جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هماچوری یا وجود خون در ادرار کودکان چه علائمی دارد؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هماچوری یعنی وجود خون در ادرار. اگر در ادرار خود خون مشاهده می کنید یکی از نشانه های حاد هماچوری است. ولی در بسیاری از موارد با وجود بیماری خونی مشاهده نمیشود.

هماچوری

هماچوری به معنای وجود خون در ادرار می باشد. هما به معنای خون است. به طور معمول خون در ادرار وجود ندارد میزان مشخصی گلبول قرمز در ادرار وجود دارد. این گلبول ها، سلول هایی هستند که اکسیژن را در سرتاسر بدن حمل کرده و به خون رنگ قرمز می بخشند. وجود خون در ادرار به طور معمول ناشی از نشت گلبول های قرمز از کلیه به درون ادرار است اما با این حال، ممکن است توسط عوامل دیگری نیز ایجاد شود.

اغلب، کودکان مبتلا به هماچوری هیچ گونه علائمی ندارند. در صورتی که مقدار خون زیادی در ادرار وجود داشته باشد، رنگ ادرار می تواند قرمز یا قهوه ای تیره باشد. در اغلب کودکان، این وضعیت جدی نیست. در برخی کودکان، این وضعیت بیانگر وجود یک مشکل کلیوی در این افراد است و این کودکان ممکن است به درمان ویژه نیاز داشته باشند.

انواع هماچوری

دو نوع هماچوری وجود دارد.

ماکروسکوپیک (قابل دیدن یا شدید):

این نوع هماچوری به این معنی است که می توان خون را در ادرار مشاهده نمود. در این نوع خون به رنگ قرمز یا قهوه ای تیره (رنگی مانند نوشابه) می باشد.

میکروسکوپیک (غیر قابل دیدن):

در این نوع هماچوری، نمی توان خون را در ادرار مشاهده نمود. خون موجود در این ادرار توسط آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

علائم هماچوری

اغلب کودکان مبتلا به این بیماری هیچگونه علائمی ندارند و تعداد کودکان مبتلا به هماچوری مشخص نیست. همچنین، وجود خون داخل ادرار قابل دیدن، به ندرت اتفاق می افتد. ولی با این حال علائمی وجود دارد که عبارتند از:

  • برخی کودکان به دفعاتی بیش از حد معمول احساس نیاز به دفع ادرار می کنند.
  • برخی کودکان همراه با دفع ادرار احساس درد می کنند.
  • تعداد بسیار کمی از کودکان، در ناحیه بین لگن و دنده های خود در کمر و دو طرف ستون فقرات (loin area) احساس درد می کنند. این درد هم می تواند به صورت ناگهانی و هم به تدریج به وجود آید.

علائم هماچوری

عوامل بروز هماچوری چیست؟

هماچوری وضعیتی شایع در کودکان بوده و بیش از 100 عامل مختلف دارد؛ که مهمترین این عوامل می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • ناهنجاری های ساختاری در مجاری ادراری
  • بیماری های وراثتی
  • عدم تعادل مواد معدنی در ادرار
  • گلومرونفریت

با این وجود در برخی موارد، هیچ دلیلی برای وجود خون در ادرار پیدا نمی شود. در ادامه به طور مفصل درباره هرکدام توضیحاتی داده می شود.

ناهنجاری های ساختاری

کلیه هایی که حاوی کیست (کیسه های حاوی مایع) بوده و یا دارای انسداد هستند ممکن است هر گونه ای از هماچوری را ایجاد کنند. در صورتی که یک عامل ساختاری سبب وجود خون در ادرار شود یک آزمایش سونوگرافی از کلیه ها می تواند آن را مشخص کند.

عوامل وراثتی

چندین بیماری مختلف که وراثتی نیز می باشند می توانند سبب هماچوری شوند. این بیماری ها شامل بیماری کلیه پلی کیستیک، سندرم آلپورت، التهاب نفرون ارثی و بیماری چرخه سلول می باشد.

عوامل فراستی

گلومرونفریت

گلومرونفریت یک علت شایع در ایجاد خون در ادرار می باشد که انواع مختلفی دارد. برخی از این انواع خفیف بوده و به صورت خود به خود رفع می شوند در حالی که موارد دیگر شدید تر بوده و نیاز به مصرف دارو دارند. آزمایش های خون می توانند برخی از انواع گلومرونفریت را نشان دهند؛ اما در برخی موارد ممکن است جهت تشخیص نوع دقیق بیماری به نمونه برداری از کلیه نیاز باشد.

عدم تعادل مواد معدنی در ادرار

سطوح بالای کلسیم در ادرار می تواند سبب هماچوری شود. وجود خون در ادرار هم می تواند بدون درد بوده و هم با درد ناحیه کلیه و یا احساس سوزش هنگام دفع ادرار همراه باشد. کودکان دارای سطوح بالای کلسیم در ادرار احتمال بیشتری دارد که افرادی با سابقه ابتلا به سنگ کلیه در خانواده خود داشته باشند. کودکانی که به این وضعیت مبتلا هستند در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به سنگ کلیه هستند.

با این وجود کمتر از 10 تا 15 درصد این افراد به سنگ کلیه دچار می شوند. اغلب کودکان مبتلا به هماچوری میکروسکوپیک نیازی به درمان ندارند مگر اینکه به سنگ کلیه دچار شوند. ضروری است در کودکانی که سطوح بالایی از کلسیم را در ادرار خود دارند، سطح کلسیم در رژیم غذایی کاهش یابد. خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده کمتر از خطر عدم رسوب کافی کلسیم در استخوان های کودکان در حال رشد می باشد.

عدم تعادل مواد معدنی

هماچوری ایدیوپاتیک (علت ناشناخته)

ایدیوپاتیک به این معنی است که هیچ علت خاصی نمی توان برای این نوع هماچوری یافت. هماچوری ایدیوپاتیک می تواند به صورت خانوادگی باشد که به آن هماچوری ایدیوپاتیک وراثتی می گویند. هنگامی که فرد هیچ سابقه ای از ابتلا به نارسایی کلیوی در خانواده خود نداشته و نتایج آزمایش های دیگر منفی هستند معمولا به هیچ گونه درمانی نیاز ندارد.

علت خون در ادرار کودکان دختر چیست؟

برای درمان چه آزمایش هایی باید انجام شوند؟

معاینه و ارزیابی کودک مبتلا به هماچوری به نوع آن (میکروسکوپیک یا شدید)، سابقه اخیر، علائم و معاینه جسمانی کودکی بستگی دارد.

در صورتی که کودک به هماچوری میکروسکوپیک مبتلا می باشد اما هیچ علائمی مانند تب، درد و آسیب تازه نداشته و هیچ پروتئینی نیز در ادرارش موجود نیست، آزمایش ادرار چندین بار در طول مدت یک ماه تکرار می شود تا مداومت وجود خون در ادرار مشخص شود.

علاوه بر این آزمایش به انجام هیچ آزمایش دیگری نیاز نیست. آزمایش کلسیم ادرار نیز می تواند جهت تشخیص افزایش سطح کلسیم در ادرار انجام شود. در صورتی که هماچوری میکروسکوپیک رفع نشود و کودک به بی علامت بودن و نداشتن پروتئین در ادرار خود ادامه دهد، او هم گام با گذشت زمان تحت پایش قرار خواهد گرفت. در صورت ادامه داشتن هماچوری، کودک ممکن است به متخصص کلیه کودکان ارجاع داده شود.

در صورتی که کودکه مبتلا به هماچوری باشد و علائم عفونت کلیوی یا مثانه را نیز نشان دهد، آزمایش هایی جهت تایید تشخیص انجام خواهند شد. این آزمایش ها معمولا شامل آزمایش کشت ادرار نیز می شود.

در صورتی که کودک به هماچوری مبتلا بوده و علائم او بیانگر ابتلا به سنگ کلیوی باشند، جهت تایید حضور و محل سنگ کلیه یک آزمایش تصویر برداری به وسیله سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود. همچنین جهت سنجش موادی که سبب ایجاد سنگ کلیه می شوند یک نمونه ادرار 24 ساعته از فرد گرفته می شود. در صورتی که کودک اخیرا آسیبی دیده است، ممکن است جهت معاینه کلیه ها، میزنای ها و مثانه یک آزمایش تصویر برداری انجام شود.

در صورتی که در ادرار کودک علاوه بر خون، پروتئین نیز وجود داشته باشد، آزمایش های بیشتری انجام خواهند شد. این آزمایش ها شامل آزمایش خون و ادرار جهت ارزیابی عملکرد کلیوی کودک می باشند. همچنین، فشار خون کودک نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت؛ زیرا فشار خون بالا در کودکان مبتلا به بیماری های کلیوی شایع است. در صورتی که نتایج آزمایش ها غیرعادی باشند کودک به یک متخصص کلیه در کودکان ارجاع داده می شود.

اعضای خانواده کودک مبتلا به هماچوری مداوم نیز آزمایش خواهند شد. هماچوری ارثی که هیچ گونه اثرات دراز مدتی ندارد شایع ترین علت هماچوری میکروسکوپی پایدار در کودکان می باشد.

درمان خون در ادرار

درمان

اغلب اوقات، هماچوری نیازی به درمان ندارد. در صورتی که هماچوری یک بار اتفاق افتد نیازی به نگرانی نیست. افرادی که خون در ادرار خود مشاهده می کنند و علامت دیگری از بیماری ندارند ممکن است به مدت یک سال هر چند ماه نیاز به آزمایش ادرار و معاینه فیزیکی داشته باشند اما پس از آن، این آزمایش ها به صورت سالانه جهت احتیاط انجام می شوند.

در صورتی که علت دیگری غیر از موارد بالا هماچوری را به وجود آورده باشد، پزشکان آن علت را درمان خواهند کرد. برای مثال هماچوری که ناشی از عفونت مجاری ادراری می باشد با مصرف دارو های آنتی بیوتیک درمان می شود. در صورتی که کودک تحت درمان هماچوری قرار گیرد، پزشک از خانواده او خواهد خواست که آزمایش های متعاقب را انجام داده تا از عاری بودن ادرار از گلبول های قرمز خون اطمینان حاصل شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (46 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محبوبه شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام خدمت آقای دکتر من از کودکی دچار شب اداری بودم والان هم هستم هم تکرر ادرار دارم هم بی اختیاری ادرار ۴۵ ساله هستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام دهید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      جهت انجام نوار مثانه تشریف بیارید
    3. تصویر کاربر محبوبه شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نوار مثانه انجام دادم آقای دکتر علیرضا فیاض بخش وقرص وزیکر ۱۰ میلی گرم نسخه کردن دو دوره استفاده کردم ولی نتیجه ای ندیدم
    4. تصویر کاربر محبوبه شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نوار مثانه انجام آقای دکتر علیرضا فیاض بخش وقرض وزیکر ۱۰ میلی گرم نسخه کردن دو دوره خوردم ولی نتیجه ای ندیدم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      جواب نوار مثانه رو بفرستید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ma جمعه ۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام خانم ۲۶ساله سالی چندبارشب ادراری دارم مشکل چیه چیکاربایدبکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام شود تهران تشریف دارید؟
    2. تصویر کاربر ma جمعه ۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نه شهرستان هستم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      در صورتی که قادر به حضور در مطب باشید به شما نوبت نوار مثانه داده شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر A.n سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    بخاطر داشتن مثانه عصبی شب ادراری اتفاق می افته وحدود ۲۶ سال درمان نشده سن بیمار ۲۶ سال خیلی تلاش برای رفعش کردیم تزریقبوتاکس مثانه توسن ۱۵ سالگی ولی فایده نداشته نوار مثانه گرفتیم تشخیص مثانه عصبی شد .نظر شما دوستدارم بدونم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نوار مثانه رو کی انجام دادین؟
    2. تصویر کاربر A.n دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      اولین بار در سن ۱۵ سالگی نوار مثانه انجام شد برای بار دوم سال ۹۸انجام شد
    3. تصویر کاربر A.n دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سال۹۸ انجام شد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید نوار مثانه هارو بفرستید ببینم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ص.ح جمعه ۹ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    حدود ۲ سال هست که به تکرر ادرار دچار شدم درمجموع شبانه روز ۱۰ تا ۱۲ بار دستشویی میرم و شب ها ۲ تا ۳ بار برای دستشویی از خواب بیدار میشم
    آزمایشات و سونوگرافی مشکلی نداشتن . مجرد هستم و بیماری قند هم ندارم. به دلیل مشکلات گوارشی نمیتونم داروهای تکرر رو استفاده کنم . علت این مشکل چیه ؟ ممکنه منشا روحی داشته باشه؟ برای تشخیص به vcug نیاز هست؟ شما چه نوع درمان یا دارویی رو تجویز میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      باید دید در سونو باقی مانده ادرار چقدر است . مثانه احتمالا عصبی هست و بله استرس میتونه دخیل باشه در این مسئله. از وزیکر ۱۰ روزی یک عدد استفاده کنید
  • تصویر کاربر adel چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 36 ساله هستم از خلخال مشکل من عدم تخلیه کامل مثانه هست موقع ادرار کردن چند بار ادرار قطع میشه دوباره میاد فشار ضعیف ادرار دارم ادرار 2 شاخه میشود آزمایش سونو گرافی از پرستات دادم نرمال بود ولی مشکل تخلیه نشدن کامل ادرار را داشتم میتوانم جواب سونو را براتون بفرستم در ضمن من بیماری پنیک اتک دارم و 10 سال هست قرص می خورم دپاکین 500 و سرترالین 100 خارجی مشکل عدم نعوظ دارم و بی میلی شدید جنسی و خستگی میکنم لطفن راهنمایی کنید ممنون 🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام این مشکلات معمولا عصبی هست و در زمینه استرس برای اینکه خیالتون راحت باشه یک نوار مثانه انجام دهید
    2. تصویر کاربر adel سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      ممنونم آقای دکتر نوار مثانه را گرفتم براتون بفرستم در ضمن آقای دکتر بعضی موقع ها درد شدید در ناحیه مثانه مدفوع دارم 🙏🙏🙏🙏🙏
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      مدفوع که در زمینه همان کولیت است برای مثانه بفرستید ببینم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر
    من چند روزی درد در ناحیه مقعد دارم
    لطفا راهنمایی کنید از این موضوع
    و سوال دیگری که داشتم تغییر رنگ سر آلت تناسلی من هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ ناحیه مقعد توسط جراحی عمومی از جهت بواسیر و شقاق و ضایعات دیگر بررسی شود نوک الت از کی شروع شده ؟ خارش دارد ؟
    2. تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      38سال سن دارم
      نوک آلت از یک ماه و خارش فعلا ندارد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      احتمال دارد ضایعه قارچی باشد . در صورت عدم بهبودی باید معاینه شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خادمی دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام سه بار عمل turbt انجام دادم و باز در سونوگرافی ۱۰ الی ۱۵ عدد در جدار مثانه مشاهده شده آیا دوباره میشه turbt انجام داد یا نه؟ اگر قرار بر برداشتن مثانه باشد آیا مثانه جدید از روده ها برداشته و درست می‌شود و نیاز به کیسه ادرار هست یا نه ؟ اگر هم این کار را نکنم چقدر امکان زنده ماندن دارم؟ آزمایش و سونوگرافی را برای شما میفرستم . لطفا آقای دکتر کرمی راهنمایی بفرمایید . ممنون و سپاس از لطف شما سن من ۸۱ سال می باشد و الان سوزش ادرار و ادرارم خیلی کم میاد و باید مدت زیادی حدود نیم ساعت و بیشتر در دستشویی بشینم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام کجا عمل کردید ؟ پاتولوژی های قبلی ایشان رابفرستید ایا مشکل زمینه ای قلبی و بیماری دیگری دارید ؟
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 815 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من باید تست نوار مثانه انجام بدم. پیشنهاد شما انجام تست در داخل مطب هست یا در بیمارستان نیکان؟ مطلع شدم که شخصی که تست را انجام میدهد آقای اکبری هستند ولی تجهیزات کدام مرکز بهتر است؟
    1. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      من هنوز منتظر دریافت پاسخ سوالم هستم. مایل هستم بدانم برند و مدل تجهیزات استفاده شده در مطب و در بیمارستان نیکان چیست؟ کدام بروزتر و جدیدتر و دقیق تر هستند.
    2. تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      این 15000 تومان پول رو پس برای چی از من گرفتید؟!!!
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید تست عصب مثانه بگیرید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ صبح ها از ساعت۱۰ الی ۱۲تماس
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرجی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام دختر ۷ ساله من یه مقدار خون در ادرارش بود در ابان ماه بعد ۱ ماه تکرار شد دوباره خون بود تو ادرارش....خواهر ۳ سالشم ازمایش داد در کشت اول اونم خون در ادرارش بود...علت چی میتونه باشه که حفتشون این مشکل رو پیدا کردن...دختر کوچیکم هنوز کشت دوم رو نداده اذر ازمایش داد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      باید یک هفته شربت سفیکسیم بخوره و مجدد تست تکرار بشه
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    باسالم من یه پسره چهارساله دارم هروقت آزمایش میده خون تو ادارش هست و سونو انجام دادیم سنگ وشن نداشته فقط دیواره مجاری مثانه زخیم شده کلسیم ادارش هم مشکلی نداشته ما باید چه کنیم تا دلیلش بف
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      مشکل در ادرار کردن داره؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      عکس رنگی از مجرای ادراری جهت بررسی تنگی مجرای ادراری انجام بده VCUG
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر