جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mohamad پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    یا عرض سلام.پدر من شصت سالشونه و تشخیص پروستات بدخیم داده شده براشون.و‌با توجه به اسکن هایی که دادن دکترشون گفتن انتشار نکرده و باید جراحی بشه.در‌مورد غدد لنفاوی سوال داشتم که از روی همین اسکن کلی از استخوان ها معلوم میشه درگیر شده یا نه غدد لنفاوی؟؟و‌پدرم‌کمی درد هم دارن ناحیه ی بین لگن و‌کمر.جراحی بشن بهتره؟عدد psa:106.
    و psA free:084
    Grade:3+4:7 دکترشون گفتن جراحی بشن.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله با این عدد بهتره جراحی بشن و اسکن استخوان هم انجام بدن
  • تصویر کاربر سعیدیان دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام.. سعیدیان هستم.. 42 سالمه و زن و سه بچه هم دارم.. دو سه ساله که بزرگی پروستات دارم و شبا و روزها بیرون روی زیاد دارم. قرص تامسولوسین مصرف میکنم اما زیاد چاره نکرده؟ ممنون میشم جهت عمل پروستات یا راههای رفع کامل پروستات کمک کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی از پروستات انجام بدید تا سایزش مشخص بشه و نوع عمل رو بهتون راهنمایی کنم
  • تصویر کاربر پناهی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز، جناب دکتر من ۲۳ سالم هست و یک کیست ۱۰ میلی پروستات دارم چن ماه ازش میگذره ، بنده در دفع ادرار مشکلی ندارم فقط در اخر دفع و با فشار دادن زیر بیضه ‌و چن بارفشار الت قطرات ریز ادرارو خارج میکنم ولی بعضی اوقات بعد دفع وقتی بلند میشم و دوباره بافشار الت متوجه قطره ی خیلی ریز ادرار میشم ، بنظرم یه وسواسی کوچک دارم خیلی حساسم، نمیدونم وسواسم یا مشکلی هست ؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      این موارد طبیعی هست و‌ جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر هادی پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .
    من در ۱/۵ سال پیش با علائم تکرر ادرار سونوگرافی نمودم . حجم پروستات ۴۲ سی سی و همزمان فولنس کلیه سمت چپ گزارش شد ، که فولنس در سونوگرافی سالهای قبل بنده نبود . پزشک اینجانب فیناستراید ۵ و پرازوسین و در بعضی مواقع ترازوسین تجویز نمودند . بعد از ۸ ماه حجم پروستات به ۳۰ سی سی کاهش پیدا کرد ولی فولنس کلیه سمت چپ وجود داشت و علایم تکرر ادرار باقی بود که به تازگی با اضافه شدن قرص باکلوفن علائم تکرر ادرار بسیار کاهش پیدا کرد .
    ۱- آیا باکلوفن را در طولانی مدت می توانم استفاده کنم .
    ۲- با توجه به تاثیر مثبت فینستراید ۵ و مشاهده نشدن هیچگونه عوارضی و داشتن psa ۱/۹ در زمان مصرف فیناستراید ۵ آیا می توانم قرص فیناستراید ۵ را دائم مصرف کنم . ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      فیناستراید رو ادامه بدین ، شبی یک عدد کپسول تامسولوسین خورده شود
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام.بعد از مدت یک سال با تجربه سفتی کشاله ران و کم فشاری ادرار (بعد از سکس رفع می شود) و همچنین بعضی اوقات درد در ناحیه بیضه سمت راست به دکتر مراجعه کردم که داروهای : پرازوسین 1 میل 3 ورق با مصرف نصف قرص ، باکلوفن 10 دو ورق ، سیپروفکت دو ورق که مصرف همه تمام شده به غیر از پرازوسین .در حال حاضر درد بیضه ندارم و سفتی کشاله ران سمت راست کمتر شده اما فشار ادرار بطور طبیعی نشده یعنی باید خیلی کم به خودم فشار بیارم ازمایشات برای یک هفته پیش هم پیوست شده با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      مصرف مایعاتتون بیشتر شه ، سونوگرافی انجام شه
  • تصویر کاربر مجيد سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر خسته نباشيد پدر من سرطان پانكراس داره و بافت پروستات اش بزرگ شده اما پي اس ا طبيعي هست روزي بك عددفيناسترايد ميخورد و امنيك و پروستانان اما ادارشان قطره قطره مياد و دو شاخه اما الان دو روز هست كه بيضه هاشون ورم كرده و ادارار انجام ندادن البته كل پا هم ورم داره سونوگرافي انجام دادن ميگن بافت پروستات بزرگ شده نميزاره ادرار مياد كليه مشكل نداره و خوني در ادرار نيست همچنين درد زير شكم و كه پهلو ميزنه هم داره نظرتون اقاي دكتر در اين مورد چي هست البته دو روز بيمارستان بودن و بهشون سرم وصل ميكردن ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اگر با دارو کنترل نیست باید عمل شه
  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پدرم قبل از چند روز عمل باز پروستات انجام داد الان ۵ روز ارگیشن متداوم میگره هنور که هنوزه خونریزی قطع نشده وایشون درحال حاضر پسترین اگر خونریزی بند نیاد راه حل چیست HBقبل از عمل ٩'١٦ بوده بعد ازعمل ٦'١٢ شده لطفا جواب بدين چکار باید کرد متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      با دکتر خودشون صحبت کنید اگر خونریزی شدید باشه باید به اتاق عمل برده شه. به دکتر خودتون مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت پزک محترم .بنده ۵۹سال ست دارم.ومشکل بنده بعداز تخلیه مثانه احساس می کنم یک الی دو قطره ادرار از مجاری ادرام خارج می شود.به هنین دلیل به پزشک مراجعه وسنوگرافی پروستات انجام دادم .حجم پروستات ۳۳سی سی واکوی پارانشیمال هتروژن رویت گردیده است.آیا میتواند برایم مشکل ایجاد کند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود. ظهر ها ۱ عدد قرص وزیکر ۵ میلیگرمی
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    جناب پروفسور با سلام و ارادت. پدر اینجانب 72 سال سن دارند و از سال 1398 تا کنون دارای رشد تدریجی psa گردیدند و به همین دلیل حدود 4 ماه پیش تحت نمونه برداری قرار گرفتند که پاسخ پاتولوژی نرمال بود. لکن در حال حاضر عدد psa ایشان در آخرین آزمایش 6.7 میباشد که پزشک معالج ایشان پیشنهاد mri نمودند که با توجه به وجود پیس میکر انجام آن میسر نیست. خواستم نظر حضرتعالی را در این خصوص جویا شوم که ایا نیاز به اقدامی هست یا خیر.پیشاپیش سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ۶ ماه دیگر مجدد psa چک شود. اگر باز هم بالاتر رفت نمونه برداری از پروستات تکرار شود
  • تصویر کاربر یلدا پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 789 مشاهده پرسش
    سلام
    قبل از عمل سزارین حین پذیرش در زایشگاه بیمارستان سوند ادرار برام گذاشتن که بسیار دردناک بود برام و الان با گذشت ۲۴ روز از عمل موقع شستشوی ناحیه متوجه برجستگی در داخل مجرای ادرار میشم که البته با جریان زیاد ادرار هم گاهی درد در همون ناحیه دارم .آز کشت ادرار دادم و پروتئین دفع کرده بودم اما عفونت نداشتم و ۱۰ روز پیش از عمل سزارین ادرار ۲۴ ساعته داده بودم که هم پروتئین و هم کراتین هیچ مشکلی نداشت.بنظرتون بخاطر سوند گذاری نامناسب زخم شدم؟راهکار چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه شین ممکنه اسیب به مجرای ادرارتون وارد شده باشه. فعلا مصرف مایعاتتون رو خیلی بیشتر کنین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر