جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های تنظیم جریان ادرار چیست؟ (5 مورد)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا جریان ادرار ضعیف دارید؟ آیا شروع ادرار دشوار است؟ آیا احساس تخليه كامل مثانه را نمی کنید؟ در مردان، این مشکل معمولا ناشي از پروستات بزرگ است. با این حال، ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. درمان های پزشکی، داروها و برخي از درمان هاي خانگی می توانند به بهبود جریان ادرار کمک کنند.

1. اگر سن بالای 50 سال دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است پس از ٥٠ سالگی برای آزمايش پروستات به پزشك مراجعه كنيد. پروستات غده ای در مردان است که پايين تر از شکم قرار دارد و وقتی بزرگ می شود، بر روى مجرای ادرار فشار مي آورد. این حالت باعث كاهش جریان ادرار، اشكال در شروع ادرار و ادرار قطره قطره می شود. در مردان پروستات بزرگ شده پس از ٦٠ سالگي بسيار شايع است. به این بیماری هیپرپلازی خوش خیم پروستات مي گويند که یک بزرگ شدگى غير سرطاني پروستات است. اگر دچار اشكال در ادرار هستید، براي بررسي پروستات به پزشک مراجعه كنيد.

هايپرپلازي پروستات بسیار شایع است، اما سرطان پروستات – هرچند رایج نيست – می تواند پروستات را بزرگ کند و علائم ادراری را نیز افزایش دهد. پس بايد به طور منظم از سن ٥٠ سالگی  به بعد براي بررسي پروستات به پزشك مراجعه كنيد .

2. تنظیم عادات ادراری

چند تغییر ساده در عادات ادراري مى تواند کمک کند تا علائم شما را به حداقل برساند كه عبارتند از :

_ سعی کنید هر بار که به توالت مي رويد مثانه خود را کاملا خالی کنید.

_ آرام باشید.  سعی کنید قبل از رفتن به توالت چند نفس عميق بكشيد و اگر مدت زمان زیادی طول كشيد نگران نباشيد .

_ سيفون را بزنيد. صدای آب در حال جريان نيز ممکن است به شما کمک کند.

_ از مصرف مواد غذايي كم آب خودداري كنيد.

_ هيدراته بمانيد. ممکن است كاهش جریان ادرار شما را ناامید کرده باشد و بخواهید تا حد ممکن از ادرار كردن جلوگیری کنید، اما اگر آب به اندازه کافی ننوشيد می تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود. در تمام طول روز آب بنوشید و از نوشیدن آب در اواخر شب اجتناب کنید.

هیدراته ماندن

3. استفاده از داروهای تجویزی

برای علائم خفیف خود از داروهاي تجويزي استفاده نماييد. اغلب مسدود کننده هاي آلفا برای مردان مبتلا به علائم خفيف تجویز می شوند. اين دارو ها مي توانند منجر به كاهش فشار خون و سرگيجه شوند، پس هنگام مصرف آن ها مراقب  باشید. اين دارو ها شامل تامسولوسين، ترازوسین، دوکسازوزین، آلفوزوسین و سیلودوزین می باشند.

همچنین ممکن است پزشك یک مهار کننده آلفا ردوکتاز (یک نوع ضد آندروژن) مانند فیناستراید یا دوتاسترید برای بزگي پروستات تجویز کند. اگر ویاگرا یا داروهای دیگر برای اختلال نعوظ مصرف می کنید، ترازوسین یا دوکسازوسین را مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک مصرف هم زمان آن ها را منع نكند .

4. استفاده از عصاره پالمتو

یکی ار راه ها برای تنظیم جریان ادرار استفاده از عصاره پالمتو می باشد. مي توانيد عصاره خام پالمتو را به عنوان یک مکمل از داروخانه خريداري نماييد. پالمتو خام یک گیاه نخل مانند است که چندین دهه از آن در طب استفاده شده است. اين گياه در برخي مردان علائم بزرگي پروستات را بهبود بخشيده است. قبل از استفاده از هر گونه دارو یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

اين مكمل به صورت کپسول هاي ١٦٠ ميلي گرمي موجود است و بهتر است یک بار يا دوبار در روز مصرف شود. برچسب آن را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که آن محصول حاوی ٨٥ تا ٩٥ درصد اسیدهای چرب و استرول مي باشد.

استفاذه از عصاره پالمتو

5. جراحی پروستات

پروستات خود را با جراحی خارج كنيد. اگر كاملا سالم هستید و پروستات شما بسیار بزرگ است، بیش از ١٠٠ گرم و یا علایم بسیار شدید ادراری، از جمله کمی جریان ادرار داريد که بر کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد، می توانید پروستات خود را با عمل جراحی حذف کنید. اگر خون مکرر در ادرارتان وجود دارد، عفونت های مجاری ادراری، سنگ های مثانه، مشکلات کلیوی یا عدم توانایی در ادرار داريد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

برای این کار چند روش پزشکی وجود دارد که بخشي از پروستات را از طريق پيشابراه بر مى دارند یا از بین می برند. اين جراحي ها تحت بي حسي موضعي يا بیهوشی انجام مي گيرند تا در طول درمان احساس درد نکنید و ممکن است يك شب در بیمارستان بستري بمانيد یا همان روز مرخص شويد. پزشک با توجه به خصوصیات شما تصمیم می گیرد که کدام روش برای شما بهتری است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که بهترین راه درمان را پزشک با توجه به شرایط شما تعیین می کند.

برداشتن پروستات از طريق پيشابراه

قسمت هايي از  پروستات برای بهبود جریان حذف می شوند؛ این روش ممکن است عوارض جانبی جنسی مانند اختلال در نعوظ را به همراه داشته باشد.

برداشتن پروستات

برداشت پروستات

بخشی از پروستات با گرما یا نور سوخته مي شود؛ این روش برای مردان با مشكلات ديگر بهتر است، زیرا باعث خونریزی کمتري نسبت به روش قبلي می شود.

بعضی از روشهای كم تر تهاجمی دارای عوارض جانبی کمتری هستند و می توانند در یک روز انجام شوند، هر چند ممکن است مشکلات ادراری بعد از آن دوباره تکرار شوند: باز كردن مجرای ادرار با ايجاد برش در پروستات، برداشت رادیوفركانسي، ترموتراپی مایکروویو یا بالا بردن پروستات.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کریمی شنبه ۴ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده ۲ آبان ادرار خونی داشتم قرمز بود چندبار هم تکرار شد ولی صورتی رنگ بود داخل ادرارام هم چیز سیاه رنگ ریز میدیدم سونوگرافی کلیه و مثانه رفتم مشکلی نداشت ولی در خواب ساعت ۳ صبح بود منی آمد خوناب بود رفتم سی تی اسکن دادم دردی هم ندارم سی تی اسکن نشون داد که داخل مثانه یک لخته خون بود و الان نزدیک به ۱۷ روز هست که دیگه خونی ندیدم و فقط استرس گرفتم دستشویی میرم ادرارم بعضی فقط ها کم میاد و آخر ادرار چند قطره میاید باز ازمایش ادرار دادم همه چیز نرمال بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      دفع شن ریزه و یا سنگ داشته اید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      مایعات فراوان مصرف کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      ۶ ماه بعد آزمایش آنالیز ادراری و سونوگرافی انجام شود
    4. تصویر کاربر کریمی جمعه ۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      دکتر ازمایش ادرار و خون و مدفوع دادم ۳ هفته بعد از خون ریز
      سونو هم فرستادم به دکتر نشون دادم گفت دیگه چیز نمیخواد بعد منی بعد اون خوآب باز امد سفید آبکی بود
    5. تصویر کاربر کریمی جمعه ۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      دکتر نوره زرنیخ دار استفاده کنم مشکلی نداره
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      موردی نداره
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر کیا یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکترمن یک مرد ۶۴ ساله هستم ،شب حدود سه الی چهار بار عذر میخوام به دستشویی میروم ،ضمنا شیره تریاک هم استفاده میکنم ،مقداری پرستاتتم بزرگ شده ،طبق سونوگرافی که انجام دادم پروستات به ابعاد ( ۳۵×۴۵×۳۶ )میلی متر،وبه حجم 31cc بزرگتر ازنرمال رویت گردید.
    خواهشاً بفرمائید چه باید بکنم.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام قطر ادرار باریک شده ؟ برای ادرار کردن زور میزنید ؟ شب ها یک عدد گپسول تامسولوسین بخورید ببینید علایم چطور میشه
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    باسلام
    هنگامی که برای تخلیه ادرار به دستشویی میروم ادرار به طور کامل دفع نمیشود و طی چند بار قطع و وصل بازهم احساس میکنم دفع شده و وقتی خودم راشستشو میدهم و بلند میشوم بعد ازلحظاتی مجدد ادرار جریان پیدا کرده و خارج میشود و چندین بار سونو داده هم واندازه مثانه و پروستات و کلیه تمام خوب بوده و مشکل نداشته دلیل چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ازمايش ادرار وسنوگرافي بدهيد بياييد ببينم
  • تصویر کاربر امیرعلی چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۲۰ سالمه ادرارم بعضی وقتها شتابش کم میشه و ضعیف تخلیه میشه چیکلر کنم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی بررسی سایز پروستات انجام بدید
  • تصویر کاربر ali چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    نزديك به چن مدته شبا تكرر ادرار دارم يك هفته تكرر ادرار دارم ولي نميتونم تخليه كنم و انگار يه چيزي سنگيني ميكنه تو شكمم و اين مشكل از وقتي شروع شد ك هنگام رابطه جنسي مثانه ام پر بود و تخليه كردم همينجوري احساس ادرار دارم ولي نميتونم تخليه كنم سونوگرافي هم دادم هيچ علاعمي از سنگ كليه سنگ مثانه پروستات باقي مونده ادرار و چيز هاي ديگ نداشتم از اسپري تاخيري و اركتو هم استفادع كردم قرص هاي ناپركسون پروستاتان مدالوسين تولترودين افلوكساسين داكسي سايكلين هم استفاده كردم ولي هيچ خوب نشدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد قرص ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت یک عدد قرص تاوانکس ۵۰۰ هر روز یک عدد تا یک ماه
  • تصویر کاربر Hojjat چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۳۷ سال دارم و چندین بار در روز احساس میکنم باید برم توالت ولی وقتی میرم ۲ تا مشکل دارم :
    1) فقط و فقط درصورتی ادرارم میاد که آب گرم موجود باشه
    2) و مدت زمان زیاد طول می‌کشه که شروع بشه ولی وقتی میاد دیگه مشکلی ندارم ...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی با تعیین pvr انجام شود ، احتمالا نیاز به انجام نوار مثانه باشد
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    باسلام . ببخشید حدود ده روزه که احساس میکنم تکرر ادرار دارم . دهنمم خشک میشه آب هم زیاد میخورم فعلا آزمایش نداده ام . آیا میتونه نشانه قندخون باشه ؟ البته شبها تکرر ندارم اصلا فقط روزها اینجوریم . ممنون راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار و قند خون انجام شه
  • تصویر کاربر همتا سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام من مدتی هست که ادارم به طور کامل تخلیه نمیشه و حتی اگر چند بار پشت هم با کمترین فاصله هم دست شویی برم قطره ای میاد و همیشه حس ادرار رو دارم و فقط حس هم نیست واقعا قطره ای میاد اگر برم بنظرتون چیکلر کنم قرص ویسول ۵ میلی گرمی میتونه کمک کنه .چون راجبش شنیدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سنتون چند ساله ؟ ازمایش ادرار دادین؟
    2. تصویر کاربر همتا شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ۲۱سال و ازمایش هم دادم دکترم چیزی نگفتن
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      عکس رنگی مجرا RUG انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    39ساله هستم بعداز ادرار کردن و بیرون امدن ازسرویس چند قطره ادرار چکه میکند فکر میکردم مشکل از سنگ کلیه هست سونو که رفتم گفت شما مشکل تخلیه ادرار داری کامل تخلیه نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار و نوار مثانه باید انجام شود
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من مشکل بزرگی پروستات دارم و بعد صبحانه قرص امنیک مصرف میکنم شبها ۲ الی ۳بار برای دفع ادرار از خواب بلند میشم گاهی مواقع پس از ادرار شبانه درد زیر شکم دارم البته صبح پس از بیدارشدن ساعاتی بعد درد ساکت میشه ۶۵سالمه لطفا بهم پاسخ دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      امنیک رو شب ها قبل خواب مصرف کنید. سونوگرافی انجام شود. Psa چک شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر