جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (66 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کارن چهارشنبه ۲۱ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید اگر حشر بالا باشه و به دلیل بالا بودن حشر تخم درد دارم و اگر خودمو خالی نکنم باعث عقیم شدن میشه این خالی نشدنه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      خیر عقیم نمیشوید
  • تصویر کاربر الیاس چهارشنبه ۱۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    به پیشنهاد متخصص زنان و زایمان که همسرم تحت درمان بود آزمایش اسپرم دادم و بعد جواب را نشان یک پزشک متخصص دادم پزشک سونوگرافی برام نوشت متخصص سونو واریکوسل تشخیص نداد حتی بصورت ایستاده هم سونو رو انجام داد ولی متخصص ارولوژ بعد از معاینه فیزیکی تشخیص واریکوسل شدید داد الان کدام تشخیص به نظر شما قابل قبول تر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام اگر معاینه صحیح انجام بشه با ارزش تر هست هرچند که ازمایش اسپرم خوب است
  • تصویر کاربر فرزين چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام من فتق پيش اقاي دكتر 5 سال پيش عمل كردم و الان براي بارداري مي خواستم اقدام كنم ازمايش اسپرم و سونو گرافي بيضه انجام دادم مي خواستم ببينم مشكلي نيست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام مجدد بفرستید ببینم اپلود نشده
  • تصویر کاربر کامبیز سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    با سلام
    به خاطر رنگ زرد منی به دکتر مراجعه کردم و دکتر آزمایش اسپرم و سونوگرافی نوشت. عکس سونوگرافی نتونستم نشونش بدم پس خواستم شما لطف کنید نظر بدید.
    تصویر آزمایش اسپرم و سونوگرافی پیوست شده.
    واریکوسل هست یانه؟
    عفونت در منی هست یانه؟
    گلبول سفید در منی هست یا نه؟
    در صورت نبود مشکل, دورنگ بودن مایع منی سفید و مایل به زرد که چندیدن سال ادامه داشته چی میتونه باشه؟

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام در سونوگرافی نکته غیر طبیعی نداشتید در ازمایش اسپرم کمی در شکل و حرکت ایراد دارید قرص اسپریژن بخورید و ۳ ماه دیگر مجدد ازمایش دهید گلبول سفید و عفونت نیست
    2. تصویر کاربر کامبیز دوشنبه ۲۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      اون شکل و حرکت پس چیز حادی نیست؟ مجرد هستم اگه مصرف قرص بذارم برای بعدها مشکلی نیست یا توصیه میکنید همین الان استفاده کنم قرصی که معرفی کردید؟

      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      به خاطر همان شکل و حرکت گفتم قرص بخورید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسینی پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام وققتون بخیر جناب دکتر
    لطفا ازمایش بنده رو چک کنید بفرمایید ایا با این ازمایش امکان بارداری به صوزت طبیعی ممکن هست ؟؟
    چه داروی خاصی برای شکل اسپرم باید مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام در شکل اسپرم مشکل دارید باید از نظر واریکوسل نیز بررسی شوید روزانه یک عدد wellman مصرف کنید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من تقریبا 6ماه پیش بیضم درد میکرد رفتم پیش دکتر ،دکتر سونوگرافی نوشت گفت واریکوسل گرید 2دارید
    بعد یه ازمایش اسپرم و.. هم نوشت گفت ببینیم عمل نیاز یا نه من نتونستم
    جواب آزمایش رو ببرم حالا تقریبا6بعد بازم درد میکنه می خواستم ببینم جواب ازمایشم چطوره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام عکسی اپلود نشده مجدد بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام فرستاد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اینا خوبه ولی شکل اسپرم رو توضیح نداده یا صفحه دیگه ای هست اگر اشکال در شکل باشد یا نابارور باشید عمل کنید
    4. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      3تا صفحه است همشو فرستادم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      فقط یکی اومده
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر صمدلرستانی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده و خانمم با مشکل 5 بار سقط مکرر (معمولا تا سه ماه سقط میشد و قلب تشکیل نمیشد ) جهت درمان به مرکز ابن سینا مراجعه کردیم که در قدم اول دکتر مردان با معاینه من متوجه واریکوسل شدید در بیضه سمت چپ من شدن و بلافاصله دستور عمل دادن برا هفته ای دیگه حالا میخواستم ازتون بپرسم ما که می‌خواهیم ivf انجام بدیم آیا بازم نیازه عمل واریکوسل رو انجام بدم
    در ضمن آقای دکتر بنده هیچ گونه دردی از ناحیه بیضه ندارمسلام مجدد
    بند صاحب دو دختر 9 و 7 ساله می باشم و سقط های مکرر بعد از بچه دوم می باشد
    بنده و خانمم هرکدام 35 ساله هستیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      خدمتتان عرض کردم در صورتی که اختلال در انالیز اسپرم باشد و در معاینه واریکوسل مطرح باشد قطعا نیاز به عمل هست البته در سنین بالا بهتر سریع تر جهت ivf اقدام فرمایید شاید عمل واریکوسل هم تاثیر چندانی نداشته باشد
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    تجزیه و تحلیل آزمایش اسپرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      در شکل اسپرم و اندکی حرکت مشکل دارید
  • تصویر کاربر آقایی جمعه ۲۰ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر من متولد سال 1365 هستم و نزدیک به 3 سال ازدواج کردم و نمیدونم چرا نمی تونم به اولین و آخربن ارزوی خودم برسم و بچه دار بشم
    اقای دکتر من متاسفانه اسپرمم سرعتش پایین هست و اینکه مقدار منی هم کم خارج میشه اقای دکتر خواهش می کنم کمک کنید بتونم به ارزوم برسم درضمن من شغلم رانتدگی هست و با ماشین سنگین کار می کنم و بار می برم شهرستان ها ساعت ها پشت فرمون هستم و بیشنر مناطق جنوب میرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام ایا همسرتان بررسی شده اند ؟ ایا از نظر واریکوسل بررسی شده اید ؟ سونوگرافی بیضه انجام شده است ؟
  • تصویر کاربر Nimamoradi شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    واریکوسل داشتم یکسال گذشته عمل کردم
    نتیجه آزمایش براتون فرستادم
    ۱-نسبت به دوماهه گذشته که ازمایش دادم تعداد اسپرم از ۳۳ به ۱۸ میلیون در هر میلی کاهش داشت
    ۲-تحرک از ۴۲ به ۳۰ کاهش داشت
    نگرانم که دوباره نتایج آزمایشم به حالت قبل عمل برگرده.. آیا ممکنه؟
    سه بار iui میکنیم ولی نتیجه نمیده خانومم مشکل تنبلی تخمدان داره که با دارو اکی میشه
    از یه طرف کیفیت ازمایشم نمیدونم چرا داره میاد پایین؟
    پاییز سال گذشته به پیشنهاد شما یه سری تقویتی خوردم خوب بود آزمایش بود بعدش فقط روزی یه ول من میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد یا سونوگرافی انجام بدید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر