جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آنچه باید در مورد انزال معکوس بدانید.

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در انزال عادی، مایع منی از طریق مجرای ادرار و آلت تناسلی مرد خارج می‌شود. خروج مایع منی از آلت تناسلی به دلیل وجود عضلات کوچک اسفنکتر است که مانع ورود منی به داخل مثانه می‌شود. زمانی که اسفنکترها به‌درستی عمل نکنند، مثانه بسته نمی‌شود و درنتیجه منی بجای خروج از آلت تناسلی وارد مثانه میشود که به آن انزال معکوس میگوییم.


نکاتی در مورد انزال معکوس

✅ میزان خروج منی در زمان انزال مردان، بیشتر از 5.1 میلی‌لیتر است.

✅ انزال در آقایان مبتلا به انزال معكوس دیده نمی‌شود.

✅ انزال معکوس نشانه بیماری است و نه تشخیص آن

✅ درصورتی‌که مرد قصد بارور کردن نداشته باشد نیازی به درمان انزال معکوس نیست.

مایع منی

انزال معکوس

انزال معكوس که به آن ارگاسم خشک نیز گفته می‌شود. انزال در مردان مبتلا به ارگاسم خشک صورت می‌گیرد، اما ممکن است میزان مایع خروجی نسبت به گذشته بسیار کمتر باشد. در برخی آقایان انزال معکوس عامل نازایی است. زمانی که خروج منی بسیار کم یا به‌طورکلی وجود نداشته باشد، شانس بارور شدن تخمک توسط اسپرم از خیلی کم تا صفر خواهد بود. اما  انزال معکوس تنها 2 الی 3 درصد می‌تواند عامل نازایی باشد.

انزال معکوس، هیچ‌گونه درد و خطری ندارد. در مردانی که میزان خروج مایع منی در ایشان کم است نیز ممکن است وجود داشته باشد و فرد، اصلا از وجود چنین بیماری مطلع نباشد.

در برخی آقایان نیز ادرار تیره بلافاصله پس از انزال گزارش‌شده است که به‌احتمال زیاد به دلیل آمیخته شدن ادرار با مایع منی است. از این‌ رو مردانی که مبتلا به چنین اختلالی هستند نیز ممکن است مشکل نازایی را تجربه کنند.

درمان انزال معکوس

ازآنجا که انزال معكوس یک مشکل جنسی در آقایان است و ممکن است در روابط جنسی آنها تأثیر داشته باشد، لذا درصدد درمان آن برمی‌آیند، هرچند خطری نداشته باشد. برای آقایانی که قصد داشتن فرزند دارند و به این اختلال مبتلا هستند، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد . جدا کردن اسپرم پس از خروج منی یکی از روش‌های حاضر است.

برخی داروها موجب انزال فرد می‌شوند، اما در صورت بی‌اثر بودن دارو، پزشک اسپرم را بدون نیاز به انزال خارج می‌کند.

اسپرم

روش عمل جراحی برای خارج کردن اسپرم، عبارت است از:

#TESA

این روش تحت بی‌حسی موضعی انجام‌ میشود و اسپرم به کمک سرنگ از بیضه خارج می‌شود.

#PESA

این روش نیز تحت بی‌حسی موضعی انجام‌شده و اسپرم به‌وسیله سرنگ از اپيديديم‌ که از مجاری خروجی منی است، خارج می‌گردد.

#TESE

این روش همانند روش TESA، اسپرم مستقیم از بیضه گرفته می‌شود، اما با این تفاوت که برای انجام این کار نیاز به ایجاد شکافی در بیضه است.

پس‌از آنکه خروج اسپرم توسط پزشک با موفقیت انجام شد، به یکی از دو روش زیر اسپرم برای بارور کردن تخمک استفاده می‌شود:

#IVF

در این روش تخمک زن نیز خارج‌شده و در ظرف پتری با اسپرم لقاح می‌یابد. پس از انجام لقاح و شکل گرفتن جنین، پزشک آن را داخل رحم مادر جایگذاری می‌کند.

#IUI

در این روش پزشک اسپرم را در زمان تخمک‌گذاری، به‌صورت مستقیم وارد رحم می‌کند.

درمان انزال معكوس بستگی به علت آن دارد. در برخی مواقع اگر این اختلال به دلیل مصرف بعضی داروها باشد، با تغییر دارو این مشکل بهبود می‌یابد. زمانی که انزال معکوس درنتیجه آسیب شدید به سلول‌های عصبی باشد، درمان آن امکان‌پذیر نیست.

علت بیماری انزال معکوس

انزال معكوس ممکن است درنتیجه برخی عوامل باشد. این عوامل عبارت‌ند از:

#دیابت

عدم کنترل قند خون در طولانی‌مدت موجب آسیب به اندام‌ها، اعصاب و تأثیر بر عضلات مثانه میشود.

#آسیب به سیستم عصبی

مالتیپل اسکلروزیس نمونه‌ای از آسیب به سیستم عصبی است که موجب آسیب به عضلات و اعصاب مثانه می‌شود. عمل جراحی قسمت پایینی نخاع نیز چنین تأثیری را می‌تواند داشته باشد.

#عمل جراحی

عمل جراحی پروستات، بیضه، روده‌ بزرگ‌، مقعد، مثانه و قسمت‌های پایینی نخاع، می‌توانند موجب انزال معکوس شوند.

#دارو

مصرف برخی داروها در انزال اختلال ایجاد می‌کند. داروهای ضدافسردگی و داروهایی که برای بزرگ‌شدگی پروستات استفاده می‌شوند، چنین تأثیری را در بر دارند.

برداشت پروستات و انزال معکوس

برداشت قسمتی از پروستات طی عمل جراحی، یکی از اصلی‌ترین دلایل انزال معکوس است. از آنجا که عمل جراحی باعث آسیب به عضلات و اعصاب مثانه می‌شود ، لذا حدود 10 الی 15 درصد از افرادی که سابقه چنین عملی را داشته باشند، با مشکل انزال معکوس روبرو می‌شوند.

در آقایانی که عمل پروستات اساسی انجام می‌شود به‌عنوان‌مثال برداشت کامل پروستات، این افراد قادر به انزال نخواهند بود. این مشکل با انزال معكوس متفاوت است.

مراجعه به پزشک

زمان مراجعه به پزشک

انزال معکوس درد و خطری را به دنبال ندارد و معمولاً نیازی به درمان هم ندارد، اما انزال معکوس نشانه اختلال دیگری میباشد، از این‌ رو توصیه می‌شود در موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:

☑ عدم خروج مایع منی پس از ارضا

☑ خروج کمتر مایع منی نسبت به قبل

☑ عدم بارداری زوجین پس از گذشت یک سال تلاش برای بارداری

در مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد بیان شد که اولین و قطعی‌ترین نشانه دیابت نوع 1، انزال معکوس است. به همین دلیل آقایان مبتلا به این اختلال باید به پزشک مراجعه نمایند.

پیشگیری از انزال معکوس

به‌طورکلی انزال معکوس قابل‌پیشگیری نیست. آقایانی که به دلیل بزرگ شدن غده پروستات خود نیاز به عمل جراحی دارند بهتراست از روش‌های TUMT و TUNA که ازجمله روش‌هایی هستند که برای درمان پروستات استفاده می‌شوند و آسیب کمتری را در بر دارند، استفاده نمایند.

کنترل برخی اختلالات که عامل آسیب هستند نیز در پیشگیری از انزال معكوس می‌تواند مؤثر باشد. همچنین افراد دیابتی باید داروهای تجویزشده توسط پزشک را به‌صورت منظم و به‌ موقع مصرف نمایند.

انزال معكوس همیشه قابل‌درمان نیست اما ناباروری حاصل از آن قابل‌درمان است حتی درصورتی‌که هیچ انزالی صورت نگیرد. در برخی آقایان مبتلابه انزال معکوس نیز ممکن است علائمی که به دلیل بزرگ‌شدگی پروستات، دیابت و عمل جراحی پروستات باشد دیده شود. لذا فرد در صورت داشتن علائمی از قبیل انزال دردناک، وجود خون در مایع منی، ادرار مکرر باید به پزشک گزارش دهند. زیرا علائم ربطی به انزال معکوس ندارد و ممکن است به خاطر دلایل دیگر باشد.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.2/5 - (23 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    من درهنگام نزدیکی با اینکه اولین باری هست میخام نزدیکی کنم وپرده بکارت خانمم را پاره کنم آلتم بلند می شود ولی هنگام فرو کردن کج میشود وسفت نیست ودخول کامل انجام نمیشود وزودارضا میشم خاستم راهنماییم کنید که آلتم چطور سفت شود وبتوانم دخول را انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Hesam جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    وقت بخیر
    من ۲۳ سال سن دارم
    اقای دکتر من از وقتی که یادم میاد آلتم قبل از اینکه بخواد کاملا سفت بشه حالت ساعت شنی داشت ولی وقتی کامل سفت میشد دیگه اون حالت ساعت شنی از بین میرفت،و فکر میکنم این مشکل مادرزادی باشه،چون تا جایی که یادم میاد از همون سن ۱۵ ۱۶ این مشکل رو داشتم
    اما مشکلم الان اختلال و عدم نعوظه،فقط گاهی اوقات نعوظ کامل پیدا میکنه مثلا وقتی روی زانو نشستم و با دیدن فیلم پورن،در حالتی که دراز کشید یا سر پا ایستادم نعوظ پیدا نمیکنه حتی با دیدن فیلم،البته چند روز پیش با نامزد صحبت میکردم حرفای سکسی میزدیم در حالت دراز کش بود التم کامل سفت شد ولی اون حالت سفتیش دوام زیادی نداشت،خواستمم ببیننم مشکل من چیه؟
    این رو هم اضافه کنم که واریکوسل دوطرفه دارم سنوگرافی گرید ۱دشخیص داد ولی پزشک معالج گفت گرید ۳،تست اسپرمم بخاطر همین سفت نشدن الت نتونستم انجام بدم،
    و اینکه التم در مواقعی که در حالت نعوظ نیست،در تنه الت احساس سفتی میکنم از ته آلت(چسبیده ب مثانه)تا ابتدای سر آلت،طبق چیزی ک خوندم تو اینترنت پلاک ها فقط در کجی اکتسابی ایجاد میشن که این پلاک ها باعث سفتی میشن،خب حالت ساعت شنی الت من که ماورزادی بوده و از اول داشتم پس دلیل این سفتی روی همه تنه الت چیه؟؟
    این اختلال نعوظ رو از دوسال پیش ذاشتم
    م متاسفانه از همین دوسال پیش هم ب خور ارضایی اعتیاد پیدا کردم،بصورت یک روز در میان اینکارو انجام میدادم ،(موقع خود ارضایی التم در حالت غیر نعوظ بود،با مالش توسط دست ارضا میشدم ولی التم سفت و نعوظ نبود)این رو هم اضافه کنم که حدود هفت ماه موقع خارج شدن منی ی دردی نوک الت حس میکردم،یا مواقعی ک ماهبچه لگن رو منقبض میکردم این درد نوک الت رو حس میکردم،ولی این درد از بین رفت دیگه اون حالت رو ندارم،

    ببخشید اگه زیاد شد خواهش میکنم یک جمع بندی از عرایضم داشته باشید و یک پاسخ به بنده لطف کنید
    1. تصویر کاربر Hesam یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر ببخشید ،باید سوالم رو کامل کنم
      اون حالت سفتی سراسری در حالت غیر نعوظ که در حالت حس میکنم همیشگی نیست،گاهی اوقات سرار تنه الت در حالت غیرنعوظ سفت هست و گاهی اوقات سرارش نرم و عادی،اون حالت یفتی در حالت غیرنعوظ بیشتر در حالت ایستاده بوجود میاد
    2. تصویر کاربر Hesam یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      .
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سونث هز الت از نظر پلاگ انجام دهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیری یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر من پسر، مجرد، 28 ساله هستم، موقع بیدار شدن از خواب دو ساله نعوظ صبحگاهی ندارم، در حالت های عادی هم مشکل اختلال نعوظ دارم. میل جنسی من بسیار کم شده، سینه هام شل شدن و نوک سینه هام حساس شده است حتی با ورزش پرس سینه هم نتوانستم سینه هام رو سفت کنم.دو ساله مرتب ورزش میکنم بخاطر همین زیاد توجه نکردم به بیماریم. یک سری ازمایش هورمون برام توی باشگاه نوشتن که خدمتتون میفرستم، در جواب ازمایش پرولاکتین خونم بالاتر از حالت نرمال هست، لطفا راهنمایی کنید، نگران هستم ایا دوباره مثل قبل حالم خوب میشه؟ قبلا ازمایش سونوگرافی بیضه و سینه هام رو انجام دادم که مشکلی وجود نداشت، فقط من خودم میدونم که نسبت به قبل بیضه هام کوچک شده است و مایع منی بسیار کم شده است هرچند جواب سونوگرافی بیضه ها عادی بود. و ازمایش اسپرم هم انجام دادم که نتیجه اون هم دکترم گفته اسپرم هام ضعیف هستند و برام Q10 و ویتامین Eتجویز کرد که بهبودی حس نکردم.
    عکس های نتیجه ازمایش رو خدمتتون میفرستم. با تشکر
    1. تصویر کاربر امیری پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر باید اضافه کنم که یکسال پیش مشکل بینایی داشتم و عینکی شدم. بعد از مدتی خوب شدم و به صورت تناوبی بعضی وقت ها مشکل بینایی دارم و دوباره خوب میشم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر طاری سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۰سالمه از یک هفته پیش که خودم به پشت دراز کشیده بودم در حالت ارگاسم هیچ منی خارج نشد واز اون روز میل مااشتهای جنسیم خیلی کم شده و دوبار هم که سکس داشتم آب منی خیلی کم شده است امروز هم که به پشت خوابیده بودم باز آب منی خارج نشده نمی دونم چرا در ضمن ۲تا بچه هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سروش پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۲۰ ساله هستم دو ماه پیش در سکس به التم کمی فشار امد و تا یک هفته درد میکرد از آن زمان تاحالا در نعوظ وقتی در پوزیشن دراز کشیده قرار میگیرم در عرض چند دقیقه دو طرف سر التم و سمت چپ بدنه التم شروع به ورم کردن میکنه و انگار زیرش اب جمع میشه مثل تاول و هرچی میگذره بیشتر میشه در حدی که میترسم و وقتی وایمیستم کم کم از بین میره عکسهارو فرستادم بی زحمت ببینید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر بابک سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    باسلام

    بنده مردی 40 ساله هستم.
    اخیرا هنگام نزدیکی دچار شل شدگی آلت پس از حدود سی ثانیه از شروع نزدیکی و دخول می شوم !!

    به پزشکان غدد و اورولوژیست مراجعه کرده ام
    آزمایشهای متعدد خون و هورمونی داده ام


    نتیجه اینکه هیچ مشکل دیابتی و فشار و چربی خون ندارم .
    هیچ مشکل هورمونی هم ندارم هرچند سطح استوسترونم به میزان خیلی اندکی کمتر از نرمال هست.

    هیچ مشکل روحی و اضطراب و افسردگی هم ندارم.

    پزشکان ابتدا تستوسترون تجویز کردند.
    چندهفته استفاده کردم و تاثیری نداشت.
    قرصهای ویاگرا مثل تادافیل هم استفاده کردم
    اصلا جواب نداد.

    بنظر حضرتعالی آیا راه حلی بجز روشهای تکراری سایر پزشکان وجود دارد؟؟ سه سال از ازدواجم گذشته و البته برای بچه دار شدن تابحال جلوگیری کردیم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      باید از نظر نشت وریدی بررسی کنید
    2. تصویر کاربر بابک دوشنبه ۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      متشکرم.
      آیا به متخصص اورولوژی مربوط می شود یا به متخصص دیگری باید مراجعه کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ناصر جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام دچار اختلال نعوظ شده ام و زود انزالی تاندونها و رگهای الت تناسلی کش آمده و حالت خود را از دست داده در ضمن در حالت خواب و بیداری صبح زود نعوظ بهتر است اما هر چه هوشیارتر میشوم نعوظ شلتر می شود وهنگام رابطه جنسی نیز سریعا شل می شود ورگها به عقب کشیده می شود ایا با عمل جراحی درمان می شود همه راهها را امتحان کرده ام دارو واکیوم و... فقط عمل جراحی مانده شرمنده هنگامی که نعوظ میخواهد کامل شود انگار رگها کمی خشک است و کاملا کشیده نمی شود وبا تحریک جنسی سریعا انزال صورت می گیرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      باید سونو گرافی با تزریق پاپاورین انجام دهید از نظر نشت وریدی
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام من 42سالمه بیست سال پیش دچار ضایعه نخاع گردنی شدم
    الان بعد از بیست سال تا حدودی حرکت عضلات سمت چپ بدنم برگشته وسمت راست بدنم تا حدودی کار میکنه
    از موقعی این حادثه برای من پیش آمد تا امروز من مشکل جنسی دارم آلت تناسلیم در هنگام تحریک حالت نعوظ داره ولی هر کاری میکنم به ارگاسم نمی رسم من هیچ بیماری مثل قندخون یا فشار یا چربی ندارم و هیچ دارویی در زمینه اختلال جنسی مصرف نمی کنم علت چیه?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      باید به مرکز جانبازان کوثر مراجعه نمایید تهران
  • تصویر کاربر سینا جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشی قربان مانزدیک شش ماه میشه دچاراختلال نعوظ شدیم یعنی نعوظ برقرارمیشدولی زودمیخوابیدبه دکترمراجعه کردیم گفتن مشکل شماعصبی میشه بهم قرص تادافیل ۲۰تجویزکردوگفت پیاده روی تندانجام بدین وقلیون نکشین خوب میشین چندمدت ورزش شروع کردم حتی قرص تادافیل مصرف نکردم دوباره خوب شدم ولی بازالان نزدیک یکماه که قرص مصرف نمیکنم ولی ورزش هم انجام نمیدم بعضی وقتاخودم بادست راستش میکنم دخول انجام میدم بعددودقیقه زودارضامیشم بعضی وقتاوسط رابطه اگه ارضانشم مثلآنزدیک ده دقیقه طول بکشه دچاراختلال نعوض میشم ولی آقای دکترمدتی میشه که فکرم بیش ازاندازه مشغوله توروزموقعی که تنهامیشم همه اش فکراین میکنم که دچارنشت وریدی شدم توروامام حسین آقای دکترکمکم کن آیامن مشکلم نشت وریدی هست یابیشترعصبی هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      بیایید بررسی کنیم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده ۴۴ سالمه و ۶ ساله ازدواج کردم دارای ۲ فرزند پسر ۴ ساله و دختر ۵ ماهه هستم
    الان در حدود ۶ ماه هست که هیچ رابطه ای با همسرم نداشتم
    در واقع تمایل ندارم و میدونم برای زندگی من مشکل ساز میشود
    لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      در سن شما علت استرس ومسایل روحی است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر