جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد کلیه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

کلیه ها اندام هایی هستند که در ناحیه ی بالایی شکم، پشت ماهیچه ها و در هر دو طرف بدن قرار دارند. درد کلیه و درد پشت به سختی از هم تشخیص داده می شوند، اما درد کلیه معمولا عمیق تر بوده و در بخش بالاتری از پشت بدن و در زیر دنده ها احساس می شود.

عملکرد و هدف کلیه ها، خارج کردن آب اضافی و مواد زائد از بدن است. دلیل درد کلیه عمدتا عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه می باشد. با این حال،  دلایل بسیار دیگری وجود دارند که می توانند منجر به جراحت کلیوی شوند، از جمله ترومای نافذ و غیر نافذ.

❗نکته: چنانچه یک زن باردار دچار درد کلیه شود، می بایست فورا با پزشک خود تماس حاصل کند.

دلایل درد کلیه

دلایل درد کلیه از طریق شرح حال بیمار، آزمایشات فیزیکی و نمونه گیری خون، ادرار و آزمایش بارداری تعیین می شود. ممکن است سی تی اسکن یا MRI از شکم نیز توسط پزشک توصیه شود.

کلیه درد

درمان درد کلیه

درمان درد کلیه متفاوت است. اما به طور معمول درمان دارویی توسط ایبوپروفن (موترین)، کترولاک (تورادول) و یا استامینوفن (تیلنول) برای کاهش درد و درمان دارویی توسط آنتی بیوتیک زمانی که دلیل ایجاد درد، عفونت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی افراد فورا سنگ کلیه را  دفع کرده و به این ترتیب درد کلیه در آنها از بین می رود، اما سایرین نیاز به عمل جراحی دارند. می توان با رعایت مواردی که منجر به ایجاد عفونت یا آسیب به کلیه هستند، از ایجاد درد کلیه ممانعت به عمل آورد.

روش تشخیص درد کلیه

تشخیص درد کلیه در یک فرد، وابسته به دلیل ایجاد این درد بوده و عمده بیماران هنگامی که به سرعت و به طور مناسبی تحت درمان قرار گیرند، نتایج قابل قبولی را دریافت خواهند کرد.

سنگ کلیه و سوالات شایع‌ آن

علائم سنگ کلیه

سنگ های کلیه درون مجاری ادراری و یا کلیه ها وجود دارند. بسیاری از این سنگها هیچ علامتی نداشته و سنگهای خاموش نامیده می شوند. علائم به طور ناگهانی ایجاد می شوند  و دردهای شدیدی را در ناحیه پشت و شکم، پهلوها یا کشاله ران برای فرد ایجاد می کنند. تغییر وضعیت بدن منجر به از بین رفتن درد نمی شود.

علائم و نشانه های درد کلیه

علائم و نشانه های درد کلیه شامل احساس ناراحتی و اضطراب، دردهای تیزی که در پشت و تقریبا بین پایین ترین دنده و باسن ایجاد می شود، هستند. بسته به دلیل ایجاد درد، ممکن است درد از ناحیه پهلو شروع شده و به کشاله ران و یا سطح شکمی گسترش یابد. برخی افراد ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشند:

✅ تب

✅ درد در هنگام دفع ادرار

✅ وجود خون در ادرار

✅ حالت تهوع

✅ استفراغ

✅ سرگیجه

✅ یبوست یا اسهال

✅ خارش پوست

✅ خستگی

✅ لرز

 

علائم و نشانه های دیگری که در هنگام آسیب شدید به کلیه ایجاد می شود، عبارتند از:

✅ احساس طعم فلز در دهان

✅ تنفس سخت

✅ تورم و تنفس کوتاه

بسته به دلیل ایجاد درد کلیه، درد ممکن است در سمت چپ، راست و یا هر دو سمت ایجاد شود. گاهی درد در هر دو سمت ایجاد شده، که دلیل آن آسیبی است که موجب ایجاد تروما در کلیه شده است و در نهایت باعث میشود علائم بالا ایجاد شوند. آسیب های کمتر ممکن است در ابتدا بدون هیچ علائمی باشند. آسیب شدید به کلیه می تواند منجر به فشار خون، ضربان غیر نرمال و شوک شود.

درد کلیه ممکن است به سبب مشکلات یا بیماری های کلیه و یا سایر بخش های آن، مانند مثانه و حالب رخ دهد. با این حال، بیماری های دیگری ممکن است علائمی شبیه به بیماری های کلیوی داشته باشند، اما در حقیقت ارتباطی با بیماری های کلیوی ندارند، علائمی از جمله:

✔ اعمال فشار به ماهیچه های پشت

✔ مشکلات نخاعی (شکستگی ها، آبسه)

✔ درد دنده ها

✔ التهاب و تحریک پرده جنب (پلوریت)

✔ فتق دیسک بین مهره ای (رادیکولیت)

✔ فیبروز پشت صفاقی

✔ شینگلز (یک نوع عفونت ویروسی پوست)

✔ آنوریسم آئورت شکمی

✔ مشکلات مربوط به زنان

دردهایی که ناگهانی ایجاد می شوند، تیز و شدید می باشند. افزایش و کاهش امواج درد اغلب مربوط به سنگهای کلیوی در حالب کلیه است. دردهایی که به واسطه سنگ کلیه ایجاد می شوند، کولیک نامیده می شوند.

بیماری ها و شرایطی که منجر به ایجاد درد کلیه می شوند.

دلایل و بیماریهای بسیاری وجود دارند که منجر به ایجاد درد در کلیه (یا درد پهلو) می شوند. این بیماریها می توانند به طور حاد و یا مزمن عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهند. بیماری های دیگر در زمان تولد ظاهر می شوند. برخی افراد ممکن است با اختلالات ژنتیکی زاده شوند که می تواند بر روی عملکرد کلیه ها تاثیر داشته باشد.

درد کلیه یا پهلو می تواند حاد، نسبتا ثابت و تیز باشد. درد کلیه معمولا هنگامی مشاهده می شود که سنگهای کلیه یا مشکلات دیگری، مجرای تخلیه ادرار از کلیه را مسدود کرده باشند. بااینحال، فرآیندهای دیگری می توانند منجر به ایجاد درد مزمن و با شدت کمتری شوند، که معمولا منجر به درد تیز در کلیه می شوند.

عفونت مجاری ادراری

برخی دلایل درد کلیه و یا پهلو به صورت زیر است:

✅ عفونت های مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری زمانی رخ می دهد که یک یا تعداد بیشتری از بخشهای سیستم ادراری (کلیه ها، حالب، مثانه و یا مجاری اداری) با پاتوژن هایی (عمدتا باکتری ها) آلوده شوند. عفونت های مجاری ادراری عمدتا در زنان ایجاد می شوند. حدود 50 درصد از زنان عفونت مجاری ادراری را حداقل یک بار در طول زندگی خود تجربه می کنند. بسیاری از این عفونتها شدید نبوده اما اگر عفونت به کلیه ها برسد، بیماریهای جدیتری را ایجاد کرده و حتی می تواند منجر به مرگ نیز شود.

✅ لخته خون در کلیه (ترومبوز سیاهرگ کلیوی)

ترمبوز عمیق سیاهرگ، لخته خونی است که در داخل سیاهرگ ایجاد شده و عمدتا عمیق بوده و در ساق پا مشاهده می شود. خطری که وجود دارد این است که لخته می تواند شکسته شده و در جریان خون حرکت کند. این لخته می تواند در ششها تجمع کرده و جریان خون را در آنها متوقف کند و در نتیجه منجر به آسیب به اندام ها و یا حتی مرگ شود.

عفونت کلیه

✅ سنگهای کلیوی (نفرولیتیاز و اورولیتیاز)

سرطان کلیه

✅ هر آنچه کلیه را تحت فشار قرار دهد (مانند تومورهای بزرگ)

✅ گلومرولونفریت (التهاب گلومرولتها یا رگهای خونی کوچک در کلیه ها)

✅ بیماری کلیه پلی کیستیک (مادرزادی)

✅ بد شکلی مادرزادی در سیستم ادراری که منجر به مسدود شدن کامل و یا بخشی از جریان ادراری می شود.

✅ داروها، مخدرها و یا سم هایی که باعث آسیب بافتی کلیه می شوند ( مثلا قرار گرفتن در معرض آفت کش ها یا استفاده بیش از حد از داروهایی مانند ایبوپروفن، ادویل، موترین و غیره)

✅ درد کلیه در دوران بارداری

✅ خونریزی کلیوی ناشی از ترومای نافذ یا غیر نافذ

✅ بیماری مرحله انتهایی کلیه

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (34 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر naser دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    با سلام و ممنون از زحماتتون دکتر ...بزرگواری بفرمایید راهنمایی کنید ممنون میشم.بنده 33 سال سن دارم حدود دو سه سالی هست که سنگ کلیه اذیتم میکنه و بارها به به دکتر مراجعه کردم و سنو و آزمایش دادم گفتن مشکلی نسیت سنگریزه داری تا الان هیچ عملی یا سنگ شکنی نکردم گفتن کوچیکن یعنی طوری نبوده که زیاد اذیتم کنه اگر دردی داشته بعد از چند روز رفع شده.الان حدود دو سه هفته ای هست هردو سمت پهلوم به شدت درد داره امروز رفتم دکتر سنو دادم گفت کلیه سمت راستت ورم داره در حالی که من هردو سمت درد شدید دارم .سوزش ادار ندارم دکتر یه دونه آمپول دپو مدرول 40mg به همراه قرص گابانتنین و پوریک سیدال و باکلوفن داد گفت یه هفته مصرف کن اگه رفع نشه باید عکس رنگی بنویسم برات...دکتر کلیه هام خیلی درد دارن و انگار روی هر کدام یه قالب یخ گذاشتی دقیقا از پشت زیر دنده ها به سمت کمرم و احساس سبکی و کم اشتهایی دارم.ممنون میشم راهنمایی کنید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      گزارش سونوگرافی بفرستید
  • تصویر کاربر Hm شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید چند روزه که کلیه سمت چپم درد داره و دردش به شکم کشیده میشه و سوزش و تب و علائم دیگه ایی ندارم فقط چند ماه پیش تو سونوگرافی ورم خفیف کلیه چپ دیده شده بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر سونوگرافیتون ورم گزارش کرده ، حتما سی تی اسکن بدون تزریق شکم و لگن باید انجام شه
  • تصویر کاربر نوذري شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقاي دكتر من حدود سه سال هست كه در نمونه ادرارم خون هست آن زمان باردار بودم و به زايمان زودرس دچار شدم.سي تي اسكن و سونوگرافي و آزمايشهاي خون متعدد و همينطور سيتولوژي ادرار را انجام دادم كه در هيچكدام مشكلي نبوده.نظر دكترم اين هست كه كليه مشكلي داره كه فعلاً نشانه اي از آن بروز پيدا نكرده.ضمناً در قسمت كليه چپ درد نيز دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      میتواند بیماری خون در ادرار خوش خیم فامیلی باشد. اگر بررسی های کامل انجام شده مشکلی نیست.
  • تصویر کاربر نوری شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1121 مشاهده پرسش
    سلان من سه هفته پیش عمل tul انجام دادم لوله جی در بدن کار گذاشتن بعد از عمل فشار خیلی زیادی روی بیضه اومد تا تخلیه صورت بگیرد و در این سه هفته طبق دستور پزشک هر 12 ساعت شیاف می زدم فشار و درد بیضه کماکان وجود داره قبلا این درد رو نداشتم رفتم سونو گرفتم برای برداشت لوله متاسفانه سنگ یک سانت من تنها دو تیکه شده به 6 و 5 م م که در ناحیه تحتانی حالب چپ در مهازات عروق ایلیاک در مجاورت کاتتر حالبی رویت شد. حالا دکتر میگه باد فتق هم داری واریکوسل هم داری و قرار روز پنج شنبه هر سه عمل رو با هم انجام بده یعنی هم واریکوسل هم باد فتق و هم برداشتن لوله دبل جی با دو تا سنگ میشه شما هم اظهار نظر بفرمایید و اینکه چیشنهادتون چیه ؟ سونو کامل به پیوست می باشد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سنگ تون ممکنه دوباره نیاز به tul داشته باشه، دبل جی رو خارج میکنن و با یورتروسکوپ داخل حالب رو میبینن اگر دفع نشده باشه مجدد شکونده میشه. در مورد فتق بهتر است عمل شود ، ولی اگر مجرد هستین یا قصد بارداری دارین بگین براتون مش نذارن. واریکوسل اگر روی ازمایش اسپرم اثر نگذاشته باشه نیازی به عمل نیست
    2. تصویر کاربر نوری چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان درد بیضه مربوط به فتق هست یا واریکوسل و اینکه من متاهلم و دو فرزند دارم و دیگه فرزند نمی خواهم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      مربوط به هر دو میتواند باشد. دردهای واریکوسل لزوما بعد عمل بهبود نمی یابد
    4. تصویر کاربر نوری چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان نمی دونم سونو گرافی رو ملاحظه کردید یا نه؟
      اگر میشه یکبار دیگه سونو رو نگاه کنید آیا من باید دو عمل فتق و واریکوسل رو هم انجام بدم یعنی نمیشه این درد بیضه مال همون لوله جی و سنگ باشه ؟ به عبارتی اگر سنگ و لوله برداشته بشن این فشار روی بیضه از بین نمیره ؟ من فردا باید اتاق عمل باشم عذر خواهم که هی سوال می پرسم ؟
      دیگه اینکه آیا صلاح است این دوعمل را به دست دکتری بدم که tul قبلی رو نتونسته کامل انجام بده و سنگ تنها به دو نیم شده . ممکنه دکترم کم تجربه باشند و تجربه شما رو نداشته باشند و بعد برام مشکل پیش بیاد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر دردتون بعد از tul ایجاد شده شاید به دلیل دبل جی باشد.
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      وقتی فتق دارین بهتر ایت عمل شوید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 521 مشاهده پرسش
    با سلام
    18 روز قبل احساس سنگینی و دل درد و متعاقباً کمی بالاآوردم و تا نزدیک 38 درجه تب کردم روز بعد بهتر شدم ولی اندکی دل درد را داشتم به همین دلیل روزانه کپسول بادی کلینز شربت ایمونیس زینک پلاس با ویتامین دی 1000 و ویتالاکت برای بهبود عملکرد معده و ویتامین سی جوشان 1000 میلیگرمی برای حدود یک هفته بصورت روزانه استفاده کردم ، حدوداً روز هشتم احساس متفاوتی و غیر عادی مثل نوعی سنگینی در کلیه چپ پیدا کردم اما درد نداشتم ، فکر کردم احتمالا میزان دارویی که استفده میکردم زیاد بوده و شاید در کلیه رسوب کرده باشد در نتیجه داروهای تقویتی را به کپسول بادی کلینز بصورت روزانه کاهش داده و بقیه را قطع کردم و همزمان مصرف مایعات اب و آب جو را خیلی بالا بردم. و آن احساس سنگینی رفع شد اما امروز بعد از حدود 4 روز از بهبودی از صبح که بیدار شدم وقتی نفس عمیق میکشم و یا عطسه میکنم در همان کلیه و یا بهتر بگویم در نواحی کلیه چپ تیر میکشد محل تیر کشیدگی به ستون فقرات نزدیک تر از پهلو است بدون آنکه درد مدام داشته باشم. این علامت چیست؟
    ببخشید طولانی شد فکر کردم باید شرح حال کاملی بدهم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر دردتون ادامه دار شده سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر saeidabdo جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام
    به مدت 2 هفته هست زمانی که سرفه یا مخصوصا عطسه میکنم قسمت پایین دنده سمت راست تیر میکشه ولی قبل یا بعد از اون دردی ندارم
    آیا مربوط به کلیه میشه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر مربوط به کلیه نیست
  • تصویر کاربر Mah شنبه ۱۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سه ماه زایمان کردم ماه اخر بارداری درد کلیه داشتم .اما الان کلیه سمت چپم درد میکنه و همچنین پهلو چپم میزنا به مثانه و درد ران پا و همچنین خارش پوستم دارم به نظرتون چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر کاظمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر.من ۳ماه پیش ادرارم کاملا خون شدهمراه چند لخته خون. بدون درد در پهلو وکمر.ولی سوزش ادرار خیلی داشتم تقریبا ۶ساعت همینطور بودم تا کم کم خوب شد.ازمایش و سونوهم رفتم همه چی نرمال بود ومشکلی دیگه نداشتم تا ۳روز پیش که دومرتبه ادرارم خونی شد و فقط ۲ساعت سوزش داشتم شدید و ادرارم خونی بودو دوباره خوب شدم ولی درحال حاضر پهلوی سمت راستم درد داره خیلی بالای باسنم.به نظرتون چیکار کنم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جهت بررسی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر M جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.ازدیشب به طوریهودردپهلوراست جوری که نمیتونستم بخوابم گرفتم خواستم بدونم دلیلش چیه لازمه به پزشک مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، ممکن هست درد اسکلتی باشه، اگر درد ادامه یافت سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر الهه جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من خواستم در مورد کلیه درذ من 24سالمه من کلیه سمت چپم بعضی وقتها خیلی اذیتم می‌کنه نمیتونم نه بشینم نه میتونم درست نفس بکشم میشه بگین چیکار باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، سونوگرافی انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر