جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ahmad دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من چند تا مورد غیر عادی متوجه شدم که عرض میکنم خدمت تون :

    وقتی مایع منی رو چک کردم دیدم حالت چرکین داره و رنگش هم سفیده...

    بعضی موقع هم که توی دستشویی میشینم کشاله ران سمت راستم یه حالت کشیدگی پیدا میکنه و درد می گیره

    بعضی مواقع هم که منی ازم خارج شده بعد مدتی که دوباره نعوظ دارم انگار اطراف کلاهک الت احساس درد میکنم یا ابتدای الت

    بعضی مواقع هم کلاهک الت یکم بزرگ میشه ادرارم دو شعبه میشه یا مسیر خارج شدن ادرار انگار منحرف شده قبلا اینطوری نبود...

    27 سالمه
    مجرد هستم با کسی هم تا حالا رابطه جنسی نداشتم.

    خود ارضایی هم مدت زیادی نداشتم ولی چند ماهیه که خیلی روم فشار میاد و مجبور میشم خودم رو تخلیه کنم...


    مشکلم چیه اقای دکتر؟ باید چی مصرف کنم؟

    با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار انجام شود ، سونوگرافی از بیضه ها و کشاله ران و مثانه و کلیه
  • تصویر کاربر م.م دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم ۶۳ ساله با psa=37 و تشخیص کنسر پروستات درگیری یک غده لنفاوی سمت راست و بدون متاستاز استخوانی ، دو ماه پیش رادیکال پروستاتکتومی شدن، جواب پت اسکن قبل عمل و پاتولوژی بعد عمل را براتون میفرستم. ، ۸ هفته بعد عمل psa=0/31 شده. اکنون بنظر شما درمان چیست؟ تو این ۸ هفته ی بعد عمل هیچ دارویی مصرف نکرده‌.psa بالاست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      امپکل دیفرلین ماهانه تزریق شه
  • تصویر کاربر sasan یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بیضه سمت راست من همیشه بالاتر از بیضه چپم هست ب طوری ک هم سطح با آلت تناسلی ام قرار میگیره باعث شده ک آلت تناسلیم ب سمت چپ متمایل شه از وقتی یادم میاد همین طوری بوده ب نظرتون مشکلی نداره ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن 35سالمه مدت 1ساله التهاب پروستات دارم ودرضمن شبهابدن دردمیشم وقتی صبح میرم دستشویی بدن دردم بعدازنیم ساعت خوب میشه درضمن ادرارکه دارم باید برم دستشویی مدت یک ربع بشینم تاادرارکنم ولی وقتی آب میگیرم سرالتم زودادرارمیکنم سوزشم گاهی وقتا دارم لطفا راهنمایی کنی چی بخورم یه کم چربی خونم تازه گرفتم درضمن قرص متادون روزی یکی میخورم راننده کامیون هستم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی و ازمایش ادرار انجام شه
  • تصویر کاربر صالح پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر، پدر من ۶۰ سال سن داره و ساکن مازندران.
    برای چکاپ سالیانه سال گذشته آزمایش کلی انجام داد که در آن PSA=4.3 شد که با مراجعه به دکتر متخصص آزمایش رو تکرار کرد که تقریبا همین عدد تکرار شد. سپس دکتر در سال گذشته اقدام به نمونه برداری بیوپسی کرد که خوشبختانه جواب پاتولوژی نشان داد که مشکلی وجود ندارد. و با این تفاسیر دکتر گفت که نیازی به دارو وجود ندارن.
    امسال مجددا برای آزمایش کلی و چکاپ اقدام کرد که جواب آزمایش PSA=8.2 رو نشان داد. دوباره به دکتر متخصص مراجعه کردیم که دستور انجام MRI رو داد. در جواب MRI در عکسبرداری T2W احتمال بدخیم بودن یک قیمت از پروستات رو تشخیص داد. با این حال دکتر دستور سونوگرافی بیوپسی با استفاده از MRI را داد که در بیمارستان هاشمی نژاد چند روز گذشته انجام دادیم که البته هنوز جواب پاتولوژی آماده نشده است.
    در ضمن ذکر این نکته هم ضروریه که هیچ علائمی نداره و اصلا مشکلی در دفع ادرار و یا سوزش ادرار و ... نداره.
    حالا سوال ابنجاست که چرا با وجود نمونه برداری قبلی و عدم مشکل عدد PSA در طول یک سال افزایش داشت؟ و چرا با وجود نداشتن هیچ مشکل در دفع ادرار و ... در MRI این احتمال داده شد؟ آقای دکتر تشخیص شما چیست؟ آیا احتمال داره جواب MRI تایید بشه؟ آیا میشه گفت تشخیص MRI یه احتماله و دلیلی بر تایید نیست؟
    در پیوست جواب نمونه برداری سال گذشته به همراه تشخیص MRI آمده است.
    با تشکر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      MRI دقتش بالاست. اگر نقطه ای مشکوک بوده و از همان نقطه مشکوک بیوپسی شده ، باید منتظر جوابش باشین . نگران نباشین اگر هم بدخیم باشه جوابش زمان رو از دست ندادین ، سرعت رشد بدخیمی های پروستات خیلی کند هست
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    دکتر جان سلام.پدرم پیش شما ویزیت شدن با توجه به نتایج آزمایش بهشون فرمودین MRI کنن که انجام دادن چون وقت برای هفته آینده سه شنبه داده شد من استرسو نگرانی زیادی داشتم میخواستم نتیجه رو ببینین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      MRI به نفع حوش خیمی بوده
  • تصویر کاربر احمدی سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    پدرم ۶۴ سالشه و بدون هیچ علامت و مشکلی در ادرار یا درد ، در چکاپ کامل سالانه شون اتفاقی متوجه رقم بالای psa شدیم ۹.۸ و fpsa هم عدد یک نشون داد . ۴۵ روز قرص خورد دوباره آزمایش داد یکم بالاتر رفته بود . دکتر معاینه مقعدی کرد اما چیزی مشکوک نبود . بعدم نوشت سونو و اونجام همه چیز نرمال دیده شد . پزشک دیگه ای بردیم که ایشون معاینه کرد و گفت نمونه برداری بشه تا قطعا مشخص شه علت زیاد بودن psa . تشخیص جواب پاتولوژی نوشته که :
    Lett lobe lower half back to back small glands with a single layer of epithelium and presence of prominent nucleoi are seen . Finding are compatible with adenocarcinoma in very small foci as gleason pattern 3 . و در بقیه ۳ تا قسمتهای lobe نوشته که stromal and glandular hyperplasia . لطفا راهنمایی میکنین نتیجه چیه چقدر خطرناکه و درمانش چی خواهد بود
    1. تصویر کاربر احمدی یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      نتیجه پاتولوژی
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اسکن استخوان جهت بررسی متاستاز انجام شه و با جواب اون مراجعه کنید
    3. تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر
      سلام و صبحتون بخیر
      لطفا میفرمایین تشخیص پاتولوژی در حال حاضر چه مرحله ایه؟ تا مراحلی که فرمودید طی کنیم .
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      به نظر پیشرفته نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Erfan دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    من با تجویز روان پزشکم قرص آسنترا مصرف می کنم.
    برای موهام هم، پزشکم قرص فولیکوژن رو تجویز کرده.
    الآن روان پزشکم علاوه بر آسنترا، زیبوترین و manvit رو هم برام تجویز کرده، می خواستم بدونم مصرف این قرص ها باهم خطرناک نیست و باعث عقیم شدنم نمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      میل جنسیتون رو کم میکنه
  • تصویر کاربر افسانه شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    خب آقای دکتر این سیستوسکوپی که میگین برا بچم که مجراش تنگ وساختگیه خطر داره چون چه میله معاینه وارد مجراش بشه چه میله ای که مجراش رو گشاد کنه چون دکتر گفتن دستکاری نباید بشه ولی موقع ادرار درد نداره ادرار میکنه اما خیلی باریک وتیز میشه مثلا با بزرگ شدن آلتش مجراش هم گشاد تر بشه اصلا نیاز به گشاد کردن مجراش هست یا نه ولی مجراش با بچه های طبیعی فرق داره تنگ هس میگم شاید با بزرگتر شدنش گشاد تر بشه یا برعکس تنگ تر بشه دکتر تو معاینه که بادست انجام دادن ونگا کردن گفتن خوبه ولی ادرارش باریک هس وطول میکشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر ادرار خوب خارج نشه باید سیستوسکوپی انجام شه. اگر خوبه دستکاری نشه بهتره
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پسری 24 ساله هستم مشکل من اینه ادرارم با تاخیر شروع میشه 10 تا 30 ثانیه و و بعد از ادرار آمدن احساس میکنم حجم و فشار ادرارم کم هست و تکرر ادرار دارم و احساس میکنم ادرارم به صورت کامل تخلیه نشده و زیر دوش آب گرم میروم و دوباره ادرار میکنم
    متاسفانه درگیر خودارضایی بسیار شدیدی هم هستم و استرس و اضطراب زیادی هم دارم(به خاطر این مسئله بیشتر شده)
    دکتر روانپزشکام قرص آسنترا 100 برام تجویز کرده و نزدیک 9 ماهه مصرف میکنم
    آزمایش عفونت ادرار دادم و منفی بود
    1 ماه پیش دکتر رفتم و آزمایش باقیمانده ادرارم 23 سی سی بود عکسش را برایتان میفرستم
    دکتر برایم قرص ترازوسین 2mg برای یک ماه تجویز کرد اما من بعد از چند روز خوردن دیگه مصرف نکردم متاسفانه
    به نظر شما من تنگی مجرای ادرار دارم؟
    ممنون میشوم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دکتر ببخشید من یبوست هم دارم و برای دفع خیلی زور میزنم و متاسفانه بعد از مدفوعم خون میاد بعضی وقتا و موقع مدفوع کردن احساس درد و سوزش دارم
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دکتر ببخشید احتمال التهاب پروستات وجود داره به خاطر خودارضایی زیادی که دارم
      چون علائم بعضی از دوستان رو میخوندم باهم جور در میاد
    3. تصویر کاربر محمد جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شرمنده وقتی احساس ادرار میکنم و زیر دوش آب گرم میروم به راحتی ادرار میکنم و فشارش به نظرم خوب هست
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود ، عکس RUG گرفته شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر