جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد کلیه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

کلیه ها اندام هایی هستند که در ناحیه ی بالایی شکم، پشت ماهیچه ها و در هر دو طرف بدن قرار دارند. درد کلیه و درد پشت به سختی از هم تشخیص داده می شوند، اما درد کلیه معمولا عمیق تر بوده و در بخش بالاتری از پشت بدن و در زیر دنده ها احساس می شود.

عملکرد و هدف کلیه ها، خارج کردن آب اضافی و مواد زائد از بدن است. دلیل درد کلیه عمدتا عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه می باشد. با این حال،  دلایل بسیار دیگری وجود دارند که می توانند منجر به جراحت کلیوی شوند، از جمله ترومای نافذ و غیر نافذ.

❗نکته: چنانچه یک زن باردار دچار درد کلیه شود، می بایست فورا با پزشک خود تماس حاصل کند.

دلایل درد کلیه

دلایل درد کلیه از طریق شرح حال بیمار، آزمایشات فیزیکی و نمونه گیری خون، ادرار و آزمایش بارداری تعیین می شود. ممکن است سی تی اسکن یا MRI از شکم نیز توسط پزشک توصیه شود.

کلیه درد

درمان درد کلیه

درمان درد کلیه متفاوت است. اما به طور معمول درمان دارویی توسط ایبوپروفن (موترین)، کترولاک (تورادول) و یا استامینوفن (تیلنول) برای کاهش درد و درمان دارویی توسط آنتی بیوتیک زمانی که دلیل ایجاد درد، عفونت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی افراد فورا سنگ کلیه را  دفع کرده و به این ترتیب درد کلیه در آنها از بین می رود، اما سایرین نیاز به عمل جراحی دارند. می توان با رعایت مواردی که منجر به ایجاد عفونت یا آسیب به کلیه هستند، از ایجاد درد کلیه ممانعت به عمل آورد.

روش تشخیص درد کلیه

تشخیص درد کلیه در یک فرد، وابسته به دلیل ایجاد این درد بوده و عمده بیماران هنگامی که به سرعت و به طور مناسبی تحت درمان قرار گیرند، نتایج قابل قبولی را دریافت خواهند کرد.

سنگ کلیه و سوالات شایع‌ آن

علائم سنگ کلیه

سنگ های کلیه درون مجاری ادراری و یا کلیه ها وجود دارند. بسیاری از این سنگها هیچ علامتی نداشته و سنگهای خاموش نامیده می شوند. علائم به طور ناگهانی ایجاد می شوند  و دردهای شدیدی را در ناحیه پشت و شکم، پهلوها یا کشاله ران برای فرد ایجاد می کنند. تغییر وضعیت بدن منجر به از بین رفتن درد نمی شود.

علائم و نشانه های درد کلیه

علائم و نشانه های درد کلیه شامل احساس ناراحتی و اضطراب، دردهای تیزی که در پشت و تقریبا بین پایین ترین دنده و باسن ایجاد می شود، هستند. بسته به دلیل ایجاد درد، ممکن است درد از ناحیه پهلو شروع شده و به کشاله ران و یا سطح شکمی گسترش یابد. برخی افراد ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشند:

✅ تب

✅ درد در هنگام دفع ادرار

✅ وجود خون در ادرار

✅ حالت تهوع

✅ استفراغ

✅ سرگیجه

✅ یبوست یا اسهال

✅ خارش پوست

✅ خستگی

✅ لرز

 

علائم و نشانه های دیگری که در هنگام آسیب شدید به کلیه ایجاد می شود، عبارتند از:

✅ احساس طعم فلز در دهان

✅ تنفس سخت

✅ تورم و تنفس کوتاه

بسته به دلیل ایجاد درد کلیه، درد ممکن است در سمت چپ، راست و یا هر دو سمت ایجاد شود. گاهی درد در هر دو سمت ایجاد شده، که دلیل آن آسیبی است که موجب ایجاد تروما در کلیه شده است و در نهایت باعث میشود علائم بالا ایجاد شوند. آسیب های کمتر ممکن است در ابتدا بدون هیچ علائمی باشند. آسیب شدید به کلیه می تواند منجر به فشار خون، ضربان غیر نرمال و شوک شود.

درد کلیه ممکن است به سبب مشکلات یا بیماری های کلیه و یا سایر بخش های آن، مانند مثانه و حالب رخ دهد. با این حال، بیماری های دیگری ممکن است علائمی شبیه به بیماری های کلیوی داشته باشند، اما در حقیقت ارتباطی با بیماری های کلیوی ندارند، علائمی از جمله:

✔ اعمال فشار به ماهیچه های پشت

✔ مشکلات نخاعی (شکستگی ها، آبسه)

✔ درد دنده ها

✔ التهاب و تحریک پرده جنب (پلوریت)

✔ فتق دیسک بین مهره ای (رادیکولیت)

✔ فیبروز پشت صفاقی

✔ شینگلز (یک نوع عفونت ویروسی پوست)

✔ آنوریسم آئورت شکمی

✔ مشکلات مربوط به زنان

دردهایی که ناگهانی ایجاد می شوند، تیز و شدید می باشند. افزایش و کاهش امواج درد اغلب مربوط به سنگهای کلیوی در حالب کلیه است. دردهایی که به واسطه سنگ کلیه ایجاد می شوند، کولیک نامیده می شوند.

بیماری ها و شرایطی که منجر به ایجاد درد کلیه می شوند.

دلایل و بیماریهای بسیاری وجود دارند که منجر به ایجاد درد در کلیه (یا درد پهلو) می شوند. این بیماریها می توانند به طور حاد و یا مزمن عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهند. بیماری های دیگر در زمان تولد ظاهر می شوند. برخی افراد ممکن است با اختلالات ژنتیکی زاده شوند که می تواند بر روی عملکرد کلیه ها تاثیر داشته باشد.

درد کلیه یا پهلو می تواند حاد، نسبتا ثابت و تیز باشد. درد کلیه معمولا هنگامی مشاهده می شود که سنگهای کلیه یا مشکلات دیگری، مجرای تخلیه ادرار از کلیه را مسدود کرده باشند. بااینحال، فرآیندهای دیگری می توانند منجر به ایجاد درد مزمن و با شدت کمتری شوند، که معمولا منجر به درد تیز در کلیه می شوند.

عفونت مجاری ادراری

برخی دلایل درد کلیه و یا پهلو به صورت زیر است:

✅ عفونت های مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری زمانی رخ می دهد که یک یا تعداد بیشتری از بخشهای سیستم ادراری (کلیه ها، حالب، مثانه و یا مجاری اداری) با پاتوژن هایی (عمدتا باکتری ها) آلوده شوند. عفونت های مجاری ادراری عمدتا در زنان ایجاد می شوند. حدود 50 درصد از زنان عفونت مجاری ادراری را حداقل یک بار در طول زندگی خود تجربه می کنند. بسیاری از این عفونتها شدید نبوده اما اگر عفونت به کلیه ها برسد، بیماریهای جدیتری را ایجاد کرده و حتی می تواند منجر به مرگ نیز شود.

✅ لخته خون در کلیه (ترومبوز سیاهرگ کلیوی)

ترمبوز عمیق سیاهرگ، لخته خونی است که در داخل سیاهرگ ایجاد شده و عمدتا عمیق بوده و در ساق پا مشاهده می شود. خطری که وجود دارد این است که لخته می تواند شکسته شده و در جریان خون حرکت کند. این لخته می تواند در ششها تجمع کرده و جریان خون را در آنها متوقف کند و در نتیجه منجر به آسیب به اندام ها و یا حتی مرگ شود.

عفونت کلیه

✅ سنگهای کلیوی (نفرولیتیاز و اورولیتیاز)

سرطان کلیه

✅ هر آنچه کلیه را تحت فشار قرار دهد (مانند تومورهای بزرگ)

✅ گلومرولونفریت (التهاب گلومرولتها یا رگهای خونی کوچک در کلیه ها)

✅ بیماری کلیه پلی کیستیک (مادرزادی)

✅ بد شکلی مادرزادی در سیستم ادراری که منجر به مسدود شدن کامل و یا بخشی از جریان ادراری می شود.

✅ داروها، مخدرها و یا سم هایی که باعث آسیب بافتی کلیه می شوند ( مثلا قرار گرفتن در معرض آفت کش ها یا استفاده بیش از حد از داروهایی مانند ایبوپروفن، ادویل، موترین و غیره)

✅ درد کلیه در دوران بارداری

✅ خونریزی کلیوی ناشی از ترومای نافذ یا غیر نافذ

✅ بیماری مرحله انتهایی کلیه

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (34 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسیم چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقتتون بخیر.
    من مدت زیادی هست که پهلو درد دارم، هر دو طرف بدنم درد هست که گاهی این درد به سمت شکم میره گاهی هم به سمت کمر. اوایل که درد داشتم آزمایش ادرار دادم چیزی نبود ولی چند ماه بعد که دوباره آزمایش دادم شن ریزه داشتم. من هم یه مدت مایعات زیاد مصرف کردم و یک ماه پیش آزمایش دادم، جواب آزمایش خوب بود و شن ریزه ها دفع شدند ولی من هنوز درد خفیفی احساس می کنم. بعضی اوقات هم که گرفتگی پهلوهام بیشتر میشه یه کم احساس سوزش در مجرای ادراری دارم. قبل از اینکه درد پهلوهام شروع بشه یه مدت زیاد هم کم تحرکی و پشت میز نشینی داشتم، حالا این درد می تونه از عضلات کمر باشه؟ یا از کلیه هاست؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 8 ماه پیش)
      احتمالا منشا کمری یا عضلات دارد اما بهتر است یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری انجام بشه
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من حدود ۶ ماه پیش یک سنگ ۵ میلی در حالب چپم داشتم که دفع شد، و همچنین یک سنگ ۴ میلی و چندتا سنگریزه در کلیه راستم وجود داره،که بنظرم هنوز دفع نشدن، بعد از ۶ ماه چکاری باید انجام بدم، این سنگ ها تا کی میتونن در کلیه باقی بمونن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام سنگ های داخل کلیه با این سایز اهمیتی ندارن
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بعد از درد شدید در ناحیه پهلو سونوگرافی انجام دادم که جوابش بدین شرح بود: هیدرویورترونفروز متوسط ثانویه به عامل انسدادی سنگ 8 میلیمتری uvj چپ روئیت شد.
    شرایط بالینی 30 سالمه مرد هستم
    طی 48 ساعت 3 مرتبه درد شدید داشتم که پس از تزریق مسکن پس از نیم ساعت درد برطرف شد
    سوزش ادرار ندارم فقط یک مرتبه به صورت جزئی در آخر دفع ادرار خون مشاهده کردم.
    آقای دکتر با ورزش و مصرف مایعات برطرف میشه؟
    در حال حاضر از این داروها استفاده می کنم
    چقدر موثر هستند؟
    قرص های فروز ماید 40، امنیک 0.4 ،سیستون
    با تشکر لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      جواب سونوگرافی
    2. تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر وقت بخیر چرا جواب سوال رو ارسال نمی کنید الان ۵ روزه از سوال گذشته ولی جوابی ارسال نکردید.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      نیاز به سنگ‌شکنی دارید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین دکتر مادر من ۸۲ ساله است بیمار قلبی وچربی خون و قند خون دارن و دارو مصرف میکنن کلیه هاش سنگ سازه همیشه سنگ ریزه سالی چند بار دفع میکن ولی متاسفانه این دفعه سونی نشون داده ۷ تا سنگ ۳میلی درد شدید و تهوع و یبوست شدید درد طوری است که فشارش بالا ۱۷ میره بخاطر کهولت سنی تحمل درد نداره.راهنمای کنین ممنون میشم سنگ شکنی میشه کرد راحت بشن.با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن انجام بدن که دقتش بیشتره
  • تصویر کاربر پارسا یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    با سلام
    31 سال سن دارم
    در فصل سرما با برخورد باد سرد به پهلو ها دردی در دو طرف پهلو ایجاد و با گرم نگه داشتن درد کم و از بین میرود
    در فصل گرما هم با کم نوشیدن آب مشابه درد البته خیلی کم را احساس میشود که با نوشیدن آب زیاد آن هم از بین میرود
    اما چند روز پیش با خوردن ۶ عدد قرص ضد ریزش مو به نام هرویت دردی در دو طرف پهلو ایجاد شده که دائمی نیس و خفیف بوده و گاهی با نفس کشیدن عمیق اندکی بیشتر میشود و مشکل ادرار و درد و سوزش ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      مایعات زیاد مصرف کنید خوب میشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      دوز ویتامین ب قرص زیاده
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شریف شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    با سلام و خدا قوت. پدر من شصت سالشه و هفت سال پیش عمل قلب باز داشته. مدتهاست درگیر سنگ کلیه هم هست چند بار تا الان سنگ شکن کرده. دو سال پیش هم سنگ حالب داشت که سنگ شکن درون اندامی انجام داد. الانم باز سونو انجام داده که یه مجموعه از سنگ و کیست داره. یه سنگ ۱۱ میلی هم در دیستال حالب راست به فاصله ۲/۵ سانت از UVJ راست داره که هیدریوترنفروز خفیف هم در کلیه راست دیده شده. حالا سوالم اینه که بازم باید سنگ شکن درون اندامی بشن؟ نمیشه که با عمل باز همه سنگ ها رو برداشت؟ چون هر دفه با سنگ شکن فقط یکی از سنگ ها خورد میشه و باید این پروسه دردناک رو مرتب طی کنه. عکس سونو رو هم میفرستم براتون. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سنگ کلیه نیاز به جراحی نداره سنگ حالب باید سنگ شکنی درون اندامی بشه
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر کرمی متخصص اورولوژی
    با سلام و خسته نباشید
    بنده ماه رمضان روزه گرفتم و روز آخر کلیه ام به شدت درد گرفت .به پزشک مراجعه کردم و سونوگرافی انجام دادم و نتیجه این شدکه یه سنگ 4 میل در کلیه راست و یه سنگ 3 میل در کلیه چپ و یه سنگ پایین آمده و در حالب است که پزشک یک ورق کپسول پروترال تجویز کردند و گفتند اگر سنگ بعد از دو روز خارج نشد باید با لیزر بیرون بیاریم که متاسفانه سنگ از حالب دفع نشد.
    و دوباره دو ورق قرص پروترال و دو بسته قرص تاواسیدال 500 تجویز کردند و گفتند دارو را تا آخر ادامه بدین و 4 اردبیهشت باید عمل بشین .که من نرفتم برای عمل کردن و در حال حاضر از زمان سونوگرافی تا الان که حدودا یکهفته گذشته ادرار مکرر دارم ولی خیلی کمتر شده و درد کلیه هم نداشتم آیا برای اینچنین موردی سنگ شکن الزامی است؟ممنون میشم راهنمایی کنین. از درگاه خداوند متعال توفیق روز افزون و سعادت شما را در تمامی عرصه های زندگی خواستارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن جدید انجام شود اگر سنگ هنوز مونده باشه باید TUL شین
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتراگه بخاطرداشته باشین بنده روزدوشنبه مورخه28/10/99جهتسوزش ادراروتکررادراربه خدمت شمابابت نوارمثانه مزاحم شدم و28ساله بچه ترکم
    وشماگفتین الکی نوارمثانه انجام دادم گفتین مشکل من ازاعصاب ووسوال واضطرابه که داروی آنتی بیوتیک سفیکسیم400ولوکسور30تجویزکردین
    آقای دکترمیخواستم خدمتتون عرض کنم که من احساس میکنم کلیه سمت راستم عفونت کرده یاسنگ داره چون من این علامتهاراردارم《سمت راست پهلوهی بغل وپشتم بادردوحشتناکی میسوزه وحالت تکررادرارکردن دارم به مراتب هروقت که پهلوهای سمت راست ازناحیه بغل وپشت بدنم میسوزه وکمردردبیشترویاقلنج زیاددارم سوزش میگیرم وبه ادرارکردن میروم》وعلائم دیگری هم دارم مثلاحالت استفراغ وسرفه وحتی خارش پوستم وحتی ضعف وگرسنگی واحساس خستگی وگاهی بیخوابی بیشتردرشب وصبح دیرازخواب بیدارمیشم وگاهی بالاوپایین آمدن فشارخون و...رادارم
    میخواستم بگم آیاآزمایش دیگرراپیشنهادمیکنین باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر درد پهلو دارین سونوگرافی کنین در غیر این صورت کاری نیاز نیست
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 432 مشاهده پرسش
    من سابقه سنگ کلیه دارم بمدت ۲۲ سال
    ولی امروز صبح زود وقتیکه روم باز بود از درد بیدار شدم و با نفس عمیق درد شدیدتر میشد ولی اصلا شبیه درد ناشی از سنگ نیست چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام شود
  • تصویر کاربر a.h شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1604 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    جناب دکتر بنده سنگی به اندازه حدودا ۱۰میل رو سه هفته پیش سنگ شکن کردم، و بعد از سنگ شکن،این سنگ در کالیس تحتانی قرار گرفت.بعد از سه هفته با انجام مجدد سونوگرافی متجه شدم هنوز در همون قسمت ۶میل موجود هست
    میخواستم بدونم با انجام ورزشهایی که گفته شده و خوردن مایعات قابل دفع هست یا نیاز به کار دیگری هست؟!
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      شاید دفع بشه شاید نشه ، فعلا کار بیشتری نیاز نیست اگر درد ندارید. قطره سنکول هر ۱۲ ساعت ۱۵ قطره بخورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر