جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آنچه باید در مورد انزال معکوس بدانید.

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در انزال عادی، مایع منی از طریق مجرای ادرار و آلت تناسلی مرد خارج می‌شود. خروج مایع منی از آلت تناسلی به دلیل وجود عضلات کوچک اسفنکتر است که مانع ورود منی به داخل مثانه می‌شود. زمانی که اسفنکترها به‌درستی عمل نکنند، مثانه بسته نمی‌شود و درنتیجه منی بجای خروج از آلت تناسلی وارد مثانه میشود که به آن انزال معکوس میگوییم.


نکاتی در مورد انزال معکوس

✅ میزان خروج منی در زمان انزال مردان، بیشتر از 5.1 میلی‌لیتر است.

✅ انزال در آقایان مبتلا به انزال معكوس دیده نمی‌شود.

✅ انزال معکوس نشانه بیماری است و نه تشخیص آن

✅ درصورتی‌که مرد قصد بارور کردن نداشته باشد نیازی به درمان انزال معکوس نیست.

مایع منی

انزال معکوس

انزال معكوس که به آن ارگاسم خشک نیز گفته می‌شود. انزال در مردان مبتلا به ارگاسم خشک صورت می‌گیرد، اما ممکن است میزان مایع خروجی نسبت به گذشته بسیار کمتر باشد. در برخی آقایان انزال معکوس عامل نازایی است. زمانی که خروج منی بسیار کم یا به‌طورکلی وجود نداشته باشد، شانس بارور شدن تخمک توسط اسپرم از خیلی کم تا صفر خواهد بود. اما  انزال معکوس تنها 2 الی 3 درصد می‌تواند عامل نازایی باشد.

انزال معکوس، هیچ‌گونه درد و خطری ندارد. در مردانی که میزان خروج مایع منی در ایشان کم است نیز ممکن است وجود داشته باشد و فرد، اصلا از وجود چنین بیماری مطلع نباشد.

در برخی آقایان نیز ادرار تیره بلافاصله پس از انزال گزارش‌شده است که به‌احتمال زیاد به دلیل آمیخته شدن ادرار با مایع منی است. از این‌ رو مردانی که مبتلا به چنین اختلالی هستند نیز ممکن است مشکل نازایی را تجربه کنند.

درمان انزال معکوس

ازآنجا که انزال معكوس یک مشکل جنسی در آقایان است و ممکن است در روابط جنسی آنها تأثیر داشته باشد، لذا درصدد درمان آن برمی‌آیند، هرچند خطری نداشته باشد. برای آقایانی که قصد داشتن فرزند دارند و به این اختلال مبتلا هستند، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد . جدا کردن اسپرم پس از خروج منی یکی از روش‌های حاضر است.

برخی داروها موجب انزال فرد می‌شوند، اما در صورت بی‌اثر بودن دارو، پزشک اسپرم را بدون نیاز به انزال خارج می‌کند.

اسپرم

روش عمل جراحی برای خارج کردن اسپرم، عبارت است از:

#TESA

این روش تحت بی‌حسی موضعی انجام‌ میشود و اسپرم به کمک سرنگ از بیضه خارج می‌شود.

#PESA

این روش نیز تحت بی‌حسی موضعی انجام‌شده و اسپرم به‌وسیله سرنگ از اپيديديم‌ که از مجاری خروجی منی است، خارج می‌گردد.

#TESE

این روش همانند روش TESA، اسپرم مستقیم از بیضه گرفته می‌شود، اما با این تفاوت که برای انجام این کار نیاز به ایجاد شکافی در بیضه است.

پس‌از آنکه خروج اسپرم توسط پزشک با موفقیت انجام شد، به یکی از دو روش زیر اسپرم برای بارور کردن تخمک استفاده می‌شود:

#IVF

در این روش تخمک زن نیز خارج‌شده و در ظرف پتری با اسپرم لقاح می‌یابد. پس از انجام لقاح و شکل گرفتن جنین، پزشک آن را داخل رحم مادر جایگذاری می‌کند.

#IUI

در این روش پزشک اسپرم را در زمان تخمک‌گذاری، به‌صورت مستقیم وارد رحم می‌کند.

درمان انزال معكوس بستگی به علت آن دارد. در برخی مواقع اگر این اختلال به دلیل مصرف بعضی داروها باشد، با تغییر دارو این مشکل بهبود می‌یابد. زمانی که انزال معکوس درنتیجه آسیب شدید به سلول‌های عصبی باشد، درمان آن امکان‌پذیر نیست.

علت بیماری انزال معکوس

انزال معكوس ممکن است درنتیجه برخی عوامل باشد. این عوامل عبارت‌ند از:

#دیابت

عدم کنترل قند خون در طولانی‌مدت موجب آسیب به اندام‌ها، اعصاب و تأثیر بر عضلات مثانه میشود.

#آسیب به سیستم عصبی

مالتیپل اسکلروزیس نمونه‌ای از آسیب به سیستم عصبی است که موجب آسیب به عضلات و اعصاب مثانه می‌شود. عمل جراحی قسمت پایینی نخاع نیز چنین تأثیری را می‌تواند داشته باشد.

#عمل جراحی

عمل جراحی پروستات، بیضه، روده‌ بزرگ‌، مقعد، مثانه و قسمت‌های پایینی نخاع، می‌توانند موجب انزال معکوس شوند.

#دارو

مصرف برخی داروها در انزال اختلال ایجاد می‌کند. داروهای ضدافسردگی و داروهایی که برای بزرگ‌شدگی پروستات استفاده می‌شوند، چنین تأثیری را در بر دارند.

برداشت پروستات و انزال معکوس

برداشت قسمتی از پروستات طی عمل جراحی، یکی از اصلی‌ترین دلایل انزال معکوس است. از آنجا که عمل جراحی باعث آسیب به عضلات و اعصاب مثانه می‌شود ، لذا حدود 10 الی 15 درصد از افرادی که سابقه چنین عملی را داشته باشند، با مشکل انزال معکوس روبرو می‌شوند.

در آقایانی که عمل پروستات اساسی انجام می‌شود به‌عنوان‌مثال برداشت کامل پروستات، این افراد قادر به انزال نخواهند بود. این مشکل با انزال معكوس متفاوت است.

مراجعه به پزشک

زمان مراجعه به پزشک

انزال معکوس درد و خطری را به دنبال ندارد و معمولاً نیازی به درمان هم ندارد، اما انزال معکوس نشانه اختلال دیگری میباشد، از این‌ رو توصیه می‌شود در موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:

☑ عدم خروج مایع منی پس از ارضا

☑ خروج کمتر مایع منی نسبت به قبل

☑ عدم بارداری زوجین پس از گذشت یک سال تلاش برای بارداری

در مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد بیان شد که اولین و قطعی‌ترین نشانه دیابت نوع 1، انزال معکوس است. به همین دلیل آقایان مبتلا به این اختلال باید به پزشک مراجعه نمایند.

پیشگیری از انزال معکوس

به‌طورکلی انزال معکوس قابل‌پیشگیری نیست. آقایانی که به دلیل بزرگ شدن غده پروستات خود نیاز به عمل جراحی دارند بهتراست از روش‌های TUMT و TUNA که ازجمله روش‌هایی هستند که برای درمان پروستات استفاده می‌شوند و آسیب کمتری را در بر دارند، استفاده نمایند.

کنترل برخی اختلالات که عامل آسیب هستند نیز در پیشگیری از انزال معكوس می‌تواند مؤثر باشد. همچنین افراد دیابتی باید داروهای تجویزشده توسط پزشک را به‌صورت منظم و به‌ موقع مصرف نمایند.

انزال معكوس همیشه قابل‌درمان نیست اما ناباروری حاصل از آن قابل‌درمان است حتی درصورتی‌که هیچ انزالی صورت نگیرد. در برخی آقایان مبتلابه انزال معکوس نیز ممکن است علائمی که به دلیل بزرگ‌شدگی پروستات، دیابت و عمل جراحی پروستات باشد دیده شود. لذا فرد در صورت داشتن علائمی از قبیل انزال دردناک، وجود خون در مایع منی، ادرار مکرر باید به پزشک گزارش دهند. زیرا علائم ربطی به انزال معکوس ندارد و ممکن است به خاطر دلایل دیگر باشد.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.2/5 - (23 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نادر جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    فرموده بودین عکسها باز نشد از اینجا مجدد ارسال می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بفرستید
  • تصویر کاربر Behshad یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من ۱۹سالمه و با تازگی یعنی حدود ۱۰روز پیش سنگ شکنی کلیه کردم
    من قبلا خود ارضایی میکردم و هیچ مشکلی در هنگام خروج منی از آلتم نداشتم ولی الان چند روزه بعد سنگ شکنی خود ارضایی که میکنم منی اصلا نمیاد یا خیلی کم میاد
    قبلا اینجوری نبودم تورو خدا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، خود ارضایی نکنید، ممکنه سنگ ریزه باشه در مسیر
  • تصویر کاربر sadegh سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خدا حفظتون کنه. عاجزانه ازتون درخواست راهنمایی و کمک میکنم که پاسخ بنده رو کامل بدید چون هرچه گشتم این مشکل مبتلا به رو توی سایتتون ندیدم تا به پاسخ برسم...
    ببینید بنده یک پسر۱۷ ساله هستم که متاسفانه معتاد پورنوگرافی شدم و هزار البته که تصمیم جدی بر ترکش دارم.
    من با وجود میل فراوان به دیدن صحنه‌های مبتذل بنا بدلایلی از جمله گناه بزرگ بودن-(البته که دیدن این صحنات هم دست‌کمی نداره و اصلا خودم رو توجیح نمیکنم)-به هیچ وجه میل به خودارضایی ندارم و متنفرم ازین عمل کثیف درنتیجه همیشه قبل از رسیدن به مرحله‌ی ارضاء هرطور که شده جلوی انزال رو میگیرم تا استمناء صورت نگیره.
    در واقع شاید بهتر باشه اینجوری بگم که خودارضایی بدون استمناء...
    این کار رو بارها و بارها و طی مدت نسبتا طولانی(یک و نیم سال) انجام دادم یعنی در واقع جلوی انزال رو گرفتم ولی حالا مبتلا به مسائلی شدم از جمله اینکه تازگیا انگار این مسئله برام کاملا طبیعی شده و بدنم خود به خود اصلا اجازه ارضاء نمیده درواقع اگه حتی بیشترین لذت و تحریک آمیزترین صحنه‌ها رو هم متاسفانه ببینم اصلا به اون مرحله نمیرسه که بخوام حتی جلوی انزال شدن رو بگیرم یعنی نعوظ صورت میگیره، تحریک میشم و لذت هم صورت میگیره ولی اصلا به اون مرحله نمیرسه که بخوام جلوشو بگیرم انگار بدن خود به خود به خودش اجازه‌ی ارضا شدن نمیده
    خیلی ترسیدم آقای دکتر...
    شما رو به خدا کمکم کنید و بهم پاسخ جامع و کامل بدید که اولاً مشکلم چیه و ثانیاً آیا اگر در آینده ازدواج کنم به مشکل برمیخورم یا خیر؟؟؟
    خدا خیرتون بده.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      انها راه شما دوري از اين صحنه ها وورش ومشواره با بك روانكاو ميلاد دارو كمك كنده نيست
  • تصویر کاربر Kiumars سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    Salam dr.man moshkele nouz daram.az jahate ravani moshkeli nadaram va ye ghorse zard rangi hast ke harvaght mikhoram ok misham.tu net didam az asaratesh ine ke sorate jaryane khuno ziad mikone.man shakam bishtar be hamin masaleye jaryane khune.ba ya asab hayi ke alat ro negah be nouz miresunan va baese negahdarie nouz mishan.age mishe begin chikar mitunam anjam bedam?
    1. تصویر کاربر Kiumars سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      Agha che vazeshe ma pul variz kardim ke javab bedid.agar vaghte javab dadan nadarid hade aghal ghabl az varize pul etelaeie bezarid
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، مشکلتون با جریان خونه؟یعنی چی؟یک قرص زرد میخورین، اسمش چیه؟
    3. تصویر کاربر Kiumars شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      Esmesh tadalefil hast. Harvaght in ghorso mikhoram moshkelam mamulan bartaraf mishe.moshkel har chi hast ya khunresanie fek mikonam.harchi bashe ravani nist va fizikie vali elatesho nemifahmam.az jahate hormoni ham kheili khubam
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با دارو خوب هستین مشکلی نیست دیگه، نیم ساعت تا یکساعت قبل از رابطه جنسی استفاده بشه،اگر با دارو عوارض دارین به پزشک تون مراجعه کنید
    5. تصویر کاربر Kiumars دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      Aghaye doktor man mikham adat be in daru ha nakonam.nemishe kari kard tashkhis dade beshe man moshkelam az kojast ke ye rahe hale daemi barash peida beshe ke dige daru nakhoram?
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، گاهی باید دائم از دارو استفاده کرد،و راه حل دیگه ای نداریم، بعضا حتی دارو هم جواب نمی ده و بیمار مجبور هست پروتز بذاره
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر s.shah سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    درمان مورفولوژي پايين و عدم تحرك اسپرم سلام آقاي دكتر مدت دو سال است براي بارداري اقدام كرديم من 4٣ سال و خانومم ٣6سال دارن و سه سال است ازدواج كرديم. تحرك اسپرم من پايين بود بعد تزريق زير جلدي hcg براي آي وي اف اقدام كرديم كه گفتن كيفيت جنين خوب است خانمم در هفته پنجم كه ساك حاملگي تشكيل شد براي سونو رفت متاسفانه رشد جنين متوقف شده بود. البته مورفولوژي من پايين بود. مشكل رو نميدونم از كجاست. لطفا راهنمايي كنيد. ممنون ب
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، خانم از نظر متخصص زنان مشکلی ندارن؟
  • تصویر کاربر bakhtyar شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده 44سال سن دارم از ابتدای ازدواجم در سال 80 تاکنون زود انزالی بسیار شدیدی داشتم یعنی بعد از تحریک و نعوذ کامل حتی اگر آلتم به بدن خانمم می خورد انزال روی می دهد و کار های زیادی را نیز که برای رفع آن پیشنهاد می شود انجام دادم ولی موثر واقع نشد.اگرچه میل جنسیم خوب بود هفته ای دو یا سه بار نزدیکی داشتم.
    ولی حالا مدت سه ماهی است که میل جنسیم خیلی کم شده اگر دوهفته یا سه هفته هم نزدیکی جنسی نداشته باشم باز هم زیاد اشتیاقی ندارم و موقع نزدیکی نیز نعوذ ناکامل و شل است.
    حال از جنابعالی خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر bakhtyar شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      چرا جوا ب ندادید؟
    2. تصویر کاربر bakhtyar شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب پروفسور از مردم پول می گیرید ولی جواب سٶال ها را نمی دهید؟؟؟؟؟؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، داروهایی که می خورید قطع کنید، احتمالا از عوارض دارویی میل جنسی کم شده
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام . ارادت . حدود ۲ هفته س مثل قبل ادرار خارج نمیشه . منقطع منقطع هست . حجمش کم شده و به سختی خارج میشود . یک مقدار که میگذره با درد شکم و سمت راست بدنم متوجه وجود ادرار میشم و به سرویس که مراجعه میکنم میبینم حجم کم با سختی خارج و کلن ریتم دفع ادرارم بهم ریخته . چی صلاح میدونین .نکته آخر اینکه ۲ هفته پیش حین خروج منی . منی خارج نشد و به داخل برگشت

    ۳۸ سالم هست متاهل
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      چند سالت است ایا دارو خاصی میخوری؟
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام من 22سالمه و مجرد هستم .حدودا یک ماهه مشکل نعوظ دارم و اینکه خییلی زود ارضا میشم.قبلا به طور افراطی خودارضایی میکردم الان چند ماهی هست که این کارو نمیکنم.نعوظ صبگاهیم ندارم.فیلم های تحریک آمیزم میبینم ولی به نعوظ کامل نمیرسم.و حس میکنم هنگام نعوظ ضربان قلبم تند میشه. و فکر میکنم کم‌خون هستم و سه چهار روز قرص آهن استفاده میکنم ...میشه کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اینها با زمان بهتر میشود تلقین نکنید
  • تصویر کاربر سپهر شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    یکماهی میشه نعوظ دیر انجام میشه وکامل نیست.ودر حالت عادی احساس میکنم آلت حالت اسفنجی نداره.البته صبحها ارکشن کامله.ممنون میشم علت وراه درمانا توضیح بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      lچون صبح دارید پس علتش عصبی است تلقین نکنید پس پنچری عروقی ندارید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 486 مشاهده پرسش
    چندین گزارش در مورد درمان زودانزالی به وسیله قطع عصب دورسال وجود دارد كه همگی در حالت زودانزالی ابتدایی و زمانی كه بیمار با مشاوره بهبود نیافته است این روش را توصیه كرده اند. این عمل جراحی با كمك بیهوشی موضعی و جهت بی عصب كردن عضو صورت گرفته است و در آن زیر شاخه دیستال از شاخه ونترال عصب دورسال قطع می شود. هیچ گونه بررسی و یا مطالعه ای در مورد این نوع درمان صورت نگرفته است.. و آیا میشود برای درمان استفاده کرد بنده ۱۶ سال است که دیابت دارم و هم اکنون داراب نعوظ ضعیفی هم هستم... ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      من صد در صد مختلفم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر