جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیچ خوردگی بیضه ها (تورشن) و سوالات رایج آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پیچ خوردگی بیضه ها در مردان یکی از بیماری هایی است که باید به صورت اورژانسی درمان شود تا باعث ناباروری نشود. سوالات راجع به این بیماری در این مقاله آورده شده است.

پیچ خوردگی بیضه ها (تورشن) چیست؟

پیچ خوردگی بیضه ها یک اورژانس جراحی بوده و ممکن است در صورتی که بلافاصله درمان نشود باعث از دست رفتن بیضه ای که دچار تورشن شده است شود. این یک مشکل دردناک است که در اثر پیچ خوردن طناب اسپرماتیک به وجود می آید، چیزی که باعث از دست رفتن جریان خون بیضه میشود. بافت بیضه بدو جریان خون نمی تواند زنده بماند. تورشن شایع ترین علت از دست رفتن بیضه در مردان بزرگسال است.

چه چیزی باعث تورشن بیضه میشود؟

اصلی ترین علت آن بدشکلی بل کلپر میباشد، یک نوع اختلال آناتومیکی است که در مردان وجود دارد. این مشکل آناتومیکی به طناب اسپرماتیک اجازه می دهد تا آسان تر بپیچد، درنتیجه اشکالی در جریان خون بیضه ایجاد میشود.

این اتفاق میتواند خود به خود یا ممکن است به واسطه ی ضربه به وجود بیاید. راهی برای تشخیص این بدشکلی وجود ندارد. تعداد چشم گیری از مردان که این مشکل آناتومیکی را دارند، مشکلشان در هر دو بیضه وجود دارد.

علائم پیچ خوردگی بیضه ها (تورشن) چیست؟

پیچ خوردگی بیضه ها با درد شدیدی در یک بیضه مشخص میشود، که به همراه تورم ناگهانی است. وقتی ساختار طناب دچار پیچش شود (مانند بند های عروسک خیمه شب بازی)، بیضه بالاتر می آید. ممکن است بیمار تهوع و استفراغ داشته باشد. همچنین ممکن است بیماری درد شکمی داشته باشد. ممکن است بیمار پیشینه ی یک درد بیضه ای در گذشته داشته باشد. همچنین ممکن است تب به همراه درد بیضه ای وجود داشته باشد.

این بیماری بیشتر در گروه سنی 12 تا 18 سال مشاهده میشود و اکثر موارد در مردان زیر 30 سال اتفاق می افتد.

پیچ خوردگی بیضه ها

چه زمانی باید برای تورشن بیضه با پزشک تماس گرفت؟

درد و تورم بیضه باید به صورت اورژانسی بررسی شوند. بهتر است ارزیابی در اورژانس انجام بگیرد، جایی که عکس برداری سریع در دسترس باشد و مداخله های جراحی سریعا قابل انجام باشند. برای برطرف کردن پیچ خوردگی بیضه ها یک محدوده ی زمانی شش ساعته وجود دارد، درمان جراحی در این بازه ی زمانی 100 درصدر مشکل بیضه را برطرف میکند. بعد از شش ساعت، درصد بهبودی پایین می آید، و اگر جراحی بعد از 24 ساعت انجام شود، دیگر بیضه قابل درمان نیست.

چه سوالاتی باید در مورد تورشن بیضه از پزشک پرسید؟

شما باید سریعا مشکل خود را به پزشکتان توضیح دهید و برسید که کجا باید شما را معاینه کند. همچنین ممکن است در موادی که نیاز به جراحی وجود دارد، از پزشکتان بخواهید که یک اورولوژیست را در جریان بگذارد.

چه معاینات و آزمایش هایی برای تشخیص تورشن بیضه وجود دارند؟

معمولا معاینات جسمانی برای پیچ خوردگی بیضه ها ، دردناکی کیسه یبیضه به همراه تورم یک طرفه ی بیضه و بالا رفتن بیضه را نشان می دهند. آزمایش ها ممکن است شامل بررسی ادرار و آزمایش خون باشد. همچنین ممکن است با یک یا تعداد بیشتری آزمایش رادیولوژی، از بیضه ی شما عکس برداری شود.

عکس برداری ممکن است شامل سونوگرافی داپلر بیضه یا اسکن هسته ای بیضه برای پی بردن به میزان جریان خون بیضه باشد. براساس معاینه ی جسمانی و بازه ی زمانی، ممکن است عکس برداری انجام نشود و درمان اورژانسی برای حفظ بیضه نیاز باشد.

درمان تورشن بیضه چیست؟

تنها درمان پیچ خوردگی بیضه ها جراحی است، در موارد نادر، ممکن است پزشک هم بتواند به صورت دستی پیچ خوردگی بیضه ها را برطرف کند، اما این متداول نیست. درد بیضه که بی درنگ بررسی شده است، نمیتواند بیش از حد مورد توجه قرار بگیرد.

درمان پزشکی برای تورشن بیضه چیست؟

اگر پزشک به پیچ خوردگی بیضه ها شک کند، یک اورولوژیست را در جریان قرار خواهد داد. وابسه به پیشینه و وضعیت جسمانی شما، ممکن مستقیم به اتاق عمل بروید یا بری عکس برداری فرستاده شوید. بعضی اوقات ممکن است تورشن توسط پزشک و به صورت دستی برطرف شود.

جراحی تورشن بیضه چیست؟

هدف از جراحی حفظ بیضه است. اگر بیضه قابل حفظ نباشد، برداشته خواهد شد (فرآیندی که به آن اورکیتوکتومی می گویند). اگر پیچ خوردگی بیضه ها با موفقیت برطرف شود، بیضه به درون کیسه ی بیضه بخیه زده خواهد شد (اورکیوپکسی)، پس تا طولانی مدت دچار تورشن نمی شود. همچنین بیضه ی دیگر نیز همانگونه به کیسه ی بیضه ثابت خواهد شد.

آیا درمان های خانگی برای تورشن بیضه توصیه می شود؟

درمان خانگی برای پیچ خوردگی بیضه ها مناسب نیست و ممکن است باعث از دست دادن بیضه شود.

چه درمان های دیگری برای تورشن بیضه وجود دارند؟

شخصی که بیضه ی او خارج شده است، ممکن است برای یک بیضه ی مصنوعی کار بگذارند. این کار  بعد از این که اورولوژ احساس کرد بهبودی بعد از جراحی کامل شده است انجام  می پذیرد.

چه داروهایی برای تورشن بیضه وجود دارند؟

در اورژانس، بیماری که دچار پیچ خوردگی بیضه ها شده است مخدر هایی مانند مورفین و مسکن می گیرد.

قدم بعدی در تورشن بیضه چیست؟

بعد از جراحی، بیمار یاد می گیرد که بیضه قابل حفط شدن است.

چه پیگیری هایی برای تورشن بیضه وجود دارند؟

جراح هر زمانی که نیاز باشد پیگیری ها را انجام خواهد داد.

چگونه می توانم از تورشن بیضه پیشگیری کنم؟

اورکیوپکسی از تکرار تورشن جلوگیری خواهد کرد.

پیش بینی بعد از تورشن بیضه چگونه است؟

حتی بعد از اینکه یک بیضه از دست داده شود، باروری باید همچنان حفظ شود. پس از خارج کردن یک بیضه، تغییرات ظاهری آشکاری ایجاد نخواهد شد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3/5 - (20 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر