جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های تنظیم جریان ادرار چیست؟ (5 مورد)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا جریان ادرار ضعیف دارید؟ آیا شروع ادرار دشوار است؟ آیا احساس تخليه كامل مثانه را نمی کنید؟ در مردان، این مشکل معمولا ناشي از پروستات بزرگ است. با این حال، ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. درمان های پزشکی، داروها و برخي از درمان هاي خانگی می توانند به بهبود جریان ادرار کمک کنند.

1. اگر سن بالای 50 سال دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است پس از ٥٠ سالگی برای آزمايش پروستات به پزشك مراجعه كنيد. پروستات غده ای در مردان است که پايين تر از شکم قرار دارد و وقتی بزرگ می شود، بر روى مجرای ادرار فشار مي آورد. این حالت باعث كاهش جریان ادرار، اشكال در شروع ادرار و ادرار قطره قطره می شود. در مردان پروستات بزرگ شده پس از ٦٠ سالگي بسيار شايع است. به این بیماری هیپرپلازی خوش خیم پروستات مي گويند که یک بزرگ شدگى غير سرطاني پروستات است. اگر دچار اشكال در ادرار هستید، براي بررسي پروستات به پزشک مراجعه كنيد.

هايپرپلازي پروستات بسیار شایع است، اما سرطان پروستات – هرچند رایج نيست – می تواند پروستات را بزرگ کند و علائم ادراری را نیز افزایش دهد. پس بايد به طور منظم از سن ٥٠ سالگی  به بعد براي بررسي پروستات به پزشك مراجعه كنيد .

2. تنظیم عادات ادراری

چند تغییر ساده در عادات ادراري مى تواند کمک کند تا علائم شما را به حداقل برساند كه عبارتند از :

_ سعی کنید هر بار که به توالت مي رويد مثانه خود را کاملا خالی کنید.

_ آرام باشید.  سعی کنید قبل از رفتن به توالت چند نفس عميق بكشيد و اگر مدت زمان زیادی طول كشيد نگران نباشيد .

_ سيفون را بزنيد. صدای آب در حال جريان نيز ممکن است به شما کمک کند.

_ از مصرف مواد غذايي كم آب خودداري كنيد.

_ هيدراته بمانيد. ممکن است كاهش جریان ادرار شما را ناامید کرده باشد و بخواهید تا حد ممکن از ادرار كردن جلوگیری کنید، اما اگر آب به اندازه کافی ننوشيد می تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود. در تمام طول روز آب بنوشید و از نوشیدن آب در اواخر شب اجتناب کنید.

هیدراته ماندن

3. استفاده از داروهای تجویزی

برای علائم خفیف خود از داروهاي تجويزي استفاده نماييد. اغلب مسدود کننده هاي آلفا برای مردان مبتلا به علائم خفيف تجویز می شوند. اين دارو ها مي توانند منجر به كاهش فشار خون و سرگيجه شوند، پس هنگام مصرف آن ها مراقب  باشید. اين دارو ها شامل تامسولوسين، ترازوسین، دوکسازوزین، آلفوزوسین و سیلودوزین می باشند.

همچنین ممکن است پزشك یک مهار کننده آلفا ردوکتاز (یک نوع ضد آندروژن) مانند فیناستراید یا دوتاسترید برای بزگي پروستات تجویز کند. اگر ویاگرا یا داروهای دیگر برای اختلال نعوظ مصرف می کنید، ترازوسین یا دوکسازوسین را مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک مصرف هم زمان آن ها را منع نكند .

4. استفاده از عصاره پالمتو

یکی ار راه ها برای تنظیم جریان ادرار استفاده از عصاره پالمتو می باشد. مي توانيد عصاره خام پالمتو را به عنوان یک مکمل از داروخانه خريداري نماييد. پالمتو خام یک گیاه نخل مانند است که چندین دهه از آن در طب استفاده شده است. اين گياه در برخي مردان علائم بزرگي پروستات را بهبود بخشيده است. قبل از استفاده از هر گونه دارو یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

اين مكمل به صورت کپسول هاي ١٦٠ ميلي گرمي موجود است و بهتر است یک بار يا دوبار در روز مصرف شود. برچسب آن را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که آن محصول حاوی ٨٥ تا ٩٥ درصد اسیدهای چرب و استرول مي باشد.

استفاذه از عصاره پالمتو

5. جراحی پروستات

پروستات خود را با جراحی خارج كنيد. اگر كاملا سالم هستید و پروستات شما بسیار بزرگ است، بیش از ١٠٠ گرم و یا علایم بسیار شدید ادراری، از جمله کمی جریان ادرار داريد که بر کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد، می توانید پروستات خود را با عمل جراحی حذف کنید. اگر خون مکرر در ادرارتان وجود دارد، عفونت های مجاری ادراری، سنگ های مثانه، مشکلات کلیوی یا عدم توانایی در ادرار داريد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

برای این کار چند روش پزشکی وجود دارد که بخشي از پروستات را از طريق پيشابراه بر مى دارند یا از بین می برند. اين جراحي ها تحت بي حسي موضعي يا بیهوشی انجام مي گيرند تا در طول درمان احساس درد نکنید و ممکن است يك شب در بیمارستان بستري بمانيد یا همان روز مرخص شويد. پزشک با توجه به خصوصیات شما تصمیم می گیرد که کدام روش برای شما بهتری است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که بهترین راه درمان را پزشک با توجه به شرایط شما تعیین می کند.

برداشتن پروستات از طريق پيشابراه

قسمت هايي از  پروستات برای بهبود جریان حذف می شوند؛ این روش ممکن است عوارض جانبی جنسی مانند اختلال در نعوظ را به همراه داشته باشد.

برداشتن پروستات

برداشت پروستات

بخشی از پروستات با گرما یا نور سوخته مي شود؛ این روش برای مردان با مشكلات ديگر بهتر است، زیرا باعث خونریزی کمتري نسبت به روش قبلي می شود.

بعضی از روشهای كم تر تهاجمی دارای عوارض جانبی کمتری هستند و می توانند در یک روز انجام شوند، هر چند ممکن است مشکلات ادراری بعد از آن دوباره تکرار شوند: باز كردن مجرای ادرار با ايجاد برش در پروستات، برداشت رادیوفركانسي، ترموتراپی مایکروویو یا بالا بردن پروستات.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من خوردن کمترین مایعاتم باید روزی 5.یا 6 بار برم دستشویی ولی شب بیشتر 5یا 6 بار میرم .احساس میکنم یه قطره مونده تو مستانم وقتی اونو خالی میکنم و بر میگردم که بخابم بازم احساس میکنم یه قطره دیگه مونده.خواهش میکنم منو از تجربیات و علم خود باخبر کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر زهره یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من مشکل شوهرمو بازو کردم ولی هنوز جوابی دریافت نکردم
    لطف میکنید جواب منو بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      چشم
  • تصویر کاربر جوان پنجشنبه ۹ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    با سلام من چند سالخود ارضایی داشته ام و اکنون هنگام ادرار و مخصوصا مواقعی که مدفوع هم دفع می شود همراه ادرار مایعی خاج می شود که فکر میکنم منی باشد . میخاستم بدونم درمان اون چطوریه؟ درمانش خیلی برام مهمه لطفا راهنمایی کنید. 
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر محمد1 جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 483 مشاهده پرسش
    سلام با تشکر از اینکه امکان پاسخگویی به سئوالات کاربران را فراهم کردید.
    پسری هستم 30ساله مجرد. تا بحال رابطه جنسی نداشتم .عادت به خود ارضایی هم ندارم. متاسفانه در مواجه با جنس مخالف و یا تصورات شهوانی، بطور غیرارادی مایعی از آلت تناسلی ام در حالت شل بودن خارج میشود بی رنگ و نسبتا چسبنده و نشانه های انزال را نیز ندارد. که باعث تر شدن لباس زیرم میشود. حتی ممکن است تا یک ساعت نیز بصورت تدریجی ادامه داشته باشد بطوریکه گاها شلوارم نیز خیس شده و صحنه ناپسندی را بوجود می آورد .بطور مثال در جلسه خواستگاری متوجه شدم که جلوی شلوارم به انداره یک دایره به قطر 5 سانتیمتر خیس شده است .خواهشمندم راهنمایی فرموده و چنانچه درمان دارویی دارد مرقوم بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      اين ترشحات طبيعي است
  • تصویر کاربر فرشید جمعه ۲۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام من 22 سالمه به شدت مشل زود ادراری دارم باید هر دوساعت یاید سرویس برم وهردفعه هم مقدار ادرارم زیادم هست دیگه خسته شدم نه مسافرتی نه جایی میتونم برم لطفا کمک کنین ممنوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      قرص يوريناسين ٥ميلي هر ١٢ ساعت ١ عدد استفاده كن
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلا م من 34سال سن دارم بامشکلی که تقریبا سالی یک بار اتفاق می افتد و اون هم شب ادراری است که خیلی از این بابت نگرانم سال گذشته به پزشک مراجعه کردم با سونو گرافی که انجام داد گفت مشکلی نیست فقط در کلیه سمت چپ یک کیست کورتیکال 20میلی متری وجود دارد و داروی خاصی هم تجویز نکرد از جناب آقای دکتر خواهش میکنم دراین مورد مرا راهنمایی بفرمایند .باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      بايد نوار مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    با درود فراوان./بنده 22 سال دارم و متاهل هستم.حدود سه ماه پیش از ارتفاع 5 متری به پشت پرت شده و علاوه بر ضربه به ناحیه ی کمر و شکستی در دنده ها دچار بی اختیاری ادرار و انزال شده چون مشغول به خدمت سربازی هستم برای بنده تستی به نام نوار مثانه تجویز کردند از هر کسی که سوال کردم گفت اگر که مبتلا باشی با این تست مشخص می شود اما پزشک معاین من گفت که مشکلی نیست و من واقعا از این مشکل رنج میبرم سوال:1_برای در مان چ کنم؟2_چطورثابت کنم . با تشکر از حضرت عالی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نوار مثانه ضروری است 02122642744 تماس بگیرید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر