله هستم ازابتدای ازدواجم.همیشه قبل رابطه جنسی احساس ادرار داشتم وحتی باوجود تخلیه کردن بازاین احستسو داشتم الان حدود چهارسال دچار تکررادرار دارم وهربار تخلیه میکنم بازاحساس ادرار دارم این حالت باداسترس وسرما وعفونت بیشتر,میشه قرص ویسول ۵ میخورم وتاثیر چندانی نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دترولیت ۴ میلیگرم مصرف کنین ، ازمایش ادرار بدین ، اگر بهتر نشد باید نوار مثانه انجام شود
  • تصویر کاربر حدیث سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    من پدرم از مرداد سال گذشته دچار مشکل شد و توان تخلیه کل ادرار خود را نداشت طی مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات کراتین تقریبا بالا داشتند و طی عمل کوچک اقدام به تخلیه کلیه کردند و به مدت 50 روز سند استفاده کردند و سپس بعد از اینکه سند را برداشتند پدرم قادر به تخلیه ادرار نبودند ولی احساس ادار را دارند و طی مراجعه مجدد به پزشک و انجام نوار مثانه گفتند که عصب مثانه بسیار ضعیف شدند و سوند یکبار مصرف تجویز کردند و الان 5ماه است که استفاده میکنند ولی متاسفانه ادارشان همچنان بدون سوند نمی آید و پزشک تجویز کردند برای عمل ولی عنوان کردند که درصد موفقیت عمل پایین است میخواستم بپرسم آیا امکان عمل موفق وجود دارد به گونه ای که با عمل پدرم دچار مشکل نشود؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      مراجعه کنید باید بررسی کنم
  • تصویر کاربر رضائئ سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده درسالهای ۹۷و۹۸بیمارشما بودم مراویزیت کردید درموردمشکل تکررادرارداشتم مرابه سونوگرافی ونوارمثانه کامل وآزمایش خون وادرارهدایت کردی من جواب اینها برای شما آوردم شما فرمودید درنوارمثانه که عضلات انتهای مجرای ادرارضعیف شده برای من دو دارو تامسولون شبها یک عدد وویسول۱۰ صبح ها تجویز نمودیدبعد ازمصرف داروها خدمتتون آمدم شمافرمودید فقط قرص تامسولون مصرف شود هرشش ماه سونوگرافی انجام دهید به پزشک شهر تون نشان دهید بنده به متخصص ارولوژی رفتم پزشک محترم پس از سوال درمورد اینکه مدفوع سفت است گفتم بله وچند بار شب به دستشویی میروی عرً ًض کردم سه الی چهاربار جواب سونوگرافی ملاحظه کرد قرص تامسولون قبلی وباکلوفن ۱۰هر۱۲ وشربت لاکتولوزهر۱۲ یک قاشق تجویز کردن آیا لازم است دودارو جدید را مصرف کنم لازم ذکر است بنده به دکترمحترم عرض کردم قلب را آنژیوپلاستی ودیابت وکولیت رادارم لطفا راهنماییم کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بله اینها رو هم مصرف کنید مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر Zahra شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام.دختری ۲۹ ساله هستم و از ۱۵ سالگی به بی اختیاری ادرار دچار شده ام به طور کاملا اتفاقی.اوایل ادرارم نشت نمی‌کرد ولی الان نشت هم دارم طوری که بعد از هر بار دستشویی کردن ، حدود ۱۵ دقیقه یعدش ادرارم نشت میکنه و کاملا خودم متوجه میشم .نه میتونم بشینم و نه میتونم راحت کاری رو انجام بدهم و بیشتر دراز کشیده هستم و کاملا زندگی م رو تحت الشعاع خودش قرار داده طوری که برای رفتن به بیرون از خونه حتمأ از پد های بهداشتی استفاده میکنم و اینکه میتونم حدودا دو ساعت ادرار رو نگه دارم ولی نشت میکند ولی روی لباس زیرم نمیریزه چون نمی‌ذارم لباس زیرم با بدنم برخورد کنه ..تحت نظر دکتر بودم چندین سال پیش و فقط بهم قرص های ویتامینه داد و گفت حدود ده در صد از کلیه سمت چپ م از بین رفته. و اگر یک لیوان آب بخورم باید دو سه بار اونم هر بار به مدت یک ربع فقط در توالت باشم تا اون آب تخلیه بشود به همین دلیل کمتر از آب آشامیدنی استفاده میکنم و از روزه گرفتن منع هستم و اگر یک روز روزه بگیرم دو سه رو کلیه هام درد میگیرن.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      باید از شما نوار مثانه گرفته شود ، مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام وعرض خسته نباشید
    دکتر سوال داشتم آیا نوار مثانه درد دارد؟ واقعا خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      خیر درد ندارد
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      وايا فقط تو بيمارستان ها انجام ميشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      در مطب انجام‌میدهم
    4. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ببخشيد من گاهی وقتا احساس میکنم کنترولم از دست بدهم و بعضی وقتا مثانه ام کامل تخلیه نمیشه آیا بخاطر خودارضایی هستش یا مشکل دیکه ای وجود دارد؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      به خود ارضایی ارتباطی نداره
    6. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ببخشیداقای دکتر آیا نوار مثانه راجب تنگی مجرا یا مشکل پمپ مثانه یا مشکل گردن مثانه تشخیص می‌دهد یا خیر؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      نوار مثانه وضعیت عصب ها و عضلات مثانه و عملکرد مثانه رو نشون میده
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر نایله شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خانم درزاده هستم به من گفته بودید سونو گرافی و کشت ادرار بدم جواب سونو گرافی را برای شما عینا می نویسم:هر دو کلیه دارای محور ابعاد ضخامت و اکویپارانشیمال نرمال هستند،طول تقریبی کلیه راست113mmو طول تقریبی کلیه چپ114mmمی باشد،سنگریزه های متعدد3_2 درسیستم پیلو کالیسیل دو طرف مشاهده شد،هیدرونفروز و توده فضاگیر در دو طرف مشاهده نمی شود،مثانه با حجم و ضخامت جداری نرمال فاقد سنگ و یا توده فضاگیر می باشد،دبری قابل توجه در مثانه دیده شد جواب آزمایش کشت ادرار را برای شما می فرستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سونو طبیعی است. سنگ های کوچک خودش دفع میشه. جواب کشت را بفرستید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 64 سالمه از حدود 30 سالگی مشکلی پیدا کردم که تا زمانیکه ادرار نکنم گازهای معده تخلیه نمیشه آیا امکان داره بین این دو تداخل عصبی یا فیزیکی اتفاق افتاده باشه؟
    تا کنون چندین مرتبه تحت درمان قرار گرفتم ولی مثمر ثمر نبوده.
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکلی نیست قرص دایمتیکون هر ۶ ساعت
  • تصویر کاربر نازیلا یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    درود بر شما پزشک عزیز
    با شما تجربه ی درمان همسرم رو دارم( مقدادی،سیاوش) خدا حفظتون کنه.
    مادرم 83سالشونه.بیماری خاصی ندارن.ولی تکرر و گاها بی اختیاری ادراری شبانه ‌خیلی آزارشون میده.مجبورن چندین بار در طی خواب شبانه با پادردی که دارن برن و تخلیه کنن.که گاهی هم اختیار از دستشون میره و .. این اعصابشون رو به هم میریزه.
    از قرص رواتینکس هم چند روزه استفاده می کنن.دو شب بهتر بودن ولی دیشب باز به صورت قبل بوده.
    سپاسگزارتون میشم که راهنماییم کنین.
    پزشک محترم خداوند تندرستی و طول عمر بهتون بده.سایه تون پاینده🙏🤲🌷
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام قدم اول ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر Mohammad سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر

    من چندین سال متاسفانه دچار خودارضایی بودم از یجایی به بعد متوجه شدم که دیگه در خواب محتلم و جنب نمیشم ولی فکر نمیکردم چیز خاصی باشه اما الان خیلی نگرانشم و حدود دو سال هست که جنب نشدم اما تقریبا سه ماهی هست که خودارضایی رو ترک کردم لطفا کمکم کنید خیلی نگرانم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مشکلی نیست نگران نباشین
  • تصویر کاربر mostafatorkanloo سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام من 19 ساله هستم از خراسان شمالی من در ماه رمضان فشارم رفت روی 14 بخاطر مصرف تخمه و آش و دوغ و سوزش معده داشتم و دکتر گفت غلظت خون بالایی داری و 16.9 برد خون بده خون که دادم درد معده ام ادامه پیدا کردن ایندفعه با زود خوردن غذا آرام شد اما در ناحیه میزراه کمی پایین تر از بیضه ها دچار درد شدم و گاهی اوقات درد بیضه چپ رو داشتم که با دفع ادرار خوب میشد ادرارم در ابتدا کمی رنگ زرد داشت اما الان سفید شد و در هنگام ادرار کمی بافشار و بدون درد خارج میشود و احتمال درد پروستات نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سونو کنید بفرستید ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر