جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از تکرر ادراری مزمن رها شوید

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حتماً در خانواده،‌ اطرافیان و دوستان کسانی را می شناسید که از تکرر ادراری مزمن رنج می برند. این افراد با مصرف کم مایعات مجبورند که چندین بار در روز به دستشوئی بروند. در این مقاله به بررسی علل و درمان تکرر ادراری مزمن می پردازیم.


شرح حال این افراد

این افراد غالبا میگویند، که چند ماه یا چند سال است، که مبتلا به تکرر ادراری هستند و با مصرف یک لیوان چای یا آب مجبورند چند بار به دستشوئی بروند. مسافرتهای طولانی با ماشین برای این افراد به علت نیاز به دستشوئی سخت می باشد.

افراد با تکرر ادراری مزمن ، علیرغم رفتن به دستشویی باز احساس می کنند، که ادرارشان کاملاً تخلیه نشده است. تکرر ادرار اغلب در شب، گریبانگیر این افراد شده و موجب می شود که چند بار از خواب بیدار شده و به دستشوئی بروند. تکرر ادراری مزمن کیفیت خواب این افراد را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت باعث تغییر خلق این افراد در طی روز میشود.

تعریف تکرر ادراری مزمن

اگر کسی در طول روز علیرغم مصرف مایعات کم و معمولی بیش از 7 بار دستشوئی برود و در خواب بیش از 2 بار بلند شده و به دستشوئی برود، مبتلا به تکرر ادرار می باشد. فرق تکرر ادراری با پرادراری این است که در تکرر ادراری حجم ادرار کم ولی تعداد دفعات دفع ادراری زیاد است ولی در پرادراری فقط حجم ادراری در هر بار دفع ادرار، زیاد میباشد. زمانیکه تکرر ادراری با سوزش و خون در ادرار همراه باشد، باید سریع به پزشک مراجعه شود تا تحت بررسی قرار بگیرد.

تکرر ادراری

علل تکرر ادراری مزمن

عفونت های ادراری مزمن از جمله عفونت مزمن پروستات، که اغلب افراد جوان و میانسال را درگیر می کند، یکی از علل تکرر ادراری مزمن میباشد. این افراد اغلب از درد کمر و لگن به همراه تکرر و سوزش ادرار شاکی هستند، که باید با تشخیص سریع تحت درمان پزشک متخصص ارولوژی قرار بگیرند.

ضعیف شدن عملکرد کلیه ها و همچنین بالا بودن قندخون از علل تکرر ادرار میباشد لذا در هر بیمار با تکرر مزمن ادراری باید آزمایش ادرار و قند خون و آزمایش عملکرد کلیه ها انجام شود.

 

 

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن وجود انسداد در مجرای ادراری است، که باعث جلوگیری از تخلیه کامل مثانه شده و در نتیجه مثانه تحریک میشود. امروزه تنگی های پیشابراه و بزرگی پروستات 2 عامل شایع در تکرر ادراری مزمن آقایان میباشد. در خانم ها با مکانیسم انسدادی مجرا و اختلال در عملکرد مثانه موجب تکرر ادراری مزمن میشود.

مثانه به عنوان یک منبع ذخیره ادراری در انسان می باشد، که در حالت طبیعی تا cc500 ادرار را می تواند در خود نگه دارد. در حالت طبیعی مثانه تدریجاً با ادرار ترشح شده از کلیه ها پر می شود. پس از پر شدن، احساس تخلیه ادراری به فرد دست داده و با مراجعه به دستشوئی با انقباض عضلات مثانه تخلیه ادرار انجام می شود.

اگر به هر دلیلی مثانه متورم شود، حجم مثانه و قابلیت اتساع و ذخیره سازی آن تغییر بکند و یا مثانه بیش فعال شود و باعث تکرر ادراری مزمن شود، شما میتوانید احساس فوری به تخلیه ادرار داشته باشید.

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن بیماریهای سیستمیک می باشد. به عنوان مثال هر گونه آسیب به نخاع، دیسک کمر، بیماری M.S، ضعیف شدن پمپاژ قلب و مصرف داروهای ادرار آور و حاملگی نیز میتوانند باعث تکرر ادراری مزمن شوند. امروزه شایعترین علت تکرر ادراری طول کشیده و مزمن مثانه های بیش فعال یا مثانه پر کار می باشد.

در اروپا و آمریکا بیش از 50 میلیون نفر به مثانه پرکار مبتلا هستند. این افراد اغلب مردان و زنان جوانی هستند که زود به زود و با مصرف حداقل مایعات به دستشوئی می روند. احساس تخلیه ناگهانی ادرار از علائم مشخصه این بیماری است. به طوریکه فرد ناگهان احساس دستشوئی پیدا می کند و اگر به دستشوئی دسترسی نداشته باشد، چه بسا لباس زیر خود را خیس کند.

علت تحریک پذیر شدن مثانه در این افراد انقباضهای خود به خودی و پرش انقباضی عضلات مثانه می باشد. که این امر باعث میشود، احساس تخلیه سریع به فرد دست دهد و نیاز اورژانسی به دستشوئی پیدا کند.

علت مثانه پر کار

علل مختلفی در ایجاد مثانه پرکار دخالت دارند، استرس ها و هیجان های روحی مداوم، مثانه را شدیداً تحریک پذیر می کند. انسدادهای پیشابراه و بیماریهایی از قبیل M.S و دیگر ضایعات عصبی نخاعی می توانند از علل دیگر مثانه های پرکار باشند. ولی در اغلب موارد علت آن نامعلوم و ناشناخته است.

روش تشخیص اختلالات مزمن ادراری و مثانه بیش فعال

امروزه نوار مثانه یا تست ارودینامیک بهترین وسیله تشخیص اختلالات مزمن ادراری است. روش انجام تست ارودینامیک یا نوار مثانه به این صورت است که بیمار به مدت یک ربع تا 20 دقیقه بر روی تخت مخصوص قرار می گیرد و سوند ها با ریلی به مجرای ادراری و مثانه وصل می شود و سپس با استفاده از دستگاه کامپیوتر و نرم افزار مخصوص آن صحت عملکرد مثانه و مجرا دقیقاً بررسی می گردد.

نوار مثانه

نوار مثانه

پزشک با انجام نوار مثانه میتواند به اطلاعات زیر دسترسی پیدا کند:

✔ حسن مثانه

✔ اندازه حجم مثانه

✔ وجود یا عدم وجود پرشهای عضلانی مثانه

✔ سلامتی قدرت انقباض مثانه

✔ مقدار ادرار باقیمانده

✔ نقص عملکرد مثانه به طور دقیق

و لذا پزشک با دید کاملاً باز با تشخیص قطعی به درمان بیماران می پردازد.

افرادی که باید نوار مثانه انجام دهند:

✅ تکررهای ادراری طول کشیده دارند.

✅ عفونتهای مقاوم به درمان در مجاری ادراری دارند.

✅ در تمام بیمارانی که بی اختیاری ادراری دارند.

✅ در بیماران با شک به مثانه عصبی و بیماران با اختلالات ادراری مزمن به همراه بیماری عمومی از قبیل پارکینسون،‌ M.S و ضایعات نخاعی و دیسک کمری

✅ شب ادراری های طول کشیده تا سن بلوغ و بعد از آن

✅ بیماران با برگشت ادرار از مثانه به کلیه ها که علیرغم درمان خوب نشده باشند.

آیا تکرر ادراری مزمن قابل درمان می باشد؟

بله، با انجام آزمایشات ، عکس برداری و انجام نوار مثانه باید علت تکرر ادرار دقیقاً توسط پزشک تشخیص داده شود، تا براساس علت ایجاد تکرر ادرار، آن را درمان کرد.

بیشتر بدانید

اگر پروستات بزرگ شده باشد و موجب تنگی مجرا یا ور م مثانه شده باشد باید سریعا درمان شود.

در صورت وجود بیماری زمینه ای درمان و کنترل آنها به کنترل تکرر ادرار کمک خواهد کرد.

امروزه با داروهای جدیدی که در بازار هستند مثانه پرکار یا بیش فعال کاملاً قابل کنترل است.

رفتار درمانی و ورزش عضلات لگنی از دیگر موارد کمک کننده به کنترل تکرر ادراری مزمن می باشند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام دو هفته ای میشه وقتی دسشویی میرم احساس میکنم ادرارم کامل خارج نمیشه یعنی بعد از دسشویی دوباره حس میکنم مثانه ام سنگینه.توی این شرایط کورونا که نمیشه به پزشک مراجعه کرد چه دارویی بخورم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سونو انجام دادهای که چقدر ادرار میماند
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. از سال 92 که خدمت شما رسیدم وعلت عدم تخلیه کامل متانه اینجانب راپس از گرفتن نوار مثانه، مشکلات عصب های مثانه تشخیص دادید و برای من قرص بتانکول تجویز نمودید تا به امروز این مشکل همچنان ادامه داشته برخی مواقع به خوبی تخلیه کامل انجام میشه ولی اکثر مواقع این مشکل و همچنان دارم. سوالی که از شما دارم این است که من تا کی باید این قرص و مصرف کنم که اغلب نیز بخاطر تحریم پیدا نمیشه؟ وایا درمان دیگری از جمله عمل جراحی خاصی وجود نداره؟ یکی از پزشکان مغز و اعصاب میگفت احتمال درگیری عصبی در کنار مهره های کمر یا گردن وجود داره با توجه به اینکه سابقه دیسک کمر و گردن هم دارم آیا با عمل دیسکم این مشکل هم حل خواهد شد یا خیر؟ خواهشا مرا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سونوگرافی ومثانه پر وخالی بگیری بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    چند سالی است دچار تکرر ادراری میباشم ولی چند ماه پیش در صورت ادرار قادر به کنترل کامل ان نبوده و اگر دیر اقدام کنم قطراتی بصورت بی اختیار خارج می شود یکی از دوستان پزشکم تشخیص عفونت و یا پروستات داد و داروی افلوکساسیلین و تامسولوسین تجویز نمود ولی تکرر و بی اختیاری ادراری بدتر شده و شب ها در خواب به انداره ای است که لباسم خیس میشود و روزها نیز باید سریع به دستشویی بروم وگرنه مقداری ادرار خارج میشود لطفا راهنمایی بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باید تست نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر Roham1 شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت شما دکتر
    بنده مردی ۲۱ ساله هستم که چندین سال است که دچار تکرر ادرار هستم به طوری که شاید بیش از ۱۰ بار در روز به دستشویی می روم ودر هر بار هم حجم ادار یا زیاد یا درحد عادی است
    ولی اگر مقدار کمی آب بنوشم بعد از نوشیدن آب به شدت تعداد دستشویی بیشتر میشه
    سوال من این است آیا این تکرر ادرار بر میزان آب بدن من موثر است؟؟
    زیرا HGBمن در آزمایش خون ۱۶.۸ بود وهماتوکریت ۵۰ درصد و همچنین RBCمن ۵.۱ است
    درواقع میخوام بدونم امکان داره به دلیل تکرر ادرار دچار موارد بالا شده ام؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 6ماه پیش سوزش ادرار همرا با دوشاخ ادرار گرفتم آزمایش (تست ادرار و کشت )ادرار دادم گفت عفونت نداری فقط پروتئين دفع میکنی پیش دکتر متخصص رفتم با انگشت پروستات معاینه کرد گفت پروستات نداری انتی بیوتیک داد خوردم بهتر شدم وای خوبه خوب نشدم رفتم فوق تخصص پیش دکتر اومید پویا سوناگرافی گرفت اونم گفت پروستات نداری الان فقط اول ادرارم بعضی مواقع دوشاخ میشود سوزش داشتم وای الان ندارم خیلی بهتر شدم فقط فقط اول ادرار دوشاخ میشود تکرر ادرار یا شب بیداری برای ادرار ندارم سنم تاز رفتم تو 30سال متاهلم هستم آیا من سالم هستم چیزیم نیست نگرانم ؟ممنون ازتون آقای دکتر من استرسیم میترسم که از پروستات باشه ولی آزمایش منقعدی و سوناگرافی دادم گفت نداری نظر شما چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من شما کاملا سالمید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده الان چندماهی درگیر عفونت مثانه هستم، سنگ دادم دوبار گفتن که فقط مثانه عفونت داره، کلیه و پرستات نرماله، تو این چند ماه انواع آتی بیوتیک هارو خوردم اما تاثیری ندارد،تا ینکه چندروزه احساس میکنم پهلو و پشتم هم احساس اذیت شدن داره، لطفا راهنمایی کنید خیلی دارم اذیت میشم، سوزش هم دارم هنگام ادرار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید ازمایش وکشت ادرار دهید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر خانم دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی 30 ساله هستم . چند سالی بر حسب عادت برای تخلیه کامل ادرار از فشار آب استفاده می کنم . پارسال به پزشک مراجعه کردم و نوار مثانه و سیستوسکوپی انجام دادم . تنگی مختصر مجرا وجود داشت که برطرف شد . قرص بتانیکول تجویز شد که ابتدا روزی یکی تا سه عدد مصرف شد . هنگام مصرف قرص مدام احساس ادرار داشتم و هر ساعت حتی شب ها برای تخلیه میرفتم و خیلی احساس ناراحتی و درد داشتم چون مدام احساس ادرار داشتم . پزشک قرص را یکی یکی کم کرد و بعد گفتن حس مثانه ات برگشته و قرص را قطع کردن . من عنوان کردم که برای تخلیه بدون فشار آب چکار کنم که عنوان کردن از فشار آب استفاده کن . مساله مهم این بود که در سونوگرافی اول از فشار آب استفاده نکردم و حجم باقی مانده 150 بود ولی در دومی از فشار آب کمک گرفتم و حجم صفر بود . در نوار مثانه هم وقتی سوند وصل شد احساس بی حسی داشتم و اصلا چیزی حس نمیکردم و به سختی تخلیه را انجام دادم . پزشک عنوان کردند که مثانه ات تنبل است و زود زود دستشویی برو و از فشار آب استفاده کن . مشکل من این است که فشار ادرارم کم است و حتما باید از فشار آب کمک بگیرم . لطفا منو راهنمایی بفرمایین 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرشید جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 700 مشاهده پرسش
    با سلام من پدرم 84 سال سن دارد در حدود 15 روز پیش تب و لرز شدید داشت و بعد از مراجعه به درمانگاه تشخیص عفونت داده شد و انتی بیوتیک ( سفکسیم ) تجویز شد بعد از سه روز مصرف تب قطع شد و زیر دلش درد گرفت و با ازمایش ادرار متوجه عفونت شدید ادراری و خون شدیم که دکتر آمپول جتامایسین و کپسول سفکسیم تجویز شد و دستور سونوگرافی از مجاری ادرای و کلیه و مثانه داده شد که پس از انجام سونوگرافی و مشاهده آن توسط پزشک هیچ مورد خاصی دیده نشد و دکتر کپسول سفکسیم را قطع کرد و قرص افلوكساسين OFLOXACIN تجویز نمود ولی بهبود پیدا نشد و بعد از انجام سیستوسکپی که انجام شد دیواره مثانه متورم دیده شده و هیچگونه بزرگی پروستات و توده ای مشاهده نشد و دکتر دستور بستری در بیمارستان به علت عفونت شدید ادراری و رفع آن با انتی بیتیک مروپنم که هر هشت ساعت در سرم تزریق می شد همرا با کپسول افلوكساسين OFLOXACINداد که پس از 48 ساعت از بیمارستان مرخص شد و دستور ادامه دارو با افلوكساسين OFLOXACIN داده شد در ابتدا رنگ ادرار به حالت طبیعی برگشت ولی بعد از دو روز ادرار همراه با لخته خون در هر 24 ساعت یک بار دیده می شد و قبل از اینکه ادرار همراه با خون دفع شود درد شدید زیر شکم را فرا می گیرد در ضمن دکتر کپسول امنیک 0.4 برای دفع بهتر تجویز کرده ( اندازه پروستات نرمال گزارش شده است در سونوگرافی ) از شما راهنمایی مطلبم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با توجه به سن عمل مقدور نيست ادامه درمان دارويي وا پيشنهاد ميكنم
  • تصویر کاربر پگاه شنبه ۲۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    دختري 24 ساله هستم که حدود 6 ماه است که تکرر ادرار دارم و حس ميکنم ادرارم کامل تخليه نميشود و در هر بار دستشويي چند بار ادرار ميکنم و در اخر هم حس ميکنم ادرارم کامل تخليه نشده.آزمايش ادرار هم دادم و هيچ مشکلي نداشتم.در سونوگرافي همه چيز نرمال بود ولي بعد از تخليه 50ccادرار در مثانه ام مانده بود.هيچگونه سوزش يا درد در هنگام تخليه هم ندارم. سابقه فاميلي MS هم دارم آيا ممکنه MS داشته باشم?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بله بايد بررسي شويد توسط متخصص مغز واعصاب٢-براي ادرارتان نوار بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۳۱ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده قبلا نمی توانستم ادرار را براحتی نگهدارم ولی بعد از مدتی ادرارم سرعت و شدتش کم شد سونوگرافی از کلیه و مثانه و پروستات نرمال بود ولی پی اس آ عدد 10 بود بعد از ده روز استفاده از تاوانکس مجدد پ اس آ رو آزمایش دادم که 5 دهم شد ولی ادرارم هنوز خیلی عادی نشده البته سوزش و تکرر آنچنانی ندارم فقط سرعت و شدن کمه علت چیست. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر